Πολυδιασπαση σε προληψη και συντονισμο βλεπει ο Κ. Χουβαρδας στο νεο Νομο για την Πολιτικη Προστασια

Απαραίτητο να υπάρξει ενοποίηση και στους δύο τομείς τονίζει ο Προϊστάμενος Πολιτικής Προστασίας ΠΑΜΘ

Ανάγκη για προγνώσεις και ειδοποιήσεις ανά Περιφερειακή Ενότητα για τα φαινόμενα

Επιφυλάξεις για το αν ο νέος νόμος για την Πολιτική Προστασία αλλάζει ουσιαστικά κάτι σε σχέση με τον προηγούμενο τόσο τον τομέα της πρόληψης, όσο και στον τομέα του συντονισμού, εξέφρασε ο Προϊστάμενος Πολιτικής Προστασίας της Περιφέρειας ΑΜΘ κ. Κωνσταντίνος Χουβαρδάς μιλώντας στο Ράδιο Παρατηρητής.

Και ενώ το μεγαλύτερο μέρος της συζήτησης στη Βουλή επικεντρώθηκε στο θέμα της υπαγωγής του Αστεροσκοπείου Αθηνών και της ΕΜΥ στο Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας, ο κ. Χουβαρδάς τονίζει πως θα πρέπει να υπάρξουν αλλαγές στο θέμα της διαλειτουργικότητας, λόγω των πολλών φορέων που εμπλέκονται.

Απαραίτητες οι προγνώσεις έκτακτων καιρικών φαινομένων ανά ΠΕ

Τα θέματα που εγέρθηκαν στη Βουλή και από τους φορείς, είχαν να κάνουν κυρίως με το Αστεροσκοπείο, σημείωσε ο κ. Χουβαρδάς, που τόνισε πως πρέπει ουσιαστικά να βελτιωθεί ο τρόπος που εκδίδονται τα έκτακτα δελτία, τόσο στο θέμα των γενικών προγνώσεων, όσο και στο θέμα της Περιφερειακότητας, που αφορά περισσότερο την Πολιτική Προστασία της Περιφέρειας.

Μάλιστα η Διεύθυνση της ΑΜΘ με έγγραφό της στο αρμόδιο Υπουργείο και την ΓΓ, θεωρούν ότι με τις προγνώσεις που βγαίνουνε  για Μακεδονία και Θράκη, τσουβαλιάζεται μια  πολύ μεγάλη περιοχή, και μπαίνουν οι υπηρεσίες σε κατάσταση αυξημένης ετοιμότητας όταν συμβαίνουν γεγονότα ή έντονα καιρικά φαινόμενα σε μικρό  μέρος της Ανατολικής Μακεδονία και Θράκης.

«Θα ήταν ουσιαστικά πιο  σημαντικό να μπορούν να έρχονται προγνώσεις ανά  περιφερειακή  ενότητα» σημείωσε, εξηγώντας πως με το πρόγραμμα ΑΙΓΙΣ από το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, με το οποίο θα τοποθετηθούν ραντάρ σε όλη την Ελλάδα, θα μπορέσουν να προχωρήσουν προς αυτή την κατεύθυνση.

Άλλωστε όπως έσπευσε να συμπληρώσει χρειάζεται μια συνεχής επικαιροποίηση των  καιρικών φαινομένων, ώστε ουσιαστικά να  αλλάζει ο επιχειρησιακός σχεδιασμός των υπηρεσιών τοπικά και όχι σε όλη την Περιφέρεια, και δεν γνωρίζει κατά πόσο η μετακίνηση του Αστεροσκοπείου θα αλλάξει τη δομή αυτή.

Πολυδιάσπαση στο θέμα της πρόληψης

Γενικότερα υπάρχουν πολλά ζητήματα στο θέμα της πρόληψης όσο αφορά την διαλειτουργικότητα, μιας και εμπλέκονται πολλοί φορείς.

«Για παράδειγμα τώρα τα δασαρχεία ανήκουν στο ΥΠΕΝ. Υπάρχουν δράσεις καθαρισμού των ρεμάτων από την περιφέρεια. Όμως οποιεσδήποτε δράσεις πρόληψης  είτε του δασαρχείου, είτε της περιφέρειας, επηρεάζουν και τους δήμους» σημείωσε, μιας και αν πλημμυρήσει ένα ρέμα ή ποταμός, μπορεί να χτυπήσει υποδομές του. Για αυτό και θεωρεί απαραίτητο να υπάρχει ένα ενιαίο όργανο που να συντονίζει την πρόληψη.

Και ενώ αναφέρεται πλέον το 112 σαν κύριο εργαλείο στην πρόληψη, άποψη του κ. Χουβαρδά είναι πως αποτελεί κυρίως κύριο εργαλείο για την καταστολή, δηλαδή κατά τη διάρκεια του φαινομένου.

Πρέπει να υπάρχει ένας ο οποίος να συντονίζει για παράδειγμα τα έργα ορεινής υδρονομίας και υδροοικονομίας, σημείωσε. Ένας που  να συντονίζει και να βλέπει την πορεία των εργασιών στον καθαρισμό των  ρεμάτων. Ένας που να επιβλέπει αλλά και να κατευθύνει τα έργα ή πού έχουν  πάει οι δαπάνες πολιτικής προστασίας στον Δήμο. «Γιατί στην ουσία όταν έχουμε ένα περιστατικό, δεν έχουν όλοι οι φορείς κοινή εικόνα» κάτι που είδαν στην πυρκαγιά στη Δαδιά, με κατακερματισμένες δυνάμεις.

Ζητήματα και με τον συντονισμό κατά τη διάρκεια των φαινομένων

Πρέπει όμως στον συντονισμό κατά την διάρκεια των φαινομένων να μπαίνουν και επιστημονικοί φορείς, πέρα φυσικά από τον τομέα της πρόληψης, που θα δίνουν την άποψή τους  για το τι πρέπει να γίνει για να αντιμετωπιστεί κάτι, αλλά και στην πρόληψη.

Σημαντικό σε αυτόν τον τομέα είναι η δημιουργία επιτροπής εκτίμησης κινδύνου, που όμως βρίσκεται στην Αθήνα. Σε μερικά χρόνια θα φτιαχτούν και τα Περιφερειακά Κέντρα Πολιτικής Προστασίας, όμως χρειάζεται και ένα στρατηγικό σχέδιο για τις όποιες καταστροφές.

Όμως ενώ στο νέο νόμο υπάρχουν συντονιστικά επιχειρησιακά  όργανα σε  επίπεδο περιφέρειας (ΠΕΣΟΠ ) και σε επίπεδο δήμου (ΤΕΣΟΠ), αυτή τη φορά δεν υπάρχει σύνδεσμος μεταξύ των δύο, όπως επίσης δεν υπάρχει και κάποιος σύνδεσμος, ούτε του επιχειρησιακού κέντρου, στο περιφερειακό συντονιστικό για την αντιμετώπιση της κατάστασης.

Όλα αυτά, μαζί και με το επιχειρησιακό κέντρο της Πυροσβεστικής, δημιουργούν ουσιαστικά πάρα πολλά κέντρα συντονισμού, όταν πιστεύει πως θα πρέπει ένας φορέας να συντονίζει  και ένας φορέας να έχει το λόγο για κάθε καταστροφή.

Τροχοπέδη για όλα η υποστελέχωση των υπηρεσιών

Τροχοπέδη επίσης για την εφαρμογή του νόμου, αλλά και κάθε τύπου προσπάθεια στην Πολιτική Προστασία, είναι η υποστελέχωση των υπηρεσιών, που είναι ένα πολύ σημαντικό θέμα.

Αυτό υποχρεώνει να μπαίνουν στοιχεία προτεραιοποίησης ή θέματα ποιότητας των υπηρεσιών. «Χωρίς πόρους και χωρίς προσωπικό,  είναι  δύσκολο  να βάλεις σε έναν νόμο αρμοδιότητες, που πρέπει να συνοδεύονται και από πόρους» σημείωσε, μιας και προβλέπονται και έλεγχοι.

Για αυτό και θεωρεί πως η πολιτική προστασία πρέπει να είναι ένα διακομματικό κομμάτι, που θα γίνεται με επιστημονικό τρόπο και με ευρεία διαβούλευση. Παράλληλα πρέπει να τα βλέπουμε και με το πρίσμα της επαρχίας και της αποκέντρωσης. «Πρέπει να ξέρουμε αν είμαστε υπέρ μιας αποκέντρωσης ή ενός στρατιωτικού τύπου μοντέλου χρήσης πολιτικής προστασίας».

Τέλος τόνισε πως οι εθελοντές θα πρέπει και μπορούν να παίξουν σημαντικό ρόλο, όπως σημαντικό ρόλο έπαιξαν  και οι  κάτοικοι των περιοχών που παρότι εκκενώθηκαν, ορισμένοι  νέοι κάτοικοι έκατσαν για να βοηθήσουν  να  σώσουν τα σπίτια τους, με δική τους βέβαια ευθύνη.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.