ChatGPT: Ενα ευχρηστο και ηθικο εργαλειο στη φαρετρα των,
εν δυναμει και εν ενεργεια, εκπαιδευτικων

Το νέο βιβλίο της κ. Γαβριηλίδου, που λειτουργεί ως πρακτικός οδηγός χρήσης του ChatGPT στην εκπαίδευση

Εν μέσω θέρους, είχαμε την ευκαιρία να καλωσορίσουμε στην πόλη μας τη «συμπολίτισσά» μας κ. Ζωή Γαβριηλίδου, έπειτα από τη διετή απουσία της ως επισκέπτρια Καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Σικάγο, και να παρακολουθήσουμε την παρουσίαση της νέας της μελέτης, «Διδάσκοντας και μαθαίνοντας γλώσσα με το ChatGPT» (Γιώργος Μικρός πρόλ., εκδ. Κριτική, Αθήνα 2024), υπό την παρουσία εκλεκτών ακαδημαϊκών και εκπαιδευτικών (βλ. σχετικό ρεπορτάζ). Η νέα μελέτη της κ. Γαβριηλίδου καινοτομεί, μιας και είναι από τις πρώτες στα ελληνικά επιστημονικά δεδομένα, που ερευνά ένα άγνωστο για πολλούς εργαλείο, το ChatGPT, ως μέσο για τη διδασκαλία και εκμάθηση μιας γλώσσας.

Να υπενθυμίσουμε πως η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε τον Ιούνιο και διοργανώθηκε από τη Δημοτική Βιβλιοθήκη Κομοτηνής, στο πλαίσιο των δράσεων που υλοποιούνται με την ΚΟΙΝΣΕΠ «Κομοτηνή Εν Δράσει», τις εκδόσεις Κριτική, το Εργαστήριο Γλωσσολογίας ΣυνΜόρΦωΣη του ΤΕΦ/ΔΠΘ, το Δημοκρίτειο Βιβλιοχαρτοπωλείο και τον «Παρατηρητή της Θράκης» Media Group, στον χώρο της Βιβλιοθήκης, στο πλαίσιο του 4ου Colloquium μεταπτυχιακών και υπ. διδακτόρων της ειδίκευσης Γλωσσολογίας του ΤΕΦ/ΔΠΘ. Σ’ αυτήν, συμμετείχαν η Επίκουρη Καθηγήτρια του ΤΕΦ/ΔΠΘ κ. Ιφιγένεια Δόση, η Διευθύντρια Περιφερειακής Εκπαίδευσης ΑΜ-Θ κ. Μαίρη Κοσμίδου, η  Αναπληρώτρια Καθηγήτρια του ΤΕΦ/ΔΠΘ και τακτικό μέλος στο Διοικητικό Συμβούλιο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής κ. Μαρία Μητσιάκη, η Επίκουρη Καθηγήτρια του Τμήματος Επιστημών της Εκπαίδευσης στην Προσχολική Ηλικία του ΔΠΘ κ. Λύδια Μίτιτς και ο Αναπληρωτής Καθηγητής του ΤΕΦ/ΔΠΘ κ. Ασημάκης Φλιάτουρας. Την εκδήλωση συντόνισε η φιλόλογος και επιμελήτρια εκδόσεων κ. Τζένη Κατσαρή-Βαφειάδη.

Παρόλο που αποχαιρετήσαμε το καλοκαίρι, επιστρέφουμε στα της εκδήλωσης, λόγω της μείζονος σημασίας των όσων συζητήθηκαν τότε. Καθημερινά κατακλυζόμαστε από νέφος ειδήσεων για την εδραίωση του ChatGPT και λογισμικών chatbots και τεχνητής νοημοσύνης σε κάθε συναλλαγή της καθημερινότητάς μας με το κράτος και τους δημόσιους φορείς, για την είσοδο του AI στην τέχνη, τον πολιτισμό, την εκπαίδευση κλπ., με αποτέλεσμα να ανατρέπεται η καθεστηκυία τάξη και να προκαλούνται αντιδράσεις, αρκετές φορές αρνητικές λόγω επιφυλακτικότητας. Από πολλούς δε η τεχνητή νοημοσύνη έχει χαρακτηριστεί και ως ο αόρατος εχθρός. Είναι όμως έτσι;

Σε μια νέα εποχή που ξεπροβάλλει, άγνωστη ακόμη για αρκετούς από εμάς, απέναντι στις ιλιγγιώδεις ταχύτητες του ψηφιακού κόσμου, επιλέγουμε το κλειδί της γνώσης για να ερμηνεύσουμε τη νέα κατάσταση και να τη διαχειριστούμε όσο το δυνατόν με νηφαλιότητα. Απέναντι στις λογικές ανησυχίες αρκετών επιφυλακτικών συμπολιτών, μιας και η έλευση νέων εργαλείων απαιτεί αντίστοιχα εκ νέου κατάρτιση, επιλέξαμε να συμπεριλάβουμε στην ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας μας τις εισηγήσεις έγκυρων επιστημόνων, που παρουσιάστηκαν στην προαναφερθείσα εκδήλωση, για να λειτουργήσουν ως το πρώτο βήμα κατανόησης της χρήσης τέτοιου είδους λογισμικών στον χώρο της εκπαίδευσης.

Στο νέο βιβλίο της κ. Γαβριηλίδου, που λειτουργεί ως πρακτικός οδηγός χρήσης του ChatGPT στην εκπαίδευση, ένα λογισμικό που μπορεί να αξιοποιηθεί με ορθό και ηθικό τρόπο, τροφοδοτώντας την τάξη με αστείρευτο υλικό, αναφέρθηκαν οι εξής:


Ιφιγένεια Δόση, «Ένα εγχειρίδιο αμφισβήτησης και δημιουργικής αξιοποίησης της τεχνολογίας στην υπηρεσία της εκπαίδευσης»

Μαρία Μητσιάκη, «Το βιβλίο διαβάζεται γρήγορα, εύκολα και εφοδιάζει τους αναγνώστες με πλούσιες ιδέες δημιουργικής και κριτικής μύησης στη γλώσσα»

Λύδια Μίτιτς, «Η συγγραφέας προτείνει την ένταξη του ChatGPT στην εκπαιδευτική διαδικασία με έναν τρόπο δημιουργικό και ηθικό»

Ασημάκης Φλιάτουρας, «Το βιβλίο απευθύνεται στον μέσο έλληνα χρήστη, τον απλό φοιτητή, τον μέσο εκπαιδευτικό».

Οι συμμετέχοντες στην εκδήλωση παρουσίασης του βιβλίου στην Ξάνθη, ακαδημαϊκοί και εκπαιδευτικοί που «φώτισαν» τις πρωτοποριακές όψεις του

Η παρουσίαση του βιβλίου σε πόλεις της Θράκης συνεχίστηκε, και η υποδοχή που του επιφύλαξαν υπήρξε θερμότατη. Να σημειώσουμε ενδεικτικά την παρουσίαση του βιβλίου στην Ξάνθη, που πραγματοποιήθηκε στις 18 Σεπτεμβρίου, σε διοργάνωση των εκδόσεων Κριτική, του Λυκείου Ελληνίδων Ξάνθης, του Εργαστηρίου Γλωσσολογίας ΣυνΜόρΦωΣη του ΤΕΦ/ΔΠΘ και του βιβλιοπωλείου ΔΥΟ, στον πάντοτε φιλόξενο χώρο του Λυκείου Ελληνίδων. Για τη νέα αυτή ρηξικέλευθη έκδοση μίλησαν οι κ.: Ευστράτιος Γραμμένης, Καθηγητής Πληροφορικής, Γιούλη Ζήκα, Σύμβουλος Φιλολόγων Νομού Ξάνθης, Λύδια Μίτιτς, Επίκουρη Καθηγήτρια Τμήματος Επιστημών της Εκπαίδευσης στην Προσχολική Ηλικία του ΔΠΘ, Χριστόδουλος Χαμζάς, Ομότιμος Καθηγητής Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του ΔΠΘ, η συγγραφέας του βιβλίου, ενώ τον συντονισμό ανέλαβε η κ. Πηνελόπη Καμπάκη-Βουγιουκλή, Ομότιμη Καθηγήτρια Τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας του ΔΠΘ.

Εκτός από τις προαναφερθείσες εισηγήσεις από την εκδήλωση της Κομοτηνής, στην ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας μας μπορείτε να βρείτε διαθέσιμες και τις εισηγήσεις των κ. Γραμμένη και Ζήκα:

―Ευστράτιος Γραμμένης, «Είναι ένα βιβλίο το οποίο πρέπει να υπάρχει στη φαρέτρα του εκπαιδευτικού που θέλει να είναι σύγχρονος»

―Γιούλη Ζήκα, «Είναι ένα βιβλίο επίκαιρο και εξαιρετικά χρήσιμο, καθώς απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς και μη ειδικούς»

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.