14ο Συνεδριο ΟΛΜΕ

Η κυβέρνηση πρέπει να μας εξηγήσει τι σημαίνει «ειλικρινής διάλογος»»

Εκπροσωπώντας την ΠΑΣΚ ο κ. Σταμάτης Κιουτσούκης είναι υποψήφιος εκπρόσωπος για το 14ο Συνέδριο της ΟΛΜΕ μαζί με τους Χρήστο Γαντζίδη, Ματθαίο Μαθιουδάκη, Ήβη Παπαδοπούλου και Χρήστο Σαμαρά και δίνουν τον αγώνα τους για δημόσια υψηλής ποιότητας και πραγματικά δωρεάν εκπαίδευση για όλους, δημόσιες δαπάνες για την παιδεία στο 5% του ΑΕΠ τουλάχιστον, 1400 ευρώ καθαρές αποδοχές στον νεοδιόριστο εκπαιδευτικό, δωδεκάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση, αναβαθμισμένη τεχνική – επαγγελματική εκπαίδευση, πλήρη σύνταξη στα 30 χρόνια υπηρεσίας και άμεση κάλυψη των αναγκών των ασφαλιστικών ταμείων από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Σήμερα, μιλά στον ΠτΘ για τις θέσεις της παράταξης που εκπροσωπεί αλλά και γενικότερα για την παιδεία ως γνώστης εκ του σύνεγγυς των προβλημάτων της τεχνικής – επαγγελματικής εκπαίδευσης.

ΠτΘ: κ. Κιουτσούκη οι εκλογές για την ανάδειξη εκπροσώπων γίνονται σε μια δύσκολη χρονική περίοδο. Ποια είναι η κατάσταση που επικρατεί στον χώρο της εκπαίδευσης;

Σ.Κ.:
Οι εκλογές πραγματικά γίνονται σε μια δύσκολη χρονική περίοδο για τους εργαζόμενους και γενικότερα για τις ασθενέστερες κοινωνικές ομάδες της χώρας μας με τις επιθέσεις στα δικαιώματα και τις κατακτήσεις μας να γίνονται ολοένα και σκληρότερες. Συγχρόνως, η δημόσια εκπαίδευση απαξιώνεται όλο και περισσότερο με αποτέλεσμα στον χώρο του σχολείου τα προβλήματα να οξύνονται και να πολλαπλασιάζονται. Η χρηματοδότηση της παιδείας μειώνεται συνεχώς την τελευταία πενταετία και απέχει κατά πολύ από τις προεκλογικές δεσμεύσεις όσο και από τις πραγματικές ανάγκες του λαού για μόρφωση και εκπαίδευση. Και ο λόγος είναι προφανής. Πολιτική της κυβέρνησης είναι να στηρίξει τα ιδιωτικά σχολεία σε βάρος των δημοσίων και η πλήρης εμπορευματοποίηση του κατ’ εξοχήν δημόσιου αγαθού της παιδείας. Θεσμοί όπως το ολοήμερο σχολείο, η πρόσθετη διδακτική στήριξη, η ενισχυτική διδασκαλία έχουν αφεθεί στην τύχη τους. Από την άλλη, οι εκπαιδευτικοί όχι μόνο δεν αναβαθμίστηκαν παιδαγωγικά και οικονομικά αλλά συνεχώς εμπαίζονται.

ΠτΘ: Ο νέος υπουργός Παιδείας ανακοίνωσε εκ του μηδενός διάλογο για την παιδεία. Η ΟΛΜΕ αρνήθηκε να παραστεί σε αυτόν. Γιατί;

Σ.Κ.:
Επειδή το πολιτικό κλίμα είναι εξαιρετικά αρνητικό για την κυβέρνηση εξαιτίας των σκανδάλων και της αντιλαϊκής πολιτικής της ανέσυρε και πάλι ένα θέμα που ξέρουν ότι πουλά για να αποπρασανατολίσουν τους νέους, τις οικογένειές τους και ευρύτερα την κοινωνία από το πλήθος των οξυμμένων προβλημάτων που αντιμετωπίζουν. Πρόκειται για ένα ακόμη επικοινωνιακό παιχνίδι της κυβερνητικής προπαγάνδας, για ένα νέο εμπαιγμό της κοινωνίας. Στο παιχνίδι αυτό αρνούμαστε να γίνουμε συμπαίκτες του κ. Σπηλιωτόπουλου.

Το σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, παρότι είναι ένα σημαντικό ζήτημα που απασχολεί μαθητές και γονείς, δεν παύει να είναι ένα παρεπόμενο πρόβλημα και επιμέρους ζήτημα του εκπαιδευτικού συστήματος. Άρα οι όποιες αλλαγές μόνο στο εξεταστικό δε μπορούν από μόνες τους να συμβάλουν στη βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Απαιτούνται ριζικές αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.

Η πρότασή μας, που είναι και πρόταση της ΟΛΜΕ, είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη γενναία χρηματοδότηση της εκπαίδευσης, την καθιέρωση της δωδεκάχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης, την ελαχιστοποίηση των ταξικών φραγμών, τη βελτίωση του περιεχομένου σπουδών στην Α΄/θμια και στη Β΄/θμια εκπαίδευση, την εφαρμογή αντισταθμιστικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων για τα παιδιά αδύναμων κοινωνικών ομάδων, τη λειτουργία ενός αξιόπιστου συστήματος τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης, καθώς και ενός δημόσιου μεταλυκειακού συστήματος επαγγελματικής κατάρτισης, την κατάργηση του ταξικού μέτρου του «10», τις αλλαγές στην οργανωτική δομή και το περιεχόμενο σπουδών των Πανεπιστημίων. Για αυτό και υπήρξε άρνηση συμμετοχής στον διάλογο ο οποίος ακόμη και σήμερα χαρακτηρίζεται ως «προσχηματικός» γιατί προέκυψε ως απόρροια των γεγονότων του Δεκέμβρη.

ΠτΘ: Κάποια στιγμή όμως δεν θα πρέπει να υπάρξει μια αμοιβαία εμπιστοσύνη μεταξύ υπουργείου Παιδείας και εκπαιδευτικών;

Σ.Κ.:
Το υπουργείο ήδη γνωρίζει τις θέσεις του κλάδου γιατί αυτές είναι δημοσιοποιημένες και για αυτό πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη. Δεν είναι θέμα φυσικής παρουσίας προσώπων στον διάλογο. Σε όλα τα έντυπα της ΟΛΜΕ ακόμη και στα έντυπα των κινητοποιήσεων επαναλαμβάνονται οι θέσεις μας. Το θέμα είναι τα αντανακλαστικά του κλάδου να είναι έτοιμα πάντοτε και αυτό πρέπει να κάνουν οι συνδικαλιστές ώστε να θεωρούν ότι ο κλάδος είναι έτοιμος για να οδηγηθεί σε ένα ειλικρινή διάλογο. Θα πρέπει η κυβέρνηση όμως να μας εξηγήσει τι σημαίνει ο όρος «ειλικρινής διάλογος», γιατί ναι μεν ο υπουργός μιλά για μηδενική βάση αλλά όσοι νόμοι θεσπίστηκαν επί Νέας Δημοκρατίας απουσία του συνδικάτου θα ισχύουν. Αυτός όμως δεν είναι διάλογος από μηδενική βάση. Όταν δεν έχεις βρει τον τρόπο για την αύξηση της χρηματοδότησης της εκπαίδευσης, όταν δεν γνωρίζεις ότι υπάρχουν θέματα ανοικτά, όπως η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, οι υπηρεσιακές μεταβολές των εκπαιδευτικών, το θέμα της ομηρίας των αναπληρωτών, η αυξανόμενη χρησιμοποίηση ωρομισθίων για την κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών των σχολείων δεν μπορείς να μιλάς για διάλογο από μηδενική βάση. Και εν πάση περιπτώσει διάλογος δεν μπορεί να αφορά μόνο το εξεταστικό, που και αυτό είναι ένα επικοινωνιακό παιχνίδι της κυβέρνησης με στόχο να κερδίσει πολιτικό χρόνο και να δημιουργήσει σε μαθητές και γονείς προσδοκίες για ένα δήθεν δικαιότερο σύστημα πρόσβασης που θα τους απαλλάξει από ένα εξοντωτικό, ψυχοφθόρο και οικονομικό φορτίο. Άλλωστε, δεν πρόκειται για νέα κυβέρνηση, ούτε δηλώθηκε από τον πρωθυπουργό και τον νέο υπουργό παιδείας η βούληση για αλλαγή των βασικών κατευθύνσεων της κυβερνητικής πολιτικής, που υπηρετούν την εμπορευματοποίηση και την ιδιωτικοποίηση της παιδείας.

ΠτΘ: κ. Κιουτσούκη σε αυτή τη διαδικασία, όπως αυτή της Τρίτης ανταποκρίνονται οι συνάδελφοί σας;

Σ.Κ.:
Θα πρέπει να πούμε ότι μιλάμε για αρχαιρεσίες και όχι μόνο εκλογές. Βλέπουμε μια κρίση που αφορά στο συνδικάτο και ά στην απουσία συμμετοχικών διαδικασιών. Την 12η Μαΐου θα ασκήσουν το δικαίωμά τους οι συνάδελφοι συμμετέχοντας στις αρχαιρεσίες του κλάδου. Θα γίνει πρώτα γενική συνέλευση, η οποία έχει το χαρακτήρα της εξέτασης των πεπραγμένων της ΕΛΜΕ στη διετία που προηγήθηκε, μια μελέτη των προτάσεων των παρατάξεων και ψήφιση αν είναι δυνατόν μέσα από Ολομέλεια της Γενικής Συνέλευσης, ώστε οι αντιπρόσωποι σε τοπικό επίπεδο να μεταφέρουν τις προτάσεις τους για τα εκπαιδευτικά δρώμενα της περιοχής τους και στο συνέδριο της ΟΛΜΕ που θα παρακολουθήσουν. Αυτό που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια να συμβαίνει αφορά σε μια παράταξη, αυτή της ΔΑΚΕ, η οποία δεν στηρίζει καθόλου τις διαδικασίες των Γενικών Συνελεύσεων. Αντίθετα απέχει από τέτοιες διαδικασίες και ίσως να φοβούνται την αντιπαράθεση. Χωρίς όμως αντιπαράθεση και χωρίς λόγο δεν μπορεί να λειτουργήσει πρόταση με εκπαιδευτικά χαρακτηριστικά που θα αφορούν στην προοπτική της δημόσιας εκπαίδευσης στο ήδη διαμορφωμένο κλίμα. Επιμένουν μόνο στις εκλογικές διαδικασίες στηριζόμενοι στη δυνατότητα της διοίκησης να στηρίζει αυτές για τα συμφέροντα της συγκεκριμένης παράταξης.

Καλό είναι λοιπόν την Τρίτη να αναπτυχθεί ένας διάλογος προβληματισμού και μετά να ακολουθήσει η ανάδειξη των αντιπροσώπων.

ΠτΘ: Κατά την άποψή σας, ποια πρέπει να είναι η δομή της δημόσιας δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης;

Σ.Κ.:
Πιστεύουμε ότι τόσο το Γυμνάσιο όσο και το Λύκειο οφείλουν να παρέχουν επαρκή μορφωτικά αγαθά αντίστοιχα των απαιτήσεων της εποχής μας, να προβάλλουν ανθρωπιστικές αξίες και θετικές στάσεις αλλά και να αναπτύσσουν δεξιότητες.

Όλα αυτά όμως απαιτούν αναμόρφωση και εκσυγχρονισμό των αναλυτικών προγραμμάτων με τη μικρότερη σε έκταση ύλη μαθημάτων αλλά και αντιστοίχιση προς τις συντελούμενες αλλαγές στην επιστήμη, στην τεχνολογία και την κοινωνία. Απαιτούν, επίσης, αξιοποίηση των εργαστηρίων και των νέων τεχνολογιών στη διδασκαλία των μαθημάτων όπως και ενεργό επαγγελματικό προσανατολισμό. Στόχος μας είναι η καθιέρωση ενός πραγματικά Ενιαίου Λυκείου ως μοναδικού τύπου Λυκείου, με τα θετικά χαρακτηριστικά του Ενιαίου Πολυκλαδικού Λυκείου».

ΠτΘ: κ. Κιουτσούκη σας ευχαριστούμε πολύ.

Σ.Κ.:
Κι εγώ σας ευχαριστώ.

Α.Π.

Τεχνική – Επαγγελματική Εκπαίδευση

Πρόβλημα η επαγγελματική κατοχύρωση με πτυχία επιπέδου ΙΙΙ

«Γενικά θεμελιώδης στόχος της ΤΕΕ πρέπει να είναι η διαμόρφωση ολοκληρωμένων ανθρώπων, με άρτια γενική μόρφωση, με κριτική σκέψη και με επαγγελματικές δεξιότητες, για την ενεργή ένταξή τους στην κοινωνία και στην παραγωγική διαδικασία. Αναγκαία προϋπόθεση για την πραγματική βελτίωση της σημερινής κατάστασης αποτελεί η άμεση κατάργηση του ν.3475/06, διότι δεν πρόβλεψε τη χορήγηση από τη δημόσια εκπαίδευση και όχι από το σύστημα ιδιωτικής κατάρτισης) πτυχίου που θα παρέχει επαγγελματικά δικαιώματα επιπέδου ΙΙΙ, όπως αναφέρεται και σε σχετική κοινοτική οδηγία. Για αυτό πιστεύουμε ότι είναι ανάγκη να θεσμοθετηθεί και να λειτουργήσει Μεταλυκειακό έτος Κατάρτισης – Ειδίκευσης, που θα είναι λειτουργικά ενταγμένο στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και θα αξιοποιεί την υπάρχουσα υποδομή, καθώς και το διδακτικό προσωπικό της ΤΕΕ.

Ειδικότερα για την ουσιαστική αναβάθμιση της ΤΕΕ, προτείνουμε τη λειτουργία τριετούς (Τεχνολογικού) Λυκείου, ισότιμου με το Γενικό Λύκειο, οι απόφοιτοι του οποίου θα έχουν δυνατότητα πρόσβασης σε ΑΕΙ-ΤΕΙ, ανάμεσα στους δυο τύπους Λυκείου να είναι δυνατή η οριζόντια κινητικότητα, κατοχύρωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων σε όλες τις ειδικότητες, προγράμματα σπουδών που να συνδυάζουν τη γενική παιδεία και την επαγγελματική προετοιμασία των νέων καθώς και την επιλογή επαγγελματικών ειδικοτήτων της ΤΕΕ να είναι συμβατή με τις σύγχρονες κοινωνικές και παραγωγικές απαιτήσεις, χωρίς αυτό να σημαίνει εξάρτηση από τις ανάγκες της αγοράς.

Εκείνο που επιβάλλεται να υπάρξει στην τεχνική – επαγγελματική εκπαίδευση όπως βέβαια και σε όλα τα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είναι η αξιοποίηση ενός προγράμματος επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, ώστε να παρακολουθούν τις εξελίξεις της ειδικότητάς τους.

Τέλος πολύ σημαντικό θεωρούμε την υπαγωγή στο Υπουργείο Παιδείας όλων των μονάδων που παρέχουν Τεχνική – Επαγγελματική Εκπαίδευση κάτι που σήμερα δεν γίνεται με αποτέλεσμα να υπάρχει μεγάλος χώρος για ιδιώτες.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.