Επιφυλαξεις και αντιδρασεις απο τον Συλλογο Επιστημονων Μειονοτητας Δυτικης Θρακης

Για τη λειτουργία και τη δομή του Διδασκαλείου Εκπαιδευτικών του Μειονοτικού Προγράμματος

Η Επιτροπή που συγκροτήθηκε από τη Σύγκλητο του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης τον Φεβρουάριο του 2015, με αντικείμενο τη διαμόρφωση ενός Προγράμματος Σπουδών για το Διδασκαλείο Εκπαιδευτικών του Μειονοτικού Προγράμματος (Δ.Ε.Μ.Π.), το οποίο πρόκειται να λειτουργήσει από το ακαδημαϊκό έτος 2015-2016 (ΦΕΚ 4310/8-12-2014, άρθρο 66), πραγματοποίησε μια ενημερωτική συνάντηση με τα Διοικητικά Συμβούλια του Συλλόγου Επιστημόνων Μειονότητας Δυτικής Θράκης (Σ.Ε.Μ.Δ.Θ.), και των Συλλόγων Αποφοίτων Δασκάλων Ε.Π.Α.Θ. Ροδόπης-Έβρου και Ξάνθης.
 
Στη συνάντηση, η Επιτροπή παρουσίασε το Πρόγραμμα Σπουδών για το Δ.Ε.Μ.Π. επί του οποίου το Διοικητικό Συμβούλιο του Σ.Ε.Μ.Δ.Θ. είχε ισχυρές ενστάσεις. Πέραν όλων, το Διοικητικό Συμβούλιο του Σ.Ε.Μ.Δ.Θ. έθεσε με σαφήνεια την αρνητική του στάση για την ίδρυση του Δ.Ε.Μ.Π. όπως προβλέπεται στο νομοσχέδιο για την μειονοτική εκπαίδευση που είχε ψηφιστεί από τη Βουλή το Δεκέμβριο του 2014. Τόνισε ότι, στη θέση αυτού του Διδασκαλείου όπου η μετεκπαίδευση θα διαρκεί 1,5 έτος, είναι ανάγκη να ιδρυθεί ένα Τμήμα Ανωτάτου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος ισότιμο με αυτά των Παιδαγωγικών Τμημάτων των Πανεπιστημίων της ημεδαπής.
 
Επίσης, το Διοικητικό Συμβούλιο του Σ.Ε.Μ.Δ.Θ. έκανε κριτική και έθεσε τις προτάσεις του και για το Πρόγραμμα Σπουδών του Δ.Ε.Μ.Π. όπως παρουσιάστηκε στη συνάντηση, τονίζοντας ότι για την βέλτιστη λειτουργία του πρέπει να γίνουν οι απαραίτητες συνεργασίες με τα Παιδαγωγικά Τμήματα και τους εμπειρογνώμονες καθηγητές των Πανεπιστημίων της Τουρκίας. 

Πιο συγκεκριμένα σύμφωνα με όσα επισημαίνει ο Σ.Ε.Μ.Δ.Θ.:

Οι κριτικές και προτάσεις του Σ.Ε.Μ.Δ.Θ. για το Διδασκαλείο Εκπαιδευτικών Μειονοτικού Προγράμματος (Δ.Ε.Μ.Π.)
 
Μετά την κατάργηση της Ειδικής Παιδαγωγικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης (Ε.Π.Α.Θ.) και παρά την ίδρυση του Δ.Ε.Μ.Π., η Μειονότητα στερείται εκπαιδευτικού ιδρύματος από το οποίο θα αποφοιτούν δάσκαλοι Μειονοτικών σχολείων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Ήδη με την παρούσα κατάσταση που έχει διαμορφωθεί, τα μέλη της Μειονότητας ωθούνται στην αναγκαιότητα να αποφοιτούν από Παιδαγωγικά Τμήματα Δημοτικής Εκπαίδευσης και ενώ ήδη έχουν αποκτήσει την ιδιότητα του δασκάλου σε δημόσια σχολεία αναγκάζονται να σπουδάσουν σε ένα επιπλέον πρόγραμμα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών όπως το Δ.Ε.Μ.Π. Η παραπάνω περιγραφόμενη διπλή εκπαίδευση-μετεκπαίδευση υψώνεται ως η μοναδική επιλογή για μέλη της Μειονότητας που επιθυμούν να διδάξουν ως δάσκαλοι στα Μειονοτικά σχολεία. Η εκπαίδευση και επιμόρφωση εκπαιδευτικού προσωπικού το οποίο θα παρέχει εκπαίδευση στα Μειονοτικά σχολεία είναι δυνατό να εξυπηρετηθεί μόνο με την δημιουργία ενός ιδρύματος ανώτατης εκπαίδευσης το οποίο με ένα ανώτατο εκπαιδευτικό πρόγραμμα θα παρέχει ολοκληρωμένη σπουδή ισοδύναμη με αυτά των Παιδαγωγικών Τμημάτων Πανεπιστημίων της ημεδαπής. Εντός του πλαισίου αυτού είναι δυνατό να επανασυζητηθεί η λειτουργία του Δ.Ε.Μ.Π. ως μεταπτυχιακού προγράμματος.
 
Σύμφωνα με τη νομοθεσία, οι απόφοιτοι Παιδαγωγικών Τμημάτων Δημοτικής Εκπαίδευσης Τουρκικής Γλώσσας της αλλοδαπής, δεν έχουν το δικαίωμα φοίτησης στο Δ.Ε.Μ.Π., άρα δεν έχουν το δικαίωμα να γίνουν δάσκαλοι τουρκικής γλώσσας στα Μειονοτικά δημοτικά σχολεία, ανεξάρτητα αν έχουν ήδη αναγνωρίσει τα πτυχία τους στην Ελλάδα. Δικαίωμα φοίτησης στο Δ.Ε.Μ.Π. πρέπει να έχουν αποκλειστικά μέλη της Μειονότητας της Θράκης που είναι απόφοιτοι Παιδαγωγικών Τμημάτων Δημοτικής Εκπαίδευσης της ημεδαπής, ΑΛΛΑ και της αλλοδαπής, εφόσον βέβαια τα πτυχία τους έχουν αναγνωριστεί ισότιμα στην Ελλάδα. 

Στις αναγκαίες λεπτομέρειες για τη λειτουργία του Δ.Ε.Μ.Π.:

Δεδομένου ότι το Δ.Ε.Μ.Π. θα εξυπηρετεί αποκλειστικά την Μειονοτική εκπαίδευση, η στελέχωση του οφείλει να διαμορφωθεί αποκλειστικά από εξειδικευμένα μέλη της Μειονότητας.
 
Εφόσον το Δ.Ε.Μ.Π. θα αποσκοπεί στην περαιτέρω σπουδή και καλλιέργεια των εκπαιδευτικών του Μειονοτικού προγράμματος των Μειονοτικών σχολείων, απαραίτητο στοιχείο της συγκεκριμένης μετεκπαίδευσης πρέπει να είναι η διασφάλιση της άριστης επιμόρφωσης τους στην Τουρκική γλώσσα και εν γένει η καταλληλότητα τους για την ανατροφή μελών της Μειονότητας που θα ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις.
 
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω κριτήρια και δεδομένου ότι προβλέπεται από το άρθρο 66 του Ν. 4310/2014 η δυνατότητα συνεργασίας με άλλα Διδασκαλεία και τμήματα του ιδίου ή άλλων Πανεπιστημίων της ημεδαπής ή της αλλοδαπής, πρέπει να ζητηθεί η αρωγή Διδασκαλείων και Παιδαγωγικών Τμημάτων Πανεπιστημίων της Τουρκίας και να γίνει συνεργασία με αυτά έτσι ώστε να αιτηθεί η συνδρομή του εκπαιδευτικού προσωπικού το οποίο θα συμμετέχει στη διαδικασία μετεκπαίδευσης των εκπαιδευτικών του Δ.Ε.Μ.Π..
 
Ζωτικής σημασίας στοιχείο του εκπαιδευτικού προγράμματος του Δ.Ε.Μ.Π. αποτελεί το πρόγραμμα σπουδών του. Η αξιοποίηση και η συνδρομή του υλικού και των προγραμμάτων σπουδών των Διδασκαλείων και Παιδαγωγικών Τμημάτων Πανεπιστημίων της Τουρκίας κατά την κατάρτιση του προγράμματος σπουδών του Δ.Ε.Μ.Π., θα οδηγήσει στην πιο αποτελεσματική λειτουργία και παροχή εκπαίδευσης εκ μέρους του.
 
Στην οργάνωση και διοίκηση του Δ.Ε.Μ.Π., πρέπει να συμπεριληφθούν και να αξιοποιηθούν εκπαιδευτικοί – μέλη της Μειονότητας, διότι η εκπαίδευση που θα παρέχεται θα σχετίζεται αποκλειστικά με τη Μειονοτική εκπαίδευση και θα έχει ως αποδέκτες μέλη της Μειονότητας. 

Οι κριτικές και προτάσεις του Σ.Ε.Μ.Δ.Θ. για το Πρόγραμμα Σπουδών του Δ.Ε.Μ.Π. που κατατέθηκε από την Επιτροπή στη Σύγκλητο του Δ.Π.Θ.

Το προτεινόμενο Πρόγραμμα Σπουδών του Δ.Ε.Μ.Π. δεν είναι σε θέση να εξασφαλίσει την επαρκή κατάρτιση ενός εκπαιδευτικού του Μειονοτικού σχολείου, για το λόγο ότι, εκ προοιμίου θα απευθύνεται σε απόφοιτους Παιδαγωγικών τμημάτων της ημεδαπής οι οποίοι έχουν λάβει ως θεμέλιο τη βασική εκπαίδευση της ελληνικής γλώσσας και πολιτισμού. Συνεπώς η έλλειψη οικειότητας με τα στοιχεία της τουρκικής γλώσσας και παιδείας θα τους αποτρέπει από την ολοκληρωμένη σπουδή και στη συνέχεια διδασκαλία σε Μειονοτικά σχολεία με αποδέκτες μαθητές οι οποίοι έχουν ως μητρική γλώσσα την τουρκική.
 
Εκτός από την παραπάνω διαπίστωση θα πρέπει να τονισθεί ότι οι ανάγκες της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών που θα διδάσκουν στα Μειονοτικά σχολεία δεν είναι δυνατό να καλυφθούν από μια δέσμη μαθημάτων που θα ολοκληρώνονται σε 3 μόνο εξάμηνα. Αυτή η ανεπάρκεια είναι δυνατό να καλυφθεί μόνο με τον ορισμό ενός ολοκληρωμένου και περιεκτικού προγράμματος σπουδών με βάρος στην τουρκική γλώσσα, το οποίο θα είναι ισότιμο με αυτό των προγραμμάτων των Παιδαγωγικών Τμημάτων της ημεδαπής.
 
Μετά την ενημέρωση που είχαμε για το περιεχόμενο του Προγράμματος Σπουδών του Δ.Ε.Μ.Π., στην παρούσα φάση γεννιούνται σοβαρές αμφιβολίες ως προς την καταλληλότητα του εκπαιδευτικού προσωπικού που θα οριστεί για τη διδασκαλία των εν λόγω μαθημάτων στο Διδασκαλείο. Ένα άλλο γεγονός που καθιστά προβληματική την παροχή ολοκληρωμένης μετεκπαίδευσης στο Δ.Ε.Μ.Π. είναι η περιορισμένη διάρκεια σπουδών του (μόνο 3 εξάμηνα). Για αυτό το λόγο άλλωστε και για την βέλτιστη ανατροφή εκπαιδευτικών στα Μειονοτικά σχολεία έχουμε προτείνει το πρόγραμμα σπουδών να είναι 4ετές (8 εξάμηνα) και το Πτυχίο που θα παρέχεται ισότιμο αυτού των Παιδαγωγικών τμημάτων. Τέλος, κρίνεται απαραίτητη η συνεργασία του Δ.Ε.Μ.Π. με Πανεπιστημιακά Ιδρύματα της Τουρκίας, σχετικά με την αξιοποίηση του εκπαιδευτικού προσωπικού και υλικού των εν λόγω Ιδρυμάτων για την μέγιστη δυνατή ποιότητα μετεκπαίδευσης στο Δ.Ε.Μ.Π..
 
Η εκπαίδευση είναι ένα από τα πιο σημαντικά ζητήματα που συνδέεται άρρηκτα με το μέλλον της Τουρκικής Μειονότητας Δυτικής Θράκης. Αναγγέλλουμε ότι θα είμαστε ακόλουθοι των ζητημάτων που αφορούν τη Μειονοτική εκπαίδευση, θα είμαστε απέναντι σε αυτούς που αποσκοπούν να τη διαμορφώσουν μονομερώς προβάλλοντας τις ενστάσεις και αντιδράσεις μας, αλλά και τις εποικοδομητικές μας προτάσεις ώστε να βρεθούν λύσεις στα προβλήματα της εκπαίδευσης.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.