Τα θετικα και τα αρνητικα του σχεδιου «Γαβρογλου» για το «Νεο Λυκειο»

Τούλα Σαρρή, Σωτήρης Αμανατιάδης και Ζήνα Στρατιάδου σχολιάζουν το νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ και τις αλλαγές στο Λύκειο

Οι «διατάξεις για το Νέο Λύκειο και την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση» που προτείνονται από το υπουργείο παιδείας αλλάζουν αισθητά το πεδίο της εκπαίδευσης και αφορούν τόσο τους μαθητές που θα διαγωνιστούν στις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις  2018-2019, όσο και τους μελλοντικούς υποψηφίους που ήδη διανύουν την Α΄ και τη Β΄ Λυκείου και, φυσικά, το Γυμνάσιο.
 
Το σχέδιο αποτελεί παρέμβαση στη δομή και το πρόγραμμα της Γ΄ Λυκείου, στον τρόπο κτήσης του απολυτηρίου αλλά και στον τρόπο εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση στην προοπτική σταδιακής καθιέρωσης της ελεύθερης πρόσβασης.
 
Οι αλλαγές, όπως αναφέρει το υπουργείο, εντάσσονται σε ένα γενικότερο σχέδιο ευρείας μεταρρύθμισης της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης «που θα ενισχύει τον μορφωτικό ρόλο του Λυκείου με ολοκλήρωση της βασικής μόρφωσης στο πλαίσιο της καθιέρωσης της 14χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης αλλά συγχρόνως είναι και στενά συνυφασμένες με τις μεταρρυθμίσεις της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης». 

Τούλα Σαρρή «Κανείς δεν μπορεί να προοικονομήσει αν αυτές οι αλλαγές λειτουργήσουν προς όφελος των μαθητών» 

Ομοιότητες με το παλαιότερο και καλά δοκιμασμένο σύστημα των τεσσάρων δεσμών διαπιστώνει η κ. Τούλα Σαρρή, ιδιοκτήτρια του ομώνυμου φροντιστηρίου, λέγοντας πως «ο περιορισμός των πανελλαδικώς εξεταζομένων μαθημάτων από 5 ή 6 σε τέσσερα που συνοδεύεται από μια λογική διεύρυνση της εξεταστέας ύλης τους, οι τέσσερις ομάδες προσανατολισμού (θετικών σπουδών, σπουδών υγείας, ανθρωπιστικών σπουδών και σπουδών  οικονομίας & πληροφορικής) και η πρόσβαση σε τμήματα αποκλειστικά ενός πεδίου σχολών που αντιστοιχεί στην ομάδα προσανατολισμού, αποτελούν χαρακτηριστικά που υπήρχαν στο προγενέστερο σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, το σύστημα των δεσμών».
 
Παράλληλα η κ. Σαρρή επισημαίνει πως οι Α΄ δηλώσεις προτίμησης Τμημάτων που θα γίνονται μέχρι και τις 30 Ιουνίου στο τέλος της Β΄ Λυκείου, με βάση τις οποίες θα προκύπτουν κάθε χρόνο τα «Τμήματα με θέσεις Ελεύθερης Πρόσβασης» (ΤΕΠ), δεν αποτελούν καινοτομία, αλλά έναν διαφορετικό τρόπο προσέγγισης των εξαιρετικά χαμηλόβαθμων σχολών που κινδύνευαν να κλείσουν. «Με αυτόν τον τρόπο, αντί το σύστημα να υποχρεώνει όλους τους μαθητές να υποβληθούν στη διαδικασία των πανελλαδικών εξετάσεων και όσοι συγκεντρώσουν εξαιρετικά χαμηλές βαθμολογίες (4.000 με 5.000 μόρια) να εισάγονται σε κάποια χαμηλόβαθμα τμήματα, με το νέο σύστημα δίνει τη δυνατότητα σε αυτούς τους μαθητές που είναι αποφασισμένοι να περάσουν σε αυτά τα χαμηλόβαθμα τμήματα να κατοχυρώσουν από την αρχή του έτους την επιτυχία τους χωρίς να χρειαστεί να υποστούν τη διαδικασία των πανελλαδικών, αλλά επικεντρώνοντας την προσπάθειά τους αποκλειστικά στην κτήση του απολυτηρίου και ίσως την με την επιτυχία στα ειδικά μαθήματα στα οποία ενδεχομένως θα χρειαστεί να εξεταστούν» ανέφερε η κ. Σαρρή, προσπαθώντας να ερμηνεύσει από την δική του οπτική γωνία το σκεπτικό του Υπουργείο. 
 
Παρόλα αυτά, σύμφωνα με την ίδια, συμπεράσματα για το αν αυτές οι αλλαγές θα λειτουργήσουν προς όφελος των μαθητών ή όχι δεν μπορούν να βγουν νωρίτερα από την εφαρμογή τους. 

Οι «αδικημένοι» του νέου συστήματος 

Όπως σε κάθε περίπτωση, έτσι και σε αυτή, υπάρχουν σύμφωνα με την κ. Σαρρή και οι «αδικημένοι» του νέου συστήματος, οι οποίοι, ως επί το πλείστον, είναι οι μαθητές που διανύουν φέτος της Β ΄ Λυκείου και αποτελούν τους υποψηφίους που θα εγκαινιάσουν το νέο σύστημα εισαγωγής στα Πανεπιστήμια, καθώς ήδη βιώνουν εκκρεμότητες για το νέο σύστημα  που δεν έχουν προσδιοριστεί με σαφήνεια.  Μία από τις «αδικίες» που εντοπίζει η ίδια είναι για παράδειγμα το μάθημα της έκθεσης, το οποίο θα συνεξετάζεται με τη νεοελληνική λογοτεχνία, αλλά οι τωρινοί μαθητές της Β ΄ Λυκείου δεν έχουν εξοικειωθεί πλήρως με αυτήν τη διαδικασία και τον συγκεκριμένο τύπο θεμάτων. «Μια ολοφάνερη, επίσης, αδικία αφορά τους υποψηφίους των ανθρωπιστικών σπουδών, καθώς δεν έχει αποσαφηνιστεί επακριβώς η ύλη στο νέο μάθημα της κοινωνιολογίας που αντικαθιστά τα λατινικά, όπως επίσης και ποια θα είναι τα πρόσθετα κεφάλαια στην ύλη της ιστορίας και των αρχαίων» συμπλήρωσε και κατέληξε στο συμπέρασμα πως ένας υποψήφιος των ανθρωπιστικών σπουδών θα χρειαστεί να «καλπάσει» στη Γ΄ Λυκείου, προκειμένου να καλύψει επαρκώς την ύλη στο καινούριο αντικείμενο της κοινωνιολογίας, σε αντιδιαστολή με τους μαθητές των θετικών σπουδών ή των σπουδών υγείας που διδάσκονται και εργάζονται στα 3 βασικά πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματά τους (μαθηματικά, φυσική, χημεία, βιολογία) από την Α’ Λυκείου. 

Σωτήρης Αμανατιάδης «Πιο πολλά τα αρνητικά σημεία παρά τα θετικά στο «Νέο Λύκειο» Γαβρόγλου» 

Ταύτιση απόψεων ως προς τις ομοιότητες του νέου συστήματος με το παλιότερο των δεσμών σημειώνονται μεταξύ της κ. Σαρρή και του κ. Σωτήρη Αμανατιάδη, συνιδιοκτήτη του φροντιστηρίου «Θεώρημα». «Το “Νέο Λύκειο” που ευαγγελίζεται ο υπουργός Παιδείας, είναι ένα σύστημα που δεν είναι καθόλου νέο στην ουσία του. Έχει δοκιμαστεί στο παρελθόν, υπό την επωνυμία των Δεσμών» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Αμανατιάδης, ο οποίος ξεκίνησε με τα θετικά σημεία των νέων ρυθμίσεων. «Οι προσανατολισμοί γίνονται 4 και κάθε ένας περιλαμβάνει 4 πανελληνίως εξεταζόμενα μαθήματα, χωρίς δυνατότητα επιλογής 5ου μαθήματος για να ανοίξει ο μαθητής εξτρά πεδίο. Το γεγονός ότι η Γ’ Λυκείου αποκτάει “προπαρασκευαστικό” χαρακτήρα για το πανεπιστήμιο είναι προς τη σωστή κατεύθυνση» τόνισε ο κ. Αμανατιάδης.
 
Παρόλα αυτά, αρνητική εντύπωση του προκάλεσε  η εμμονή του Υπουργού να ισχύσει το νέο σύστημα από την σχολική χρονιά 2019-2020, δηλαδή από τα παιδιά που φέτος φοιτούν στην Β’ Λυκείου. «Πρόκειται για τεραστίων διαστάσεων λάθος, αιφνιδιάζει πάρα πολύ τους μαθητές και τους προσθέτει αβάσταχτο βάρος στις πλάτες τους» επισήμανε ο κ. Αμανατιάδης και στάθηκε επιπλέον στην κατάργηση των λατινικών ως υποχρεωτικού μαθήματος, που αντικαθίστανται από την κοινωνιολογία. «Πρόκειται για μία αλλαγή στην οποία οι διάφοροι φορείς (ΠΕΦ, ακαδημαϊκή κοινότητα, μέχρι και ξένα πανεπιστήμια) έχουν εκφράσει με τον καλύτερο τρόπο την διαφωνία τους, με επιστημονικά επιχειρήματα. Εμείς απλά συνυπογράφουμε» ανέφερε ο κ. Αμανατιάδης.  Ένα ακόμα πρόβλημα που προκύπτει, σύμφωνα με τον συνιδιοκτήτη του φροντιστηρίου «Θεώρημα»  είναι οι «πράσινες» και «κόκκινες» σχολές και ο τρόπος που αυτές θα προκύψουν. «Είναι παντελώς απαράδεκτο να “χρωματίζονται” ιδρύματα που προσφέρουν δωρεάν πανεπιστημιακές γνώσεις με όρους “αγοράς” και “ζήτησης”» επισήμανε ο κ. Αμανατιάδης για να τεκμηριώσει την άποψη του λέγοντας πως  αν μια σχολή δεν έχει ζήτηση, δεν σημαίνει ταυτόχρονα ότι δεν προσφέρει ποιοτικό πρόγραμμα σπουδών, και το αντίθετο. 

«Η λέξη “παραπαιδεία” δεν αρμόζει ως χαρακτηρισμός για επιχειρήσεις που αδειοδοτημένες από το Υπουργείο Παιδείας» 

Επιπλέον ο κ. Αμανατιάδης εξέφρασε την ετοιμότητα των φροντιστηρίων να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις του νέου συστήματος, υποστηρίζοντας πως το νέο σύστημα αντιγράφει πλήρως τον πετυχημένο τρόπο λειτουργίας των φροντιστηρίων, κατά παραδοχή της ίδιας της ΟΛΜΕ, σε μια προσπάθεια να παταχθεί η «παραπαιδεία». « Εμείς, ως φροντιστές, είμαστε έτοιμοι να παρέχουμε ακόμη πιο πλήρεις υπηρεσίες στους μαθητές μας και εκφράζουμε σε όλους τους τόνους ότι η λέξη “παραπαιδεία” δεν αρμόζει ως χαρακτηρισμός απέναντι σε επιχειρήσεις που είναι αδειοδοτημένες από το ίδιο το Υπουργείο Παιδείας και πληρώνουν δυσβάσταχτα μεγάλα ποσά στο ελληνικό κράτος» επισήμανε ο κ. Αμανατιάδης και συμπλήρωσε στα περί «παραπαιδείας», πως «θεωρούμε επιεικώς απαράδεκτη την πρόσφατη παραδοχή του Υπουργού σχετικά με “μαύρα” ιδιαίτερα μαθήματα που παραδίδουν οι καθηγητές του δημόσιου σχολείου,  δηλώνοντας ευθαρσώς ότι δεν μπορεί να κάνει τίποτα για αυτό, κάνοντας παράλληλα έκκληση στην ηθική απέναντι στις οικογένειες των μαθητών». 

Ζήνα Στρατιάδου «Σε σωστή κατεύθυνση η αναβάθμιση του απολυτηρίου, απαράδεκτη η κατάργηση των Λατινικών» 

Η κ. Στρατιάδου, φιλόλογος του φροντιστηρίου «Πολυδύναμο» απέφυγε να εκφράσει την άποψη της από τη στιγμή που δεν έχουν ακόμα εφαρμοστεί οι νέες ρυθμίσεις, θεωρώντας όμως πως είναι σε σωστή κατεύθυνση η αναβάθμιση του απολυτηρίου λυκείου, καθώς τα τελευταία χρόνια είχε καταντήσει τυπική διαδικασία για τους μαθητές. Από εκεί και πέρα, με την ιδιότητα της φιλολόγου αντιμάχεται στην κατάργηση των λατινικών από τις Πανελλαδικές, καθώς η μετατροπή του σε μάθημα επιλογής ουσιαστικά το ακυρώνει, από τη στιγμή που παραμένει απαραίτητο μάθημα στις σημαντικότερες σχολές των ανθρωπιστικών σπουδών. «Επιπλέον ήταν έναν μάθημα αντικειμενικό στην αξιολόγηση και αν το διάβαζε καλά ένας μαθητής τότε θα μπορούσε να πετύχει υψηλή βαθμολογία».

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.