Μαρια Ευθυμιου: «Η ελληνικη γλωσσα και η διαρκεια της τεραστια δυναμη για τον ελληνισμο»

Η ιστορικός και Καθηγήτρια του ΕΚΠΑ για τον ιστορικό πλούτο του Ελληνισμού με αφορμή την παρουσία της στην Κομοτηνή

Ένα συναρπαστικό ταξίδι στον χρόνο, προσφέρει η συζήτηση του ιστορικού πλούτου του Ελληνισμού, πολύ δε περισσότερο όταν αυτή γίνεται με την συμμετοχή μελετητών του, ιστορικών όπως η Καθηγήτρια του ΕΚΠΑ κ.Μαρία Ευθυμίου, η οποία βρέθηκε χθες, Δευτέρα 14 Νοεμβρίου στην Κομοτηνή, καλεσμένη της Λέσχης Φιλαναγνωσίας Κομοτηνής.

Η κ. Ευθυμίου ήταν η εισηγήτρια της εκδήλωσης που έλαβε χώρα το απόγευμα της ίδιας ημέρας στο Ίδρυμα Παπανικολάου με θέμα «Αντέχοντας στο χρόνο: Τα ισχυρά σημεία του Ελληνισμού στη διάρκεια της Μακράς Ιστορίας του», υπογραμμίζοντας την μοναδικότητα που προσφέρει η διάρκεια ζωής της ελληνικής γλώσσας.

Με την αφορμή της παρουσίας της στην πόλη μας, η κ. Ευθυμίου μίλησε το πρωί της Δευτέρας 14 Νοεμβρίου στο «Ράδιο Παρατηρητής 94fm» για το ταξίδι της ελληνικής γλώσσας αλλά και την μακρά ιστορία του Ελληνισμού, δηλώνοντας το διαρκές ενδιαφέρον των Ελλήνων για την γνώση της.

Μαρία Ευθυμίου όμως…

ΠτΘ: κ. Ευθυμίου βρίσκεστε στην Κομοτηνή, φιλοξενούμενη της Λέσχης Φιλαναγνωσίας Κομοτηνής. Το θέμα της εισήγησής σας είναι «Αντέχοντας στο χρόνο: Τα ισχυρά σημεία του Ελληνισμού στη διάρκεια της Μακράς Ιστορίας του». Σε τι ακριβώς αφορά;

Μ.Ε.: Πρόκειται για μια περιήγηση στην μακρά ιστορία του ελληνισμού που έχει το χαρακτηριστικό ότι γράφεται η ελληνική γλώσσα περίπου από το 1500 π.Χ. Επομένως έχουμε τη μοναδική πολυτέλεια- εμείς και οι κινέζοι ως λαός- να μπορούμε να παρακολουθούμε τη γλώσσα μας που είναι ζώσα γραπτά επί 3.500 χρόνια. Αυτό είναι μια τεράστια δύναμη για τον ελληνισμό,  η γλώσσα δηλαδή και η διάρκειά της, και είναι ένα από τα σημεία που θα θιγούν, όπως επίσης και άλλες πλευρές της ελληνικής ζωής στη διάρκεια αυτών των αιώνων, όπως η δράση των ελλήνων ως εμπόρων, κυρίως της θάλασσας. Με λίγα λόγια η ναυτοσύνη, το ναυτικό εμπόριο και το εμπόριο της ξηράς, που μαζί με αυτά φέρνουν και την άλλη δύναμη του ελληνισμού που είναι ο ευεργετισμός, δηλαδή η προσφορά τμήματος της περιουσίας για το κοινό καλό.

«Τα στοιχεία είναι εκεί· το θέμα είναι η καινούργια ανάγνωση και αξιοποίηση τους»

ΠτΘ: Είστε μια επιστήμονας που έχει αφιερώσει την πορεία της στην εξερεύνηση και στην καταγραφή της ιστορίας αυτής. Είναι η έρευνα αυτή μια ιστορία εν εξελίξει, υπό την έννοια ότι έρχεστε και εσείς ως επιστήμονας αντιμέτωπη με νέες ανακαλύψεις;

Μ.Ε.: Τα στοιχεία είναι εκεί. Ακριβώς επειδή η ελληνική περίπτωση έχει αυτό το εκπληκτικό προνόμιο να διαθέτει εκατομμύρια έργα στη γλώσσα της σε αυτά τα 3.500 χρόνια, τα στοιχεία εν πολλοίς είναι εκεί. Το θέμα είναι η καινούργια ανάγνωση και αξιοποίηση τους. Και φυσικά ο ελληνισμός ζει, είναι ακόμη παρών. Οι Έλληνες είναι γύρω στα 13 εκατομμύρια στον κόσμο σήμερα, μαζί με τη διασπορά φυσικά, που ακόμα έχουν τη σφραγίδα τους στην παγκόσμια ιστορία, όπως κάθε λαός φυσικά. Ωστόσο ο ελληνικός λαός έχει αυτό το χαρακτηριστικό, ότι έχει κάποια στοιχεία που είναι πραγματικά ιδιαίτερα.

«Η γνώση της ιστορίας δεν έχει τελειωμό»

ΠτΘ: Οι Έλληνες γνωρίζουμε κατά την άποψή σας, την ιστορία μας; Μας ενδιαφέρει, μας αφορά;

Μ.Ε.:  Σε ασύλληπτο βαθμό. Μάλιστα θα είναι πολύ ενδιαφέρον να μάθουμε τι γίνεται σε άλλα μέρη του κόσμου. Η φιλομάθεια και η φιλιστορία, τουλάχιστον όσον αφορά αυτό το σκέλος που περιγράψατε, είναι πραγματικά εκπληκτική. Εάν γνωρίζουμε την ιστορία μας, αυτό είναι άλλο. Κατά τη γνώμη μου ο έλληνας ενδιαφέρεται πάρα πολύ. Από κει και πέρα όμως, τι θα πει γνωρίζω την ιστορία δεν ξέρω. Κι εγώ που είμαι επαγγελματίας και πάλι αισθάνομαι ότι είμαι αμαθέστατη. Δεν έχει τελειωμό η γνώση της ιστορίας και συμβαίνει βέβαια πολλοί από εμάς να αρκούμαστε στα λίγα που μάθαμε στα σχολικά μας βιβλία, μα δεν μπορεί έτσι. Τα σχολικά βιβλία σου μαθαίνουν τα πέντε βασικά πράγματα. Μετά αν ενδιαφέρεσαι προχωρείς παραπέρα.

«Η αποστήθιση δεν έχει καμία σχέση με τη μάθηση»

ΠτΘ: Σε ό,τι αφορά δε το σχολείο είναι και γνώση που αμφιβάλλουμε το κατά πόσο είναι ουσιαστική, λόγω αποστήθισης…

Μ.Ε.:  Όχι μόνο δεν είναι ουσιώδης, αλλά ακριβώς το αντίθετο. Είναι μη εκμάθηση και μη μάθηση. Και για κάποιο λόγο έχει επικρατήσει σε αυτή την κοινωνία αρκετές δεκαετίες το να αποστηθίζει κανείς. Η αποστήθιση δεν έχει καμία σχέση με τη μάθηση.

ΠτΘ: Είστε μια επιστήμονας που γυρνάει και όλη την Ελλάδα. Σε ό,τι αφορά την τοπική ιστορία του κάθε τόπου, θεωρείται ότι αυτή είναι γνωστή ή υπάρχει κενό;

Μ.Ε.: Δεν μπορώ να έχω την αίσθηση σε ποιες περιοχές οι άνθρωποι ενδιαφέρονται για την τοπική τους ιστορία ή όχι. Η αίσθηση μου είναι ότι υπάρχει μεγαλύτερη συγκίνηση για τη συνολική ελληνική ιστορία, παρά τόσο για την τοπική, αλλά μπορεί εκεί να σφάλω. Η πραγματικότητα είναι να ξέρει κανείς το «μεγάλο» περισσότερο, αρχικά, για να μπορεί να μπει στο ειδικότερο. Επομένως είναι υγιές να ενδιαφέρεται κανείς για το συνολικότερο, και στη συνέχεια για το ειδικότερο και όχι το αντίστροφο.

«Με αφορμή την επέτειο των 200 ετών από το 1821 οι Έλληνες αξιοποίησαν με λαμπρό τρόπο την ευκαιρία της ανασκόπησης της ιστορίας μας»

ΠτΘ: Η γνώση αυτή όμως περικλείει το σύνολο της ιστορίας; Ακόμα και τα κακά που ενδεχομένως έχουν καταγραφεί;

Μ.Ε.: Η αίσθησή μου είναι κατά τα 2-3 τελευταία χρόνια, που είχαμε τις πολλές δράσεις για τα 200 χρόνια του ’21 και για τα 100 χρόνια του μικρασιατικού εγχειρήματος, οι έλληνες αξιοποίησαν με λαμπρό τρόπο αυτή την ευκαιρία της ανασκόπησης της ιστορίας μας και μάλιστα με σοβαρότητα και πολύ μεγάλη ψυχραιμία για τα δεδομένα ενός μεσογειακού λαού. Ήμασταν έτοιμοι να συζητήσουμε και δύσκολες και ασαφείς και σκοτεινές και φωτεινές  πλευρές, με ένα πνεύμα πολύ πολιτισμένο και υψηλού επιπέδου.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.