Πρωταρχικη αναγκη η συμπεριληπτικη εκπαιδευση στο σχολειο

Ημερίδα για τις σύγχρονες εκπαιδευτικές μεθόδους για την διαχείριση ψυχοκοινωνικών και ψυχοπαιδαγωγικών προβλημάτων από την ΔΠΕ Ροδόπης

Τις σύγχρονες εκπαιδευτικές μεθόδους για την διαχείριση ψυχοκοινωνικών και ψυχοπαιδαγωγικών προβλημάτων στο σχολείο του σήμερα, έμαθαν οι εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ροδόπης που συμμετείχαν στην ημερίδα που διοργάνωσε η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ροδόπης σε συνεργασία με την ΔΚΕΠΠΑΚ, το απόγευμα της Δευτέρας 2 Οκτωβρίου.

Η ημερίδα είχε να κάνει με θέματα διαχείρισης των ψυχοκοινωνικών και ψυχοπαιδαγωγικών προβλημάτων που μπορεί να υπάρχουν στην τάξη, σημείωσε η κ. Κατερίνα Σαραφίδου, Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ροδόπης, τονίζοντας πως το κομμάτι της διαχείρισης είναι πολύ σημαντικό, γιατί αν γίνει σωστά, μπορεί να φέρει πολλαπλά θετικά αποτελέσματα, η έλλειψή της όμως μπορεί να δημιουργήσει πολλά επίπεδα εξουθένωσης και άγχους στους εκπαιδευτικούς.

«Άρα χρειαζόμαστε γνώσεις για τις στρατηγικές διαχείρισης και τις ιδιαιτερότητες που έχουν τα παιδιά» ανέφερε, για αυτό και κάλεσαν δύο ειδικούς, που θα μπορέσουν να τους κατατοπίσουν.

Θέλουν άλλωστε να θέσουν την εκπαιδευτική διαδικασία στο πλαίσιο της συμπερίληψης, μιας και το κάθε παιδί έχει διαφορετικό μαθησιακό προφίλ.

Ενδυνάμωση της σχέσης γονέα-δασκάλου-παιδιού

Για τις Ψυχοσυναισθηματικές δυσκολίες παιδιών στο σύγχρονο  σχολείο μίλησε ο  Δρ Βάιος Νταφούλης, Παιδοψυχίατρος, Διευθυντής του Παιδοψυχιατρικού Τμήματος του Ιπποκράτειου Γενικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης, που τόνισε πως τα ψυχοκοινωνικά προβλήματα της εποχής μας φαίνεται να κυριαρχούν και στο χώρο της εκπαίδευσης.

Πάρα πολλά θέματα και προβλήματα αφορούν τον σύγχρονο τρόπο ζωής, με ένα μεγάλο ζήτημα να προκύπτει μετά την πανδημία, κατά την οποία είχαμε, όπως τη χαρακτήρισε, τηλε-ζωή, με τηλεκπαίδευση, τηλεφροντιστήρια και τηλεσχέσεις. Όταν επέστρεψαν στα σχολεία, αρκετά παιδιά προσαρμόστηκαν εύκολα, άλλα όχι τόσο εύκολα.

Τα ψυχοκοινωνικά προβλήματα αναφέρονται γενικότερα σε κοινωνικούς τομείς που επηρεάζουν την ζωή του ανθρώπου. Όταν ξεκίνησε την ειδικότητά του το 1997, 1 στα 2.500 παιδιά είχαν διαταραχή του φάσματος του αυτισμού, σήμερα είναι 1 στα 64 παιδιά, που σημαίνει πως σε κάθε τρία τμήματα, θα υπάρχει ένα παιδί στο φάσμα.

Την ίδια ώρα έχουμε αυξημένα προβλήματα και θέματα στην οικογένεια, από ψυχικές νόσους γονέων, οικονομικά προβλήματα, εργασιακά προβλήματα, κοινωνικών αποκλεισμών, ενώ βλέπουμε και τον εκφοβισμό και την βία στο σχολείο και ψηφιακά.

Η λύση για αυτά τα ψυχοκοινωνικά προβλήματα ξεκινά από την πρόληψη στο σχολείο, τόνισε, με καλή σχέση γονέα, εκπαιδευτικού, να είναι ενωμένα τα παιδιά και να σέβονται το ένα το άλλο με τις διαφορετικές πτυχές χαρακτήρα και προσωπικότητάς που έχουν.

«Σκοπός μας είναι παρόλα τα αυξημένα προβλήματα που υπάρχουν, να  προχωρήσουμε σε μια ενότητα στο σχολείο, ώστε να μπορέσουν να εκφράσουν και αν διαμορφώσουν την προσωπικότητά τους όπως αυτή ορίζεται από το ταπεραμέντο τους και εξελίσσεται με βάση την κοινωνικότητα που δείχνει το σχολείο» ανέφερε.

Επισήμανε δε πως όλα εξαρτώνται από την εμπιστοσύνη, και να βλέπουμε πως ένα πρόβλημα δεν αφορά μόνο εμάς, ώστε να υπάρξει ενδυνάμωση της σχέσης δασκάλου γονέα παιδιού.

Στο σύγχρονο δρόμο της συμπερίληψης

Στην ψυχοπαιδαγωγική υποστήριξη μαθητών στο σχολείο αναφέρθηκε ο Δρ Πέτρος Σταγιόπουλος, Eιδικός Παιδαγωγός, Προϊστάμενος 1ου Κέντρου Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής & Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.) Ανατολικής Θεσσαλονίκης, που τόνισε πως οι σύγχρονες εκπαιδευτικές τάσεις και οι ανάγκες των παιδιών απαιτούν να γίνουν όσο το δυνατόν πιο συμπεριληπτικοί στην εκπαίδευση των παιδιών.

Αυτό σημαίνει πως θα πρέπει να αλλάξουν το παραδοσιακό σχολείο, που απαιτούσε τα παιδιά να προσαρμοστούν στους κανόνες του σχολείου, σήμερα όμως η τάση είναι το σχολείο να προσαρμόζεται στις ανάγκες των παιδιών, να υποστηρίζει όλα τα παιδιά.

Αυτό μπορεί να γίνει με πολλούς τρόπους, γιατί οι εκπαιδευτικοί και από τις σπουδές τους και τις επιμορφώσεις που κάνουν έχουν διαθέσιμα εργαλεία για να προσαρμόσουν την διδασκαλία, το αναλυτικό πρόγραμμα και την αξιολόγηση. Αυτές είναι οι αρχές της συμπερίληψης, ώστε κανένα παιδί να μην απομονώνονται, και να συμμετέχουν όλα στην εκπαιδευτική διαδικασία ώστε να αποφευχθεί η περιθωριοποίηση και ο αποκλεισμός τους από τη σχολική ζωή.

Για αυτό είναι σημαντικό να θέλει να αλλάξει ο εκπαιδευτικός, γιατί οι αρχές της συμπερίληψης αφορούν την αλλαγή μεθόδων κουλτούρας και της νομοθεσίας. Σήμερα ο εκπαιδευτικός πρέπει να αλλάξει κουλτούρα και να προσαρμοστεί στα δεδομένα, για να μην μείνει κανένα παιδί πίσω.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.