Ποιος ανακαλυψε την Αμερικη;

Η Καίτη και η Λίζα είναι ξαδέλφες και παιδικές φίλες αν και τελείως διαφορετικοί χαρακτήρες. Κοινό τους στοιχείο ότι αποδέχονται μόνο τον έναν από τους δυο γονείς τους, ενώ τον άλλον… θα προτιμούσαν να τον αντικαταστήσουν με στόχο ο πατέρας της μιας και η μητέρα της άλλης να γίνουν ζευγάρι δόξα και τιμή. Ανάμεσα στους προβληματισμούς – ερωτήματα που θέτει το έργο είναι και το «Ποιος ανακάλυψε την Αμερική;», στο οποίο ευθαρσώς η ταραγμένη από την πιεστική της μητέρα Καιτούλα απαντά «ο Χριστός». Η συνέχεια… επί της σκηνής στη διαδρομή της κοινής τους ζωής που παρακολουθεί το έργο από τα 8 τους μέχρι τα 88 τους χρόνια, με χιούμορ και συγκίνηση.

Η συγγραφέας και ηθοποιός Χρύσα Σπηλιώτη πριν από 12 χρόνια έγραψε το θεατρικό «Ποιος ανακάλυψε την Αμερική;» και μάλιστα στο πρώτο ανέβασμά του στο θέατρο Αμόρε πρωταγωνίστησε μαζί με την Αννέτα Παπαθανασίου. Από τότε το έργο μετρά πολλούς σταθμούς σε Ελλάδα, Κύπρο, ΗΠΑ και Κροατία και φυσικά πολλές μεταφράσεις.

Σε συμπαραγωγή των ΔΗΠΕΘΕ Κομοτηνής και Καβάλας ανεβαίνει από σήμερα η παράσταση μέχρι τις 22 Μαρτίου στην Κομοτηνή, επόμενος σταθμός θα είναι η Καβάλα ενώ δεν αποκλείεται να παιχτεί σε Χρυσούπολη, Ελευθερούπολη, Δράμα, Ορεστιάδα, Αλεξανδρούπολη και Ξάνθη. Οι συντελεστές της παράστασης μαζί με τον δήμαρχο Κομοτηνής Δημήτρη Κοτσάκη, τον πρόεδρο του ΔΗΠΕΘΕ Γιάννη Τσαβδαρτζή και τον καλλιτεχνικό διευθυντή Δημήτρη Παπασταμάτη έδωσαν χθες συνέντευξη τύπου καλώντας το κοινό της Κομοτηνής ν’ απολαύσει μια αξιόλογη παράσταση.

Στη συνέντευξη συμμετείχαν ο καλλιτεχνικός διευθυντής του θεάτρου της Καβάλας και σκηνοθέτης του έργου Δημήτρης Ιωάννου, η χορογράφος Άρτεμις Ιγνατίου, η βοηθός σκηνοθέτη Ιωάννα Λαγκαδινού και οι ηθοποιοί Μαρίνα Πολυμέρη (Καίτη) και Λεμονιά Γιανναρίδου (Λίζα).

Ο κ. Κοτσάκης σχολίασε ότι το ΔΗΠΕΘΕ της πόλης επανέρχεται μετά από μια πετυχημένη χρονιά με μεγάλη προσέλευση κοινού κι ευχήθηκε να υπάρχει και φέτος η ανάλογη ανταπόκριση «με στόχο το ΔΗΠΕΘΕ να επιτελέσει το ρόλο του που έχει να κάνει με τον πολιτισμό».

Ο κ. Τσαβδαρτζής
ευχαρίστησε όλους τους συντελεστές της παράστασης για την άψογη συνεργασία καθώς και τη διοίκηση του ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας.

Ο κ. Παπασταμάτης θέλησε να εξηγήσει ότι τα ΔΗΠΕΘΕ λειτουργούν ως αποτέλεσμα της επιθυμίας της τοπικής αυτοδιοίκησης και των τοπικών κοινωνιών. «Για να σταθούμε στο ύψος των περιστάσεων και να είμαστε σ’ ένα κλίμα συνεπούς αντίληψης και διαχείρισης, στα πλαίσια μιας οικονομικής κρίσης, οι συμπαραγωγές όχι μόνο είναι αναγκαίες είναι αλλά κι επιβεβλημένες γιατί μόνο μέσα από αυτή τη δυναμική μπορεί να γίνει μια άρτια καλλιτεχνική παραγωγή.

Θα συνεχίσουμε με την αρωγή της τοπικής δημοτικής αρχής κι εκτιμώ ότι τα όποια προβλήματα αντιμετωπίζουμε με την πολιτεία στο θέμα των συμβάσεων θα λυθούν μέσα σ’ ένα δεκαήμερο».


Πρόσθεσε ότι το έργο γνώρισε μεγάλη επιτυχία όσες φορές ανέβηκε στην Ελλάδα και το εξωτερικό και το χαρακτήρισε «τραγικά επίκαιρο». Όσο για την επιλογή έργου από το ελληνικό ρεπερτόριο είπε ότι το επιβάλλουν και οι προγραμματικές συμβάσεις.

Η παράσταση θα παιχτεί στην Κομοτηνή μέχρι τις 22 Μαρτίου και μετά τις 24 ανεβαίνει στην Καβάλα, ενώ δεν αποκλείεται να συνεχίσουν με επόμενους σταθμούς τις πόλεις Χρυσούπολη, Ελευθερούπολη, Δράμα, Ορεστιάδα, Αλεξανδρούπολη και Ξάνθη, με την προϋπόθεση να βρεθούν οι κατάλληλοι χώροι στις κατάλληλες ημερομηνίες.

Προσαρμοσμένο στο πνεύμα των ημερών

Ο κ. Ιωάννου σχολίασε για την βοηθό σκηνοθέτη ότι είναι απόφοιτος του Τμήματος Θεατρολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών. Για την κ. Γιανναρίδου ανέφερε ότι συμμετείχε και στην παράσταση που ανέβασε το ΔΗΠΕΘΕ Κομοτηνής «Τα μωρά τα φέρνει ο πελαργός». Για την χορογράφο ο σκηνοθέτης ανέφερε ότι έχει δική της σκηνή χορού και πλούσια προσφορά στο χορό.

Μίλησε στη συνέχεια για πολύ καλή συνεργασία των δυο ΔΗΠΕΘΕ για να περάσει στην πετυχημένη 12ετή πορεία του έργου με 20 ανεβάσματα από επαγγελματικές κι ερασιτεχνικές σκηνές ανά την Ελλάδα και το εξωτερικό. «Για το ανέβασμα στην Καβάλα και την Κομοτηνή το έργο έχει ξαναγραφτεί από την κ. Σπηλιώτη, προσαρμόζοντάς το στο πνεύμα των ημερών.

Πρόκειται για ένα έργο αναζήτησης. Δυο γυναίκες που παρακολουθούμε τη ζωή τους από την παιδική τους ηλικία. Στην αρχή του έργου τις συναντάμε σαν οκτάχρονα παιδιά σ’ ένα παιδικό δωμάτιο, για να τις αποχαιρετήσουμε μετά από 80 χρόνια, στην αυλή ενός γηροκομείο. Ένα έργο με πολύ χιούμορ, πολύ συγκίνηση, μιλάει στο θεατή με γλώσσα άμεση, απλή καθημερινή, συγχρόνως πολύ τρυφερή, αγγίζει τον θεατή και πιθανόν ιδιαίτερα τις γυναίκες.

Θα έλεγα ότι είναι ένα γυναικείο έργο που αφορά στη γυναικεία ψυχολογία, τη θέση της γυναίκας μέσα στην κοινωνία και τον τρόπο που σκέφτεται και προσπαθεί να ξεπεράσει τα προβλήματά της, με δυο γυναικείους χαρακτήρες που είναι τελείως διαφορετικοί και στο τέλος συγκλίνουν. Μια πορεία για την ευτυχία του ανθρώπου.

Το έργο, ίσως δεν φαίνεται, αλλά αφορά κυρίως τον άντρα, γιατί αυτός είναι που πρέπει μέσα από αυτό το έργο να καταλάβει σαν πατέρας την κόρη του, σαν σύντροφος την γυναίκα του, σαν αδελφός την αδελφή του, σαν φίλος την φίλη του».


Σημείωσε ότι πρόκειται για ένα έργο σπονδυλωτό που κυλάει μέσα από 25 μικρές σκηνές των 3 έως 5 λεπτών, με πολύ μουσική και αλλαγές κοστουμιών. Ανέφερε ότι απευθύνεται σε ηλικίες παιδιών από το λύκειο και πάνω. Ο κ. Ιωάννου ευχήθηκε ν’ ανταποκριθούν στην παράσταση οι φοιτητές.

Η χορογράφος της παράστασης θύμισε ότι είχε συνεργαστεί με το ΔΗΠΕΘΕ Κομοτηνής στην παράσταση «Η μικρή Αθηνά και τα ξενιτεμένα γλυπτά του Παρθενώνα». Μίλησε για την ιδιαιτερότητα του έργου ν’ ακολουθεί την ηλικιακή διαδρομή των ηρωίδων, με αποτέλεσμα την ιδιαιτερότητα στην κίνησή τους, μέσα από μια σειρά μεταμορφώσεις. «Πρόκειται για δυο εξαιρετικές ηθοποιούς, με κινησιολογικές δυνατότητες» σχολίασε, μιλώντας για ένα πολύ καλό αποτέλεσμα.

Μαρία Αμπατζή

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.