Γιουλη Ζηκα, «Ειναι ενα βιβλιο επικαιρο και εξαιρετικα χρησιμο, καθως απευθυνεται σε εκπαιδευτικους και μη ειδικους»

Ζωή Γαβριηλίδου, «Διδάσκοντας και μαθαίνοντας γλώσσα με το ChatGPT», Γιώργος Μικρός πρόλ., εκδ. Κριτική, Αθήνα 2024, σ. 128

Λίγα βιβλία έχουν συναντήσει την υποδοχή αλλά και αποδοχή που συνάντησε το πρόσφατο βιβλίο της Καθηγήτριας Γλωσσολογίας κ. Ζωής Γαβριηλίδου για την αξιοποίηση της Τεχνητής Νοημοσύνης, και συγκεκριμένα του ChatGPT, στη διδασκαλία της Γλώσσας. Είναι ένα βιβλίο επίκαιρο και εξαιρετικά χρήσιμο, καθώς απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς και μη ειδικούς. Το βιβλίο προδίδει και τα ταχύτατα αντανακλαστικά της συγγραφέα, η οποία αφουγκράστηκε την ανάγκη για αποτελεσματική, κατά το δυνατόν, ενσωμάτωση της Τεχνητής Νοημοσύνης στη διδασκαλία. Αναμενόμενο βέβαια για όσους από εμάς τη γνωρίζουμε και έχουμε συνεργαστεί μαζί της: η Ζωή Γαβριηλίδου δεν παρακολουθεί απλώς τις εξελίξεις, τις «χωνεύει» δημιουργικά και τις διοχετεύει αναμορφωμένες και αναπλαισιωμένες σε αυτό που έχει αγαπήσει περισσότερο: τη διδασκαλία.

Το βιβλίο διακρίνεται για τη σφιχτή δομή του και τον σαφή προσανατολισμό στη χρηστικότητα και στην ουσία, η επιστημονικότητα άλλωστε είναι δεδομένη. Είναι πρωτότυπο και στη σύλληψη αλλά και στην οπτική. Θα προσθέσω ότι (επιτέλους) δίνεται στον προφορικό λόγο πραγματική προτεραιότητα και μάλιστα με εξαιρετικά παραδείγματα αξιοποίησης του ChatGPT στην ανάλυση παραγλωσσικών στοιχείων σε ηχογραφήσεις! Προσωπικά θα το αγόραζα και αποκλειστικά για αυτό. Όλες οι σύγχρονες παιδαγωγικές θεωρήσεις για τη γνώση και τη μάθηση στο βιβλίο μπαίνουν σε μια λογική τετράγωνη αλλά και πολυεπίπεδη, μεταξύ επιπεδομετρίας και στερεομετρίας θα έλεγε, ίσως, μία Μαθηματικός, σε έναν χώρο εξ ορισμού πολυδιάστατο. Μέχρι και αυτοδίδακτοι μπορούν να μάθουν γλώσσες με την καθοδήγηση της κ. Γαβριηλίδου!

Λίγα βιβλία έχουν συναντήσει την υποδοχή αλλά και αποδοχή που συνάντησε το πρόσφατο βιβλίο της Καθηγήτριας Γλωσσολογίας κ. Ζωής Γαβριηλίδου για την αξιοποίηση της Τεχνητής Νοημοσύνης, και συγκεκριμένα του ChatGPT, στη διδασκαλία της Γλώσσας. Είναι ένα βιβλίο επίκαιρο και εξαιρετικά χρήσιμο, καθώς απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς και μη ειδικούς. Το βιβλίο προδίδει και τα ταχύτατα αντανακλαστικά της συγγραφέα, η οποία αφουγκράστηκε την ανάγκη για αποτελεσματική, κατά το δυνατόν, ενσωμάτωση της Τεχνητής Νοημοσύνης στη διδασκαλία

Είναι λοιπόν η Τεχνητή Νοημοσύνη ένας θαυμαστός καινούργιος κόσμος; «Ο Χάξλεϊ φοβόταν εκείνους που θα μας υπερπληροφορούσαν τόσο, ώστε να καταντήσουμε πλάσματα παθητικά και εγωιστικά»: Με τη σωστή εκπαίδευση και πλοήγηση στην Τεχνητή Νοημοσύνη αποφεύγουμε την παθητικότητα, την ευκολία, την άκριτη αντιγραφή. «Ο Χάξλεϊ φοβόταν ότι η αλήθεια θα πνιγόταν σε έναν ωκεανό σύγχυσης»: το βιβλίο μας προτρέπει να ερευνούμε για την αλήθεια. «Ο Χάξλεϊ φοβόταν ότι θα αναπτύσσαμε πολιτισμό κοινοτοπίας»: η ολοένα εξελισσόμενη Τεχνητή Νοημοσύνη, αλλά κυρίως η ενδεδειγμένη εξοικείωσή μας με αυτή εγγυάται τον πλουραλισμό. Με την προϋπόθεση ότι την αξιοποιούμε με τρόπο ηθικό και βιώσιμο…

Τελειώνω λοιπόν με μια ερώτηση (όχι… παρακίνηση!) προς την κ. Γαβριηλίδου: «Πώς μπορεί να καταστεί, κατά τη γνώμη σας, η αξιοποίηση του ChatGPT ηθική και βιώσιμη;»

*Η Γιούλη Ζήκα είναι Σύμβουλος Φιλολόγων Νομού Ξάνθης. Το παρόν κείμενο είναι η ομιλία της στην εκδήλωση παρουσίασης του βιβλίου της Ζωής Γαβριηλίδου, «Διδάσκοντας και μαθαίνοντας γλώσσα με το ChatGPT» (Γιώργος Μικρός πρόλ., εκδ. Κριτική, Αθήνα 2024), που διοργανώθηκε από τις εκδόσεις Κριτική, το Λύκειο Ελληνίδων Ξάνθης, το Εργαστήριο Γλωσσολογίας ΣυνΜόρΦωΣη τουΤΕΦ/ΔΠΘ και το βιβλιοπωλείο ΔΥΟ, στον χώρο του Λυκείου Ελληνίδων, την Τετάρτη 18 Σεπτεμβρίου 2024.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.