Δημοσιες Υπηρεσιες και Κεντρα Εξυπηρετησης Πολιτων

Με αιφνιδιαστικές επισκέψεις σε πέντε ΚΕΠ της Ροδόπης ξεκίνησε την επίσκεψή του ο υφυπουργός Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης Απόστολος Ανδρεουλάκος στη Ροδόπη. Χθες το πρωί παρέστη σε ημερίδα του υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης – Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Διοίκησης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και της περιφέρειας ΑΜ-Θ με θέμα «Συνεργασία Δημοσίων Υπηρεσιών με τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών» και στη συνέχεια παραχώρησε συνέντευξη τύπου.

Ο πολίτης – πελάτης των ΚΕΠ

Από την περιφέρεια Αττικής ξεκίνησαν οι ημερίδες του υπουργείου για τα ΚΕΠ, ακολούθησε η περιφέρεια Θεσσαλίας και η Ανατολική Μακεδονία και Θράκη ήταν τρίτη στη σειρά. Το πρώτο δεκαπενθήμερο του Φεβρουαρίου ακολουθεί ημερίδα στη Δυτική Μακεδονία και στη συνέχεια θα γίνει στην Κρήτη. Ο κ. Ανδρεουλάκος παρατήρησε ότι οι ημερίδες συνοδεύονται από αιφνιδιαστικούς ελέγχους και επιθεωρήσεις. «Θέλω να κάνω τη δουλειά μου και πρέπει να γίνεται έλεγχος. Δε θέλουμε τα ΚΕΠ να μεταλλαχθούν σε μια κλασσική δημόσια υπηρεσία, αλλά θέλουμε να είναι οι μπουτίκ, τα λοκ της δημόσιας διοίκησης, να διαπνέονται από μία άλλη διοικητική κουλτούρα γιατί πάνω και πέρα από όλα είναι η εξυπηρέτηση του πολίτη. Ο πολίτης πρέπει να εξυπηρετείται ταχύτερα και οικονομικότερα, γιατί ο φορολογούμενος πολίτης είναι αυτός που στηρίζει όλη τη δημόσια διοίκηση. Αυτός είναι ο εργοδότης μας και πρέπει να τον βλέπουμε σαν πελάτη».

Ο κ. Ανδρεουλάκος αποτίμησε θετικά τα πέντε ΚΕΠ που επισκέφθηκε στη Ροδόπη, ήτοι τα ΚΕΠ Ιάσμου, Σιδηροχωρίου, Σώστη, Σαπών και δήμου Κομοτηνής και σχολίασε. «Θεωρούμε ότι η στενή επαφή της κεντρικής διοίκησης με την περιφέρεια και τα αποκεντρωμένα όργανα της δημόσιας διοίκησης είναι χρήσιμη για τη γνώση και κατανόηση των προβλημάτων και την επεξεργασία λύσεων.

Διαπίστωσα ότι αυτά τα ΚΕΠ λειτουργούν σωστά και παράγουν έργο. Όπου επισημάναμε μερικές ατέλειες, υποδείξαμε πώς θα αντιμετωπιστούν».

Ο υφυπουργός δίνει βαρύτητα στην εύρυθμη λειτουργία των ΚΕΠ, εκ τούτου επιμένει στη σωστή εποπτεία, προκειμένου να διαπιστώνει έγκαιρα τα προβλήματα. «Αυτή η προσπάθεια δίνει την εικόνα ότι τα προβλήματα πολλαπλασιάζονται, αλλά αυτό δεν ισχύει. Απλούστατα ο στενός έλεγχος τα αναδεικνύει και τα περιστέλλει. Είμαστε στη φάση της συρρίκνωσης και της εξάλειψης των προβλημάτων. Ο θεσμός των ΚΕΠ ενισχύεται μέρα με τη μέρα και γίνεται αποδοτικότερος κι αυτό φαίνεται κι από το τζίρο. Το 2004 σχεδόν τετραπλασιάστηκε ο τζίρος σε υποθέσεις που διαχειρίστηκαν τα ΚΕΠ και σε εξυπηρετήσεις πολιτών. Αυτό είναι ένα ασφαλές κριτήριο ότι ο θεσμός έχει καταξιωθεί στη συνείδηση του πολίτη και κάνει άλματα».

2.500 μονιμοποιήσεις

Ο κ. Ανδρεουλάκος έδωσε έμφαση στο να παραμείνουν τα ΚΕΠ ένας ευέλικτος θεσμός. «Στο νέο δημοσιοϋπαλληλικό κώδικα και στον κώδικα δήμων και κοινοτήτων θα περιληφθεί ένα ξεχωριστό κεφάλαιο που πραγματικά θα αναδεικνύει τις ιδιαιτερότητες του θεσμού, γιατί πραγματικά δεν τον θέλω γραφειοκρατικό γρανάζι, διότι τότε δεν θα έχουμε κάνει τίποτε, παρά μια ακόμη τρύπα στο δημόσιο προϋπολογισμό. Οι υπάλληλοι θέλουν να μονιμοποιηθούν και είναι λογικό, εμείς όμως θέλουμε με τη μονιμοποίηση να παραμείνουν εκείνα τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, όπου ο πολίτης θα βρίσκει ευγένεια, καλοσύνη και προθυμία.

Θα κάνουμε ξεχωριστές ρυθμίσεις και θα θέσουμε τις προδιαγραφές, ώστε ο υπάλληλος να παραμείνει σ’ αυτό το κλίμα της δυτικής κουλτούρας».

Σε σχέση με το νομοθετικό πλαίσιο για τη λειτουργία των ΚΕΠ, διατύπωσε. «Είναι στα πλαίσια του νόμου Παυλόπουλου. Αύριο τελειώνει στη Βουλή η συζήτηση στην ειδική επιτροπή της Βουλής, όπου λαμβάνεται μέριμνα να διασφαλίσουμε ότι το υπάρχον έμπειρο προσωπικό θα συνεχίσει μονιμοποιούμενο να υπηρετεί το θεσμό. Τέθηκε η δεκαοχτάμηνη εμπειρία στα ΚΕΠ και η μοριοδότηση του 55% γι’ αυτούς τους εργαζόμενους». Ο υφυπουργός υπολογίζει ότι θα προσληφθούν περίπου 2.500 άτομα.

Δυσπιστία από τις δημόσιες υπηρεσίες

Επικοινωνιακός αποδείχθηκε ο κ. Ανδρεουλάκος, κατά τη διάρκεια της ημερίδας, συνομιλώντας και με τον εκπρόσωπο των εργαζομένων στα ΚΕΠ της ΑΜ-Θ, Εμμανουήλ Στουλούπη, ο οποίος ανέλαβε να μιλήσει για τα προβλήματα των εργαζομένων.

Ο κ. Στουλούπης είναι συμβασιούχος στο ΚΕΠ του δήμου Παγγαίου του νομού Καβάλας και μίλησε για τα προβλήματα των εργαζομένων. «Βασικό πρόβλημα είναι η δυσπιστία που συναντάμε από κάποιες δημόσιες υπηρεσίες και κατά δεύτερο λόγο είναι η ανασφάλεια που αισθανόμαστε αυτή τη στιγμή μέσα από το συμβατικό καθεστώς κάτω από το οποίο εργαζόμαστε. Υπάρχει βέβαια η εκφρασμένη βούληση του υπουργείου προς την τακτοποίηση αυτού του ζητήματος. Οι εργαζόμενοι στα ΚΕΠ γνωρίζουμε ότι μια περίπτωση μονιμοποίησης ίσως δημιουργήσει προβλήματα και νοοτροπίες δημοσιοϋπαλληλικές, κάτι το οποίο πρέπει να αποφευχθεί. Θέλουμε να έχουμε σταθερότητα στον τρόπο με τον οποίο εργαζόμαστε αλλά δε θα πρέπει να εξελιχθούμε στις κλασσικές δημόσιες υπηρεσίες με τη νοοτροπία που επικρατεί σήμερα.

Έχουμε τη διαβεβαίωση για κάποια επιπλέον μοριοδότηση κατά 55%, η οποία ελπίζω να μην οδηγήσει σε συγκρούσεις μεταξύ των συναδέλφων και σε διεκδικήσεις κάποιων θέσεων».

Εξυπηρέτηση με μια στάση

Ο γ.γ. της περιφέρειας ΑΜ-Θ, Μιχάλης Αγγελόπουλος μετέφερε το σύνθημα ότι «τα ΚΕΠ θα γίνουν η πλατφόρμα εξυπηρέτησης των πολιτών με μια στάση», ενώ μίλησε για την επίσκεψη του κ. Ανδρεουλάκου. «Επισκεφθήκαμε αιφνιδιαστικά τα πέντε ΚΕΠ, με μια ειδοποίηση 10΄ πριν πάμε, ώστε να υπάρχει το στοιχείο του διαπιστωτικού ελέγχου, να διευκολύνουμε στην εκμάθηση και την περαιτέρω εξέλιξη των τεχνικών γνώσεων των υπαλλήλων και να συζητήσουμε με τους δημάρχους της περιφέρειας πώς θα προχωρήσουν από δω και στο εξής.

Η εξαγγελία του υπουργού για την αύξηση των απολαβών, η μοριοδότηση υπό τις συνθήκες που θα προσδιορίζει ο νόμος με 55% για όσους συμπλήρωσαν 18μηνο, δίνει το στίγμα με τον καλύτερο τρόπο αυτού που θέλουμε να περιμένουμε από τα ΚΕΠ. Είναι το νόημα μιας πολιτικής που εκπληρώνεται μέσα από την υποστήριξη της περιφέρειας. Η παροχή υπηρεσιών στην περιφέρεια δεν είναι προσφορά αλλά υποχρέωση.

Τα ΚΕΠ είναι η βιτρίνα και το παράθυρο – επομένως η ανοιχτή πόρτα – της δημόσιας διοίκησης με τον κόσμο. Πολλά χρόνια πριν ήταν αδύνατο να εξυπηρετηθεί ο πολίτης μετά τη 1.30 το μεσημέρι όπου κι αν βρισκόταν. Το αδιέξοδο και το κομφούζιο που επικρατούσε στη συλλογή εγγράφων ήταν ασύλληπτο. Πόσοι άνθρωποι έμειναν ανασφάλιστοι στη διάρκεια ταξιδιών επειδή δε μπορούσαν να πάρουν το αντίστοιχο έγγραφο στη μετάβασή τους, το Ε111, πόσοι άνθρωποι υπέφεραν από το γεγονός ότι την τελευταία στιγμή έπρεπε να βγάλουν φορολογική ενημερότητα;

Ο στρατηγικός στόχος είναι πώς τα 1.054 ΚΕΠ που θα έχουμε στο τέλος του χρόνου θα λειτουργούν σωστά με τα λιγότερα δυνατά προβλήματα φέτος για τους εργαζομένους, με την προοπτική ενσωμάτωσης κι ένταξης στον κοινωνικό ιστό.

Μαρία Αμπατζή

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.