Δωρα Κατσελλη Εκπαιδευτικος, Προεδρος ΠΟΕΔ Κερυνειας «Ως εκπαιδευτικοι, να αγγιζουμε παιδαγωγικα, κοινωνικα και πολιτικα ζητηματα, προκειμενου να συνεισφερουμε θετικα στο παιδαγωγικο και κοινωνικοπολιτικο γιγνεσθαι»

Εναρκτήρια οµιλία

Αγαπητοί μας προσκεκλημένοι, αγαπητοί εισηγητές, αγαπητοί και αγαπητές συνάδελφοι

Η ΠΟΕΔ ΚΕΡΥΝΕΙΑΣ σας καλωσορίζει στο εκπαιδευτικό συνέδριο με θέμα «Τα συγκρουσιακά θέματα στη διδασκαλία της Ιστορίας – Η περίπτωση της πρόσφατης ιστορίας της Κύπρου με ορόσημο την Τουρκική Εισβολή». Η ΠΟΕΔ ΚΕΡΥΝΕΙΑΣ, ως η μόνη Επαρχιακή που στερείται της φυσικής της έδρας μετά την τουρκική εισβολή του 1974, μέσα από τις δράσεις της εκφράζει την αγωνία της για τη διατήρηση της ιστορίας των κατεχομένων εδαφών μας, για την καλλιέργεια της ιστορικής συνείδησης και την προώθηση της ενεργού πολιτότητας. Η επιλογή του θέματος αφορά στην ευθύνη που έχουμε ως εκπαιδευτικοί να αγγίζουμε, επί τον τύπον των ήλων, ζητήματα παιδαγωγικά, κοινωνικά και πολιτικά, προκειμένου να συνεισφέρουμε θετικά στο παιδαγωγικό και κοινωνικοπολιτικό γίγνεσθαι, που επηρεάζει την καθημερινή πράξη στη σχολική τάξη.

Η διδασκαλία της Ιστορίας σε έναν τόπο, όπως η ημικατεχόμενη Κύπρος μετά την τουρκική εισβολή του 1974, αποκτά ξεχωριστή σημασία, γιατί πέραν της μελέτης των ιστορικών γεγονότων και συνθηκών που αφορούν στη σύγχρονη ιστορία του νησιού, η δημιουργία συνειδητοποιημένων, ενεργών και δημοκρατικών πολιτών, ικανών να αποφύγουν τα λάθη του παρελθόντος και να συμβάλλουν στη θεμελίωση αξιών όπως η δημοκρατία, η ελευθερία, η δικαιοσύνη και η ειρήνη, αποτελεί ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΠΑΝ), αλλά και του κάθε εκπαιδευτικού ξεχωριστά. Ως εκπαιδευτικοί φέρουμε τη μεγάλη ευθύνη της καλλιέργειας των σωστών αξιών και στάσεων για εμπέδωση της ελευθερίας, του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και του διαφορετικού, της δημοκρατίας και της ειρήνης στον τόπο μας, στo πλαίσιo της εκπαίδευσης για τα ανθρώπινα δικαιώματα, τη δημοκρατική πολιτότητα και τη διαπολιτισμική αγωγή.

Ελληνοκύπριοι και Τουρκοκύπριοι πρέπει να αγωνίζονται και να διεκδικούν μια πατρίδα ελεύθερη από στρατούς κατοχής, όπου τα ανθρώπινα δικαιώματα θα είναι διασφαλισμένα, δημιουργώντας συνθήκες αλληλοσεβασμού και ειρηνικής συμβίωσης όλων των νόμιμων κατοίκων της Κυπριακής Δημοκρατίας. Η αναζήτηση της ιστορικής αλήθειας αποτελεί ευθύνη της κοινωνίας, προκειμένου να κατανοήσει το παρόν της και να θέσει τις προοπτικές του μέλλοντος. Αλήθεια, τι και πώς απαντάς σε έναν εντεκάχρονο μαθητή σου που «δεν μπορεί να αντικρύζει τον Μακάριο, γιατί δεν ήθελε την ΕΝΩΣΗ με την Ελλάδα» ή σε κάποιον άλλο που σε ρωτά αν «ο Γρίβας της ΕΟΚΑ είναι άλλος απ’ αυτόν της ΕΟΚΑ Β΄»;

Τέτοια ερωτήματα προκύπτουν στη σχολική τάξη πενήντα χρόνια περίπου μετά, όταν οι γονείς των παιδιών αυτών ήταν τότε μικρά παιδιά ή αγέννητοι. Πώς απαντάς όταν στα σχολικά εγχειρίδια δεν υπάρχουν σχετικές αναφορές σε επίπεδο πηγών που θα μπορούσε να μελετήσει κανείς; Πώς απαντάς όταν διάφορα και διαφορετικά αφηγήματα προκαλούν σύγχυση στη νέα γενιά με τον κίνδυνο να τα υιοθετήσει απροβλημάτιστα ή και να απαξιώνει τα ζητήματα αυτά;

Έχουμε, λοιπόν, χρέος να φωτίζουμε τον δρόμο των αυριανών πολιτών τούτου του τόπου.

• Ποια είναι τα ζητήματα εκείνα που μπορούμε να χαρακτηρίσουμε συγκρουσιακά; (Π.χ. διακοινοτικές ταραχές, πραξικόπημα, διαχρονικές και μελλοντικές σχέσεις Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων, η δράση του Γρίβα Διγενή μετά την ανεξαρτησία, η ευθύνη της Τουρκίας έναντι της δράσης παράνομων ομάδων ή ατόμων για εγκλήματα πολέμου;).

• Ποιος είναι ο στόχος της διδασκαλίας συγκρουσιακών θεμάτων: Να καλλιεργήσει συγκεκριμένες στάσεις διερεύνησης της αλήθειας ή να καταλήξει στην αλήθεια; Να αναδείξει λανθασμένους χειρισμούς σε εθνικά ή κρατικά ζητήματα, ώστε να οικοδομήσει ένα καλύτερο μέλλον;

• Η διδασκαλία συγκρουσιακών θεμάτων καλλιεργεί την εθνική συνείδηση ή οδηγεί σε περαιτέρω σύγχυση; • Υπάρχει η δυνατότητα διδασκαλίας ιστορικών γεγονότων, όταν αυτά αποτελούν μέρος της πρόσφατης ιστορίας ενός τόπου και επηρεάζουν το παρόν μας;

• Αν υπάρχει αυτή η δυνατότητα, κάτω από ποιες προϋποθέσεις διδάσκονται τέτοια θέματα; Ποιες συνθήκες πρέπει να τηρούνται κατά τη διδασκαλία; • Είναι δυνατή η επιλογή πηγών, η μελέτη των οποίων θα οδηγεί σε ασφαλή συμπεράσματα; Πώς θα γίνει η επιλογή του υλικού και των πηγών που θα αποτελέσουν μέρος ενός σχολικού εγχειριδίου;

• Υπάρχουν παραδείγματα σε άλλες χώρες, όπου έχουν ενταχθεί ευαίσθητα/συγκρουσιακά ιστορικά θέματα στη διδασκαλία της Ιστορίας; Αν υπάρχουν, μπορούν να εφαρμοστούν στην περίπτωση της Κύπρου;

Στόχος, λοιπόν, του σημερινού Συνεδρίου, είναι η ανάπτυξη ενός παραγωγικού προβληματισμού πάνω στα κρίσιμα αυτά παιδαγωγικά ζητήματα, η ανάδειξη της ευθύνης του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας, αλλά και του κάθε εκπαιδευτικού ξεχωριστά.

Στο σημείο αυτό, θα ήθελα να ευχαριστήσω την οργανωτική ομάδα του Συνεδρίου, η οποία αποτελείται από συναδέλφους που προσφέρουν εθελοντικά για την πραγματοποίηση του σημερινού εγχειρήματος, τους δύο εκλεκτούς εισηγητές μας, τον κ. Παληκίδη και τον κ. Παπαπολυβίου, για την προθυμία τους να συμμετέχουν και για τον χρόνο που έχουν αφιερώσει. Ιδιαίτερα θα ήθελα να ευχαριστήσω τον κ. Πάμπο Χατζηπαναγή, την κ. Αναστασία Τσάμη και τον κ. Πέτρο Χαραλάμπους για την παραχώρηση των δικαιωμάτων προβολής της ταινίας «Η σφαίρα υπάρχει μέσα μου» και τους οποίους θα έχουμε τη χαρά να ακούσουμε στο πλαίσιο της συζήτησης.

Διαβάστε περισσότερα για το συνέδριο ΕΔΩ.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.