Η αξια της φυσικης αγωγης στην Ελληνικη εκπαιδευση

Τυπικά στην Εκπαίδευσή μας, έχει καθιερωθεί ακόμη και Πανελλήνια Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού κάθε έτος, και όμως η χώρα μας στην πραγματικότητα επιμένει κατ’ ουσίαν να τηρεί στάση απαξίωσης απέναντι στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής.
 
Είναι παγκοσμίως αποδεκτό ότι κάθε ουσιαστική παιδαγωγική παρέμβαση πρέπει να ξεκινά και να ολοκληρώνεται στο χώρο του σχολείου. Στην χώρα μας, εδώ και αρκετά χρόνια, οι συνεχόμενες αρνητικές μεταβολές της Σχολικής Φυσικής Αγωγής, είχαν ως αποτέλεσμα το μάθημα αυτό να βρίσκεται σε συνεχή υποβάθμιση.
 
Η ισορροπία μεταξύ της διανοητικής και φυσικής καλλιέργειας των μαθητών, αν και πράγματι στο παρελθόν δεν είχε επιτευχθεί στο μέγιστο βαθμό, διαταράχθηκε πολύ έντονα τα τελευταία χρόνια. Το Ελληνικό Σύνταγμα ορίζει ξεκάθαρα πως η Φυσική Αγωγή αντιμετωπίζεται ως αναπόσπαστο κομμάτι της Εκπαιδευτικής Διαδικασίας (άρθρο 16 παρ. 2 «Η παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του κράτους, έχει δε ως σκοπό την ηθική, πνευματική, επαγγελματική και Φυσική Αγωγή των Ελλήνων»).
 
Σκοπός της Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης είναι να συμβάλουν στην ολόπλευρη αρμονική και ισόρροπη ανάπτυξη των διανοητικών και ψυχοσωματικών δυνάμεων των μαθητών, ώστε να εξελιχθούν στο βαθμό που είναι δυνατό σε ολοκληρωμένες προσωπικότητες και ευτυχισμένους ανθρώπους». Το Ευρωπαϊκό Μανιφέστο του 1995 ορίζει ότι, «το σχολείο έχει την πολύ σημαντική ευθύνη να παρέχει καλή σωματική δραστηριότητα και άθληση, ώστε να εξασφαλίζεται μια υγιής ισορροπία μεταξύ των σωματικών και διανοητικών δραστηριοτήτων». Σήμερα ωστόσο στην Ελλάδα τα ποσοστά της Φυσικής Αγωγής στο συνολικό αριθμό ωρών του εβδομαδιαίου προγράμματος, είναι από τους χειρότερους συσχετισμούς στην Ε.Ε. και σε όλο τον ονομαζόμενο πολιτισμένο κόσμο.
 
Με τις σημερινές ώρες στο ωρολόγιο πρόγραμμα των σχολείων και ακόμη περισσότερο με τις πραγματικά υλοποιήσιμες ώρες ( αν λάβουμε υπόψη τις καιρικές συνθήκες και την έλλειψη κλειστών γυμναστηρίων, εγκαταστάσεων και οργάνων στα σχολεία μας) το μάθημα της Φυσικής Αγωγής ουσιαστικά αποδομείται.
 
Η επαναφορά των ωρών που μειώθηκαν τα τελευταία χρόνια αλλά και η πραγματική αύξησή τους είναι επιτακτικές ανάγκες, καθώς είναι απολύτως τεκμηριωμένο ότι η σωματική άσκηση που δεν γίνεται τουλάχιστον τρεις φορές την εβδομάδα και με ορισμένη ένταση και διάρκεια, δεν έχει σημαντική επίδραση στην ψυχοσωματική ανάπτυξη του ατόμου, ούτε ολοκληρώνει τον Βιωματικό Στόχο της Σχολικής Φυσικής Αγωγής, δηλαδή τη δημιουργία ανθρώπων Δια Βίου Αθλούμενων.
 
Ο σύγχρονος τρόπο ζωής, θέλει τα νέα παιδιά στα διαμερίσματα μπροστά από οθόνες τηλεόρασης και ηλεκτρονικών υπολογιστών, να αδυνατούν να αντεπεξέλθουν στις αυξημένες απαιτήσεις των μαθημάτων του σχολείου και των φροντιστηρίων, χωρίς δυνατότητες για κίνηση, για παιχνίδι, για ψυχοκινητική εκτόνωση και με την υποκινητικότητα και το άγχος να κυριαρχούν.
Αμέτρητες επιστημονικές έρευνες έχουν αποδείξει ότι μέσω της φυσικής – αθλητικής δραστηριότητας, δημιουργείται σωματική και ψυχική ευφορία και οι ευεργετικές επιδράσεις είναι ιδιαίτερα σημαντικές όχι μόνο στον ψυχοσωματικό τομέα, αλλά και στην απόδοση των μαθητών στα μαθήματά τους.
 
Τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Στατιστικής Υπηρεσίας τα τελευταία χρόνια δείχνουν τα Ελληνόπουλα να είναι τα πιο παχύσαρκα παιδιά στην Ευρώπη, πράγμα το οποίο πρωτίστως συνδυάζεται με τις λίγες ώρες άσκησης στο σχολείο. Επίσης τα στοιχεία δείχνουν ότι η Ελλάδα έχει τη δεύτερη θέση στην Ευρώπη στο ποσοστό καπνιζόντων, που στις μικρές ηλικίες αποδίδεται σε μεγάλο ποσοστό στην έλλειψη φυσικής δραστηριότητας και άσκησης εδικά στο χώρο του σχολείου. Συνυπολογίζοντας και την χρησιμότητα της Φυσικής Αγωγής στην αντιμετώπιση της σύγχρονης μάστιγας που ονομάζεται «σχολικός εκφοβισμός», καταλαβαίνουμε εύκολα από όλα τα προαναφερόμενα την αξία της ως μάθημα στα Ελληνικά Σχολεία.
 
Δεν υπάρχει κανείς σήμερα που να αγνοεί ή να μην αναγνωρίζει τη χρησιμότητα της άθλησης σε όλη τη διάρκεια της ζωής του ανθρώπου. Είναι φανερό, λοιπόν, ότι κατά τη βασική εκπαίδευση των Ελλήνων μαθητών η πολιτεία έχει την ευθύνη να χαράξει και να εφαρμόσει τις κατευθύνσεις που προσδιορίζουν την ποιότητα της εκπαίδευσης των παιδιών και να λάβει τα αναγκαία μέτρα για την Προληπτική Υγεία και τη Φυσιολογική Ανάπτυξη τους, προσδίδοντας στη Σχολική Φυσική Αγωγή τη σημασία και την αξία που της αναλογεί, εφόσον είναι το μοναδικό μάθημα που υλοποιεί τους στόχους αυτούς. Διαχρονικά η Πολιτεία δεν έχει κατανοήσει πλήρως την αξία του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής, η οποία μπορεί να οδηγήσει ένα παιδί σε μια ποιοτικότερη στάση ζωής, μέσω της δια βίου άθλησης, καθώς αυτή είναι η καλύτερη ασπίδα προστασίας των παιδιών απέναντι σε προβλήματα υγείας, κοινωνικότητας, αλλά και ψυχολογικών.
 

*Ο Μιχαήλ Πολυτσάκης είναι μέλος του Δ.Σ. της Ένωσης Γυμναστών Β.Ελλάδος (Ε.Γ.Β.Ε.) 2004 – 2016

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.