39 «Μυστικα Κλειδια» στους Δωριωνες

Η καταστροφή, ο πανικός, ο φόβος δεν έχουν λογικό αντίβαρο, απέναντί του όμως μπορεί να σταθεί κυρίαρχη, εξέχουσα και μαγευτική η Τέχνη, όχημα ιδανικό να μας ταξιδέψει σε απολεσθέντες παραδείσους.

Η Μαριτίνα Μουστάκα είναι το έτερο μισό των Δωριώνων, ασχολείται με την εικαστική επιμέλεια των εκθέσεων και την πορεία της γκαλερί και συζητά με τον ΠτΘ για τη νέα έκθεση ζωγραφικής που θα φιλοξενήσουν οι Δωρίωνες από τις 22 Σεπτεμβρίου έως τα τέλη Οκτώβρη. Στην έκθεση συμμετέχουν γνωστοί Έλληνες ζωγράφοι, όπως ο Γιώργος Σταθόπουλος, ο Δημήτρης Μυταράς, ο Πέτρος Ζουμπουλάκης, ο Θόδωρος Πανταλέων και παρουσιάζονται συνολικά 39 έργα, κάποια εκ των οποίων μεγάλων διαστάσεων.

Για την έκθεση όμως και την τέχνη γενικότερα ο λόγος στη Μαριτίνα Μουστάκα…

ΠτΘ: Κύρια Μουστάκα, οι Δωρίωνες θα φιλοξενήσουν από τις 22 Σεπτεμβρίου μία ακόμη έκθεση με πολύ γνωστά ονόματα Ελλήνων ζωγράφων. Ποιοι θα συμμετάσχουν;

Μ.Μ.:
Θα είναι ο Δημήτρης Μυταράς, ο Θόδωρος Πανταλέων, ο Πέτρος Ζουμπουλάκης, ο Στάθης Βατανίδης, ο Τάσος Δήμου, ο Martin, η Βούλα Κερεκλίδου, ο Γιώργος Σταθόπουλος, ο Νίκος Γεωργιάδης.

ΠτΘ: Πρόκειται για γνωστά ονόματα στο κοινό της Κομοτηνής μέσα από ατομικές ή συλλογικές εκθέσεις που φιλοξένησαν οι Δωρίωνες.

Μ.Μ.:
Η Κομοτηνή έχει γνωρίσει και τους ζωγράφους, οι οποίοι ήταν παρόντες στις ατομικές τους εκθέσεις. Το όνομα πλέον αντιστοιχεί και στο πρόσωπο πέρα από το έργο.

ΠτΘ: Θα έρθουν κάποιοι από τους καλλιτέχνες στην πόλη κατά τη διάρκεια της έκθεσης;

Μ.Μ.:
Στη συγκεκριμένη όχι, αλλά υπάρχει ένα πολύ πλούσιο πρόγραμμα, στη συνέχεια, που περιλαμβάνει σειρά ατομικών εκθέσεων.

ΠτΘ: Να αποκαλύψουμε μερικά ονόματα;

Μ.Μ.:
Θα είναι η Βούλα Κερεκλίδου το Νοέμβριο, μετά από μια έκθεση στη Στοκχόλμη, ο Τάσος Δήμου, ο Νίκος Γεωργιάδης, μία έκθεση γλυπτικής με το Χρήστο Παππά και πολλοί άλλοι.

ΠτΘ: Παρατηρούμε κάποια αλλαγή στη διάταξη του χώρου της γκαλερί. Κυριαρχούν μεγάλα σε διαστάσεις έργα, του Martin, του Βατανίδη και της Κερεκλίδου, τρία έργα που αποπνέουν ζωή. Αυτό σημαίνει κάτι για την πορεία της γκαλερί;

Μ.Μ.:
Πάντα η πορεία μιας γκαλερί, εφόσον μιλάμε για ένα χώρο ελευθερίας, για ένα ναό της τέχνης, είναι λογικό να εμπεριέχει την αλλαγή. Αυτό είναι η ζωή: μια αέναη αλλαγή και η γκαλερί δεν θα μπορούσε να μείνει έξω από αυτό.

ΠτΘ: Ποιος είναι ο τίτλος της έκθεσης;

Μ.Μ.:
Είναι τα «Μαγικά Κλειδιά». Θέλουμε να τονίσουμε ότι ένα έργο τέχνης, ένας πίνακας είναι μια μυστική πύλη, η οποία μας οδηγεί στον ενδότερο εαυτό μας, είναι το όχημα για να βρούμε όσα υπάρχουν μέσα μας, είναι τα όνειρα που κάναμε παιδιά και τα έχουμε ξεχάσει.

Κι έρχονται τα έργα να μας τα θυμίσουν, είναι ένας διάλογος με την ψυχή μας, είναι η απόλαυση των οφθαλμών μας. Είναι συμπυκνωμένα όλα τα συναισθήματα και η μοναδική γεύση αιωνιότητας που μπορούμε να έχουμε.

ΠτΘ: Αυτός που αγοράζει ένα έργο τέχνης θεωρείτε ότι διεκδικεί να κρατήσει ένα κομμάτι αιωνιότητας;

Μ.Μ.:
Σίγουρα. Πρέπει να ξέρουμε ότι κάθε έργο τέχνης έχει ένα και μοναδικό αποδέκτη. Το έργο βρίσκει τον αποδέκτη του ανεξάρτητα από το πέρασμα μέσα στο χρόνο, δεν υπακούει σε κανέναν κανόνα. Ακόμη και η τετελεσμένη πράξη της απόκτησης ενός έργου τέχνης δεν σημαίνει ότι έχει ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία. Η σχέση που αναπτύσσεται με ένα έργο τέχνης είναι καθαρά ερωτική και ακαριαία.

ΠτΘ: Είναι σαν ένα ταξίδι του έργου μέσα στο χρόνο κι ενδέχεται να αλλάξει και ιδιοκτήτη;

Μ.Μ.:
Φυσικά, γιατί κάθε έργο έχει ένα μυστικό το οποίο θα πρέπει να μεταφέρεται από άνθρωπο σε άνθρωπο και να δίνει αυτό που έχει σαν σκοπό.

ΠτΘ: Το έργο τέχνης όταν λειτουργεί σαν εμπορεύσιμο προϊόν, με την έννοια ότι εκτίθεται άρα μπορεί να αγοραστεί, είναι δύσκολο να φανταστούμε πως έχει τις αντιστάσεις του.

Μ.Μ.:
Δεν μπορούμε να δώσουμε μια λογική εξήγηση του σκέφτεσθαι. Η τέχνη είναι το συναισθάνεσθαι, ξεπερνάει τα όρια της λογικής και της πραγματικότητας, έχει δικούς της κανόνες, δεν έχει καν κανόνες.

ΠτΘ: Τι σας έχει αφήσει η επαφή με το κοινό, στο διάστημα της λειτουργίας των Δωριώνων;

Μ.Μ.:
Το αρχικό μας όραμα ότι η τέχνη είναι κομμάτι της ζωή μας, είναι η θεραπεία της ψυχής μας, δεν αφήνει αδιάφορους τους ανθρώπους γιατί είναι μέσα τους, ξεκινάει από αυτούς και καταλήγει σε αυτούς.

Οι εντυπώσεις επομένως είναι πάρα πολύ καλές.

ΠτΘ: Υποθέτω ότι παρόμοιες εντυπώσεις μεταφέρουν και οι επισκέπτες των Δωριώνων, πολλοί από τους οποίους έγιναν φίλοι.

Μ.Μ.:
Πάντα η σχέση είναι διάλογος. Αυτός ήταν και ο αρχικός μας στόχος.

ΠτΘ: Θεωρείτε ότι η επαφή με τον κόσμο ήταν ένα δύσκολο πείραμα που πέτυχε;

Μ.Μ.:
Δεν πιστεύω ότι επρόκειτο για δύσκολο πείραμα, με την έννοια ότι με το να μην υπάρχει πρόσβαση σε κάτι δεν σημαίνει ότι ο κόσμος δεν ενδιαφέρεται. Από την στιγμή που υπήρξε ένας χώρος, όπου υπήρχε η δυνατότητα να έρθει κάποιος και να δει έργα υψηλής αισθητικής είναι λογικό η ανταπόκριση να είναι ανάλογη.

ΠτΘ: Ποιος είναι ο στόχος των Δωριώνων;

Μ.Μ.:
Ο στόχος είναι να προβάλλεται το δυνατό προφίλ της ελληνικής τέχνης, να δοθεί η ευκαιρία στον κόσμο να έρθει σε επαφή, να αλλάξει τον τρόπο που βλέπει τα πράγματα, να τα χαρεί, γιατί βασικός στόχος όλων των ανθρώπων και ο ακρογωνιαίος λίθος της ζωής είναι η αναζήτηση της χαράς.

Αν στην πορεία ο τρόπος που την ψάχνουμε, ή οι δυσκολίες που συναντάμε είναι μεγάλες, αυτό δεν έχει καμία σημασία.

ΠτΘ: Κυρία Μουστάκα σας ευχαριστώ πολύ.

Μ.Μ.:
Κι εγώ σας ευχαριστώ.

Μαρία Αμπατζή

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.