Αρκετες λυσεις για τους αποφοιτους που απετυχαν

Πριν από μια βδομάδα ανακοινώθηκαν οι βάσεις, αλλά και τα ονόματα των αποφοίτων λυκείου και οι σχολές, στις οποίες θα φοιτήσουν. Όμως, υπάρχουν και απόφοιτοι λυκείου, οι οποίοι είτε τελικά δεν πέτυχαν στις πανελλήνιες εξετάσεις, είτε πέτυχαν σε σχολές που δεν τους ικανοποιούν. Επομένως, εμφανίζεται το ερώτημα περί της επαγγελματικής τους αποκατάστασης.

Όπως και να έχει, υπάρχουν αρκετοί «δρόμοι», λύσεις σπουδών, που έχει τη δυνατότητα να ακολουθήσει ο κάθε απόφοιτος λυκείου, μεταξύ των οποίων οι σπουδές σε εκπαιδευτικά ιδρύματα του εξωτερικού, σε ιδιωτικά είτε σε δημόσια Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ) της χώρας. Επίσης, υπάρχουν και οι ιδιωτικές σχολές, οι οποίες αντικαθιστούν τα ΤΕΕ, οι οποίες δίνουν τις δυνατότητες στους φοιτούντες, μετά από δύο χρόνια, να εισαχθούν στα ΤΕΙ της χώρας. Μια άλλη λύση είναι και το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο.

Τα ΙΕΚ «προωθούν», πάντως, ως πρώτη εναλλακτική λύση οι διευθυντές των ΙΕΚ Κομοτηνής και Ξάνθης, αλλά και ο περιφερειακός διευθυντής εκπαίδευσης.

Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης κ. Θεόδωρος Μούχτσης

«Το καλύτερο είναι ο νέος να παρακολουθήσει σπουδές στη χώρα του»

«Παρ’ όλο που φέτος η βάση είναι πολύ χαμηλή, ωστόσο, όμως υπήρχαν μαθητές, οι οποίοι δεν πέτυχαν διότι δεν επέλεξαν όλες τις σχολές ή επέλεξαν μόνο τις σχολές της αρεσκείας τους, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να πιάσουν τη βάση των σχολών που επέλεξαν», αναφέρει σε επικοινωνία του με τον ΠτΘ ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης κ. Θεόδωρος Μούχτσης.

Τα ΙΕΚ αναφέρει ο κ. Μούχτσης ως πρώτη εναλλακτική λύση για τους απόφοιτους Λυκείων, οι οποίοι τελικά δεν πέτυχαν στις πανελλήνιες εξετάσεις, είτε πέτυχαν σε σχολές που δεν τους ικανοποιούν. «Για αυτούς τους απόφοιτους υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις, όπως αυτή της αποκατάστασης στα ΙΕΚ. Ήδη έχουν βγει προκηρύξεις στα ΙΕΚ του υπουργείου Παιδείας και του υπουργείου Εργασίας του ΟΑΕΔ όπου θα λειτουργήσουν αρκετές ειδικότητες και ενδεχομένως να είναι κάποιες ειδικεύσεις της αρεσκείας τους για να πάνε εκεί αν επιθυμούν».

Σαν δεύτερη λύση ο κ. Μούχτσης αναφέρει το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο «όπου μπορούν να εγγραφούν αν θελήσουν», ενώ σαν τρίτη λύση προτείνει τις σπουδές στο εξωτερικό. «Πολλοί είναι αυτοί που προτιμούν το εξωτερικό (Ιταλία, Αγγλία), μιας και είμαστε μέλη της ΕΕ. Τα πανεπιστήμια στο εξωτερικό είναι ιδιωτικού δικαίου και βέβαια οι ξένοι πληρώνουν πάρα πολύ, γιατί οι Άγγλοι έχουν μετατρέψει την μόρφωση σε επιχείρηση».

Ωστόσο, ο κ. Μούχτσης συμβουλεύει στους νέους μας να μην ξενιτεύονται, να παρακολουθήσουν τις σπουδές στη ελληνική γλώσσα εδώ, στη χώρα τους που είναι και ο στόχος της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης, «αλλά και γιατί να μην επιδιώξουν έστω και μια δεύτερη χρονιά να περάσουν στη σχολή της αρεσκείας τους».

Διευθυντής του ΙΕΚ Κομοτηνής κ. Χριστοδούλου

«Τα ΙΕΚ ως εναλλακτική λύση»

Στα ΙΕΚ ως καλύτερη εναλλακτική λύση επιμένει ο Διευθυντής του ΙΕΚ Κομοτηνής κ. Χριστοδούλου. «Η εναλλακτική λύση για όσους αποφοίτους Λυκείων δεν πέτυχαν φέτος τις σχολές που επέλεξαν είναι να γραφτούν στα ΙΕΚ της χώρας». Όπως ενημέρωσε ο ίδιος, στα ΙΕΚ μπορούν να εισαχθούν οι απόφοιτοι Λυκείων. Αυτό το εξάμηνο θα λειτουργήσουν οι εξής νέες ειδικότητες: 1) Τεχνικός τεχνολογίας Internet, 2) Εκπαιδευτής υποψηφίων οδηγών αυτοκινήτων και μοτοσικλετιστών, 3) Ειδικός εμπορίας διαφήμισης και προώθησης προϊόντων (marketing) και 4) Ειδικός εφαρμογών διαιτητικής. «Με την πρώτη αίτηση για επιλογή ο σπουδαστής υποβάλλει το απολυτήριο Λυκείου, το φωτοαντίγραφο της αστυνομικής ταυτότητας, προϋπηρεσία στην ειδικότητα που επιλέγει (αν έχει) και μια βεβαίωση (αν είναι τέκνο πολύτεκνης οικογένειας). Τα δικαιολογητικά υποβάλλονται στη Γραμματεία του ΙΕΚ από 2 έως και 15 Σεπτεμβρίου, από τις 9.00 το πρωί έως και τις 13.00 το μεσημέρι. Τα ονόματα των υποψηφίων για εγγραφή και οι ειδικότητες θα ανακοινωθούν από 22 έως 24 Σεπτεμβρίου».

Ιδιωτικές σχολές στην Αθήνα και την Θεσσαλονίκη, αλλά και σπουδές στο εξωτερικό αναφέρει ο κ. Χριστοδούλου ως άλλες εναλλακτικές λύσεις, ενώ τονίζει ότι «το θέμα είναι ότι αυτοί που δεν έχουν περάσει στα ΑΕΙ, να κάνουν την επιλογή τους σύμφωνα με τις ικανότητές τους και με τα ενδιαφέροντά τους».

Διευθυντής του ΙΕΚ Ξάνθης κ. Βασίλης Μιχαλακίδης

«Τα ΙΕΚ και τα ΤΕΕ, δύο εναλλακτικές λύσεις που παρέχουν τεχνικές γνώσεις»

Τα ΙΕΚ ως πρώτη εναλλακτική λύση παρουσιάζεται και από τον Διευθυντή του ΙΕΚ Ξάνθης κ. Βασίλη Μιχαλακίδη, ο οποίος σημειώνει ότι «είναι γεγονός ότι μετά την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση ένα μεγάλο μέρος των αποφοίτων των Λυκείων μπαίνει στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Μερικοί δεν μπορούν φυσικά ή δεν θέλουν να πάνε, επειδή δεν τους αρέσει η σχολή που πέτυχαν. Αυτοί έχουν μεταξύ των άλλων και μια καλή εναλλακτική λύση, να εισαχθούν στα ΙΕΚ.

Τα ΙΕΚ λειτουργούν σ’ όλες τις πόλεις της Ελλάδας και κατά καιρούς, σ΄ αυτά λειτουργούν διάφορες ειδικότητες. Να σημειώσω ότι τα ΙΕΚ δεν έχουν πάγιες ειδικότητες, όπως συμβαίνει στο υπόλοιπο εκπαιδευτικό σύστημα, αλλά αλλάζουν ανάλογα με τις τοπικές συνθήκες, τις ανάγκες εργασίας που δημιουργούνται μετά από μια έρευνα αγοράς που γίνεται. Στα ΙΕΚ μπορούν να εισαχθούν οι απόφοιτοι των Λυκείων, καθώς και οι απόφοιτοι του 2ου κύκλου του ΤΕΕ αρκεί να έχουν πάρει το πτυχίο τους. Η φοίτηση είναι δύο χρόνια».

Όπως αναφέρει ο κ. Μιχαλακίδης, στο ΙΕΚ Ξάνθης για αυτό το εξάμηνο θα λειτουργήσουν τρεις νέες ειδικότητες: 1) Τεχνικός εφαρμογών πληροφορικής, 2) Διοικητικό και οικονομικό στέλεχος επιχειρήσεων και 3) Αέρια καύσιμα. Αναλύοντας την τρίτη κατά σειρά ειδικότητα, ο κ. Μιχαλακίδης επεξηγεί ότι «τα τελευταία χρόνια στην περιοχή μας έχει γίνει λόγος για το φυσικό αέριο. Το φυσικό αέριο τροφοδοτεί βιομηχανίες και φυσικά επεκτείνεται σταδιακά και για την οικιακή χρήση. Έχει μπει και σε δημόσιες υπηρεσίες. Όσοι τελειώνουν αυτή την ειδικότητα, είναι εξειδικευμένοι βάσει του νόμου στο να κάνουν εγκαταστάσεις φυσικού αερίου και βάσει του νόμου πρέπει να έχουν άδεια εξάσκησης αυτού του επαγγέλματος».

Ως δεύτερη εναλλακτική λύση είναι τα ΤΕΕ, σύμφωνα με τον κ. Μιχαλακίδη, τα οποία κι αυτά «παρέχουν τεχνικές γνώσεις και καταλήγουν σ’ ένα πτυχίο που μ’ αυτό μπορείς να κάνεις κάποιο επάγγελμα. Νομίζω ότι αυτές οι δύο λύσεις εκπαιδευτικής κατάρτισης υπάρχουν σαν εναλλακτική λύση. Από κει και πέρα μπορεί κάποιος φυσικά να επιλέξει τα γνωστά: άλλοι φεύγουν στο εξωτερικό, άλλοι πηγαίνουν σε ιδιωτικά».

Τέλος, συμβουλεύει τους νέους και τις νέες να μην καταφεύγουν στα ιδιωτικά γιατί «τα δημόσια καλύπτουν με πολύ καλή προοπτική πολλές ειδικότητες, οπότε πρέπει να ψάξουν αυτό που τους ενδιαφέρει. Και επειδή η πολιτεία έχει θεσμοθετήσει ότι στους διαγωνισμούς που γίνονται για το δημόσιο υπάρχουν και απόφοιτοι των ΙΕΚ, νομίζω ότι είναι μια καλή διέξοδος».

Μαρία Παπαδοπούλου

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.