Στην παρουσιαση της «Περιμετρου» του Γιαννη Στρουμπα  μαθητες, εκπαιδευτικοι και συγγραφεις συνταξιδεψαν με το «μετρο» της ποιησης του

—Μίλησαν η φιλόλογος Κική Παιδαράκη, οι συγγραφείς Χρήστος Χαρτοματσίδης και Ιγνάτης Χουβαρδάς ενώ συντόνισε η δημοσιογράφος Νατάσσα Βαφειάδου

—Ποιήματα διάβασαν  οι μαθητές/μέλη  του Ομίλου Ρητορικής του 3ου Πειραματικού ΓΕ.Λ. Κομοτηνής

Μέσα σε ένα θερμό για την ποίηση κλίμα πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση της ποιητικής συλλογής «Περίμετρος» του ποιητή, συγγραφέα και φιλολόγου Γιάννη Στρούμπα, το απόγευμα της Τετάρτης 24 Απριλίου, με διοργανωτές τη Δημοτική Βιβλιοθήκη Κομοτηνής, στο πλαίσιο των δράσεων που υλοποιούνται με την ΚΟΙΝΣΕΠ «Κομοτηνή εν Δράσει», το Δημοκρίτειο Βιβλιοχαρτοπωλείο και τις Εκδόσεις Σμίλη. Ομιλητές της παρουσίασης ήταν η φιλόλογος Κική Παιδαράκη, ο ιατρός-συγγραφέας Χρήστος Χαρτοματσίδης και ο φιλόλογος-συγγραφέας Ιγνάτης Χουβαρδάς, ενώ τον συντονισμό της παρουσίασης είχε η δημοσιογράφος Νατάσσα Βαφειάδου.

Πρόκειται για την 4η ποιητική συλλογή του Γιάννη Στρούμπα, η οποία αφορά τις ανθρώπινες σχέσεις τόσο σε προσωπικό επίπεδο όσο και στο ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο, εντάσσοντας και περιστατικά πολιτικής θεματικής. Τα ποιήματα βρίθουν από  ποικίλα νοήματα, καταφέρνοντας να προσεγγίσουν τον αναγνώστη επιτυχώς, βάζοντας τον σε μια διαδικασία σκέψης και προβληματισμού. Η συλλογή χωρίζεται σε δύο μέρη με το πρώτο να αποκαλείται «Προς Αποβάθρες» και το δεύτερο «Προς Καταβόθρες», με το εξώφυλλό της να κοσμείται από μια έξοχη αποτύπωση του μετρό από τον ζωγράφο Νίκο Οικονομίδη.

Κική Παιδαράκη, «Η συλλογή  αναφέρεται σε ένα αστικό σκηνικό, σκηνικό μιας μεγάλης πόλης, με το Μετρό να διατρέχει τα σπλάχνα της»

Η φιλόλογος, συνάδελφος και φίλη του συγγραφέα, Κική Παιδαράκη μίλησε για το πώς ξεκίνησε η φιλία τους και παράλληλα και η ποιητική του πορεία, καταλήγοντας στην «Περίμετρο» και τους στόχους που αυτή έχει ως ποιητική συλλογή, με παράλληλη ανάλυση ορισμένων ποιημάτων και ανάγνωσή τους από τους μαθητές/μέλη του Ομίλου Ρητορικής του 3ου Πειραματικού ΓΕ.Λ. Κομοτηνής:

«Γκρίζο πρωινό, δεν θυμάμαι τι ημέρα δείχνει ακριβώς το ημερολόγιο, θυμάμαι όμως τον Γιάννη πολύ καλά αρκετά χρόνια πριν, συνάδελφο και φίλο να μπαίνει στο γραφείο καθηγητών του 3ου ΓΕΛ τότε Κομοτηνής. Όμορα γραφεία, ζεστές καρδιές, πολλά πρωινά μαζί. Να βγάζει από τον χαρτοφύλακα δειλά δειλά τα πρώτα του ποιήματα, να τρέμουν τα χέρια, να έχει έναν ενθουσιασμό στο βλέμμα, να κάνει προσωπική κατάθεση ψυχής. Διάβασα ένα μέιλ κάποια στιγμή. Σιωπή, χαρά, ενθουσιασμός σαν κάποιος να σου εμπιστεύεται κάτι από τα μύχια του μυαλού,  της σκέψης του και της ψυχής του. Διαβάζω τα πρώτα ποιήματα του Γιάννη, το σκηνικό επαναλήφθηκε, ίδιος ο τόπος, άλλαζαν οι εποχές, με τον Γιάννη όμως να γράφει όλο και περισσότερο και να διαγράφει την ποιητική του πορεία: Από την πρώτη του ποιητική συλλογή το 2006 με τίτλο “Τ’ αναγκαία προς το Τ-ζην” μέχρι την τωρινή ποιητική συλλογή που είναι η 4η στον αριθμό και έχει τον τίτλο “Περίμετρος” με ό,τι αυτή περικλείει. Και τι περικλείει η συλλογή αυτή; Η συλλογή αυτή έχει ως στόχο, αναφέρεται σε ένα αστικό σκηνικό, σκηνικό μιας μεγάλης πόλης, με το Μετρό να διατρέχει τα σπλάχνα της, με τις σήραγγες, με τους σταθμούς, με το σκοτάδι και την ταχύτητα κυρίαρχα στοιχεία και τα πλήθη των επιβατών να συνθέτουν καθημερινές εικόνες, καθημερινές ιστορίες με πρωταγωνιστή τον άνθρωπο, έναν μοναδικό ηθοποιό που ξεχωρίζει σε κάθε ρόλο, περιτριγυρισμένος από ανθρώπους καθημερινούς ήρωες,  δαιμόνιος αυτός κομπάρσος […]».

Οι Κομοτηναίοι, νέοι και μεγαλύτεροι, απόλαυσαν «Περίμετρο», υπαρξιακή ήτοι και σύγχρονη πολιτική ποίηση

Χρήστος Χαρτοματσίδης, «Ο Γιάννης Στρούμπας με την “Περίμετρο” μάς αποκαλύπτει το ανανεωμένο πρόσωπό του, ενός φιλοσοφημένου και πολύ πιο ώριμου ποιητή»

Ακολούθως, ο ιατρός-συγγραφέας Χρήστος Χαρτοματσίδης  κατέθεσε τα της δικής του ανάγνωσης για την «Περίμετρο» και τις εικόνες που δημιουργoύν τα ποιήματά της.

«Το καινούργιο ποιητικό έργο του Γιάννη Στρούμπα έρχεται για να μας ξαφνιάσει κι εντυπωσιάσει με δύο καινούργια χαρακτηριστικά της γραφής του. Το πρώτο αφορά τη θεματολογία. Βλέπουμε έναν διαφορετικό Στρούμπα που εμβαθύνει και στοχάζεται. Εκεί που ο ταλαίπωρος από τη βαρετή ρουτίνα του Αθηναίος προσπερνάει αδιάφορος, ο Γιάννης Στρούμπας παρατηρεί, παρακολουθεί με παιδική περιέργεια, και σε τελική ανάλυση ανακαλύπτει έναν ολόκληρο, άλλο κόσμο – σκοτεινό και γεμάτο σκιές. Η απλή μυρμηγκοφωλιά τον συναρπάζει με τις δαιδαλώδεις διαδρομές της, οι οποίες όμως δεν οδηγούν στο φως, μα απλώς “μεταθέτουν το σκοτάδι”. Τα εργατικά μυρμήγκια δεν τον ενθουσιάζουν. Στην πορεία τους βλέπει τη δουλεία και πιθανόν την πνευματική κατάπτωση.

Μια ατελείωτη κατάβαση είναι ολόκληρο το πρώτο μέρος που φέρνει τον τίτλο “Προς αποβάθρες”. Οι κυλιόμενες σκάλες στο μετρό οδηγούν στις αποβάθρες για το στερνό ταξίδι. Ο υπόγειος σιδηρόδρομος καταντάει μια επώδυνη αλληγορία του Κάτω κόσμου. Δεν υπάρχουν χαμόγελα κι αστεία. Το παραξενεύουν τα σκοτεινά παράθυρα των βαγονιών, που δεν χρησιμεύουν για να βλέπεις προς τα έξω, μια που έξω είναι σκοτάδι, μα αντανακλούν την άλλη πραγματικότητα, αυτή μέσα στο τραίνο, όπου μαθαίνεις για τους άλλους όχι από την όψη τους, μα από τα είδωλά τους. Η άμεση ματιά είναι απαγορευμένη, το να κοιτάς κατάματα μπορεί να προκαλέσει σύγχυση και να οδηγήσει σε σύγκρουση[…].

Με την τελευταία του συλλογή “Περίμετρος”, ο Γιάννης Στρούμπας μας αποκαλύπτει το ανανεωμένο πρόσωπό του ενός φιλοσοφημένου και πολύ πιο ώριμου ποιητή». [Δείτε ολόκληρη την ομιλία του εδώ]

Ο Γιάννης Στρούμπας μαζί με την Κική Παιδαράκη και τους μαθητές/ μέλη του 3ου του Ομίλου Ρητορικής του 3ου Πειραματικού ΓΕ.Λ. Κομοτηνής

Ιγνάτης Χουβαρδάς, «Η απόσταση καταργείται, χάρη στο Μετρό• ο χάρτης της πόλης μοιάζει να εμπαίζει την έννοια του χρόνου, περιορίζεται σ’ αυτό που κατά βάθος είναι»

Ο φιλόλογος-συγγραφέας Ιγνάτης Χουβαρδάς αξιολόγησε αρχικά την ποιητική συλλογή ως την καλύτερη που έχει γράψει ο Γιάννης Στρούμπας μέχρι στιγμής, αλλά και συζήτησε μαζί του θέτοντας ερωτήσεις που αφορούσαν την αιτία για την οποία ασχολήθηκε με το Μετρό που είναι το κεντρικό του σκηνικό, για τους συμβολισμούς και τις ερμηνείες γύρω από το Μετρό, τις σήραγγές του, τις αποβάθρες και τις καταβόθρες κ.ά, με τον συγγραφέα να απαντά ή να απαντά διαβάζοντας ποιήματά του.

«Ο Γιάννης Στρούμπας επιλέγει να χαθεί στο υπόγειο κόσμο του Μετρό, νιώθει τον σφυγμό της Αθηναϊκής πρωτεύουσας μέσα από κάθε κατάθεση. Διαθέτει το βλέμμα του επισκέπτη, αποσπασματικό και φευγαλέο που ολοένα αναβαπτίζεται από επίσκεψη σε επίσκεψη […].

Το Μετρό είναι κρυμμένο διεκδικεί με τον τρόπο του την ιδιότητα του αόρατου, ίσως γι’ αυτό είναι εντυπωσιακό. Το Μετρό μεταφέρει, αυτό που μεταφέρει στα βαγόνια είναι ανθρώπους μέσα από τη διαδικασία μιας σταθερής και απαράλλαχτης ιεροτελεστίας: κατάβαση των ανθρώπων από τις σκάλες, έκδοση εισιτηρίων, μετακίνηση στις αποβάθρες, αναμονή των συρμών, το δρομολόγιο της δαιμόνιας μηχανής, ανάβαση στο φως. Όλα διέπονται από μια επανάληψη,  μετρώνται από το ίδιο επαναλαμβανόμενο μοτίβο. Οι εικόνες μοιάζουν αποχρωματισμένες στη συλλογή, γιατί πράγματι εμένα μου έδωσαν την εντύπωση ότι κυριαρχεί το μαυρόασπρο κυρίως σκοτάδι. Εκεί πέρα, κατά κάποιο τρόπο, είσαι θαμμένος αλλά παράλληλα κινούμενος, “η μαύρη τρύπα με ρουφά” όπως γράφεις Γιάννη. Η απόσταση καταργείται, χάρη στο Μετρό, ο χάρτης της πόλης μοιάζει να εμπαίζει την έννοια του χρόνου, περιορίζεται σ’ αυτό που κατά βάθος είναι».

Με το πέρας των ομιλιών, ο ποιητής Γιάννης Στρούμπας ευχαρίστησε όσους  τον τίμησαν με την παρουσία τους αλλά και τους μαθητές του 3ου Πειραματικού ΓΕ.Λ. Κομοτηνής. Στη συνέχεια ανέφερε πως η ποίηση αποσκοπεί στην κατανόηση των άλλων και του εαυτού μας, τονίζοντας πως η εν λόγω συλλογή «επικοινωνεί» με τη ποιητική συλλογή της Τασούλας Καραγεωργίου «Το Μετρό». Τέλος, σημείωσε ότι  οι ερμηνείες των ποιημάτων που περικλείουν τα δύο μέρη της συλλογής μπορούν να είναι πολλές, κάνοντας πράξη έναν από τους σκοπούς της ποίησης που είναι η προσωπική επικοινωνία με τον αναγνώστη.

Οι παρευρισκόμενοι

Στην εκδήλωση μεταξύ άλλων διακρίναμε τον Αναπληρωτή Καθηγητή Λατινικής Φιλολογίας του ΔΠΘ και ποιητή Χάρη Μιχαλόπουλο, τον ποιητή και βιβλιοθηκονόμο του ΤΕΦ/ΔΠΘ Πασχάλη Κατσίκα, την αρχαιολόγο και συγγραφέα Νάγια Δαλακούρα, τη συγγραφέα Φωτεινή Ναούμ, τον καθηγητή Γαλλικής Γλώσσας της Νομικής Σχολής του ΔΠΘ Στέφανο Γραβάνη, την Υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κατερίνα Σχοινά, τον συγγραφέα Ανδρέα Λύκο και έναν μεγάλο αριθμό φιλολόγων συναδέλφων του συγγραφέα.  

Η παρουσίαση ολοκληρώθηκε με τον ποιητή να υπογράφει αντίτυπα της ποιητικής του συλλογής που διέθετε η Ιωάννα Δεμιράκη και το Βιβλιοχαρτοπωλείο Δημοκρίτειο.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.