Ενα απογευμα στο Λαογραφικο Μουσειο Κομοτηνης

Με βιωματικό τρόπο παρουσίασε το έργο του, με αφορμή της παγκόσμια ημέρα μουσείων

Με την εκδήλωση που τιτλοφορήθηκε «Η Δύναμη των Μουσείων» τίμησε το Λαογραφικό και Ιστορικό Μουσείο Κομοτηνής την παγκόσμια ημέρα μουσείων. Το μήνυμα της Παγκόσμιας Ημέρας είναι να γίνουν τα μουσεία φορείς πολιτισμικών ανταλλαγών με σκοπό την ενίσχυση της μόρφωσης, την προώθηση της αμοιβαίας κατανόησης, την ειρήνη και τη συνεργασία μεταξύ των λαών, και στην εκδήλωση της Δευτέρας αυτό συνδυάστηκε με το ζήτημα της Ψυχικής Υγείας.

Για αυτό άλλωστε ανάμεσα στους συμμετέχοντες, πέρα από την Μουσειολόγο κ. Κέλυ Γκόγκου και την ιστορικό Τέχνης-Μουσειολόγο κ. Κική Χριστοδούλου, συμμετείχαν η κ. Κυριακή Κεντιγκελένη, Ψυχίατρος παιδιών & εφήβων, Προσωποκεντρική Σύμβουλος-Ψυχοθεραπεύτρια, Παιγνιοθεραπεύτρια, Οικογενειοκεντρική Θεραπεύτρια, και η κ. Κυριακή Τσιλιγκαρίδου, Νηπιαγωγός, Προσωποκεντρική Σύμβουλος-Ψυχοθεραπεύτρια, Παιγνιοθεραπεύτρια, Οικογενειοκεντρική Θεραπεύτρια.

Ανοίγοντας την εκδήλωση η κ. Γκόγκου αναφέρθηκε στις δράσεις του Μουσείου, από το Σεπτέμβριο, με εκδήλωση αφιερωμένη στον Θρακογράφο, Πολύδωρο Παπαχριστοδούλου, ενώ σταδιακά άρχισαν να υλοποιούνται τα  3 εκπαιδευτικά τους προγράμματα που καλλιεργούν τη συμμετοχή και ενισχύουν τη γνώση.

Σκοπός των προγραμμάτων αυτών, είναι η συμμετοχή, η ενεργητική μάθηση, το παιχνίδι, το χιούμορ, η αλληλεπίδραση μεταξύ των συμμετεχόντων, και απευθύνονται σε μαθητές όλων των σχολικών βαθμίδων. Στο Νηπιαγωγείο πραγματοποιείται το εκπαιδευτικό, «το παλιό μπαούλο της γιαγιά Ιστορίας»- (η γιαγιά Ιστορία είναι υπαρκτό πρόσωπο, είναι η γιαγιά της), στο Δημοτικό, με το εκπαιδευτικό «ο Κυρ Αποστόλης», και στο Γυμνάσιο και Λύκειο, με το «Check in στο Λαογραφικό Μουσείο». 

«Οφείλω να ομολογήσω ότι όλα τα εκπαιδευτικά μας αγκαλιάστηκαν από τις σχολικές μονάδες του νομού μας και όχι μόνο» ανέφερε, ενώ περιηγήθηκαν στον μουσειακό χώρο μέλη συλλόγων, φοιτητών και άλλοι. Το μουσείο, σημείωσε, συμβάλλει στη διαμόρφωση μιας συμμετοχικής κοινωνίας των πολιτών με γνώσεις και διάθεση προσφοράς και δημιουργίας. Ζωντανεύει την ιστορία.

«Το μουσείο μπορεί να αποτελεί ένα ασφαλές μέρος όπου οι άνθρωποι θα μπορούν να βιώσουν όλη τη γκάμα των συναισθημάτων»

Παράλληλα πρόσθεσε πως στο πλαίσιο της κοινωνικής του διάστασης, μπορεί να διαδραματίσει  καθοριστικό ρόλο και να γίνει ο καταλύτης που θα συμβάλλει στην προαγωγή της ψυχικής και κοινωνικής υγείας των πολιτών και στην ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής. «Το μουσείο μπορεί να αποτελεί ένα ασφαλές μέρος όπου οι άνθρωποι θα μπορούν να βιώσουν όλη τη γκάμα των συναισθημάτων, ακόμα και τα δυσάρεστα συναισθήματα ως αναπόσπαστο μέρος της ζωής, γεγονός που προσφέρει παρηγοριά, ανακούφιση και μειώνει τον πόνο» τόνισε χαρακτηριστικά. Προς απόδειξη μοιράστηκε μια εμπειρία της από την επίσκεψη 3 ζευγαριών ηλικιωμένων στο μουσείο.

Όπως μετέφερε, αφού περιηγήθηκαν μαζί της στον χώρο και αντάλλαξαν τις γνώσεις τους, ρώτησε τι συναισθήματα άφησε η επίσκεψη τους, απάντησαν (όπως θα περίμενε κανείς) «ευχάριστα συναισθήματα, χαρά, ικανοποίηση, ψυχική ανάταση». Κάποιος από τους κυρίους είπε ότι «με ικανοποίησε το γνωστικό πεδίο, έγινα σοφότερος, ξαναγέμισα το κεφάλι μου με όμορφα πράγματα, θυμήθηκα τον παππού και την γιαγιά μου, τους γονείς μου».

Στο τέλος όμως, μία κυρία, από την παρέα, την πλησίασε και είπε «θλίψη παιδί μου, γιατί έχω χάσει τον γιό μου. Γιατί ο γιός μου αγαπούσε τα μουσεία και σε κάθε ταξίδι μας, ήθελε να τα επισκεπτόμαστε και κυρίως τα Λαογραφικά. Μετά από κάθε επίσκεψη μας, ζωγράφιζε εκθέματα που του έκαναν εντύπωση και κατά κάποιο τρόπο, μέσα από τα εκθέματα αυτού του μουσείου συνδέομαι μαζί του».

Κική Χριστοδούλου: Τα μουσεία και οι ομάδες συμπολιτών μας που χρειάζονται στήριξη

Στην δική της παρουσίαση η κ. Κική Χριστοδούλου μίλησε για το ψηφιακό «άνοιγμα» των μουσείων της ΔΚΕΠΠΑΚ στο κοινό, λόγω πανδημίας, με την παραγωγή τεσσάρων μικρών ταινιών. Σε αυτές, προβλήθηκαν τα μουσεία Λαογραφικό και Ιστορικό, Φυσικής Ιστορίας, Παπαδριέλλειος Πινακοθήκη και Αρχοντικό Σκουτέρη.

Υπάρχουν όμως και ομάδες συμπολιτών μας που χρειάζονται στήριξη συνεχώς και όχι μόνο κατά τη διάρκεια κρίσεων και πανδημιών, τόνισε, χρησιμοποιώντας το παράδειγμα βιωματικών προγραμμάτων σε δύο ακραίες ηλιακά ομάδες: τους μαθητές τμημάτων ένταξης δημοτικού σχολείου και μέλη των ομάδων εργοθεραπείας του 1ου ΚΑΠΗ, μέσα από παλαιότερες συνεργασίες με τις κυρίες Ινώ Παπαδοπούλου και Νανά Γιαννούλη αντίστοιχα.

Στα τμήματα ένταξης (προγράμματα μεταξύ 2007-2012) εκτός των εκπαιδευτικών και μουσειολογικών αποτελεσμάτων, υπήρχαν κι εκείνα της ψυχολογικής και ηθικής στήριξης: ένθερμη συμμετοχή διαρκώς αυξανόμενη με κορύφωση στο τελικά στάδιο της καλλιτεχνικής δημιουργίας, προτροπή των παλιότερων σε συμμετοχή προς τους «νεοφερμένους» στο τμήμα ένταξης, παράκληση και παρότρυνση να συνεχιστούν τα προγράμματα. Τέλος, εκδηλώσεις χαράς, αγάπης, φιλίας προς τους διοργανωτές και από τα παιδιά και από τους κηδεμόνες τους.

Με τα μέλη των ομάδων εργοθεραπείας, με συμμετοχή κατά βούληση, υλοποιήθηκε το πρόγραμμα «Γνωριμία με τους τόπους μνήμης της Θράκης». Η προσέγγιση ήταν η ίδια, όμως τα αποτελέσματα διαφορετικά. Στην περίπτωση αυτή, η ατομική μνήμη μετατράπηκε αυτόματα και αυθόρμητα σε συλλογική, όταν μέλη της ομάδας, μοιράστηκαν τις προσωπικές τους μνήμες και ιστορίες με το σύνολο των συμμετεχόντων.

Η ατομική αφύπνιση, ανέφερε, εκδηλώθηκε άλλοτε ήπια και ήρεμα, άλλοτε με έντονη συγκινησιακή και συναισθηματική φόρτιση. Σε δεύτερο όμως χρόνο, διαπιστώθηκε πως το μοίρασμα λειτούργησε λυτρωτικά για το άτομο ανεξαρτήτως της έντασης της εκδήλωσης των συναισθημάτων. «Το ζήτημα της μετατροπής της ατομικής μνήμης σε συλλογική δια του εναύσματος των μουσειακών αντικειμένων, με βιωματικό κατά το δυνατόν τρόπο, αποτελεί σημαντικό στοιχείο της πραγματικής Δύναμης των Μουσείων» κατέληξε.

K. Κεντιγκελένη και Κ. Τσιλιγκαρίδου: Ο χώρος του Λαογραφικού Μουσείου έγινε σημείο συνάντησης και εμπερίεξης των προσωπικών μας ιστοριών

Στο βιωματικό εργαστήριο «Ένα απόγευμα στο μουσείο: μετατρέποντας την εμπειρία σε ιστορία» που διεξήχθει στο πλαίσιο της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων και των εορτασμών των Ελευθέριων, άτομα με διαφορετικό background καταφέραμε να συναντηθούμε και να έρθουμε σε επαφή με τα συναισθήματά μας μέσα σε ένα πλαίσιο αποδοχής, ενσυναίσθησης και αυθεντικότητας, σημείωσαν από την πλευρά τους η κ. Κεντιγκελένη Κυριακή: Ψυχίατρος Παιδιών & Εφήβων, Προσωποκεντρική Σύμβουλος-Ψυχοθεραπεύτρια, Παιγνιοθεραπεύτρια, Οικογενειοκεντρική Θεραπεύτρια και η κ. Τσιλιγκαρίδου Κυριακή: Νηπιαγωγός, Προσωποκεντρική Σύμβουλος-Ψυχοθεραπεύτρια, Παιγνιοθεραπεύτρια, Οικογενειοκεντρική Θεραπεύτρια

Κουβαλώντας ο καθένας την εμπειρία του από τα χρόνια της πανδημίας μπόρεσαν να τη συμβολοποιήσουν και να τη συνδέσουν με την ταυτότητα και την ιστορία τους σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο. Ο χώρος του Λαογραφικού Μουσείου λοιπόν, έγινε σημείο συνάντησης και εμπερίεξης των προσωπικών ιστοριών αναδεικνύοντας τη σημασία και τη δύναμή του στις ζωές όλων.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.