Πολλαπλα τα θετικα για την Ελλαδα απο την ενταξη Βουλγαριας και Ρουμανιας στη Σενγκεν

Άλκης Δερβιτσιώτης, Καθηγητής του Συνταγματικού Δικαίου ΔΠΘ: «Είναι πολύ λογικό σαν πολιτεία να επιθυμούμε την ένταξη της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας, διότι ομογενοποιείται περισσότερο ο χάρτης της χερσονήσου του Αίμου»

Έντονη είναι η κινητικότητα το τελευταίο διάστημα, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, από την πλευρά της Ελλάδας για την στήριξη της ένταξης της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας στην Συνθήκη Σένγκεν, προσπαθώντας να κάμψει και τις αντιρρήσεις της Αυστρίας για αυτή.

Ήδη υπήρξε σημαντική κινητικότητα από τον Υπουργό Μετανάστευσης κ. Νότη Μηταράκη σε διαδοχικές επισκέψεις του για το θέμα, αλλά και ο Υπουργός Πολιτικής Προστασίας κ. Τάκης Θεοδωρικάκος έθιξε το ζήτημα στην επίσκεψη των 27 Πρέσβεων πρόσφατα στον Έβρο.

Για τους λόγους που η χώρα μας πιέζει για την ένταξη αυτή, αλλά και τα οφέλη σε μια σειρά από τομείς που ελπίζει, μίλησε στο Ράδιο Παρατηρητής ο Καθηγητής του Συνταγματικού Δικαίου της Νομικής Σχολής του ΔΠΘ κ. Άλκης Δερβιτσιώτης, εξηγώντας τόσο τι περιλαμβάνει η ένταξη στη ζώνη Σένγκεν, όσο και τα θετικά της ένταξης των δύο χωρών της χερσονήσου της Αίμου σε αυτή.

Τι σημαίνει ένταξη στη συνθήκη Σένγκεν;

ΠτΘ: Βλέπουμε τις τελευταίες ημέρες μια πολύ ισχυρή πρωτοβουλία στήριξης από την Ελλάδα σε Βουλγαρία και Ρουμανία, για την ένταξή τους στη Ζώνη Σένγκεν. Τι είναι η Ζώνη Σένγκεν και πώς λειτουργεί;

Α.Δ.: Η Ζώνη Σένγκεν είναι κάτι που ξεκίνησε από κράτη μέλη των τότε ευρωπαϊκών κοινοτήτων στα 1985. Πέντε κράτη είχαν αποφασίσει να καταργήσουν ελέγχους στα κοινά σύνορα. Αυτό σήμαινε ότι ένας Γερμανός ο οποίος πήγαινε στο Βέλγιο δεν χρειαζόταν να περάσει από τον εξονυχιστικό έλεγχο, που συνήθως γινόταν, και εξακολουθεί να γίνεται στα σύνορα των κρατών.

Αυτή η Ζώνη Σένγκεν αποτυπώνει κατ’ αρχάς έναν ενιαίο χώρο, όπου τα συμβαλλόμενα κράτη εξασθενούν τους συνοριακούς ελέγχους για τους πολίτες των άλλων συμβαλλόμενων κρατών.  Δημιουργείται δηλαδή ένα ενιαίο έδαφος, το οποίο διευκολύνει τις βασικές ελευθερίες που κατοχυρώνουν διαχρονικά οι ευρωπαϊκές συνθήκες, δηλαδή την ελευθερία κίνησης, κεφαλαίων, αγαθών, υπηρεσιών και εννοείται και ανθρώπων.

Αυτό εμάς μας διευκολύνει αρκετά και σημαίνει ότι οι εξωτερικοί έλεγχοι στα σύνορά μας στον Έβρο συνεχίζουν να υπάρχουν, μάλιστα δε, διά της Συνθήκης Σένγκεν είναι δυνατόν η φύλαξη των εξωτερικών συνόρων, να ενισχύεται και από αστυνομικά σώματα ή από συνοριοφύλακες  άλλων κρατών-μελών της Συνθήκης Σένγκεν, έτσι όπως ακριβώς το έχουμε δει κατά τον Μάρτιο του 2020. Τότε δηλαδή που είχαμε αυτή την προσπάθεια άοπλης εισβολής στην ελληνική επικράτεια και κατ’ επέκταση στον ευρωπαϊκό χώρο. Είναι δυνατόν δε, για λόγους οι οποίοι ανάγονται στην ασφάλεια κάθε κράτους-μέλους, να επιστρέψει για ικανό χρονικό διάστημα ο συνοριακός έλεγχος και στα κοινά σύνορα με κράτος συμβαλλόμενο της Συνθήκης Σένγκεν.

Ομογενοποιείται περισσότερο ο χάρτης της χερσονήσου του Αίμου

ΠτΘ: Γιατί η Ελλάδα δίνει την στήριξή της στην ένταξη αυτών των δύο κρατών;

Α.Δ.: Μέχρι σήμερα, έχουμε τέσσερα κράτη τα οποία δεν είναι μέλη της Ένωσης, αλλά είναι μέλη της Σένγκεν. Το Λίχνενσταϊν, η Νορβηγία, η Ισλανδία  και η Ελβετία,  έχουν αποδεχτεί την κατάργηση των συνοριακών ελέγχων,  μολονότι δεν είναι μέλη της Ε.Ε., για τους πολίτες των κρατών-μελών της Ένωσης.  Από την άλλη πλευρά η Βουλγαρία, η Κυπριακή Δημοκρατία, η Ιρλανδία και η Ρουμανία, αν και είναι μέλη της Ε.Ε., δεν ήταν μέχρι σήμερα μέλη στη Συνθήκη Σένγκεν.  Κυρίως διότι όλο αυτό απαιτεί μια προετοιμασία, απαιτεί ταυτόχρονα εγκατάσταση συστήματος πληροφοριών, απαιτεί ταυτόχρονα υπηρεσίες αστυνομικές οι οποίες συνεργάζονται μεταξύ τους, ακριβώς για να διασφαλίζεται ότι οι εισερχόμενοι στην επικράτεια κάποιου κράτους-μέλους της Ένωσης και της Σένγκεν διαθέτουν τα αναγκαία εφόδια ή τα αναγκαία ταξιδιωτικά έγγραφα ή την αναγκαία θεώρηση του διαβατηρίου τους προκειμένου να εισέρχονται με νόμιμο τρόπο.

Ταυτόχρονα είναι δυνατόν να έχουμε έλεγχο για το αν κάποιος κατά τα λοιπά, νομίμως εισερχόμενος στο έδαφος της Ένωσης και της Συνθήκης Σένγκεν, διαθέτει επαρκείς πόρους για να παραμείνει στο έδαφος αυτό, δηλαδή έχει χρήματα προκειμένου να ταΐσει τον εαυτό του. Όλο αυτό το πράγμα είναι μια διαδικασία ενισχυτική της ευρωπαϊκής ενοποίησης.

Εμείς λοιπόν είναι πολύ λογικό σαν πολιτεία να επιθυμούμε την ένταξη της Βουλγαρίας και περαιτέρω της Ρουμανίας, διότι δια αυτού του τρόπου, ομογενοποιείται περισσότερο ο χάρτης της χερσονήσου του Αίμου. Δηλαδή εμείς και οι Βούλγαροι πλέον θα μπορούμε ακόμα ευκολότερα να επισκεπτόμαστε ο ένας τον άλλον. Ταυτόχρονα ακόμα ευκολότερα η συνοριακή φύλαξη επιτυγχάνεται και μέσω ανταλλαγής πληροφοριών και μέσω αμεσότερης συνεργασίας.

Πολλαπλώς ωφέλιμη η ένταξη Βουλγαρίας και Ρουμανίας στην Συνθήκη Σένγκεν

ΠτΘ: Πώς θα ωφελήσει αυτό τη χώρα μας και τους πολίτες της;

Α.Δ.: Νομίζω ότι είναι θετικό, έτσι όπως αντιλαμβανόμαστε σήμερα την Ε.Ε., επειδή δεν προχωράει η ομοσπονδιοποίηση των κρατών, είναι ένα μεθεπόμενο βήμα, αν ποτέ συμβεί. Η διαδικασία ομογενοποίησης του χώρου και συνεργασίας των αρμοδίων υπηρεσιών, διευκολύνει και εμάς, ως πολίτες και ταυτόχρονα διευκολύνει τη συνεργασία μεταξύ των υπηρεσιών, την καθιστά στενότερη, αποδοτικότερη. Διαφορετικά λειτουργείς όταν έχεις αρμοδιότητα μόνο στο έδαφός σου, και διαφορετικά λειτουργείς όταν έχει υπόψη περισσότερες πληροφορίες από την αντίστοιχη υπηρεσία της γειτονικής χώρας.

Η Ρουμανία και η Βουλγαρία είναι ήδη κράτη-μέλη της Ε.Ε., άρα το επόμενο βήμα για αυτά τα κράτη είναι η ένταξη στο σύνολο των ευρωπαϊκών θεσμών. Η Αυστρία μπορεί να έχει τους δικούς της λόγους, εμείς αντίστοιχα έχουμε τους δικούς μας λόγους.

Με τη μεν Ρουμανία διατηρούσαμε πάντοτε φιλικές σχέσεις, με τη δε Βουλγαρία είχαμε βρεθεί  κατά τη διάρκεια του 20ού αιώνα σε πολεμικές αντιπαραθέσεις, παρά ταύτα, η ελληνική διπλωματία εργάστηκε το προηγούμενο χρονικό διάστημα και το απώτερο και το άμεσο, για να συσφιχθούν οι σχέσεις. Ήμασταν δε ένθερμοι υποστηρικτές της ένταξης αυτών των κρατών ήδη στην Ε.Ε., άρα αυτό που κάνουμε είναι περίπου αναμενόμενο και πολλαπλώς ωφέλιμο.

ΠτΘ: Το ενδεχόμενο διεύρυνσης της Συνθήκης Σένγκεν δίνει και έναν μεγαλύτερο αναπτυξιακό χαρακτήρα, ακόμα και σε υποδομές, όπως τα λιμάνια της χώρας.

Α.Δ.: Ακριβώς.  Ξανα-αριθμώ τις βασικές ελευθερίες εντός της Ένωσης. Δεν είναι μόνο η  κυκλοφορία των προσώπων, είναι και η κυκλοφορία των υπηρεσιών, των αγαθών και των κεφαλαίων.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.