Κρισιμη η νεα γραμμη Αλεξανδρουπολης Ορμενιου για την αναπτυξη ολης της περιοχης

Γιάννης Λασκαράκης: «Αλλάζει ριζικά η στρατηγική αξία όλης της Θράκης, γιατί γίνεται ένα κέντρο μεγάλων μεταφορικών καναλιών και δικτύων»

Τους περιβαλλοντικούς όρους για ένα μεγάλο έργο στον τομέα των μεταφορών στον Έβρο, που θα δώσει σημαντικές δυνατότητες εμπορευματικών μεταφορών από την Αλεξανδρούπολη προς την Κεντρική Ευρώπη, ενέκρινε το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Πρόκειται για την «Σιδηροδρομική Γραμμή Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο στο νομό Έβρου», αρχικής εκτιμώμενης αξίας άνω του 1 δισ. ευρώ, που προβλέπει τη βελτίωση των λειτουργικών χαρακτηριστικών της γραμμής (ταχύτητα, χωρητικότητα της γραμμής) και της ποιότητας της υποδομής με όρους ασφαλείας (safety και security) και αποτελεσματικότητας (εγκατάσταση συστημάτων ηλεκτροκίνησης, τηλεπικοινωνιών και σηματοδότησης ERTMS), παρεμβάσεις που εκτιμάται ότι θα βελτιώσουν την προσπελασιμότητα της περιοχής και θα ενισχύσουν σημαντικά την εμπορευματική ανταγωνιστικότητα του δικτύου, όπως και το ρόλο της χώρας.

Αξίζει να σημειωθεί πως η γραμμή Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο αποτελεί μια από τις προτάσεις που σύμφωνα με τον Υπουργό Υποδομών κ. Χρήστο Σταϊκούρα θα κατατεθούν στο κοινοτικό εργαλείο CEF 2, ενώ αποτελεί και σημαντικό μέρος του διαδρόμου Sea2sea.

Μια ιδέα που μετρά δεκαετίες

Για τη σημασία του έργου μίλησε στο Ράδιο Παρατηρητής ο δημοσιογράφος-συγγραφέας και πρώην εκδότης της Εφημερίδας Γνώμη κ. Γιάννης Λασκαράκης, που τόνισε πως το έργο είναι εξαιρετικά στρατηγικής σημασίας για τον Έβρο και την Ελλάδα, όμως λίγοι έχουν αντιληφθεί πόσο σημαντικό είναι.

Πριν από 45 χρόνια είχε τονίσει πως ο Έβρος μπορεί να αποτελέσει μια εναλλακτική λύση μεταφοράς αγαθών από τη Μεσόγειο προς τον Εύξεινο πόντο, που μπορεί να παρακάμψει τα Δαρδανέλια, και πλέον μετά από τόσα χρόνια αρχίζει να υλοποιείται.

Η γραμμή αυτή θα ξεκινά από το Λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και θα καταλήγει στη Βάρνα της Βουλγαρίας, περνώντας από το Μπουργκάς, και θα επιτρέψει τα εμπορεύματα από τα λιμάνια της Βουλγαρίας να μεταφορτώνονται στα βαγόνια και να φτάνουν σε δύο ώρες στη Μεσόγειο, όταν τα πλοία για να περάσουν από την Μαύρη Θάλασσα στο αιγαίο κάνουν 2 με 3 ημέρες, μια τεράστια διαφορά σε χρόνο και κόστος.

Η γραμμή αυτή, τόνισε, εντάσσεται και στα δίκτυα προτεραιότητας της ΕΕ, αλλά και στον άξονα Ελσίνκι-Αλεξανδρούπολη, που θα συνδέει τη Βαλτική με τη Μεσόγειο.

«Αλλάζει ριζικά η στρατηγική αξία όλης της Θράκης, γιατί γίνεται ένα κέντρο μεγάλων μεταφορικών καναλιών και δικτύων», σημείωσε, ακόμα περισσότερο αν η σιδηροδρομική γραμμή συνδυαστεί με ένα παράλληλο οδικό άξονα ως εναλλακτική του θαλάσσιου άξονα.

Έμφαση στην εξωστρέφεια

Η εξέλιξη αυτή θα δώσει ώθηση στη βελτίωση των τοπικών συγκοινωνιακών συνθηκών, αλλά και θα βοηθήσει σημαντικά και την εξωστρέφεια των τοπικών επιχειρήσεων.

Ο Έβρος, τόνισε, σε απόσταση 2-3 ωρών, έχει 35 εκατομμύρια αλλοδαπούς κατοίκους, σε Τουρκία και Βουλγαρία, που είναι εν δυνάμει καταναλωτές, και τα μέσα μεταφοράς που σήμερα δημιουργούνται, έχουν σκοπό να φέρουν πιο κοντά τους εμπορικούς εταίρους της περιοχής και να φέρουν πιο κοντά τους λαούς.

Βελτίωση του σιδηροδρόμου συνολικά

Βέβαια ο σιδηρόδρομος έχει ένα παρελθόν απαξίωσης στην περιοχή μας, με τον κ. Λασκαράκη να στέκεται στην κακή ποιότητα του δικτύου αλλά και το ζήτημα της χάραξης, παρόλο που η σχεδιαζόμενη γραμμή μέσω Καβάλας θα βελτιώσει τους χρόνους ταξιδιού, ενώ περιμένει και βελτίωση των υποδομών στη συνέχεια μετά το έργο του Έβρου.

Η χώρα μας έχει μόνο μία γραμμή, σε αντίθεση με την Ευρώπη, όμως βλέπει πως οι προοπτικές αυτή τη στιγμή είναι ευοίωνες, τουλάχιστον για την κάθετη γραμμή του Έβρου.

Άλλωστε η γραμμή αυτή αποτελεί προτεραιότητα και για την επιτροπή ανασυγκρότησης του Έβρου, που πρόσφατα ξεκίνησε τις επαφές της και θα ανακοινώσει το masterplan της μέχρι το Σεπτέμβριο.

Οι λεπτομέρειες του έργου

Όπως αναφέρεται στην απόφαση έγκρισης της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, πρόκειται για έργο σταθερής τροχιάς που αφορά στην αναβάθμιση της υφιστάμενης κανονικού εύρους σιδηροδρομικής γραμμής «Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο», η οποία περιλαμβάνεται στον ευρύτερο στρατηγικό σχεδιασμό ανάπτυξης του σιδηροδρομικού άξονα «Θεσσαλονίκη – Τοξότες – Αλεξανδρούπολη», για την άμεση σιδηροδρομική σύνδεση με τη Βουλγαρία.

Η αρχή του έργου είναι στην περιοχή του Κεντρικού Σιδηροδρομικού Σταθμού Αλεξανδρούπολης και το τέλος στην ΧΘ 174+682,23 που βρίσκεται πριν την είσοδο της γραμμής στη Βουλγαρία. Η όδευση της γραμμής στο πρώτο τμήμα έως τις Καστανιές βαίνει παράλληλα με τον ποταμό Έβρο και τα ελληνοτουρκικά σύνορα. Στη συνέχεια με κατεύθυνση δυτική κινείται παράλληλα με τα Ελληνοβουλγαρικά σύνορα έως το Ορμένιο.

Ο συγκοινωνιακός σχεδιασμός του έργου με το τεχνικό αντικείμενο του (ήτοι επιλεγείσα λύση οδοποιίας με μηκοτομή και οριζοντιογραφία και τα όρια/ζώνη απαλλοτρίωσης), περιλαμβάνει τις απαραίτητες εργασίες και έργα για την αναβάθμιση της υφιστάμενης κανονικού εύρους σιδηροδρομικής γραμμής «Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο» μήκους 175 km. περίπου, με τα χαρακτηριστικά και τις προδιαγραφές διαλειτουργικότητας (π.χ διπλασιασμό πλάτους, τοπικές οριζοντιογραφικές παραλλαγές, εγκατάσταση συστήματος ηλεκτροκίνησης, εγκατάσταση συστημάτων σύγχρονης σηματοδότησης και τηλε-διοίκησης [ETCS Level – 1 & ETRMS], εφαρμογή ασύρματης φωνητικής επικοινωνίας [GSM-R] κ.α.), και ακολούθως στη λειτουργία του, προς εξασφάλιση όσο το δυνατόν ασφαλέστερων κυκλοφοριακών συνθηκών. Κατά πόσο πλέον, λόγω ευρύτερου ανασχεδιασμού, προκύψουν αλλαγές στο τεχνικό αντικείμενο, προφανώς θα αποκαλυφθεί στην πορεία.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.