Ερωτηση ΣΥΡΙΖΑ επι «τον τυπον των ηλων» για τη σιδηροδρομικη πραγματικοτητα στη χωρα

«Η ισχύουσα Σύμβαση για τα άγονα δρομολόγια παραμένει επτασφράγιστο μυστικό»

Αναφορά και στη σιδηροδρομική κατάσταση που επικρατεί στην ΑΜΘ

Την παρέμβαση των υπουργών Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών ζητούν βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, μεταξύ τους και ο βουλευτής Ροδόπης Δημήτρης Χαρίτου, γιατί η  ΤΡΑΙΝΟΣΕ παρότι επιδοτείται από κράτος δεν εκτελεί δεκάδες δρομολόγια, ενώ προβλήματα με τη σιδηροδρομική σύνδεση αντιμετωπίζει και η Κομοτηνή.

Στην ερώτηση επισημαίνεται πως, αν και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ επιδοτείται από το ελληνικό δημόσιο με 50 εκατομμύρια ευρώ ετησίως για να λειτουργεί στα λεγόμενα άγονα δρομολόγια, έχει ήδη πάψει να εξυπηρετεί δεκάδες σταθμούς του σιδηροδρομικού δικτύου, όπως Δράμα, Κομοτηνή, Ξάνθη, Αλεξανδρούπολη, Έβρος και άλλες περιοχές της χώρας.

Ειδικά για την περιοχή μας οι υπογράφοντες στην ερώτησή τους σημειώνουν τα εξής: «η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει αφήσει την ευαίσθητη ακριτική παρέβρια περιοχή (Αλεξανδρούπολη-Νέα Ορεστιάδα-Δίκαια-Ορμένιο) με μόλις 1 δρομολόγιο, σε ώρες που δεν εξυπηρετούν το κοινό και μάλιστα μόνο για τις καθημερινές ημέρες, καθώς το Σαββατοκύριακο δεν εκτελείται κανένα δρομολόγιο! Προ της πανδημίας εκτελούνταν 3 δρομολόγια και παλαιότερα τουλάχιστον 6.

Το κακό δεν σταματά εδώ. Ο ΟΣΕ έχει αφήσει χωρίς σοβαρή συντήρηση τη γραμμή προς ανατολική Μακεδονία/Θράκη και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ εκτελεί μόνο 1 δρομολόγιο στον άξονα Θεσσαλονίκης-Αλεξανδρούπολης, το οποίο όμως τερματίζεται στη Δράμα. Από εκεί οι επιβάτες προωθούνται με λεωφορεία ως την Αλεξανδρούπολη. Σήμερα αυτό το ένα και μοναδικό δρομολόγιο χρειάζεται 8 ώρες και 29 λεπτά για να φθάσει στον προορισμό του, ενώ πριν από 12 χρόνια χρειαζόταν 4 ώρες και 45 λεπτά!».

«Δεν είναι αναρτημένη η ισχύουσα Σύμβαση των ΥΓΟΣ στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ»

Στην ερώτηση όμως θίγεται και ένα άλλο μείζονος σημασίας ζήτημα διαφάνειας. Όπως επισημαίνουν οι βουλευτές «η ισχύουσα Σύμβαση για τα άγονα δρομολόγια που πρέπει να εκτελεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά και η ανανέωση που διαπραγματεύτηκε το Υπουργείο Μεταφορών πριν από ενάμισι χρόνο κρατούνται ως επτασφράγιστο μυστικό». Εξ ου και ζητούν να ανακοινωθεί  το σύνολο του περιεχομένου της ισχύουσας Σύμβασης, καθώς και τα παραρτήματα και οι συνοδευτικοί πίνακες, που περιγράφουν μεταξύ άλλων: πόσα ζεύγη τραίνων πρέπει να σταματούν σε κάθε σταθμό του εθνικού σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας, πόσα τραινοχιλιόμετρα πρέπει να διανύονται, ποιες είναι οι υποχρεώσεις της εταιρίας σε ό,τι αφορά την τιμολογιακή πολιτική δρομολογίων που επιδοτούνται, υπό ποιες προϋποθέσεις δικαιούται η εταιρία να λαμβάνει μπόνους, αλλά και υπό ποιες προϋποθέσεις μπορεί να κάνει χρήση λεωφορείων για να εκτελεί σιδηροδρομικές υπηρεσίες.

«Οφείλει να εξηγήσει η κυβέρνηση» τονίζουν οι βουλευτές «γιατί δεν είναι αναρτημένη η ισχύουσα Σύμβαση των ΥΓΟΣ στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ, ενώ η αντίστοιχη Σύμβαση του Δημοσίου για τα ΥΓΟΣ των αεροπορικών και των ναυτιλιακών εταιριών, που επιδοτούνται για να εκτελούν τα άγονα δρομολόγια στα νησιά μας, αναρτώνται κανονικά και προκηρύσσονται με διαγωνισμό. Τι λογής νέο δημόσιο μάνατζμεντ είναι αυτό που δεν ενδιαφέρεται για τη λογοδοσία, τη διαφάνεια και την αξιολόγηση των παρεχόμενων υπηρεσιών από το επιβατικό κοινό; Μη δημοσιοποιώντας τη Σύμβαση, οι πολίτες δεν γνωρίζουν για ποια δρομολόγια επιδοτείται η ΤΡΑΙΝΟΣΕ και μπορούν εύκολα να αποδεχτούν το επιχείρημα ότι “έτσι «λειτουργεί η αγορά”».

Επέκταση επιδότησης, κατά 750 εκ. ευρώ για άλλα 15 χρόνια

Κλείνοντας οι βουλευτές ασκούν ευθέως κριτική στον υπουργό Υποδομών υπογραμμίζοντας πως αντί «να υποχρεώσει την ιταλική ιδιωτική εταιρία να τηρεί τις συμβατικές της υποχρεώσεις, αποφάσισε να την επιβραβεύσει» εξηγώντας πως «το συνολικό τίμημα επιδότησης ορίστηκε συνολικά στα 750 εκατομμύρια ευρώ για 10+5 έτη, δηλαδή η Σύμβαση θα επεκταθεί ως το 2035! («Καθημερινή» 4.9.21). Μάλιστα, όπως δήλωσε ο Υπουργός στον Τύπο και στη Βουλή, έχει ήδη συναφθεί Μνημόνιο Συνεργασίας με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και η Σύμβαση για τα ΥΓΟΣ θα γίνει με εκχώρηση! («Έθνος» 15.9.21 Μ. Λιλιοπούλου)».

Οι βουλευτές ζητούν από το Υπουργείο Μεταφορών να καταθέσει στη Βουλή το σύνολο της ισχύουσας Σύμβασης μεταξύ ΤΡΑΙΝΟΣΕ και Ελληνικού Δημοσίου, τη μελέτη αξιολόγησης του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου, καθώς και το Μνημόνιο, που συνομολόγησε με την ιταλική ιδιωτική εταιρία επεκτείνοντας την επιδότηση, κατά 750 εκ. ευρώ για άλλα 15 χρόνια.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.