Ο φοβος της ανεργιας

Μία μόλις ημέρα μετά την ανακοίνωση των βάσεων στα Ανώτερα και Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και οι αναλύσεις δίνουν και παίρνουν. Το βασικό σημείο στο οποίο όλοι συμφωνούν είναι η μεγάλη άνοδος των βάσεων στις παιδαγωγικές σχολές στις οποίες κατευθύνθηκε ένας μεγάλος αριθμός αριστούχων φοιτητών. Μία ανάλυση των αποτελεσμάτων τόσο σε γενικό όσο και σε τοπικό επίπεδο επιχειρεί σήμερα ο ΠτΘ συζητώντας με τον Ανέστη Στρατιάδη από το φροντιστήριο «Πολυδύναμο», τον Γρηγόρη Βαρελίδη από το φροντιστήριο «Δομή» της Ξάνθης και τον Ευάγγελο Ρούφο από το φροντιστήριο «Ορόσημο» της Αλεξανδρούπολης.

Ανέστης Στρατιάδης, φροντιστήριο «Πολυδύναμο» «Να αφήνονται περιθώρια στους νέους ανθρώπους να επιλέγουν το μέλλον τους»

ΠτΘ: κ. Στρατιάδη, πώς κρίνετε γενικότερα τις βάσεις, όπως αυτές διαμορφώθηκαν φέτος;

Α.Σ.:
Οι βάσεις που σχετίζονται με τη θεωρητική κατεύθυνση ανέβηκαν κατακόρυφα έως και 500 μόρια, μιλώ για σχολές που αφορούν στη θεωρητική κατεύθυνση και το πρώτο πεδίο. Όσον αφορά στην τεχνολογική και θετική κατεύθυνση εκτός από ορισμένες σχολές της Θεσσαλονίκης και Αθηνών, στις οποίες πρέπει να γνωρίζουμε ότι μειώθηκαν οι θέσεις και άρα ανέβηκαν ελάχιστα οι βάσεις, γενικότερα έχουμε μια πτώση αλλού μικρότερη και αλλού μεγαλύτερη, με τη μεγαλύτερη πτώση στα οικονομικά τμήματα. Αν συνδυάσουμε τις προτιμήσεις των παιδιών με το γενικό αυτό κλίμα που διαμόρφωσαν και τα θέματα ανάλογα με την κατεύθυνση του μαθητή, μπορούμε να πούμε ότι οι προτιμήσεις των μαθητών και πάλι στράφηκαν προς τις παιδαγωγικές ακαδημίες, όπου έχουμε κατακόρυφη άνοδο των βάσεων και στις κλασικές σχολές, ιατρικές και πολυτεχνεία που παρέμειναν στα ίδια επίπεδα δηλαδή παραμένουν αυτές σχολές υψηλής ζήτησης. Στα οικονομικά τα οποία πιθανώς να είχαν μια μικρή πτώση όσον αφορά στην επιλογή, αλλά η πτώση των βάσεων σε αυτά οφείλονταν κυρίως στο γεγονός ότι στα μαθήματα θετικής και τεχνολογικής κατεύθυνσης είχαμε μια πτώση της βαθμολογίας σε σχέση με πέρσι. Εξάλλου τα παιδιά δεν πρέπει να μένουν σε αυτό στο αν δηλαδή έπεσαν ή ανέβηκαν οι βάσεις, γιατί όπως ξέρουμε κάθε χρόνο οι βάσεις διαμορφώνονται και από τα θέματα των εξετάσεων, αλλά και από τις προτιμήσεις των υποψηφίων.

ΠτΘ: κ. Στρατιάδη, είδαμε φέτος να υπάρχει μία προτίμηση στις παιδαγωγικές σχολές και αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι παρέχουν επαγγελματική αποκατάσταση. Το ίδιο βέβαια και στις αστυνομικές σχολές…

Α.Σ.:
Να τονίσω ότι φέτος στην αστυνομία οι βάσεις έπεσαν σε σεβαστά επίπεδα. Περίπου 700 μόρια έπεσε η βάση στη Σχολή Αστυνομίας, όπως και στα 400 μόρια οι σχολές αξιωματικών αστυνομίας.

ΠτΘ: Το ερώτημα, κ. Στρατιάδη, είναι η επιλογή αυτών των σχολών είναι συνειδητή από τα παιδιά ή το σύστημα τα ωθεί σε αυτή;

Α.Σ.:
Το φαινόμενο έχει δύο όψεις. Πιστεύω ότι οι παιδαγωγικές ακαδημίες επιλέγονται λόγω της άμεσης αποκατάστασης που παρέχουν, γιατί μόλις τελειώνουν τα παιδιά εργάζονται αμέσως. Γενικά η κοινωνία διαμορφώνει ένα κλίμα ότι η εργασία του δασκάλου είναι εύκολη με πολλούς μήνες διακοπών με αποτέλεσμα να περνά στα παιδιά η εικόνα της εύκολης δουλειάς που μπορούν να την κάνουν. Πιστεύω το εντελώς αντίθετο. Πιστεύω ότι η δουλειά του δασκάλου είναι και υπεύθυνη και δύσκολη και θα συνιστούσα στα παιδιά να δηλώσουν παιδαγωγική ακαδημία μόνο εκείνοι οι μαθητές που πιστεύουν ότι τους αρέσει να είναι δάσκαλοι και ότι θα επιτελέσουν στο μέλλον ένα λειτούργημα το οποίο αν δεν είναι έτοιμοι να το κάνουν, θα συναντήσουν πολλά εμπόδια. Εξάλλου, να μη ξεχνάμε ότι τέσσερις μήνες μπορεί να έχουν διακοπές, αλλά οκτώ μήνες θα είναι μέσα στην τάξη. Και αν τα πράγματα δεν είναι όπως πρέπει και οι ίδιοι θα δημιουργήσουν πολλά προβλήματα στον εαυτό τους, αλλά δυστυχώς θα δημιουργήσουν πολλά προβλήματα στους νέους μαθητές του δημοτικού στους οποίους πολλές φορές βλέπουμε να δημιουργούνται αρνητικές εμπειρίες από το σχολείο λόγω ανεπαρκών δασκάλων που υπάρχουν στην εκπαίδευση.

ΠτΘ: Το θέμα αυτό ίσως έχει να κάνει και με την έλλειψη μαθήματος επαγγελματικού προσανατολισμού στις τάξεις. Υπάρχουν σχολές που μπορεί να δίνουν την αποκατάσταση στο δημόσιο, αλλά είναι το αντικείμενό τους και εύκολα προσβάσιμο στον ιδιωτικό τομέα. Για παράδειγμα, πολλές σχολές των ΤΕΙ…

Α.Σ.:
Έχετε δίκιο. Και αυτό φάνηκε βεβαίως για πρώτη χρονιά φέτος. Ανέβηκαν οι βάσεις σε κάποια ΤΕΙ απροσδόκητα, όπως διακοσμητικής ή ορυκτών πόρων και φυσικού αερίου. Κάποιες σχολές στα ΤΕΙ οι οποίες κάποιο διάστημα κινδύνευαν ακόμη και να κλείσουν όπως το Τμήμα Φυσικών Πόρων και Φυσικού Αερίου στην Καβάλα. Ανέβηκαν οι βάσεις, γιατί οι μαθητές πιστεύουν, και σωστά νομίζω, ότι με το φυσικό αέριο που έρχεται στη χώρα μας και λογικά θα υπάρξει μια στροφή προς αυτή τη μορφή ενέργειας, θα αναπτυχθούν δραστηριότητες με το φυσικό αέριο. Από την άλλη όμως δεν βλέπουμε η πολιτεία να βοηθά, όπως είπατε και εσείς, προς τον τομέα του σωστού επαγγελματικού προσανατολισμού.

ΠτΘ: κ. Στρατιάδη, υπάρχουν πάρα πολλές κενές θέσεις σε περιφερειακές σχολές γεγονός που έχει δημιουργήσει αντιδράσεις στις τοπικές κοινωνίες, πολλά παιδιά εκτός. Πώς το κρίνετε;

Α.Σ.:
Ήμουν ένας από αυτούς που ήταν κατά της βάσης του 10, γιατί πιστεύω ότι και ένας μαθητής αδύνατος που εισέρχεται σε μία σχολή, θα πρέπει και το πανεπιστήμιο ή το ΤΕΙ να επιτελέσει το εκπαιδευτικό του έργο που έχει σαν στόχο να βοηθήσει τον φοιτητή ή τον σπουδαστή να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις. Δεν είναι δυνατόν σήμερα δάσκαλοι πανεπιστημιακοί να βγαίνουν και να λένε ότι οι μαθητές είναι ανεπαρκείς. Αν συμβαίνει αυτό για ορισμένους φοιτητές, νομίζω ότι το πανεπιστήμιο θα πρέπει να βοηθά και να επιτελείται ένα παιδαγωγικό έργο και από τη μεριά των πανεπιστημιακών και όχι να λένε ότι ό,τι ήταν παιδαγωγικό να δώσουμε, το δώσαμε και να εμφανίζεται το φαινόμενο, όπως διάβασα σε μία μελέτη, να έχουμε 40% των φοιτητών που εισήχθησαν σε σχολές και να μην παίρνουν πτυχίο. Τα παιδιά κάνουν ένα αγώνα για να εισαχθούν και δεν μπορούν να τελειώσουν. Και βέβαια δεν μιλώ για την επιλογή οποιουδήποτε μαθητή που έχει αλλάξει, γιατί βλέπει ότι η επιλογή που έκανε, δεν ήταν σωστή για αυτόν και είναι φυσικό, όταν 18 χρονών παιδιά στην ηλικία που ψάχνονται, περιμένουμε να είναι κατασταλαγμένα στο τι ακριβώς θέλουν να κάνουν στη ζωή τους. Άρα είναι απαραίτητος ο επαγγελματικός προσανατολισμός, αλλά και να αφήνονται περιθώρια στους νέους ανθρώπους για να επιλέγουν το μέλλον τους.

ΠτΘ: Η ενημέρωση είναι ουσιαστικός παράγοντας…

Α.Σ.:
Η ενημέρωση παίζει ένα σημαντικό ρόλο. Γιατί το να αλλάζουμε τις προτιμήσεις μας είναι νομίζω και ζήτημα ζωής και ο καθένας μας δικαιούται να κάνει επιλογές στη ζωή του.

ΠτΘ: κ. Στρατιάδη, θα ήθελα και ένα σχόλιό σας για τα τοπικά αποτελέσματα…

Α.Σ.:
Από τα πρώτα αποτελέσματα στο νομό μας από τους 500 και πάνω μαθητές έχουν εισαχθεί οι 260, περίπου δηλαδή οι μισοί. Βλέπουμε ότι είναι χαμηλότερο από το γενικό δηλαδή το 70%. Αυτό όμως συμβαίνει, γιατί ακόμη δεν έχουν βγει τα αποτελέσματα της ποσόστωσης των μαθητών από τη μειονότητα. Όταν θα βγουν και αυτά θεωρώ ότι θα φθάσουμε περίπου τους 400 μαθητές, άρα το ποσοστό θα αντιστραφεί θεαματικά, δηλαδή θα είναι ένα από τα μεγαλύτερα ποσοστά που υπάρχει σε εθνικό επίπεδο.

ΠτΘ: κ. Στρατιάδη να σας ευχαριστήσω πολύ.

Α.Σ.:
Κι εγώ σας ευχαριστώ.

Γρηγόρης Βαρελίδης, φροντιστήριο «Δομή» Ξάνθης:

«Ο φόβος της ανεργίας οδηγεί στις σχολές που παρέχουν αποκατάσταση»

ΠτΘ: κ. Βαρελίδη, θα ήθελα, ξεκινώντας, να κάνετε ένα γενικότερο σχόλιο για τις βάσεις…

Γ.Β.:
Έκπληξη προκάλεσε η άνοδος των βάσεων στο πρώτο πεδίο. Πολλά παιδιά που πίστευαν ότι θα περάσουν σε αυτές τις σχολές, απέτυχαν στις πρώτες τους προτιμήσεις. Οι βάσεις στα παιδαγωγικά τμήματα ανέβηκαν στα ύψη, τα παιδαγωγικά τμήματα έχουν γίνει ακριβοθώρητα για τους περισσότερους μαθητές. Πάρα πολλοί μαθητές άριστοι οδηγούνται σε αυτά λόγω του άμεσου διορισμού. Από εκεί και πέρα οι άλλες σχολές είχαν μία πτώση. Παλιότερα θα ήταν αδιανόητο παιδαγωγικές σχολές να έχουν τόσο υψηλές βάσεις και οι υπόλοιπες σχολές με τόσο μεγάλα επιστημονικά πεδία να έχουν χαμηλές βάσεις. Είναι στρέβλωση του συστήματος αυτό. Το βασικό είναι ότι όλοι ψάχνουν μια σίγουρη δουλειά και όλοι οι μαθητές οδηγούνται εκεί καθοδηγούμενοι βέβαια και από τα γονείς τους, οπότε επιλέγουν σχολές που προσφέρουν άμεση αποκατάσταση. Δυστυχώς, εκεί έχουμε καταλήξει.

ΠτΘ: Ίσως συμβάλλει σε αυτό ο φόβος της ανεργίας…

Γ.Β.:
Αυτός ο φόβος οδηγεί τα παιδιά σε αυτές τις επιλογές. Πιθανότητα βέβαια και με την ώθηση των γονιών. Όπως μεγάλο ρόλο παίζει και η έλλειψη επαγγελματικού προσανατολισμού. Θεωρώ όμως ότι η ανεργία είναι ο βασικότερος λόγος για αυτό.

ΠτΘ: Πώς κινήθηκαν οι βαθμολογίες στην Ξάνθη;

Γ.Β.:
Όπως πάντα κάθε χρόνο. Δεν υπάρχουν εκπλήξεις, δεν υπάρχουν διαφοροποιήσεις. Υπάρχουν οι μαθητές που γράφουν καλά, υπάρχουν και οι μεσαίες βαθμολογίες. Στην Ξάνθη είχαμε το φαινόμενο των μαθηματικών της θετικής και τεχνολογικής κατεύθυνσης που μείωσε τη βαθμολογία των παιδιών και έχασαν τις σχολές πρώτης προτίμησης. Αυτό είναι το σημείο που έπληξε κυρίως τα παιδιά της περιοχής μας.

ΠτΘ: κ. Βαρελίδη να σας ευχαριστήσω πολύ.

Γ.Β.:
Κι εγώ σας ευχαριστώ.

Ευάγγελος Ρούφος, φροντιστήριο «Ορόσημο»

Αλεξανδρούπολης: «Το μεράκι να σπουδάσω μια επιστήμη έχει σήμερα εκλείψει»

ΠτΘ: κ. Ρούφο, πώς κινήθηκαν οι βαθμολογίες στην Αλεξανδρούπολη;

Γ.Β.:
Με βάση την εικόνα που έχω για την Αλεξανδρούπολη, αλλά και για όλο τον Έβρο, θα έλεγα ότι τα παιδιά πήγαν πολύ καλά, αν και πατροπαράδοτα η Αλεξανδρούπολη είναι στις πόλεις που έχουν υψηλές επιδόσεις, το ποσοστό ξεπερνά δηλαδή το 70%. Και ποιοτικά οι σχολές που έχουν πετύχει οι υποψήφιοι είναι πολύ καλές. Υπάρχουν μαθητές που έχουν πετύχει στην Ιατρική, στα Πολυτεχνεία στις υψηλόβαθμες σχολές Πολιτικών Μηχανικών και Ηλεκτρολόγων, στις Στρατιωτικές Σχολές, έχουμε και πρωτιές στην Αλεξανδρούπολη, στην Αξιωματικών Αστυνομίας και στους Ιπτάμενους στην Ικάρων. Γενικά η Αλεξανδρούπολη πήγε πολύ καλά.

ΠτΘ: Πώς θα σχολιάζατε τις φετινές βάσεις;

Ε.Ρ.:
Όσον αφορά στις βάσεις, βλέπουμε πάλι το κυνήγι των παιδαγωγικών τμημάτων από τους υποψηφίους, γιατί υπόσχονται αποκατάσταση την επόμενη ημέρα που θα ορκιστούν από τη σχολή τους, δηλαδή βλέπουμε αύξηση των βάσεων στα παιδαγωγικά τμήματα κατά 500 μόρια και αυτά παρέσυραν, κατά την άποψή μου, και τα τμήματα νηπιαγωγών με την ελπίδα ότι τα νηπιαγωγεία θα γίνουν ολοήμερα και άρα θα απορροφηθούν μελλοντικά οι νηπιαγωγοί. Οι στρατιωτικές σχολές έχουν συγκράτηση και σε κάποιες είδαμε μία μικρή μείωση, που νομίζω ότι οφείλεται στη δυσκολία των μαθηματικών κατεύθυνσης, γιατί οι περισσότερες στρατιωτικές σχολές είναι στο δεύτερο και τέταρτο επιστημονικό πεδίο με καθοριστικό μάθημα τα μαθηματικά κατεύθυνσης, αλλά υπάρχει και μια άλλη μια εξήγηση. Οι υποψήφιοι που επιλέγουν παιδαγωγικά και στρατιωτικές σχολές, στην ουσία επιλέγουν άμεση αποκατάσταση.

ΠτΘ: Πιστεύετε, δηλαδή, ότι η επαγγελματική αποκατάσταση είναι καθοριστική στην επιλογή των παιδιών;

Ε.Ρ.:
Θεωρώ ότι αυτό είναι το ζητούμενο. Είναι δείγμα της εποχής μας, είναι δείγμα της συγκεκριμένης γενιάς, αλλά αυτό είναι το ζητούμενο για αυτά τα παιδιά.

ΠτΘ: Ίσως, όμως, και οι γονείς κατευθύνουν τα παιδιά σε σχολές με επαγγελματική αποκατάσταση…

Ε.Ρ.:
Σίγουρα, ο τρόπος που μεγαλώνουμε τα παιδιά και η κοινωνία στην οποία ζούμε ουσιαστικά έχει φτιαχτεί από την προηγούμενη γενιά για να τη ζήσει η επόμενη. Το μεράκι του να σπουδάσω κάτι ως επιστήμη, σιγά – σιγά αρχίζει και μειώνεται και έχει εκλείψει. Περισσότερο κοιτάμε την αποκατάσταση και όχι να σπουδάσουμε μία επιστήμη. Πολλές φορές παροτρύνω τα παιδιά να σπουδάσουν μαθηματικά ή φυσική και η απάντησή τους είναι: «Τι λες δάσκαλε; Εγώ θέλω να βρω μια δουλίτσα να δουλεύω».

ΠτΘ: Ουσιαστικά, όμως, έτσι κάνουν κάτι που δεν τους αρέσει…

Ε.Ρ.:
Αυτό είναι ένα τεράστιο πρόβλημα και εδώ νομίζω ότι έχει τεράστια ευθύνη η πολιτεία γενικότερα και ίσως θα έπρεπε να ξαναδούμε το θέμα του επαγγελματικού προσανατολισμού στα σχολεία και, μάλιστα, από τις μικρές ηλικίες, γιατί το σχολείο ασχολείται με τον επαγγελματικό προσανατολισμό ουσιαστικά μόνο στην Τρίτη Λυκείου, δηλαδή κάνοντας το μηχανογραφικό ο μαθητής στις δέκα – είκοσι μέρες του Ιουλίου. Δεν νομίζω ότι αυτό είναι σοβαρή αντιμετώπιση του θέματος.

ΠτΘ: κ. Ρούφο, υπάρχουν πάρα πολλές κενές θέσεις σε περιφερειακές σχολές και πολλά παιδιά εκτός σχολών. Πώς το κρίνετε;

Ε.Ρ.:
Νομίζω ότι ως ένα βαθμό είναι επιλογή να είναι τόσοι υποψήφιοι εκτός σχολών. Δηλαδή, όταν εφαρμόστηκε η βάση του δέκα, – με την οποία προσωπικά θα συμφωνήσω, αλλά όχι με το δέκα αλλά με τη βάση, – ο νόμος έλεγε ότι θα μπορεί η βάση κάθε χρόνο να προσαρμόζεται με υπουργική απόφαση. Νομίζω ότι θα μπορούσε σε αρκετές σχολές η βάση να μην είναι στο δέκα, αλλά στο οκτώ, ενδεικτικά λέω οκτώ, και έτσι ουσιαστικά δεν θα είχαμε ούτε οκτώ χιλιάδες εκτός ΑΕΙ και ΤΕΙ, και ουσιαστικά ΤΕΙ, γεγονός που σημαίνει ότι δεν είναι σημαντικός ο αριθμός, αν κατεβαίναμε κάτω από τις 10000, γιατί η εμπειρία δείχνει ότι περίπου τόσοι υποψήφιοι, παρόλο που κάνουν μηχανογραφικό, τελικά δεν πηγαίνουν στις σχολές τους. Όπως θα είχε ενδιαφέρον κάποια στιγμή να δημοσιοποιούνται τα στοιχεία από πλευράς υπουργείου που αφορούν στο πόσοι υποψήφιοι από αυτούς που δηλώνουν ΤΕΙ περνούν. Για παράδειγμα, θα αναφέρω το ΤΕΙ Ζωικής Παραγωγής Φλώρινας στο οποίο δεν εισήχθη κανείς. Θα είχε ενδιαφέρον να δημοσιευτεί πόσοι υποψήφιοι το δήλωσαν. Ενδεικτικά σας λέω ότι είναι πολύ μικρός ο αριθμός των υποψηφίων που το δήλωσαν, είναι περίπου είκοσι ή τριάντα και όχι τριακόσιοι, άρα δεν είναι σχολή που επιλέγεται από τους υποψηφίους. Το ερώτημα είναι ποιοι είναι οι λόγοι που δεν επιλέγεται. Όπως επίσης θα ήταν ενδιαφέρον κάποια στιγμή να μάθουμε και εμείς και οι γονείς από όλους αυτούς που φοιτούν σε ένα ΤΕΙ που δεν έχει ανταπόκριση στην αγορά εργασίας, τελικά πόσοι το τελειώνουν ή το εγκαταλείπουν τον πρώτο χρόνο. Θέλω να πω ότι και τα ίδια τα ΤΕΙ πρέπει να αναπροσαρμόσουν κάποια προγράμματα, ώστε να γίνουν πιο ευέλικτα, και σχολές οι οποίες προφανώς θα μπορούσαν να έχουν άμεση ανταπόκριση στην αγορά. Και αυτό είναι το μεγάλο ζητούμενο. Το θέμα είναι μεγάλο. Δυστυχώς κάθε φορά που βγαίνουν τα αποτελέσματα ευκαιριακά και επιφανειακά ασχολούμαστε με το θέμα, ενώ θα έπρεπε να το δούμε νωρίτερα.

ΠτΘ: κ. Ρούφο, σας ευχαριστούμε πολύ.

Ε.Ρ.:
Κι εγώ σας ευχαριστώ.

Α.Π.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.