Αργυρης Πλεσσιας, προεδρος ΤΕΕ Θρακης, «Το επαγγελμα μας δεν ειναι κλειστο»

Για το μείζον θέμα του ανοίγματος και του επαγγέλματος των μηχανικών, θέμα που αφορά την καθημερινότητά μας αλλά και τις ευρύτερες ομάδες του πληθυσμού, που τις επόμενες εβδομάδες θα βρεθεί στο επίκεντρο της επικαιρότητας, συζήτησε στην εκπομπή «Αιχμή του Δόρατος» του Ράδιο Παρατηρητής ο πρόεδρος του ΤΕΕ Θράκης Αργύρης Πλέσσιας. Ο κ. Πλέσιας υποστηρίζει ότι το επάγγελμα του μηχανικού δεν είναι κλειστό εφόσον δεν υπάρχει περιορισμός στο να το ασκήσει κάποιος που έχει πτυχίο, αναφέρεται στα κακώς κείμενα της ελληνικής πολιτείας που έχει δημιουργήσει υπερσυσσώρευση επιστημόνων, ενώ για το θέμα των ελάχιστων ορίων αμοιβών υποστηρίζει ότι οι Έλληνες μηχανικοί αποζημιώνονται πολύ λιγότερο σε σχέση με τους Ευρωπαίους. Τέλος τονίζει ότι το θέμα που ως ΤΕΕ θεωρούν κυρίαρχο είναι αυτό της ασφάλειας.

Δεν υπάρχει περιορισμός στο να ασκήσει κάποιος το επάγγελμα του μηχανικού εφόσον έχει πτυχίο

ΠτΘ: Είστε ένας από τους επαγγελματικούς κλάδους και μάλιστα από τους μεγαλύτερους στη χώρα μας ο οποίος τις επόμενες εβδομάδες θα βρεθεί στο πλαίσιο μιας διαπραγμάτευσης με την κυβέρνηση, σε ό,τι αφορά τις οριστικές αποφάσεις για τα λεγόμενα κλειστά επαγγέλματα. Ποια είναι η στάση σας απέναντι στο ζήτημα, πού βρίσκονται οι αμυντικές σας γραμμές και σε ποια θέματα είστε διατεθειμένοι να προχωρήσετε, καθώς θεωρείται εύλογο η κυβέρνηση να ζητά ορισμένα κατεστημένα και λογικές άλλων εποχών να κλείσουν, προκειμένου να υποβοηθηθεί και η ασθμαίνουσα ελληνική οικονομία;
Α.Π.:
Καλόν είναι να ξεκινήσουμε από ορισμένα ζητήματα, και σωστά το τοποθετήσατε, γιατί στην Ελλάδα έχουμε μάθει να νομοθετούμε και να θεσμοθετούμε μέσα από συναισθηματικές εντάσεις και λαϊκισμούς. Στην Ελλάδα, πάντα σε παγκόσμια πρωτοτυπία, καθιερώσαμε ότι η ευθύνη του μηχανικού για μια κατασκευή είναι εφ’ όρου ζωής του. Για παράδειγμα επειδή ήταν εγκλωβισμένος στα ερείπια μιας οικοδομής ένας νεαρός, που τελικώς σώθηκε, και στην φόρτιση αυτή των μέσων μαζικής ενημέρωσης που παρουσίασαν την εικόνα της καταστροφής, της δυστυχίας, και χωρίς κανείς να σκεφθεί πόσες κατασκευές στάθηκαν όρθιες, για αυτές τις περιπτώσεις οι μηχανικοί έχουν την παγκόσμια πρωτοτυπία να είναι όμηροι ουσιαστικά της οποιασδήποτε αστοχίας μιας κατασκευής για όλη τους τη ζωή.
Το ίδιο ισχύει και με τα λεγόμενα κλειστά επαγγέλματα. Υπάρχει μια λογική θα την χαρακτήριζα λαϊκισμού ή και ύβρις ότι οι μηχανικοί ανήκουν στα κλειστά επαγγέλματα. Δεν μπορώ ειλικρινά να κατανοήσω την έννοια με την οποία ένα επάγγελμα είναι κλειστό. Υπάρχει κάποιος περιορισμός στο να το ασκήσει ο οποιοσδήποτε έχει πτυχίο μηχανικού; Απολύτως κανένας. Αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα έχουμε εκατόν σαράντα χιλιάδες διπλωματούχους μηχανικούς και κάθε χρόνο μπαίνουν στο επάγγελμα περίπου τεσσεράμισι χιλιάδες μηχανικοί, εκ των οποίων το 35% έχει σπουδάσει στο εξωτερικό. Άραγε ποιο κλειστό επάγγελμα θα ανοίξουν αυτοί που μιλάνε για κλειστά επαγγέλματα; Πού βρίσκεται η δυσχέρεια στην άσκηση του επαγγέλματος;

Το ελάχιστο όριο αμοιβών αποτελεί διασφάλιση της πολιτείας για τελικό ποιοτικό προϊόν

ΠτΘ: Δεν βρίσκετε καμία σκιά στην όλη υπόθεση;
Α.Π.:
Λέγεται επίσης ότι θα σπάσουν την ελάχιστη κατώτατη αμοιβή και ότι τελικά αυτό θα είναι ευνοϊκό για την οικοδομή. Πρέπει να σας πω ότι αυτή η ελάχιστη αμοιβή αποτελεί το 3,5% περίπου του κόστους κατασκευής της οικοδομής. Ξέρετε ότι σε ένα μήνα τα οικοδομικά υλικά αυξανόμενα κατά 5% έθιξαν το 60% του κόστους οικοδομής; Δηλαδή πραγματικά πρέπει να συζητήσουμε, αν θέλουμε να είμαστε και σοβαροί, για την ουσία του προβλήματος. Δεν νομίζω ότι μιλάμε για κλειστό επάγγελμα υπό οποιαδήποτε συνθήκη. Εν αντιθέσει ο νομοθέτης που καθιέρωσε εδώ και αρκετές δεκαετίες την λογική μιας ελάχιστης αμοιβής αποτίμησε σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση του νόμου ότι τα καθοριζόμενα ελάχιστα όρια ορίζονται έτσι διότι είναι τα πραγματικά ελάχιστα για την αμοιβή άρτιας μελέτης και επίβλεψης των έργων, ενώ απέκλεισε από αυτά «την καταστρατήγηση των ελαχίστων τοιούτων ορίων εκ μέρους κάποιων εργοδοτών ως και αθέμιτων συναγωνισμών εις βλάβη της επαγγελματικής στάθμης του μηχανικού και της ποιότητας των μελετών και των έργων». Δύο πράγματα θέλω να τονίσω πρώτον ότι δεν υπάρχει δέσμευση για το ποιος θα ασκήσει το επάγγελμα του μηχανικού, δεν υπάρχει συνεπώς ουδεμία κατεύθυνση κλειστού επαγγέλματος, αρκεί να έχει κάποιος πτυχίο και δεύτερον το ελάχιστο όριο το οποίο τίθεται, – και το οποίο σημειωτέον βρίσκεται περίπου στο 25-30% των αντιστοίχων ευρωπαϊκών αμοιβών, διότι και εκεί υπάρχουν καθορισμοί τρόπου αξίας μιας μελέτης και της επίβλεψης και στην Ελλάδα είμαστε πάρα πολύ χαμηλά στο 25-30%, – είναι η διασφάλιση της πολιτείας ότι θα έχουμε σωστό τελικό ποιοτικό προϊόν. Άρα με αυτά τα δύο δεδομένα το Τεχνικό Επιμελητήριο θεωρεί ότι αποτελεί ύβρι και λαϊκισμό αισχίστου είδους να συζητάμε για κλειστό επάγγελμα του πολιτικού μηχανικού.

Δεν κατανοούμε την λογική του κλειστού επαγγέλματος

ΠτΘ: Αυτή είναι η δική σας άποψη και την σέβομαι, αλλά η κυβέρνηση έχει βάλει τις δικλείδες μέσα από τις οποίες θα γίνει η συζήτηση. Να υποθέσω μέσα από αυτά που μου λέτε ότι δεν προσέρχεστε στο τραπέζι του διαλόγου, απορρίπτεται a priori τη συζήτηση που αφορά στον κλάδο σας;
Α.Π.:
Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας προσέρχεται με αυτές τις θέσεις γιατί δεν κατανοεί τη λογική του κλειστού επαγγέλματος. Το επάγγελμά μας δεν είναι κλειστό, απλά και ξάστερα.

Η μελέτη και η επίβλεψη κτιρίων δεν είναι εμπορικό προϊόν

ΠτΘ: Τι σκοπεύετε να κάνετε από εδώ και πέρα; Είστε πρόθυμοι να μπείτε σε μια διαδικασία συζήτησης, ορισμένα ευλογοφανή ζητήματα, τα οποία θα μπορούσαν να τεθούν στην τράπεζα του διαλόγου, να τα κουβεντιάσετε ή θεωρείτε ότι σε αυτή την κουβέντα τίποτα δεν υπάρχει εύλογο;
Α.Π.:
Το μόνο πράγμα εξ όσων γνωρίζω το οποίο συζητείται για το αντικείμενο του μηχανικού αφορά στην θέσπιση των ελαχίστων αμοιβών. Υπό αυτή την έννοια, αυτό το οποίο το Τεχνικό Επιμελητήριο μπορεί να προτείνει, είναι ότι εμείς ζητάμε να υπάρξει σαφής διασφάλιση της ποιότητας, όπως έχει υπάρξει εδώ και δεκάδες χρόνια και έχουμε αυτή την στάθμη των κατασκευών. Είναι γνωστό ότι βρισκόμαστε σε μια άκρως σεισμογενή χώρα και οι κατασκευές μας έχουν μια πάρα πολύ καλή συμπεριφορά για τα γεγονότα που έχουμε βιώσει. Αυτή την ποιότητα θέλουμε να διασφαλίσουμε, αν θα είναι ο άλφα ή ο βήτα ο τρόπος που θα το διασφαλίζει αυτό είναι ένα ζήτημα που μπορεί να συζητηθεί. Δεν είναι δυνατόν όμως να εμπορευματοποιήσουμε πλήρως, δεν είναι δυνατόν στο πλαίσιο του λεγόμενου «ανοίγματος του επαγγέλματος» να πούμε ότι η μελέτη και η επίβλεψη των κατασκευών είναι εμπορικό προϊόν. Άρα με αυτή την έννοια μπορούμε να συζητήσουμε οτιδήποτε στην κατεύθυνση της ποιοτικοποίησης της κατασκευής και του αντικειμένου μας.

Για τον πληθυσμό μας η χώρα μας θα έπρεπε να έχει το ένα τέταρτο των μηχανικών

ΠτΘ: Στην Ευρώπη τι συμβαίνει με τις αντίστοιχες κατηγορίες συναδέλφων σας;
Α.Π.:
Κάθε χώρα έχει το δικό της σύστημα και μάλιστα πολλές χώρες που κατά διαστήματα είχαν προχωρήσει σε ανεξέλεγκτη ουσιαστικά διάθεση των συγκεκριμένων υπηρεσιών έχουν ήδη υπαναχωρήσει και αναζητούν τρόπους ελέγχου. Στις περισσότερες όμως ανεπτυγμένες χώρες υπάρχουν μηχανισμοί, θεσμοί που ελέγχουν το παραγόμενο προϊόν και με το οποίο ουσιαστικά ρυθμίζουν την αγορά. Το δυστύχημα στην Ελλάδα είναι ότι ακριβώς επιδιώκουμε με αποσπασματικά μέτρα να θεραπεύσουμε τέτοια προβλήματα χωρίς να συγκροτούμε ένα συνολικό μηχανισμό ελέγχου. Αυτή τη στιγμή σε ευρωπαϊκό επίπεδο βρισκόμαστε σαν τρίτη χώρα σε αριθμό μηχανικών έναντι του πληθυσμού. Καταλαβαίνετε δηλαδή ότι αν πούμε με αντίστοιχα μεγέθη, λαμβάνοντας υπόψη για παράδειγμα την Γερμανία, για τον πληθυσμό μας θα έπρεπε να έχουμε το ένα τέταρτο των μηχανικών.

ΠτΘ: Το ίδιο συμβαίνει και με τους δικηγόρους και με τους φαρμακοποιούς…
Α.Π:
Όταν έχουμε δομήσει ένα εκπαιδευτικό σύστημα που βγάζει τρεις ή τέσσερις επιστημονικούς κλάδους με μια πυκνότητα τετραπλάσια από ό,τι αντέχει η οικονομία, δεν είναι δυνατόν να ερχόμαστε και να λέμε ότι θα διορθώσουμε αυτήν την λεπτομέρεια και θα δουλέψει το σύστημα. Πρέπει η ίδια η πολιτεία να ασχοληθεί και να πει τι ανάγκες έχει σε επίπεδο παραγωγής και να οριστικοποιήσει τις ανάγκες που προκύπτουν από το εκπαιδευτικό σύστημα.

Κινούμαστε προς την κατεύθυνση να θωρακίσουμε την ελληνική κατασκευή ακόμη

ΠτΘ: Διαβάζω στο διαδίκτυο τις συζητήσεις που γίνονται μεταξύ των μηχανικών και τον προβληματισμό που κατατίθεται για το θέμα αυτό. Διαβάζω λοιπόν ότι μπορεί να υπάρχει ένα ζήτημα με το θέμα των κατώτατων αμοιβών, αλλά ταυτόχρονα σας απεμπλέκει ουσιαστικά από τις πολεοδομίες και ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει από την εξάρτηση ή και θα μου επιτρέψετε να πω από τη διαπλοκή, όπου ο πολίτης καλείται να πληρώσει το μάρμαρο μέσα από αυτές τις διαδικασίες, που είναι γνωστό ότι του φορτώνουν την τσέπη ασύστολα με αποτέλεσμα να δημιουργούνται όροι που στην αγορά είναι τουλάχιστον στρεβλοί. Έτσι δεν είναι;
Α.Π.:
Δεν νομίζω ότι τουλάχιστον αυτή τη στιγμή συνδέεται το ένα με το άλλο, δηλαδή δεν υπάρχει κάποια δεδομένη εκφρασμένη θέση ή πρόβλεψη νομοθέτησης μιας αλλαγής στον τρόπο εκδόσεως των οικοδομικών αδειών. Είναι μέσα σε μια ατζέντα συζήτησης, αλλά αυτή τη στιγμή δεν έχουμε κάποια τέτοιας μορφής εξέλιξη, αλλά δεν ισχύει αυτό το οποίο λέτε ότι μας απεμπλέκει από τη διαδικασία ελέγχου των πολεοδομιών. Το Τεχνικό Επιμελητήριο θα ήθελε να δημιουργηθεί ένα σύστημα το οποίο να είναι συνολικό για την ποιότητα και για τον έλεγχο των κατασκευών. Οι Έλληνες μηχανικοί θέλουν τον έλεγχο, για παράδειγμα για τις ενεργειακές μελέτες, θέλουν μια διαφορετική αντίληψη σε ορισμένα πράγματα, όμως αυτή τη στιγμή δεν έχουμε κάτι συνολικά διαφορετικό από αυτό που ίσχυε χθες και ισχύει και σήμερα. Άρα δεν συζητάμε για μια διαφορετική αντίληψη όσον αφορά στην έκδοση των οικοδομικών αδειών. Από εκεί και πέρα το Τεχνικό Επιμελητήριο για παράδειγμα είναι μέσα στο πρόγραμμά του να λειτουργήσει σαν μηχανισμός πιστοποίησης όλων των τεχνικών επαγγελμάτων. Αυτό αν θέλετε είναι μια πρόταση και προς την πολιτεία στην κατεύθυνση να πιστοποιήσουμε το οποιοδήποτε τελικό προϊόν. Για αυτό και σας είπα νωρίτερα ότι εμείς κινούμαστε προς την κατεύθυνση να θωρακίσουμε την ελληνική κατασκευή ακόμη περισσότερο με τις μεθόδους αυτές. Το Υπουργείο Οικονομικών ουσιαστικά θα πρέπει να θέλει να θεσμοθετήσει και να δρομολογήσει αλλαγές οι οποίες θα πρέπει να έχουν μια βάση και μια αντιστοίχιση με τα αντίστοιχα επαγγέλματα. Νομίζω ότι θα πρέπει να το δούμε σε μια τέτοια βάση και αρκετοί θεωρώ και σε κυβερνητικό επίπεδο το καταλαβαίνουν. Βλέπετε τον εξαντλητικό διάλογο που κάνει ο κ. Λοβέρδος με τους φαρμακοποιούς. Σε μια αντίστοιχη περίπτωση ευελπιστούμε ότι και οι καθ’ ύλην αρμόδιοι θα εξαντλήσουν διαλόγους έτσι ώστε να υπάρξει μια ισορροπία η οποία όμως δεν θα θίγει την ποιότητα της κατασκευής.

ΠτΘ: Θα ήθελα να κάνω μια παρατήρηση από την κουβέντα που έχω αποκομίσει συζητώντας με όλους τους κλάδους, φαρμακοποιούς, δικηγόρους, μηχανικούς. Το πρώτο είναι ότι υπάρχει υπερσυσσώρευση επιστημόνων σε διάφορους κλάδους στην Ελλάδα, πολύ περισσότερους που μπορεί να σηκώσει η αγορά μας. Το δεύτερο που διαπιστώνω είναι ότι υπάρχει μια αγορά θερμοκηπίου, προστατευτισμού και όλοι οι κλάδοι ο καθένας από την πλευρά του επικαλείται την ασφάλεια, του δικαίου οι δικηγόροι και συμβολαιογράφοι, την ασφάλεια και την ποιότητα των φαρμάκων οι φαρμακοποιοί, την ασφάλεια των κατασκευών οι μηχανικοί. Το τρίτο που διαπιστώνω είναι ότι, αυτοί οι λόγοι τους οποίους επικαλείστε, δεν βοήθησαν διαχρονικά όλα αυτά τα χρόνια τους πολίτες, τον τελικό καταναλωτή εκάστοτε προϊόντος, ώστε να μπορέσει να λειτουργήσει σε μια αγορά, η οποία θα του δίνει την ευκαιρία να διαλέξει αν προτιμά το φθηνότερο ή το ποιοτικότερο, σε κάθε όμως περίπτωση να του δώσει την αίσθηση ότι κινείται στο πλαίσιο ενός ελεύθερου ανταγωνισμού, ο οποίος δεν καλύπτεται από θερμοκήπια, ούτε από συντεχνίες, ούτε από οργανώσεις συμφερόντων, που του λένε τόσα θα δώσεις, επειδή αυτό είναι ανελαστικό και δεν γίνεται διαφορετικά. Θα πρέπει αυτή η αγορά στην εποχή μας να λειτουργεί με αυτό τον προστατευτισμό που σε τελική ανάλυση κατά την άποψή μου νοθεύει τον πραγματικό ανταγωνισμό και δεν ευνοεί τον τελικό καταναλωτή; Μπορεί να συνεχίσει να λειτουργεί το σύστημα όπως λειτουργούσε;
Α.Π.:
Γιατί λέτε ότι οι υπηρεσίες μας είναι ακριβές όταν σας λέω ότι μεσοσταθμικά από την Ευρώπη βρισκόμαστε στο 25-30%; Όταν το σούπερ μάρκετ Ευρώπης και Ελλάδας είναι περίπου το ίδιο γιατί οι υπηρεσίες των μηχανικών με αυτό το ποσοστό είναι ακριβές; Πού βασίζετε την ερώτησή σας; Εγώ σας λέω ότι είναι φθηνές και κατά συνέπεια μήπως είναι λαϊκισμός να κάνουμε την ερώτηση; Γιατί να έχουμε φθηνότερες υπηρεσίες τη στιγμή που σας λέω ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ακριβότερες τιμές.

Ο ανταγωνισμός δεν μπορεί να λειτουργεί χωρίς όρους

ΠτΘ: Αν είναι όντως φθηνές οι υπηρεσίες σας, και δεν αντιδικώ μαζί σας απλά κάνω σκέψεις και προβληματισμούς καταθέτω σαν απλός πολίτης, τι είναι εκείνο που σας εξωθεί να μην ανοίξετε το επάγγελμα;
Α.Π.:
Μα το είπατε νωρίτερα, ο νόμος της ζούγκλας. Γιατί η πολιτεία έχει φτιάξει τετραπλάσιους μηχανικούς από ότι στην πραγματικότητα έχει ανάγκη η οικονομία. Έχουμε μια πολιτεία που έχει κάνει υπερτροφικούς τομείς και ερχόμαστε και λέμε ότι παρά το γεγονός ότι οι υπηρεσίες είναι χαμηλές θα πρέπει να γίνουν χαμηλότερες. Για αυτό εμείς μιλάμε για ασφάλεια. Το θέμα είναι ποια είναι η ασφάλεια. Αν στο μέλλον γίνει σεισμός τα δάνεια και το κόστος αποκατάστασης δεν θα το πληρώσει ατομικά ο ιδιώτης, αλλά όλοι οι πολίτες, μέσα από την φορολογία για να αποκατασταθούν όλες οι ζημιές. Η εθνική οικονομία έχει κόστος για την αποκατάσταση των σεισμοπαθών. Αυτό δεν είναι πλέον κοινωνικό αγαθό και κοινωνική υποχρέωση; Όταν η πολιτεία καθορίζει νομοθεσία για το πώς θα κτίσουμε τα σπίτια μας, μας δίνει ένα επίπεδο ασφαλείας, το οποίο δεν είναι ένα κιλό τυρί που κάνει δέκα ευρώ, είναι η ζωή η δική σας, η δική μου και κυρίως η ζωή των παιδιών μας και δεν μπορούμε αυτή τη ζωή να την παίζουμε στα ζάρια, επειδή τελικά μιλάμε ότι πρέπει να ανοίξουμε τον ελεύθερο ανταγωνισμό. Ο ανταγωνισμός δεν μπορεί να λειτουργεί χωρίς όρους και εμείς τις περισσότερες φορές και με τις συνθήκες και με τα ερωτήματα που βάζουμε στεκόμαστε περισσότερο στον ανταγωνισμό και όχι στη φιλοσοφία για το πώς θα κάνουμε κάτι καλύτερο. Ο πρωθυπουργός έχει επανειλημμένα τοποθετήσει το ζήτημα μιας άλλης Ελλάδας ποιοτικότερης. Για αυτή παλεύουμε. Οι έλληνες μηχανικοί δεν είναι ανάλγητοι, μη ξεχνάτε ότι το κόστος της οικονομική κρίσης το πληρώνουν ακριβά όλοι οι συνάδελφοι.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.