Το ΟΑΚΑ, οπως ολα στη χωρα μας

Ο πρωθυπουργός της χώρας στην καθιερωμένη κυριακάτικη ανάρτησή του στο Facebook την 1η Οκτωβρίου παραδέχθηκε ότι «το ΟΑΚΑ δεν είχε συντηρηθεί επί δύο δεκαετίες». Όμως ποιος κυβερνά τις δύο τελευταίες δεκαετίες; Δεν ήταν η ΝΔ κυβέρνηση από τον Μάρτιο του 2004 έως τον Οκτώβρη του 2009, από τον Ιούνιο του 2012 έως τον Ιανουάριο του 2015 και από τον Ιούλιο του 2019 μέχρι σήμερα με πρωθυπουργό τον ίδιο; Δεν έχει τεράστιες ευθύνες όπως και τα κόμματα που κυβέρνησαν ενδιάμεσα; Όμως το ίδιο πρόβλημα αφορά και το ποδηλατοδρόμιο ενώ με αφορμή το ΟΑΚΑ η ξαφνική ευαισθητοποίηση των ΜΜΕ ανέδειξε την πλήρη εγκατάλειψη σε βαθμό καταστροφής άλλων πανάκριβων ολυμπιακών έργων, όπως π.χ. του γηπέδου beach volley, του ταε κβο ντο, του κωπηλατοδρόμιου του Σχινιά και όχι μόνον. Μάλιστα ο κ. Μητσοτάκης στην ανάρτησή του εξέφρασε την απογοήτευσή του «για τις εικόνες τόσο σημαντικών εγκαταστάσεων που έχουν αφεθεί στην τύχη τους τόσα χρόνια. Αυτό ακριβώς αλλάζουμε» σημείωσε. Αλλά από ποιους θα πρέπει να ζητήσουμε ευθύνες για όλα αυτά αν όχι από τη ΝΔ; Και όμως το 2004 η αν. υπουργός Πολιτισμού κ. Φάνη Πετραλιά προσπαθούσε να μας πείσει για την τεράστια αξία της ολυμπιακής κληρονομιάς ενώ το ΠΑΣΟΚ στο συνέδριο του Μαρτίου 2005 τίμησε την πρόεδρο του «Αθήνα 2004» για την συμβολή της στην διοργάνωση των Αγώνων. Μετά; Η εικόνα των ολυμπιακών εγκαταστάσεων στη χώρα μας ακτινογραφεί την πολιτική των εκάστοτε κυβερνώντων, της έγνοιας μόνον του κομματικού οφέλους, του φαίνεσθαι δηλαδή, σε βάρος κάθε αναγκαιότητας. Στην ίδια λογική εντάσσονται ΟΑΚΑ, Τέμπη, ΟΣΕ, Έβρος, Θεσσαλία, το Μάτι, η Μάνδρα, κοκ.

Αξίζει να σημειωθεί ότι από τα 11,5 δις ευρώ των συνολικών δαπανών για τους αγώνες μόνον τα 2,5 αφορούσαν τις υποδομές (Αττικό Μετρό, Τραμ, Προαστιακός) και τα υπόλοιπα 9 δις τα ολυμπιακά έργα που ρημάζουν ως επί το πλείστον. Μάλιστα την εποχή της ανάληψης των αγώνων το κόστος της διοργάνωσής τους εκτιμάτο μόλις στα 750 δις δρχ. (2,20 δις ευρώ) το οποίο εμφανίζονταν από τον τότε υπουργό Οικονομικών ως πλήρως ισοσκελισμένο με τα έσοδα ενώ πριν τις εκλογές του 2004 προσδιορίζονταν, για ευνόητους λόγους, μόνον στα 4,5 δις ευρώ, για να ανέλθουν τελικά στα 11,5 δις ευρώ, συμβάλλοντας τα μέγιστα στην κρίση χρέους που ακολούθησε.

Είναι χαρακτηριστικό ότι δύο μήνες πριν την έναρξη των Αγώνων ο τότε πρόεδρος της ΔΟΕ Ζακ Ρογκ σε συνέντευξή του στην εφημερίδα της πατρίδας του, την βελγική Le Soir, μας θύμισε πόσο είχαμε υπερβεί τον προϋπολογισμό και πόσο είχαμε παρεκκλίνει από την αρχική ιδέα μιας Ολυμπιάδας λιτής προσαρμοσμένης στα ολυμπιακά ιδεώδη. Μάλιστα είχε αποδώσει τις τεράστιες υπερβάσεις στην «μεγαλομανία» των Ελλήνων, φωτογραφίζοντας την ηγετική ομάδα των διαχειριστών της διοργάνωσης που είδαν την Ολυμπιάδα ως μέσον δικής τους προβολής και ανάδειξης. Συγκριτικά θα αναφέρω ότι εγκαταστάσεις των Ολυμπιακών αγώνων του Λονδίνου μεταφέρθηκαν στο Ρίο ντε Τζανέιρο για τους Ολυμπιακούς αγώνες μειώνοντας έτσι το κόστος των αγώνων στο Λονδίνο.

Από τον Οκτώβριο του 2020 η κυβέρνηση γνώριζε για προβλήματα στο στέγαστρο του Ολυμπιακού Σταδίου. Ωστόσο, στο διάστημα που μεσολάβησε μέχρι την ανακοίνωση διακοπής λειτουργίας της εγκατάστασης, δεν έλαβε καμία μέριμνα (Καθημερινή 3/10/2023 «ΟΑΚΑ: Τι λέει το πόρισμα του ΤΑΙΠΕΔ για το στέγαστρο Καλατράβα»). Και αν κατέρρεε ένα τμήμα του στεγάστρου; Μέσα στον Σεπτέμβρη διεξήχθησαν δύο αγώνες του ΠΑΟ με κατάμεστο το ΟΑΚΑ και τα πλήθη να παραληρούν. Ειλικρινά πώς κοιμόντουσαν οι κυβερνώντες ήσυχοι μπροστά σε ένα τραγικό ενδεχόμενο;

Ο καθηγητής Αντισεισμικών Κατασκευών ΕΜΠ, Κώστας Σπυράκος επισήμανε ότι «Εγχειρίδιο υπήρχε (εξ αρχής) το οποίο έγραφε λεπτομερώς τι έλεγχοι πρέπει να γίνουν, τι όργανα πρέπει να τοποθετηθούν, έτσι ώστε έγκαιρα να εντοπίζονται το μέγεθος και η θέση των βλαβών… Το θέμα αν αυτό το εγχειρίδιο είχε χρησιμοποιηθεί ή όχι. Προφανώς δεν έχει χρησιμοποιηθεί, και αυτό φαίνεται από το ότι φτάσαμε στα σημερινά δεδομένα». Ερωτηθείς για το εάν φοβάται και για άλλες κατασκευές της χώρας, ανέφερε πως «από τη στιγμή που δεν έχουμε ελέγχους όπως πρέπει να γίνονται σε τακτά διαστήματα, θα αντιμετωπίζουμε συνεχώς προβλήματα αυτού του είδους, όχι μόνο σε κτίρια, όπως το στάδιο, αλλά και σε γέφυρες».

Όταν το 1977 προσλήφθηκα στον ΟΣΕ στο Τμήμα Μεταλλικών Κατασκευών στη Θεσσαλονίκη, που ως κύριο αντικείμενο είχε τη συντήρηση των μεταλλικών γεφυρών του δικτύου, είχα εντυπωσιαστεί από την ευλαβική τήρηση των κανονισμών και της ιεραρχίας, την επιμέλεια της τετραετούς επιθεώρησης των μεταλλικών γεφυρών και την άμεση συντήρησή τους στη βάση των αποτελεσμάτων της επιθεώρησης από προσωπικό επαρκές και εξειδικευμένο στο αντικείμενο αυτό. Όταν το 2010 συνταξιοδοτήθηκα επικρατούσε εικόνα διάλυσης και ίχνη μόνον από όλα αυτά απέμειναν που ήταν αδύνατο να ανταποκριθούν στοιχειωδώς στις υποχρεώσεις για να χαθούν και αυτά με το νόμο για την «εξυγίανση» του ΟΣΕ. Σήμερα, εδώ και χρόνια δηλαδή, πώς συντηρούνται οι μεταλλικές γέφυρες του σιδηροδρόμου; Μήπως θυμάστε οι παλαιότεροι την κινηματογραφική ταινία του 1976 «Το πέρασμα της Κασσάνδρας;»

Αλεξανδρούπολη, 4/10/2023

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.