«Η αναπτυξη δεν γινεται μονο στο χαρτη, απαιτει προυποθεσεις»

Εδώ και ένα χρόνο περίπου γίνεται πολύς λόγος για το Εθνικό Χωροταξικό Σχέδιο, του οποίου σκοπός είναι ο προσδιορισμός στρατηγικών κατευθύνσεων για την ολοκληρωμένη χωρική ανάπτυξη και αειφόρο οργάνωση του εθνικού χώρου για τα επόμενα 15 χρόνια.

Στόχος του είναι η διαμόρφωση ενός χωρικού προτύπου ανάπτυξης, που προωθεί την ανταγωνιστικότητα, την κοινωνική και οικονομική συνοχή και την προστασία και ανάδειξη του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος της χώρας.

Με τον Πρόεδρο της Διευρυμένης Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Ροδόπης Έβρου κ. Γεώργιο Μηνόπουλο συζητά σήμερα ο ΠτΘ για το θέμα αυτό. Ο κ. Μηνόπουλος το χαρακτηρίζει «γενικόλογο και ασαφές», ενώ συγχρόνως θέτει μία σειρά ερωτημάτων που αφορούν στη διοικητική διάρθρωση και στις αλλαγές που θα πρέπει να γίνουν για τη λειτουργία του.

ΠτΘ: κ. Μηνόπουλε, πριν ένα περίπου χρόνο το εθνικό χωροταξικό σχέδιο μπήκε στη ζωή μας χωρίς προηγουμένως να ληφθεί η άποψη των τοπικών κοινωνιών. Έκτοτε το σχέδιο τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση. Κατ’ αρχήν θα ήθελα την άποψή σας γενικά περί του Σχεδίου…

Γ.Μ.:
Τα πράγματα έγιναν ανάποδα. Πρώτα πάρθηκαν οι αποφάσεις από το Υπουργείο, στη συνέχεια συζητάμε επί ειλημμένων αποφάσεων και μάλιστα σε τρέχουσες προθεσμίες, εφόσον σε μία εβδομάδα πρέπει να δώσουμε μία απάντηση. Πέρσι μας κατατέθηκαν τα ειδικά χωροταξικά, πριν από λίγες ημέρες κοινοποιήθηκε το εθνικό, το οποίο είδαμε μέσω Ίντερνετ. Είναι ένα γενικόλογο σχέδιο που περισσότερο περιλαμβάνει ευχολόγια, παρά μελετημένες αποφάσεις. Δεν ξέρω κατά πόσο το σχέδιο σε αυτή τη μορφή θα ψηφιστεί από το Ελληνικό Κοινοβούλιο, αλλά είναι ένα σχέδιο τελείως γενικό και είναι δύσκολο κάποιος να σχηματίσει συγκεκριμένη άποψη. Συγκρίνοντας προσωπικά το εθνικό με τα ειδικά χωροταξικά, θα έλεγα ότι επιτέλους έστρεψαν την προσοχή τους και προς τη δική μας περιοχή, εννοώ τουλάχιστον την περιοχή της Θράκης, που αυτή τη στιγμή χωροταξικά διοικητικά υπάγεται, όσον αφορά στη Βαλκανική, στο ανατολικό της κομμάτι. Κατάλαβαν ότι με την είσοδο της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας υπάρχει μία συνέχεια με την Ευρωπαϊκή Ένωση, σε αντίθεση με τη Θεσσαλονίκη, όπου τα πράγματα είναι δυσκολότερα με τα συμβαίνοντα στο Κοσσυφοπέδιο και την FYROM Βάσει των χαρτών και των γενικόλογων διατυπώσεων του κειμένου, φαίνεται πως ένας χώρος στον οποίο μπορεί να στραφεί η Ελλάδα είναι η Ανατολική Βαλκανική και κυρίως οι χώρες του Ευξείνου Πόντου. Αυτό όμως είναι μία πραγματικότητα. Έτσι η περιοχή μας, η περιοχή της Ροδόπης και του Έβρου, μπαίνει σε κάποια σχέδια με την έννοια ότι γίνεται εδώ ο κάθετος άξονας, ο οποίος είναι μια μεγάλη προσφορά στον τόπο μας μετά την Εγνατία, κι ο οποίος θα μας συνδέσει με τη Βουλγαρία. Αυτό δεν σημαίνει ότι περνώντας την οροσειρά της Ροδόπης θα έχουμε εμπορική και τουριστική πρόσβαση, αλλά κυρίως σημαίνει ότι θα πλησιάσουμε τον οδικό άξονα που συνδέει τη Σόφια με την Κωνσταντινούπολη, τη Σόφια με το Βελιγράδι και τη Βιέννη. Αυτός είναι ένας πολύ μεγάλος άξονας, όπως επίσης μεγάλος άξονας είναι αυτός που ξεκινά από την Αλεξανδρούπολη και φθάνει στο Πύθιο, ο οποίος όταν συνεχισθεί θα φθάσει μέχρι την Ουκρανία, αλλά και τη Φιλανδία. Εκείνο κυρίως που μας ενδιαφέρει – και ελπίζουμε να το καταλάβουν οι Βούλγαροι – αφορά στην κατασκευή του οδικού άξονα από το Ορμένιο μέχρι το Μπουργκάς, γιατί έτσι θα υπάρξει συνένωση των δύο λιμανιών, της Αλεξανδρούπολης – Μπουργκάς. Ο συγκεκριμένος άξονας αποτελεί παράλληλο δρόμο με τα Δαρδανέλια, τα οποία είναι κορεσμένα. Επομένως, αυτός ο άξονας αποτελεί την άλλη λύση και ευχή μου είναι να γίνει και σιδηροδρομικός. Αντί να περιμένουν τα καράβια περίπου τέσσερις ημέρες για να περάσουν τον Ελλήσποντο σε έξι ώρες οδικώς τα εμπορεύματα θα φθάνουν από το ένα λιμάνι στο άλλο και σε αυτό αν προσθέσουμε τις ώρες εκφόρτωσης και μεταφόρτωσης σε λιγότερο από δέκα ώρες θα έχουμε προσέγγιση σε όλα τα λιμάνια της περιοχής. Με την έννοια αυτή ξανασηματοδοτούν το λιμάνι σε ένα από τα έξι μεγαλύτερα της χώρας. Σηματοδοτούν και το αεροδρόμιο σε μια δεύτερη κατηγορία, αλλά ισότιμο με το αεροδρόμιο του Ηρακλείου και της Κέρκυρας. Το αεροδρόμιο της Αλεξανδρούπολης μπορεί να γίνει ένας εμπορικός αερολιμένας και όχι μόνο επιβατικός και προς την ενδοχώρα και προς τη Ρωσία, αλλά και σε άλλες χώρες. Το θέμα όμως είναι να γίνουν υποδομές, να ενισχυθούν και να προχωρήσουν.

ΠτΘ: Και όσον αφορά στο δίπολο Κομοτηνής – Αλεξανδρούπολης;

Γ.Μ.:
Το σχέδιο μιλά και για το δίπολο Κομοτηνής Αλεξανδρούπολης, χωρίς όμως λεπτομέρειες. Αναφέρουν ότι μπορεί να γίνει και ένας προαστιακός σιδηρόδρομος. Δεν ξέρω πόσο γρήγορα θα γίνουν αυτά και πόσο άμεσα, αλλά σίγουρα θα γίνουν, διότι πραγματικά η περιοχή έχει μια τάση ανάπτυξης, ο κόσμος συσσωρεύεται στα μεγάλα εμπορικά και διοικητικά κέντρα. Αυτό θα γίνει και μάλιστα κάποιος πρότεινε να γίνει μέχρι τις Φέρες. Πράγματι είναι μία γεωγραφική ενότητα. Οι Σάπες, η Κομοτηνή και η Αλεξανδρούπολη ήδη ενώνονται με κάποιες υποδομές. Αν γίνει αυτό και με τον κάθετο άξονα Κομοτηνής Κίρτζαλι, σκέφτομαι ότι τα χιονοδρομικά κέντρα της Βουλγαρίας θα είναι από τα κοντινότερα του εξωτερικού, γιατί πάντα υπάρχει μία μαγεία στο εξωτερικό. Πιστεύω, λοιπόν, ότι οι προϋποθέσεις υπάρχουν, το γενικό χωροταξιακό απλώς τις στοχοθετεί. Είναι πολύ γενικό, υπάρχουν πολλά προβλήματα στο γενικότερο ελλαδικό χώρο με τις μεγάλες περιφέρειες, όπως τις οριοθετεί με τις νομαρχίες. Το ερώτημα είναι τι θα γίνει και πότε. Ένα συμπέρασμα από την πρώτη ματιά είναι ότι την περιοχή μας τη βάζει στο φυσικό της ρόλο.

Εθνικό Χωροταξικό Σχέδιο και ανάπτυξη

ΠτΘ: Πιστεύετε ότι θα Εθνικό Χωροταξικό Σχέδιο συμβάλλει στη χωρική ανάπτυξη;

Γ.Μ.:
Έτσι όπως είναι δεν θα το έλεγα, διότι δημιουργεί δύο μεγάλες περιφέρειες, την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη και αποδυναμώνει άλλες περιοχές, αλλά στις αποδυναμωμένες, για παράδειγμα τη δική μας περιοχή, βάζοντάς την σε ένα δίπολο σε σύγκριση με την Δράμα, Καβάλα και την Ξάνθη δίνει πλεονεκτήματα. Βέβαια, να πω ότι η ανάπτυξη δεν γίνεται μόνο στο χάρτη, απαιτεί προϋποθέσεις. Εάν ευοδωθούν οι προβλέψεις και η Τουρκία ενταχθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ό,τι και να πούμε, τα τελωνεία θα αναπτυχθούν, διότι θα υπάρξει άνοιγμα και εμπορικό και τουριστικό και κοινωνικό και πολιτισμικό. Υπάρχουν αυτές οι προοπτικές, αλλά όλα εξαρτώνται από το γενικότερο παγκόσμιο γίγνεσθαι. Το σχέδιο δεν αδικεί την περιοχή μας, αλλά τα ερωτήματα αφορούν στο τι περιφέρεια θα είμαστε. Θα υπάρχει μία περιφέρεια με τη Θεσσαλονίκη και θα γίνει ό,τι έγινε με το ΠΕΣΥ που καρκινοβατεί σαν μηχανισμός; Η κυβέρνηση είχε πει ότι θα καταργήσει τελείως τα ΠΕΣΥ. Όχι μόνο δεν τα κατήργησε, τα έκανε ευρύτερα, τα οποία όμως αποτελούν συγκέντρωση του κράτους. Μιλάνε για 17 νομαρχίες. Το ερώτημα είναι τι αρμοδιότητες θα έχουν και κυρίως τι πόρους. Κανείς δεν τα λέει αυτά. Λένε ότι οι δήμοι θα συγχωνευτούν. Τι θα πει όμως συγχώνευση; Όσον αφορά στο θέμα της υγείας, η αντίληψη που υπάρχει είναι ότι τα Κέντρα Υγείας θα περιέλθουν στους δήμους, δηλαδή οι δήμοι θα πληρώνουν το νοσηλευτικό προσωπικό, τους γιατρούς. Πώς θα γίνει αυτό; Θα φορολογήσουν οι δήμοι τους δημότες, οπότε τα βάρη πέφτουν στους ώμους των ασφαλισμένων ή θα γίνει κάτι διαφορετικό; Με τα γενικόλογα είμαστε σε ημίφως σε μια γκρίζα ζώνη που δεν ξεκαθαρίζει και δεν ξέρουμε πόσο γρήγορα θα ξεκαθαρίσει.

ΠτΘ: Η Ευρωπαϊκή Ένωση μιλά για μεγάλες περιφέρειες…

Γ.Μ.:
Υπάρχει μια συγκέντρωση και στο γενικό χωροταξικό σχέδιο. Δυσκολευόμαστε να εφαρμόσουμε αυτό που πρεσβεύει η ΕΕ, η οποία μιλά για μεγάλες περιφέρειες. Όταν λέμε για μεγάλες περιφέρειες δεν είναι ανάγκη να δημιουργηθούν μέσα στον εθνικό χώρο. Πολλές φορές προβάλλω και το τονίζω ότι οι δικοί μας νομοί με τους γειτονικούς του Κίρτζαλι, του Χασκόβου, της Αδριανούπολης αναπτυξιακά είμαστε μία μεγάλη περιφέρεια, αλλά και πολιτισμικά. Δεν μπορούμε να θέσουμε τα παλιά σύνορα, νομοί, επαρχίες, μπλοκ αριστερά και δεξιά. Είναι εκτός της Ευρωπαϊκής αντίληψης και επιτέλους πρέπει να εμπιστευθούμε ένα καινούργιο σύστημα, το οποίο πρεσβεύουμε στα λόγια, στα χαρτιά, ο κάθε υπουργός το επαινεί όταν φύγει όμως από τη θέση του στο Υπουργείο. Όταν είναι στο Υπουργείο κοιτάζει να μαζέψει όλες τις εξουσίες στα χέρια του.

Χωροταξικό, χρυσός και διυλιστήρια

ΠτΘ: Αληθεύει, κ. Μηνόπουλε, ότι το χωροταξικό θεωρεί την περιοχή μας περιοχή χρυσού;

Γ.Μ.:
Όχι, έχει μία σαφή δήλωση. Επειδή όμως είναι γενικόλογο, δεν μπορώ να δω με εμπιστοσύνη αυτά που λέει, γιατί άλλα βλέπουμε από το Υπουργείο. Στο χωροταξικό λέει ότι ο χρυσός στις δομές που υπάρχουν θα περιορισθεί στην Ανατολική Μακεδονία. Δεν αναφέρει τη Θράκη. Αυτό σημαίνει ότι μας εξαιρεί ή ίσως ότι μας ξέχασε γιατί οι ενέργειες μέσα από το Υπουργείο άλλα λένε. Άλλο επίσης δυσμενές είναι ότι μιλά για διυλιστήρια. Βέβαια και παλιότερα το έλεγε τώρα το λέει πιο κομψά, με την έννοια ότι θα μελετηθούν ήδη τα υπάρχοντα διυλιστήρια στην Αθήνα, στον Πειραιά, στη Θεσσαλονίκη και θα δούμε αν προκύψει ανάγκη δημιουργίας τους και σε άλλες περιοχές. Δεν είναι απαγορευτικό αλλά βάζει την υπόνοια. Θέλω να ελπίζω, επειδή η μάζα των καταναλωτών δεν είναι μεγάλη, ότι είναι ασύμφορο να γίνει το διυλιστήριο και από την άλλη κυρίως με τα καράβια το πετρέλαιο μετακινείται και όχι η βενζίνη. Θέλω να πιστεύω ότι δεν έχουμε μία άμεση απειλή τουλάχιστον από τα διυλιστήρια και για αυτό και οι εταιρείες οι οποίες ενδιαφέρονται πολύ για το κέρδος τους δεν έκαναν κουβέντα για διυλιστήρια ακόμη. Περιμένουν ίσως να γίνει ο αγωγός.

Τουρισμός και χωροταξικό

ΠτΘ: Όσον αφορά στον τουρισμό τι προβλέπει;

Γ.Μ.:
Το ειδικό χωροταξικό για τον τουρισμό μας έβαζε σε δεύτερη μοίρα όσον αφορά στο συγκεκριμένο τομέα, αλλά μας έβαζε ως συγκοινωνιακό κόμβο. Ο κόμβος είναι πέρασμα. Το φυσικό αέριο ήδη περνά. Επωφελήθηκε σε τίποτα η πόλη της Κομοτηνής ή της Αλεξανδρούπολης; Προβλέπεται να επωφεληθούμε άμεσα; Ούτε στο πλάνο τους είναι κάτι τέτοιο. Ούτε εταιρείες υπάρχουν οι οποίες θα φέρουν στα νοικοκυριά το αέριο για να μπορέσουμε να το εκμεταλλευτούμε. Μας έχουν ως κόμβο και για τον τουρισμό γίνονταν ελάχιστες επισημάνσεις, οι οποίες όμως δεν έδιναν μια προοπτική, μια πνοή, το πώς θα έπρεπε να γίνει η χώρα αλλά ενίσχυαν τις υπάρχουσες δομές. Γιατί να ενισχύσει τη Μύκονο και τις Κυκλάδες στο θέμα του τουρισμού όταν δεν έχουν πρόβλημα; Περιοχές που είναι πάνω από το μέσο όρο της ΕΕ εξαιτίας του τουρισμού, όπως η Ρόδος, η Κρήτη, τις έβαζαν σε μεγαλύτερες περιφέρειες για να πέσει ο μέσος όρος και να επωφεληθούν και αυτές. Κατά τον ίδιο τρόπο μπαίνει και η Θεσσαλονίκη.

ΠτΘ: Μα μιλάμε για ανάπτυξη της περιφέρειας…

Γ.Μ.:
Ενώ μιλάμε για ανάπτυξη περιφέρειας τοποθετηθήκαμε στην ίδια περιφέρεια με τη Θεσσαλονίκη. Αν θα γίνει το μετρό εκεί και άλλα τομεακά έργα αυτά θα είναι εις βάρος της δικιάς μας περιφέρειας. Βέβαια, τα χρήματα έχουν μοιρασθεί για κάθε περιφέρεια και λέγεται ότι θα δοθούν. Ο καινούργιος γενικός γραμματέας της Περιφέρειας το έχει αντιληφθεί αυτό και πιέζει όπως και άλλοι φορείς ώστε αυτά που έχουν καθορισθεί από το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα και τα οποία θα μοιρασθούν μεταξύ μας να μην ενταχθούν σε τομεακά έργα. Γιατί αν γίνει κάτι τέτοιο δεν θα μείνει τίποτα. Για παράδειγμα, η εκβάθυνση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης είναι ένα τομεακό έργο. Αν ενταχθεί στα Περιφερειακά, δεν θα μείνει έσοδο για τον υπόλοιπο νομό Έβρου. Κάτι αντίστοιχο θα μπορούσε να γίνει και στην Κομοτηνή. Για παράδειγμα το νοσοκομείο Κομοτηνής, αν ενταχθεί στα Περιφερειακά Προγράμματα, τότε δεν θα μείνουν χρήματα για άλλες αναπτυξιακές δομές. Σε αυτό είναι σύμφωνος και πρωτεργάτης ο Γενικός Γραμματέας της Περιφέρειας.

Όσον αφορά στον τουρισμό, οι προοπτικές φαίνονται ότι είναι καλές, ιδίως για τον τουρισμό του εξωτερικού. Οι βόρειοί μας γείτονες, ξεκινώντας από τη Βουλγαρία και τελειώνοντας στη Ρωσία, οι καλύτερες θάλασσες που έχουν είναι στον Εύξεινο Πόντο και συγκεκριμένα στη Βάρνα, την οποία επειδή έχω επισκεφτεί και θα σας πω ότι δεν μπορεί να γίνει σύγκριση με τις θάλασσες του Αιγαίου. Επομένως, αυτοί, μόλις ανεβεί το βιοτικό τους επίπεδο, θα έρχονται σωρηδόν, – ήδη άρχισαν να έρχονται, – με πρώτο σταθμό τις δικές μας θάλασσες.

ΠτΘ: Έχουμε τις υποδομές για να μείνουν;

Γ.Μ.:
Το θέμα είναι να γίνουν υποδομές τις οποίες δεν έχουμε. Η Αλεξανδρούπολη έχει λίγες όσον αφορά στα ξενοδοχεία, στη Ροδόπη είναι μικρότερα και στην Ξάνθη νομίζω ότι στην παραλία δεν υπάρχει τίποτα. Πρέπει να γίνουν υποδομές και ένα έργο το οποίο είναι μικρό, αλλά μεγάλο στην αποτελεσματικότητα και αφορά στον παραλιακό δρόμο Μεσημβρίας – Μαρώνειας. Είναι απομονωμένες οι ακτές μας και δεν πρέπει να συνεχισθεί αυτό. Ήδη έχω πάρει πρωτοβουλία και δεν είμαι ο πρώτος που το σκέφτομαι με τις δύο νομαρχίες με την Περιφέρεια και το Τεχνικό Επιμελητήριο να επαναφέρουμε το θέμα, να δούμε τους προβληματισμούς από την αρχαιολογία. Εξ όσων μου είπαν οι μηχανικοί μπορεί να γίνει ένας δρόμος πλάτους εφτά μέτρων, που αποτελεί το ελάχιστο όριο για να είναι ασφαλής η διέλευση των αυτοκινήτων. Είναι μια βασική υποδομή, ώστε να μπορέσουμε να αναπτυχθούμε και σε αυτή την κατεύθυνση. Η Ροδόπη στοχεύει και σε έναν άλλου είδους τουρισμό, που απευθύνεται σε άτομα με κινητικές ανάγκες. Υπάρχει μια μεγάλη δεξαμενή ανθρώπων σε όλη την ΕΕ, οι οποίοι δεν έχουν προσβάσεις και δυνατότητες να διαμένουν σε κάποια ξενοδοχεία. Από το Σύλλογο Ατόμων με Κινητικά Προβλήματα με διαβεβαίωσαν ότι φέτος θα υπάρχουν έξι εξέδρες για Άτομα με κινητικά προβλήματα στις παραλίες της Ροδόπης. Επίσης κάποιος προσφέρθηκε να τους κάνει ένα business plan και μόλις το πάρουν στα χέρια τους θα οργανωθούμε καλύτερα. Είναι αναγκαίο να δημιουργηθεί και ένα άλλου είδους τουρισμού που απευθύνεται και σε Τρίτη Ηλικία. Δυνατότητες υπάρχουν αλλά θέλει προσπάθεια και από τους φορείς και από τους ωφελούμενους, έτσι ώστε να τον αναπτύξουμε περισσότερο.

Χωροταξικό και περιβάλλον

ΠτΘ: Υπάρχει μεγάλος προβληματισμός από την πλευρά των περιβαλλοντικών οργανώσεων όσον αφορά στο χωροταξικό. Υποστηρίζουν ότι δεν βοηθά στην προστασία του περιβάλλοντος…

Γ.Μ.:
Συχνά πυκνά το Σχέδιο μιλά για την προστασία του Περιβάλλοντος. Είναι όμως ένα ευχολόγιο, γιατί δεν λέει τι μέτρα θα ληφθούν. Έτσι πραγματικά είναι. Η Ροδόπη άμεσα δεν απειλείται. Απειλείται περισσότερο ο Έβρος με τον αγωγό πετρελαίου, με το χρυσό, – δεν συζητάμε βέβαια για το θέμα του χρυσού, δεν πρέπει να γίνει και δεν θα γίνει, – οι περιοχές απειλούνται και δεν γίνεται μνεία για τα μέτρα που θα παρθούν. Μιλάμε για αειφορία, για βιωσιμότητα αλλά γενικόλογα. Το θέμα είναι τι γίνεται. Για παράδειγμα στο ειδικό χωροταξιακό για την ενέργεια λέγεται ότι θα γίνουν αιολικά πάρκα. Ένα από αυτό θα γίνει στο νότιο Έβρο κάτω από το Σουφλί. Τι σημαίνει όμως αυτό; Στο συγκεκριμένη περιοχή έχουμε προστατευόμενες περιοχές, όπως η περιοχή της Δαδιάς και του Έβρου. Το ερώτημα λοιπόν είναι πού θα πάνε αυτές οι ανεμογεννήτριες, που όπως λένε ο αριθμός τους φθάνει τις 500 περίπου; Το νούμερο είναι μεγάλο. Κανείς δεν λέει ούτε πού θα γίνουν. Κανείς δεν λέει αν επηρεάζουν αισθητικά, κανείς δεν μιλά για το θόρυβο, γιατί στην Εύβοια λένε ότι υπάρχει μεγάλη όχληση. Πρέπει να ειπωθούν και οι λεπτομέρειες για να γνωρίζουμε.

Πρέπει να εξειδικευτούν όλα αυτά για να μπορεί κανείς με ασφάλεια και σιγουριά να συναλλάσσεται και να συνδιαλέγεται. Ήρθε το χωροταξικό γενικόλογο, αρχίζει η διαβούλευση; Γίνεται κάτι να αλλάξει; Ή θα ψηφιστεί και θα ψαχνόμαστε εκ των υστέρων.

ΠτΘ: Γίνεται τελικά διαβούλευση μεταξύ των φορέων;

Γ.Μ.:
Διαβούλευση δεν γίνεται. Και μάλιστα την τελευταία φορά πήραμε και αρνητική θέση είμαστε η μόνη περιφέρεια που πήρε τέτοια θέση αλλά δεν νομίζω ότι αυτά περνάνε. Έχουμε πολύ δημοκρατία στην Ελλάδα και ο καθένας μας λέει ό,τι θέλει και κάνει ό,τι θέλει αλλά έχουμε και επίφαση δημοκρατίας διότι στο τέλος όλα περνούν με μία κοινοβουλευτική πλειοψηφία. Θέλω να ελπίζω ότι βελτιωνόμαστε και προς αυτή την κατεύθυνση.

Χωροταξικό και Καποδίστριας 2

ΠτΘ: Είναι εφαρμόσιμο τελικά το εθνικό χωροταξικό ή θα πρέπει πρώτα να προχωρήσουμε στο δεύτερο βαθμό Καποδίστρια;

Γ.Μ.:
Θίγεται σοβαρά θέματα. Έγινε ο πρώτος βαθμός Καποδίστρια θα έπρεπε να γίνει αμέσως ο δεύτερος. Δεν το καταφέραμε, γιατί υπήρχαν αντιδράσεις. Στο τέλος της χρονιάς που πέρασε υπήρξε η φημολογία ότι θα είχε ψηφισθεί η συνένωση των νομαρχιών μέχρι το Μάρτη. Οι εφημερίδες δημοσιοποίησαν ένα σχέδιο, ποτέ όμως το υπουργείο. Η φημολογία ήταν ότι αυτό θα γίνει, ενώ στους δήμους θα δίνονταν μία περίοδος χάριτος με την έννοια ότι θα έδιναν κάποια πλεονεκτήματα για να κάνουν εθελοντικές συνενώσεις και αν δεν γινόταν σε δεύτερη φάση θα αποφάσιζε η κυβέρνηση. Όλα φαίνεται ότι οδηγούνται στις καλένδες. Τώρα μαθαίνουμε ότι ο Καποδίστριας 2 πάει για την επόμενη τετραετία. Η Ελλάδα δεν πάσχει από περιβάλλον, από πηγές, από χωράφια, πάσχει από διοίκηση. Ένας – ένας είμαστε θαυμάσιοι. Όταν μαζευόμαστε, δεν ξέρω γιατί δεν τα καταφέρνουμε στον ελλαδικό χώρο. Δεν πιστεύω ότι θα γίνει ουσιαστική αλλαγή και στους δύο βαθμούς τοπικής αυτοδιοίκησης.

ΠτΘ: Άρα δεν θα περπατήσει και το χωροταξικό;

Γ.Μ.:
Με το ζόρι τα πράγματα δεν προχωρούν. Εκείνο που πρέπει να κάνουμε σαν τοπικοί φορείς με όσες δυνατότητες μας δίνουν είναι να εκμεταλλευτούμε κατά τον πιο αποδοτικό τρόπο τα Περιφερειακά προγράμματα και να απαιτήσουμε υλοποίηση τομεακών προγραμμάτων. Είναι άμεσα υλοποιήσιμα αυτά. Έχουμε μια εμπειρία από τα προηγούμενα, ώστε αυτή τη φορά να είμαστε πιο ουσιαστικοί πιο πραγματικοί.

ΠτΘ: κ. Μηνόπουλε, σας ευχαριστώ πολύ.

Γ.Μ.:
Κι εγώ σας ευχαριστώ.

Α.Π.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.