«Πολλοι απο τους πανεπιστημιακους θα ηταν καλυτερα να βγαζουν απλως φωτοαντιγραφα. Και τιποτε παραπανω»

Ο Ευάγγελος Γαλούσης, πρώην πρύτανης του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης, μιλά για την δεκαετή δικαστική περιπέτεια στην οποία έχει εμπλακεί, για τους πρωταγωνιστές της υπόθεσης που στοίχισε στο Πανεπιστήμιο το 1991 μισό δις δραχμές του. Παράλληλα σχολιάζει τις αλλαγές που προωθούνται, την πορεία του Πανεπιστημίου της Θράκης και καταθέτει την δική του πρόταση στην Υπουργό Παιδείας, όπως και την άποψή του για την ίδρυση των μη κρατικών Πανεπιστημίων.

Δέκα χρόνια ταλαιπωρήστε από μια υπόθεση που χαρακτηρίστηκε «μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο» στους Πανεπιστημιακούς κι όχι μόνο χώρους. Πώς νιώθετε τώρα μετά τις δυο αθωωτικές αποφάσεις των δικαστηρίων;

Σίγουρα όταν περνάει κανείς μια τέτοια ταλαιπωρία γίνεται σοφότερος. Ό,τι δεν σε σκοτώνει σε δυναμώνει. Εκείνο που με επηρέασε πάρα πολύ είναι ότι κατάλαβα ότι ο κόσμος δεν είναι τόσο αθώος. Θα πρέπει να βλέπει κανείς πιο καχύποπτα και να προσέχει αυτούς που του λένε ότι είναι φίλοι του. Εγώ από φίλους την πλήρωσα και την πληρώνω ακόμη αυτή την ταλαιπωρία, από φθόνο φίλων. Δυστυχώς! Το ακαδημαϊκό επίπεδο θα υπαγόρευε μια σοβαρότερη αντιμετώπιση στα πράγματα, δεν την είδα.

Σας ακούω πικραμένο για τη στάση των συναδέλφων σας…

Πολλοί από τους πανεπιστημιακούς θα ήταν καλύτερα να βγάζουν απλώς φωτοαντίγραφα. Και τίποτε παραπάνω. Δεν θα πάψω να είμαι οξύς. Άλλωστε, δεν δάγκανα ποτέ την γλώσσα μου για να μην λέω αυτά που πιστεύω. Τώρα κάποιοι που θα με προκαλούν, δε θα πρέπει να νιώθουν ασφάλεια. Δεν θα θίξω κανέναν, ούτε θα στραφώ εναντίον τους αλλά δεν θα επιτρέψω ούτε να με στραβοκοιτάζουν.

Μεγάλη φθορά υπέστη και το Δημοκρίτειο όμως απ’ αυτή την ιστορία…

Δεν έπαψα στιγμή να σκέφτομαι με ποιο τρόπο το Δημοκρίτειο θα απεμπλέκετο από αυτή την ιστορία. Είχε ύποπτες προθέσεις όλη αυτή η κινητικότητα. Κανείς δεν ήρθε να με αντιμετωπίσει προσωπικά ή να με κατηγορήσει ευθέως, αλλά με τον τρόπο τους παραπλανούσαν τη δικαιοσύνη.

Υπήρξε όμως οικονομικό σκάνδαλο…

Δεν χωρά αμφιβολία ότι υπήρξε η απάτη η οποία έχει και εταιρικό όνομα και ονόματα ατόμων οι οποίοι φυγοδικούν.

Δεν έχουν όμως διεύθυνση για να συλληφθούν;

Έχουν και διεύθυνση, ήδη πληροφορίες έχουν φτάσει στη Δικαιοσύνη και θα διερευνηθούν. Θα εκδοθεί και σχετικό ένταλμα σύλληψης. Δεν είναι το θέμα ποιος φυγοδικεί, αλλά το σκηνικό. Το στήσιμο δείχνει ότι ήθελαν να εμπλέξουν το Πανεπιστήμιο. Δεν άρεσε στα κεντρικά γραφεία η άνοδος του Πανεπιστημίου της Θράκης και βρέθηκαν άνθρωποι με πολιτικό μανδύα να μην θέλουν να προχωρήσει έτσι γρήγορα και βοήθησαν να φρενάρει.

Μα εδώ πρωταγωνίστησαν άνθρωποι που τους επέλεξε η τότε διοίκηση του Πανεπιστημίου…

Οι απατεώνες ήρθαν μέσα στο Πανεπιστήμιο με την προτροπή και σύσταση συναδέλφων. Όταν εκείνοι δεν τους διάλεξαν σωστά ή σκόπιμα τους επέλεξαν και εξαπατήθηκε το Πανεπιστήμιο τι να πω; Πιστεύω ότι έπρεπε να το είχαν σκεφτεί πρώτα εκείνοι. Το Πανεπιστήμιο με τον κάθε συναλλασσόμενο δεν ξεκινά καχύποπτα, αλλά ξεκινά για να υλοποιήσει όνειρα και σχέδια.

Τα φαινόμενα της κακοδιαχείρισης δεν λείπουν από το χώρο των ελληνικών πανεπιστημίων, η υπόθεση της Παντείου για παράδειγμα…

Δεν ξέρω πολλές λεπτομέρειες για το θέμα της Παντείου. Μπορώ να πω ότι οι απατεώνες δεν λείπουν από πουθενά, μόνο που ποτέ δεν δείχνουν το πρόσωπό τους αν δεν τους αποκαλύψει η δικαιοσύνη. Πιστεύω ότι και εκεί θα αποδειχθεί ότι οι Πανεπιστημιακοί δεν είχαν θέση, αλλά υπάλληλοι σε συνεργασία με εξωτερικούς συνεργάτες. Αυτό πώς να το αποκλείσει κανείς;

Πού οφείλεται αλήθεια αυτή η υποβάθμιση στον τρόπο λειτουργίας των Πανεπιστημίων για την οποία πολλοί μιλούν;

Τα πανεπιστήμια το 1981 είχαν 800 καθηγητές και με το Νόμο του 82 σήμερα έφτασαν να έχουν 14.000 μέλη ΔΕΠ. Αυτό είναι αδιανόητο. Εκτρέφουν τα ενδιαφέροντά τους προς άλλες κατευθύνσεις. Πολλοί από αυτούς είναι οι παλιοί βοηθοί μας οι οποίοι επικουρούσαν το έργο μας. Βρήκαν την ευκαιρία και αναδείχθηκαν. Δεν θα πω ότι δεν άξιζαν όλοι, ούτε όμως θα πω ότι άξιζαν όλοι.

Φταίει ο μεγάλος αριθμός των μελών ΔΕΠ; Μα εδώ ακούω συχνά να ζητούν κι άλλους…

Σήμερα, μετά την αθρόα διεύρυνση του αριθμού του προσωπικού χωρίς έλεγχο, περάσαμε στην αύξηση του αριθμού των τμημάτων κατά 50%. Πώς θα στελεχωθούν αυτά τα τμήματα; Ιδρύθηκαν μόνο και μόνο για να εισπράξουν τα χρήματα της Ε..Ε. Σήμερα ένα μεγάλο μέρος του προσωπικού προέρχεται από μετατάξεις άλλων υπηρεσιών χωρίς να ξέρει κανείς αν είναι κατάλληλοι. Όλα αυτά είναι κενά που τα εκμεταλλεύονται κάποιοι επιτήδειοι

Για να υπάρξει ένα πανεπιστήμιο χρειάζεται να έχει το εκπαιδευτικό του έργο σε ένα επίπεδο. Διοικητική υποστήριξη ικανοποιητική, εδώ υστερούμε. Παράλληλα και αξιόλογο ερευνητικό έργο το οποίο είναι συνάρτηση και της υποδομής. Και στην υποδομή – εξοπλισμό υστερούμε. Αυτοί οι τρεις τομείς δεν συμβαδίζουν στα ελληνικά πανεπιστήμια.

Την πορεία του Δ.Π.Θ. πώς την κρίνετε;

Το Δημοκρίτειο έχει πολλαπλό ρόλο να παίξει και οφείλει ό,τι συναντήσει μπροστά του, όσα εμπόδια και να έχει και να σταθεί όρθιο και να στηρίξει την περιοχή. Όταν μπορεί να το κάνει δεν το αποφεύγει, το κάνει με όσες δυνάμεις και να έχει. Το γενικό πνεύμα είναι να στηρίζει πάντοτε την περιοχή. Δεν πρόκειται να φτάσει ποτέ σε μαρασμό. Αυτό είναι και σε συνάρτηση με το όνειρο ή την κατεύθυνση του ονείρου της κάθε διοίκησης. Πρέπει κάθε φορά να υλοποιούν ένα κομμάτι του ονείρου τους. Είναι και συνάρτηση των συνθηκών κάθε φορά, πολιτικών, κοινωνικών απόστασης κ.α.

Τις κινήσεις της Υπουργού Παιδείας πώς τις σχολιάζετε;

Πιστεύω ότι άριστα ασχολήθηκε με τις Πρυτανικές Εκλογές. Δεν μπορούμε να έχουμε συναδέλφους οι οποίοι από την ώρα που καταφέρνουν να προσεγγίσουν την Διοίκηση δεν θέλουν να απαγκιστρωθούν και μένουν για μια εικοσαετία σε αυτήν. Αυτό κάνει κακό και στους ίδιους. Δεν μπορεί μια Υπουργός να βάλει μια τάξη στα 150 χρόνια αταξίας στην Ελληνική Παιδεία. Μπορεί να βάλει ένα λιθαράκι και καλά θα κάνει να το βάλει.

Ποια πρόταση έχετε να της κάνετε;

Η πραγματικότητα απέχει πολύ από αυτά που λέγονται. Πρέπει να δοθεί ένα όραμα στο ελληνικό πανεπιστήμιο σ΄ αυτούς που το υπηρετούν, να το υιοθετήσουν και να μείνουν στο Πανεπιστήμιο μόνο αυτοί που θα αποδείξουν ότι υιοθετούν το ακαδημαϊκό όραμα. Είναι αυτό που λείπει και τίποτα άλλο δεν θα το βελτιώσει.

Και για την συμμετοχή των φοιτητών στη διοίκηση τι πιστεύετε;

Όταν υπάρχουν υποκινούμενοι φοιτητές το πράγμα θα πάει στραβά, όταν υπάρχουν σώφρονες τότε όλα θα πάνε καλά. Είναι χρήσιμη η παρουσία τους, δεν μπορεί να την αρνηθεί κανείς. Υπάρχουν θέσεις και αντιθέσεις και το πανεπιστήμιο ζει μ΄ αυτά.

Υπέρ ή κατά της ίδρυσης μη κρατικών πανεπιστημίων;

Είμαι Υπέρ. Είχα αναφερθεί από το 1983 ακόμη. Δεν κινδυνεύει κανείς. Κανείς ιδιώτης δεν πρόκειται να στήσει Πανεπιστήμιο. Θα έρθει να στήσει κανείς ιδιωτικό τμήμα θεολογίας; Γιατί να το κάνει; Ή Ιδιωτικό τμήμα μαθηματικών; Τα αντικείμενα της αγοράς θα φέρει: Management, Διαχείριση, Οικονομικά, ίσως πληροφορικής, ιατρικής που κάποιοι έχουν ήδη κλινικές. Τέτοιου είδους ειδικότητες. Δεν κινδυνεύουν τα Δημόσια Πανεπιστήμια. Ο φόβος του ανταγωνισμού γεννά την αντίδραση και την ανησυχία. Τι έπαθαν αλήθεια τα δημοσία δημοτικά, γυμνάσια, λύκεια από την λειτουργία των ιδιωτικών; Έκλεισαν τα δημόσια; Κάθε άλλο.

Μαρία Νικολάου

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.