Με κεντρο τον ανθρωποο και το περιβαλλον

«Η διαφύλαξη και η προστασία των φυσικών χαρακτηριστικών κάθε τόπου προβάλλει πλέον επιτακτικά στο νέο παγκοσμιοποιημένο τοπίο ως παράγοντας άρρηκτα συνδεδεμένος με τη διατήρηση της ανθρώπινης ύπαρξης.», δηλώνει στον «ΠτΘ» ο Δήμαρχος της Αλεξανδρούπολης κ. Γιώργος Αλεξανδρής και εξηγεί: «Είναι ένα ζήτημα που μας θέτει όλους προ των ευθυνών μας και μας υποχρεώνει να προβληματισθούμε και να δράσουμε συλλογικά. Ο καθένας από τη θέση που βρίσκεται και από τον χώρο που επέλεξε να υπηρετεί και όλοι μαζί στο πλαίσιο μιας κοινής προσπάθειας». Προ λίγων ημερών, με πρωτοβουλία του Δήμου Αλεξανδρούπολης πραγματοποιήθηκε η Θεματική Διάσκεψη «Περιβαλλοντικές Επιπτώσεις Υποδομών Μεγάλης Κλίμακας». Η Διάσκεψη διοργανώθηκε στο πλαίσιο της θεματικής δικτύωσης αδελφοποιημένων πόλεων και συγχρηματοδοτείται από το πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης «Ευρώπη για τους Πολίτες 2007-2013». Ο γενικός στόχος της ήταν να διερευνήσει τις επιπτώσεις που θα επιφέρει η κατασκευή και εν συνεχεία η λειτουργία του αγωγού πετρελαίου Μπουργκάς –Αλεξανδρούπολη, τόσο στο περιβάλλον, όσο και στην ανάπτυξη των εμπλεκομένων περιοχών του Θρακικού Πελάγους και της Μαύρης Θάλασσας. Συμμετείχαν Δήμοι από την Ελλάδα και τη Βουλγαρία (Μπουργκάς, Τοπόλοβγκραντ) ο Δήμος Λακατάμιας από την Κύπρο, καθώς επίσης και εκπρόσωποι από το Δήμο Αδριανούπολης της Τουρκίας.

Απειλούνται με εξαφάνιση 300 αλιείς…

Σύμφωνα με τον κ. Αλεξανδρή ο αγωγός πετρελαίου «Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολη» εντάσσει τη χώρα και κατεξοχήν την ευρύτερη περιοχή της Αλεξανδρούπολης στα μεγάλα διεθνή ενεργειακά δίκτυα και αναβαθμίζει τη γεωπολιτική της θέση. Όμως, όπως σπεύδει να δηλώσει, ως Δημοτική Αρχή είναι πεπεισμένη πως το μεγάλο πλεονέκτημα της περιοχής είναι το φυσικό της περιβάλλον. Η θάλασσα, οι ακτές, οι παραλίες, οι βιότοποι, τα δάση, είναι συνυφασμένα με το παρελθόν και το παρόν, είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με το μέλλον και την προοπτική του τόπου. Ενδεχόμενες σοβαρές επιπτώσεις από τον πετρελαιαγωγό σε αυτό το φυσικό περιβάλλον, θα είναι ολέθριες για όλους στην περιοχή. Τα ερωτήματα δε που θέτει στο τραπέζι σχετίζονται με τις αναπόφευκτες, αναστρέψιμες ή μη, επιπτώσεις που πιθανώς θα σημειωθούν στο φυσικό περιβάλλον, στη θαλάσσια περιοχή του Θρακικού Πελάγους, στον προστατευόμενο βιότοπο του Δέλτα του Έβρου, στο Δάσος της Δαδιάς με τα σπάνια είδη των αρπακτικών πτηνών. Αλλά και ερωτήματα σχετικά με τη βιώσιμη ανάπτυξη, καθώς ολοένα και περισσότερο γίνεται αντιληπτό πως δεν είναι δυνατή η επίτευξη μακροχρόνιας ανάπτυξης χωρίς συνυπολογισμό της περιβαλλοντικής και κοινωνικής διάστασης. «Οι πρώτες ενδείξεις ανεπάρκειας βασικών φυσικών πόρων, εξαιτίας της αλόγιστης χρήσης τους και με δεδομένο το πεπερασμένο του χαρακτήρα τους, θέτουν σε ομηρία τη διαδικασία της ανάπτυξης με την έννοια της μεγέθυνσης και μεγιστοποίησης. Πολύ δε περισσότερο στον τομέα της ενέργειας, όπου οι εναλλακτικές λύσεις και προτάσεις χρειάζεται να είναι το δυνατόν περισσότερες» δηλώνει ο κ. Αλεξανδρής. Επιπροσθέτως, ένα ερώτημα που επίσης αποκαλύπτει ότι απασχολεί έντονα τον δήμο είναι οι επαγγελματικές δραστηριότητες, όπως η αλιεία και άλλες συναφείς προς αυτήν οικονομικές δραστηριότητες, οι οποίες ενδέχεται, εξαιτίας του πετρελαιαγωγού να απειληθούν με εξαφάνιση, με προφανείς δυσμενείς συνέπειες για την τοπική κοινωνία. «Οι παράκτιοι αλιείς μας – δικαιολογημένα – είναι ανάστατοι, καθώς θεωρούν πως απειλούνται σοβαρά κι αγωνιούν για το μέλλον το δικό τους και των οικογενειών τους» (300 συνολικά οικογένειες έχουν ως κύρια πηγή εισοδήματός τους την αλιεία).

Συγκρατημένοι και επιφυλακτικοί κάτοικοι και αρχές…

Παράλληλα, ο δήμαρχος της πρωτεύουσας του Έβρου σημειώνει ότι τα ερωτήματα για τις επιπτώσεις στο περιβάλλον και στις δύο φάσεις, της κατασκευής που θεωρούνται και οι μεγαλύτερες και εν συνεχεία της λειτουργίας του αγωγού, αφορούν άμεσα όλους. Ερωτήματα, όπως: για τις εγκαταστάσεις υποδοχής έρματος, για τις αποστραγγίσεις του νερού των δεξαμενών αποθήκευσης, για τα υγρά απόβλητα, για τις εκπομπές και τις οσμές, για τις υπέργειες και υποθαλάσσιες εγκαταστάσεις, για την περίπτωση ατυχήματος διαρροής πετρελαίου στη θάλασσα κ.α.. «Ομολογώ», αποκαλύπτει ο κ. Αλεξανδρής, «ότι διόλου δεν μας καθησυχάζουν προκαταρκτικές περιβαλλοντικές εκτιμήσεις – όπως μια παλαιά που γνωρίζω και τυχαίνει να έχω στα χέρια μου- που ισχυρίζονται πως ‘δεν υπάρχουν επιπτώσεις σχετικές με αυτό το έργο που δεν είναι αναστρέψιμες’». Κρισιμότερο σε πρώτη φάση τίθεται το ερώτημα για την κατασκευή διυλιστηρίου πετρελαίου στην Αλεξανδρούπολη, το οποίο κρίνεται ότι μάλλον αιφνιδιαστικά- παρουσιάστηκε στο πλαίσιο του Εθνικού Χωροταξικού Σχεδίου. «Εμείς εδώ στην Αλεξανδρούπολη δεν πανηγυρίσαμε για τη μεγάλη επιτυχία της υπογραφής του τελικού κειμένου της συμφωνίας του πετρελαιαγωγού. Ήμασταν και εξακολουθούμε να είμαστε συγκρατημένοι, να προσεγγίζουμε το ζήτημα πολύπλευρα και με σκεπτικισμό αλλά ταυτόχρονα ως εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης φρονούμε πως δεν μπορούμε να είμαστε καθ’ ολοκληρίαν απορριπτικοί».

Θετικές και αρνητικές οι επιπτώσεις…

Η δημοτική αρχή Αλεξανδρούπολης παρακολουθεί στενά το θέμα. Από τα τέλη του 2004, μετά την επαναδραστηριοποίηση της Τριμερούς Επιτροπής Εργασίας και την μονογραφή του σχετικού Μνημονίου Συνεργασίας (Αθήνα, Νοέμβριος 2004), απευθύνθηκε σε επιστημονικούς φορείς για εγκυρότερη πληροφόρηση και συντονισμό των ενεργειών. Καθ όλη τη διάρκεια του 2005 και ιδιαίτερα μετά την υπογραφή του μνημονίου συνεργασίας στη Σόφια (Απρίλιος 2005) ανέπτυξε αλληλογραφία και είχε τηλεφωνικές επαφές και συναντήσεις με τον αρμόδιο Υπουργό και τον Υφυπουργό. Το αίτημά της δημοτικής αρχής αφορούσε, στην έγκυρη και σφαιρική ενημέρωση για το έργο του αγωγού από το Υπουργείο Ανάπτυξης. Παρά τις καθυστερήσεις και παρά το γεγονός ότι η ενημέρωση για τις εξελίξεις ήταν ελλιπής, οι επαφές με αρμόδιους φορείς συνεχίστηκαν. «Άποψή μας ως Δημοτική αρχή είναι πως έργα τέτοιας εμβέλειας και προδιαγραφών έχουν και θετικές και αρνητικές επιπτώσεις. Καταρχάς θέλουμε να πιστεύουμε πως θα λειτουργήσει προς όφελος των οικονομιών των λαών μας αλλά και της περιοχής μας, καθώς θα συμβάλλει στη δημιουργία ευρύτατου πεδίου συνεργασίας και ανάπτυξης.», δηλώνει ο δήμαρχος επισημαίνοντας όμως ότι: «Απαιτούμε σε κάθε φάση της εξέλιξής του, άμεση ενημέρωση από τους αρμόδιους φορείς και διεκδικούμε μεγιστοποίηση του μεριδίου από τα αντισταθμιστικά οφέλη για τον Δήμο και την πόλη μας. Να εκτιμηθεί δηλαδή παράλληλα με την προσφορά της χώρας μας προς την Ευρώπη, ως προς τη διασφάλιση της ενέργειας και η συνεισφορά της δικής μας περιοχής».

14 χρόνια θεωρία και τώρα στην πράξη…

14 χρόνια γινόταν μια θεωρητική ενημέρωση για το έργο το οποίο δεν ήταν σίγουρο, εάν και πότε θα υλοποιούνταν λόγω των παγκόσμιων ανακατατάξεων και των διεθνών πολιτικών για τον έλεγχο των ενεργειακών αποθεμάτων και της ροής του πετρελαίου. Όμως μετά την πολιτική συμφωνία, πριν ένα χρόνο, οι κάτοικοι του Έβρου ζητούν να έχουν πλήρη και άμεση ενημέρωση από την κυβέρνηση και τους εμπλεκόμενους φορείς. Όπως λέγεται, από τον ίδιο τον δήμαρχο Αλεξανδρούπολης, διεκδικείται μια ολοκληρωμένη, έγκυρη και σαφή πρόταση για την ασφάλεια των εγκαταστάσεων και την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος. Αλλά και απαιτούνται διαρκείς και αυστηροί έλεγχοι καθ’ όλη τη φάση της κατασκευής του έργου και εφαρμογή των κανόνων του ευρωπαϊκού νομικού πλαισίου για τις υποδομές μεγάλης κλίμακας. «Κυρίαρχη και αδιαπραγμάτευτη αρχή και απαίτησή μας», καταλήγει ο κ. Αλεξανδρής, «είναι η ελαχιστοποίηση των πιθανών κινδύνων λαμβανομένης αυστηρά υπόψη της διεθνούς πρακτικής και τεχνογνωσίας για την ασφάλεια των πετρελαϊκών μεταφορών και τη λειτουργία των αντίστοιχων εγκαταστάσεων φόρτωσης». 14 χρόνια μετά το θέμα του πετρελαιαγωγού μονοπωλεί το ενδιαφέρον, κερδίζει την προσοχή, αλλά και την αγωνία όλων…

Μαρία Νικολάου

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.