Σελίδες για το εκπαιδευτικό συνέδριο: Τα συγκρουσιακά θέµατα στη διδασκαλία της Ιστορίας – Η περίπτωση της πρόσφατης ιστορίας της Κύπρου µε ορόσηµο την Τουρκική Εισβολή

20.10.2020 06:07

Το ηλεκτρονικό περιοδικό-αφιέρωμα του «Παρατηρητή της Θράκης» που διοργάνωσε η ΠΟΕΔ Κερύνειας Κύπρου

Δείτε περισσότερα στο: http://www.paratiritis-news.gr/

Στην ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας μας μπορείτε σήμερα να διαβάσετε το αφιέρωμα με τίτλο «Σελίδες για το εκπαιδευτικό συνέδριο: Τα συγκρουσιακά θέµατα στη διδασκαλία της Ιστορίας – Η περίπτωση της πρόσφατης ιστορίας της Κύπρου µε ορόσηµο την Τουρκική Εισβολή», που φιλοξενεί εκτενές ρεπορτάζ από το περί ου ο λόγος Συνέδριο που διοργάνωσε η ΠΟΕΔ Κερύνειας τον Ιανουάριο του 2020 και, περισσότερο συγκεκριμένα, τα ακόλουθα:

Δώρα Κατσελλή, Εκπαιδευτικός, Πρόεδρος της ΠΟΕΔ Κερύνειας, «Να γνωρίσουν τα παιδιά τον τόπο τους, ολόκληρη την Κύπρο και να αγωνιστούν για τα ανθρώπινα δικαιώματα όλων των νόμιμων κατοίκων της»

Ολίβια Κωνσταντίνου, Εκπαιδευτικός, «Πολλοί είναι οι εκπαιδευτικοί που, σκόπιμα ή μη, δεν αναφέρονται στο υποκινούμενο από την ελληνική χούντα Πραξικόπημα της 15ης Ιουλίου του 1974» 

Λούκας Περικλέους, Εκπαιδευτικός, Διδάσκων στο Πανεπιστήµιο Κύπρου, «Τα τελευταία 15 χρόνια, δικοινοτικές πρωτοβουλίες εκπαιδευτικών επιχειρούν την ανανέωση της διδασκαλίας της ιστορίας, δίνοντας έμφαση στην πολυπρισματική φύση της ιστορικής γνώσης»

Αναστασία Τσάµη, Σεναριογράφος, «Τα γεγονότα του ’74 είναι απόλυτα τραυματικά για τον κυπριακό λαό, αλλά και για τον ελληνισμό· αφορούν όλους τους Έλληνες, όπου κι αν ζουν»

Να σημειώσουμε ότι το ρεπορτάζ του Συνεδρίου και οι συνεντεύξεις είναι της φιλολόγου και μεταπτυχιακής φοιτήτριας στο ΤΕΦ/ΔΠΘ Άννας Παληκίδου και ότι ο σχεδιασμός και η επιμέλειά του της προεκτυπωτικής ομάδας της εταιρείας μας.

Για την αναγκαιότητα δημοσίευσης αυτού του αφιερώματος, η Ξανθή-Τζένη Κατσαρή-Βαφειάδη στο εκδοτικό της σημείωμα σημειώνει:

«Συνειδητοποιούµενοι ως προς τα ιστορικά γεγονότα για να... ξηλώσουµε τα µίση και να λυτρωθούµε από τα τραύµατα»

Αφετηριακό ερώτηµα αυτού του αφιερώµατος σ’ ένα εκπαιδευτικό συνέδριο µε θέµα «Τα συγκρουσιακά θέµατα στη διδασκαλία της ιστορίας – Η περίπτωση της πρόσφατης ιστορίας της Κύπρου µε ορόσηµο την Τουρκική Εισβολή» είναι το γιατί αυτό να ενδιαφέρει τον Έλληνα αναγνώστη και, ενδεχοµένως, και τον Έλληνα εκπαιδευτικό. Υπάρχει λόγος, και αν ναι ποιος είναι αυτός;

Για τον πρώτο, τον αναγνώστη,  η απάντηση είναι σαφώς ναι, αφού και στη χώρα µας τα συγκρουσιακά ιστορικά ζητήµατα, όπως παραδείγµατος χάριν ο Εµφύλιος, τις δύο µόλις τελευταίες δεκαετίες έχουν αρχίσει να συζητούνται µε στόχο να κατασιγάσουν τα πάθη και να ηρεµήσουν οι ψυχές που πολλά είδαν και πολλά έπαθαν. Πολλά είδαν και πολλά έπαθαν όµως µε την εισβολή και την κατοχή του βόρειου τµήµατος της Κύπρου και οι Ελληνοκύπριοι της Κύπρου, του «γκριζοπράσινου φύλλου» της Μεσογείου κατά τον ποιητή. Η Κύπρος εξάλλου από τότε, από τον «Αττίλα Ι» (20 Ιουλίου 1974) και τον «Αττίλα ΙΙ» (19 Αυγούστου 1974) δεν έπαψε ποτέ να µας ανησυχεί:  τόσο για την τύχη των αγνοουµένων,  την πορεία των κλαπέντων πολιτισµικών της αγαθών, τις αποζηµιώσεις των περιουσιών των Ελληνοκυπρίων στα κατεχόµενα, το Σχέδιο Ανάν και την απόρριψή του, όσο και για τον ενεργειακό της πλούτο, τη γεωπολιτική της εν γένει αξία, αλλά και την επίλυση του Κυπριακού Ζητήµατος που όλο µετατίθεται στον χρόνο.

Για τον δεύτερο, τον Έλληνα εκπαιδευτικό, η απάντηση είναι επίσης, σαφώς, καταφατική, αφού αν µια κοινωνία έχει βιώσει συγκρουσιακά πτυχές της ιστορίας της και δεν τις συζητήσει, τότε εξακολουθεί να είναι διαιρεµένη και να διαιωνίζει τις αντικρουόµενες ερµηνείες και συγκρούσεις  των επιµέρους οµάδων της, αποκλίνοντας από την κοινή προσπάθεια για ένα καλύτερο παρόν. 

Σ’ αυτήν τη σύγκλιση των οµάδων µε τα συγκρουσιακά ιστορικά βιώµατα, τον πρώτο ρόλο τον έχουν οι εκπαιδευτικοί, αφού µόνον µε τη βαθιά κατανόηση των ιστορικών γεγονότων και των γενεσιουργών τους αιτιών, τη γνώση αλλά και την επίγνωση των λαθών, που οι ίδιοι έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν κατά την εκπαιδευτική διαδικασία θα γίνει κάποτε εφικτό, παρά την αντίθετη και επιφυλακτική ίσως µερικές φορές στάση της κοινωνίας, να διαµορφωθούν κριτικά και ορθολογικά σκεπτόµενοι πολίτες.

Ναι, λοιπόν, από αναγνώστες και εκπαιδευτικούς σ’ ένα αφιέρωµα µε τίτλο «Σελίδες για το εκπαιδευτικό  συνέδριο: Τα συγκρουσιακά θέµατα στη διδασκαλία της Ιστορίας – Η περίπτωση της πρόσφατης ιστορίας της Κύπρου µε ορόσηµο την Τουρκική Εισβολή» που ακουµπά στη ζωή του ελληνισµού της Κύπρου.

Ιδιαίτερα τώρα –οφείλουµε να το οµολογήσουµε–, αφού οι συνεχείς προκλήσεις της Τουρκίας στην κυπριακή Αποκλειστική Οικονοµική Ζώνη (ΑΟΖ), αλλά και η πρόσφατη απόφασή της από κοινού µε το κατοχικό καθεστώς να επεκτείνουν για χρήση µέρος του παραλιακού µετώπου της περίκλειστης πόλης της Αµµοχώστου στα Βαρώσια, έδωσε και την τελική ώθηση στην έκδοση αυτού του αφιερώµατος. Αφιερώµατος σε ένα Συνέδριο, που έγινε µεν τον Γενάρη, η ίδια όµως η θεµατική του µάς προξένησε ιδιαίτερο ενδιαφέρον, έτσι ώστε να συναποφασίσουµε να εµπλουτίσουµε το σχετικό ρεπορτάζ που πραγµατοποίησε η φιλόλογος και µεταπτυχιακή φοιτήτρια του ΤΕΦ/ΔΠΘ Άννα Παληκίδου, µε συνεντεύξεις από εκπροσώπους των φορέων που το διοργάνωσαν και εκπαιδευτικούς που το παρακολούθησαν, αλλά και µε την συµπατριώτισσα, εξ Αγρινίου, Αναστασία Τσάµη, σεναριογράφο της συγκλονιστικής ταινίας «Η σφαίρα υπάρχει µέσα µου», σε σκηνοθεσία Πέτρου Χαραλάµπους, η οποία και προβλήθηκε κατά τη διάρκειά του.
Επιλέγοντας, κι αφού δεχθούµε πρώτα ότι οι άνθρωποι δηµιουργούν και καταναλώνουν την ιστορία τους, θεωρούµε ότι έχει ιδιαίτερη αξία η άποψη του Harold Bloom ότι «ταξιδεύουµε για να εξυφάνουµε µιαν αφαίρεση του εαυτού µας. Αλλά εκεί όπου το ύφασµα είναι ήδη πλεγµένο, ταξιδεύουµε για να ξηλώσουµε»*, µε την πεποίθηση βεβαίως ότι ένας κόσµος ειρήνης και προόδου για έλλογα όντα είναι εφικτός.

Το αφιέρωµα είναι ήδη όµως στα χέρια σας, εξ ου και ό,τι έχουµε να ευχηθούµε είναι καλές και χρήσιµες αναγνώσεις.

*Η µετάφραση του αποσπάσµατος του Harold Bloom είναι του ποιητή  Γιάννη Δούκα, από την πρόσφατη ποιητική του συλλογή «Η θήβα µέµφις», Πόλις, Αθήνα 2020, σ.133.

Δείτε το περιοδικό-αφιέρωμα εδώ:

ΓΝΩΜΕΣ

DUTH CORNER

Magazine

tzevelekidis