Αστικη Μη Κερδοσκοπικη Εταιρεια στην Αλεξανδρουπολη

Η Μαρία Μουτάφη είναι στην καταγωγή Τενέδια από την πλευρά της μητέρας της. Οι παππούδες της εγκατέλειψαν την Τένεδο το 1922 και μάλιστα ο παππούς της ήταν στη λίστα των 69 ανεπιθύμητων στους οποίους απαγορεύτηκε η επιστροφή, με αποτέλεσμα να μη γυρίσουν ποτέ πίσω. Μετά το θάνατο της μητέρας της, όπως λέει η ίδια, βρήκε «το περίφημο βαφτιστικό, το πιστοποιητικό της βάφτισής της, που το είχε κρατήσει τόσα χρόνια φυλαγμένο». Με αφορμή αυτό επισκέφτηκε την Τένεδο. «Οι επισκέψεις μου άρχισαν να γίνονται συχνότερες στο νησί, γιατί αυτό το θεώρησα ηθική υποχρέωση απέναντι στους κατοίκους του, εφόσον οι επισκέψεις μου θεωρούνταν επικοινωνία με τον έξω κόσμο». Έτσι σήμερα επισκέπτεται δύο φορές το μήνα την Τένεδο, την οποία χαρακτηρίζει πανέμορφο νησί.

Κατά τη διάρκεια των επισκέψεών της δέθηκε με τους ανθρώπους της Τενέδου, «Στην αρχή όλοι με κοίταγαν με μεγάλη δυσπιστία. Όπως χαρακτηριστικά μου έλεγαν «με τα λόγια πολλοί πέρασαν αλλά κανένας δεν επέστρεψε». Εγώ είπα θα ξανάρθω και ξαναπήγα».

Από εκεί και πέρα η κ. Μουτάφη συσπείρωσε φίλους και δημιούργησε μια άτυπη ομάδα, εφόσον η Αλεξανδρούπολη δεν έχει Τενέδιους, σκοπός της οποίας ήταν να συμπαρασταθούν και να βοηθήσουν τους ανθρώπους που ζουν εκεί. Έτσι βοήθησαν στον εξοπλισμό της εκκλησίας, όπως επίσης ξεκίνησε μια προσπάθεια και μέσα από ομιλίες της κ. Μουτάφη σε διάφορους συλλόγους για την Τένεδο δινόταν η προτροπή διοργάνωσης εκδρομών, με αποτέλεσμα περίπου 400 κάτοικοι του Έβρου να την επισκεφθούν. «Για τα δεδομένα της Τενέδου αυτό είναι πολύ σημαντικό. Ο δεσπότης μας ευχαρίστησε και δηλώνει ικανοποιημένος, εφόσον η Τένεδος βγαίνει για πρώτη φορά στην επιφάνεια. Μην ξεχνάμε ότι τόσο καιρό ξέραμε Ίμβρος και Τένεδος. Είναι η πρώτη φορά που μιλάμε μόνο για Τένεδο». Η ίδια δεν έχει συγγενείς στην Τένεδο, έχει όμως φίλους, τόσο Έλληνες όσο και Τούρκους.



Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία

Πριν από λίγες ημέρες το Πρωτοδικείο Αλεξανδρούπολης αναγνώρισε την Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία με την επωνυμία «Λευκοφρίς του Ομήρου –TENEDOS». «Η δημιουργία της Μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας ουσιαστικά έχει ως στόχο να παρέχει νομική παρουσία και κάλυψη, διότι έχω βρει μεγάλες δυσκολίες στο να με πάρουν σοβαρά. Ζούμε σε μια εποχή που πρέπει να έχεις ένα ΑΦΜ και έναν αριθμό Πρωτοδικείου για να σε πάρουν στα σοβαρά». Όσον αφορά στην ονομασία της Εταιρείας, επεξηγώντας η κ. Μουτάφη τονίζει ότι ο Όμηρος χρησιμοποιεί τον όρο Λευκοφρίς για την Τένεδο. «Πριν βέβαια από αυτό είχε και άλλα ονόματα. Χαρακτηρίζεται ως Αιολίς, εφόσον πρωτοκατοικήθηκε από Αιολείς. Επίσης ονομάζεται Κάλλινδρος, Λιγνασός. Προτίμησα το Λευκοφρίς».

Στόχος της εταιρείας

Σύμφωνα με την κ. Μουτάφη «αυτή τη στιγμή γίνεται μία προσπάθεια για μια ιστορική συνέχεια έστω και σε μορφή επισκέψεων, γιατί οι ντόπιοι έχουν απογοητευτεί. Με αυτό θέλω να πω δεν βλέπω από τους ντόπιους προσπάθεια να παραμείνουν ή να επιστρέψουν. Είναι τραγικό, γιατί ακόμα και το 2008 πουλούν την περιουσία τους. Έχουν πουλήσει όλα τους τα σπίτια, τις κληρονομιές τους. Αυτό είναι για μένα τραγικό και ίσως και ένα σημείο τριβής με τους ντόπιους. Εγώ έχω νοικιάσει σπίτι στην Τένεδο, από Τούρκο βέβαια, και θεωρώ τον εαυτό μου κάτοικο Τενέδου πλέον.

Οι σκοποί είναι πάρα πολύ ξεκάθαροι. Το νησί ήταν μια πολυπολιτισμική κοινότητα και αυτό είναι κρίμα να εξαφανιστεί. Στους 2000 κατοίκους το καλοκαίρι θα βρεις 30 Έλληνες. Κάποτε δεν ήταν αυτός ο συσχετισμός. Επίσης ενώ κάποτε ήταν 70% ελληνική ιδιοκτησία αυτή την στιγμή έχουμε 23 σπίτια μόνο ελληνικής ιδιοκτησίας και αυτά είναι έτοιμα να καταρρεύσουν.

Βέβαια θα περίμενε κανείς από το ελληνικό κράτος να συμπαρασταθεί στους κατοίκους του νησιού και στο να διατηρηθεί η παρουσίαση τους εκεί. Δυστυχώς όμως δεν υπάρχει τέτοια καταγραφή».


Η κ. Μουτάφη ασχολείται με την ιστορία του νησιού και με την πορεία του στο χρόνο. «Δεν βλέπω τα θέματα από την πλευρά του ιστορικού. Με ενδιαφέρει η παρουσία των ανθρώπων, ο τρόπος ζωής τους, η συμβίωση με το τουρκικό στοιχείο. Δεν είμαι ιστορικός για να κάνω ανάλυση των ιστορικών γεγονότων. Ίσως η δική μου προσπάθεια αποτελέσει αφορμή να ασχοληθούν κάποιοι πιο ειδικοί για επιμέρους ζητήματα, όπως η κοινωνική διαστρωμάτωση και οι κοινωνικές αλλαγές. Στην ομάδα μας έχουμε κοινωνιολόγο με διδακτορικό, και αισιοδοξούμε μέσα από εκεί, με την δική της δουλειά, να προβληθούν κάποια στοιχεία. Αλλά από εκεί και πέρα ο μεγάλος δικός μου καημός είναι να μην χαθεί η επικοινωνία. Σε 5-10 χρόνια αυτοί οι τριάντα που έχουν μείνει είτε πουλήσουν είτε πεθάνουν, γιατί όλοι είναι πάνω από 60, το όνομα Τένεδος δεν θα σημαίνει τίποτε για κανέναν σε σχέση με ελληνική παρουσία».

Όπως τονίζει η πλειοψηφία των κατοίκων είναι πάνω από 60 ετών. «Υπάρχει ένας νεαρός, ο οποίος έχει ενσωματωθεί εκ των πραγμάτων μέσα στην κοινωνία που μέχρι και ο ίδιος ο πρωθυπουργός τον ονόμασε Πρόεδρο της πολιτικής νεολαίας του κόμματός του. Δηλαδή υπάρχουν κάποια πράγματα που είναι αναπόφευκτα, δεν υπάρχει περίπτωση να κατηγορήσει κανένας κανέναν εκεί, διότι ο αποκλεισμός τους ήτανε τεράστιος.

Μην ξεχνάμε ότι η Τένεδος έχει αγοραστεί ή κατοικηθεί από Κωνσταντινουπολίτες, οι οποίοι έχουν αγοράσει τόσο τα σπίτια όσο και τα εξοχικά των Ελλήνων, όταν τα πουλούσαν, και έχουν επιβάλει μια αισθητική και μια περιρρέουσα ατμόσφαιρα. Μέσα σε αυτούς τους ανθρώπους εγώ έχω συναντήσει πολλούς αξιόλογους. Καταρχήν η προσπάθεια που γίνεται από τον Χακάν, μουσείο το λέμε εμείς, στην ουσία όμως είναι κέντρο ιστορίας του νησιού. Ο άνθρωπος είναι Κωνσταντινουπολίτης και όχι Τενέδιος. Το καλοκαίρι η τουριστική ανάπτυξη είναι τέτοια που μπορεί να καλύψει 80.000 τουρίστες. Άλλο πράγμα η Ίμβρος άλλο πράγμα η Τένεδος. Στην Ίμβρο η καταστροφή, το πρόβλημα είναι εμφανές, όπου γυρίσεις να δεις. Στην Τένεδο πρέπει να το ψάξεις. Γιατί στην Τένεδο μπορεί να σε γελάσει η περιρρέουσα ατμόσφαιρα, το κοσμοπολίτικο και μπορεί να το θεωρήσεις ένα καταπληκτικό νησί σαν τη Σαντορίνη, με καταπληκτικές παραλίες και ηλιοβασίλεμα και αμπελώνες ατέλειωτους. Αλλά όμως το δράμα του είναι κάτι που υπάρχει και είναι κάτι που πρέπει κανείς να ψάξει να το βρει. Συνάντησα εκδρομείς που μου είπαν ότι η Τένεδος είναι επιφανειακή, δεν έχει τίποτα. Είναι λάθος όμως αυτή η οπτική γωνία».

Η κ. Μουτάφη με την ίδρυση της Μη Αστικής Κερδοσκοπικής Εταιρείας απευθύνεται «σε κάθε καλόπιστο άνθρωπο που θα ήθελε να πει μία κουβέντα συμπαράστασης. Από εκεί και πέρα απευθυνόμαστε σε χορηγούς γιατί στα τρία χρόνια έχει γίνει συλλογή μεγάλου φωτογραφικού υλικού, με το οποίο θα μπορούσε να γίνει ένα εξαιρετικό λεύκωμα. Είμαστε στην εύρεση εκδότη για να μπορέσουμε να εκδώσουμε βιβλίο, το οποίο έχω έτοιμο βέβαια, να τονίσω όχι από την πλευρά του ειδικού αλλά του ανθρώπου που πήγε, είδε και έψαξε. Για παράδειγμα έχω φωτογραφήσει 36 ξωκλήσια που δεν τα ήξεραν ούτε οι ντόπιοι. Έχει γίνει τόση δουλειά αυτά τα τρία χρόνια που ούτε οικονομικά μπορώ να τη στηρίξω, ούτε να την κρατήσω και να πω δεν έγινε τίποτα. Η όλη αυτή προσπάθεια για να βγω προς τα έξω είναι και μια κίνηση απελπισίας, γιατί θέλω στήριξη και είναι κρίμα να χαθεί μια τέτοια ευκαιρία να παρουσιασθεί το νησί και να γίνει γνωστό προς τα έξω. Η Τένεδος δεν είναι γνωστή. Θα σας πω ότι προχθές κοίταγα ένα παλιό περιοδικό του 1994 όπου κατά τη διάρκεια επίσκεψης βουλευτών οι οποίοι, παρόλο που το ταξίδι τους ήταν στην Ίμβρο και στην Τένεδο, ουσιαστικά επισκέφθηκαν μόνο την Ίμβρο. Σε όσους φορείς απευθύνθηκα μου έλεγαν ότι δεν έχω ΑΦΜ. Τώρα απέκτησα μήπως και κάποιος ασχοληθεί επιτέλους».

Α.Π.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.