Ροδοπη: Ποιος Τουρισμος;

Όχι άλλες πολιτικές Φανφάρες από Τοπική Αυτοδιοίκηση Α και Β βαθμού - Δείτε την πραγματική κατάσταση με επίσημα στοιχεία

Του Γιώργου Καρακωστίδη*

Σας παραθέτω παρακάτω στατιστικά στοιχεία από δημοσιευμένες Μελέτες ετών 2023-2024 αλλά και προγενέστερες (για λόγους σύγκρισης) οι οποίες αποτυπώνουν  με σαφήνεια:

α. Την έλλειψη  συγκροτημένης και οργανωμένης τουριστικής πολιτικής στην Ροδόπη διαχρονικά, στον τομέα του τουρισμού.

β. Την έλλειψη στοιχειωδών τουριστικών υποδομών .

γ. Την ελάχιστη οικονομική συμβολή του Τουριστικού προϊόντος την τελευταία δεκαετία τόσο στο ΑΕΠ της Ροδόπης όσο και στο ΑΕΠ όλης της ΑΜΘ .

δ.Την ύπαρξη πολλών και σημαντικών (ανενεργών) Εργαλείων Τουριστικής Ανάπτυξης και Ενίσχυσης του τοπικού Τουριστικού Προϊόντος τα οποία δεν χρησιμοποιήθηκαν ποτέ έως σήμερα. Εργαλεία τα οποία οι Τοπικοί Δημοτικοί Άρχοντες και Πολιτικοί της Ροδόπης, όφειλαν όχι μόνο να γνωρίζουν, αλλά και να έχουν κάνει χρήση. Εργαλεία που θα μπορούσαν να αλλάξουν ριζικά την σημερινή απαράδεκτη κατάσταση, συμβάλλοντας έτσι σημαντικά στην αύξηση του ΑΕΠ της Ροδόπης, άρα βελτιώνοντας σημαντικά και την οικονομική κατάσταση των κατοίκων της.  

Το θέμα που θίγουμε σήμερα αφορά κυρίως στοιχεία επισκεψιμότητας εισαγόμενου Τουρισμού (εξωτερικών αφίξεων) τα οποία ελήφθησαν από δημοσιευμένες μελέτες, πορίσματα ανακοινώσεις και εργασίες των παρακάτω Φορέων: Ινστιτούτο  Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ), ΕΛΣΤΑΤ, EUROSTAT.

Ας δούμε λοιπόν κάποια ενδεικτικά στοιχεία που αποτελούν ταυτόχρονα και Τουριστικούς δείκτες αξιολόγησης και σύγκρισης.

Α. Μηδενικές οι Διεθνείς (Εξωτερικού) Αεροπορικές Αφίξεις, και Σταθερές Αφίξεις  Εσωτερικού από το  Αεροδρόμιο Αλεξανδρούπολης μεταξύ 2015- 2023 .

Αρνητικό ΡΕΚΟΡ  Διεθνών Αφίξεων κατάφερε το Αεροδρόμιο Αλεξανδρούπολης για το 2023 σύμφωνα με επίσημα στοιχεία. 

Σύνολο Διεθνών αφίξεων για το 2023 σε όλα τα Αεροδρόμια της χώρας                                 26.823.873  αφίξεις! Σύνολο Αεροδρομίων  της χώρας 26.                       

Κατάταξη Αεροδρομίου Καβάλας: 1ο στην ΑΜΘ με βάση τις αφίξεις, 16η θέση στη χώρα με 123.539 αφίξεις.

Κατάταξη Αεροδρομίου Αλεξανδρούπολης:  2ο στην ΑΜΘ με βάση τις αφίξεις, 25η θέση στη χώρα με 7 αφίξεις.

Δεν είναι φάρσα αλλά επίσημα στοιχεία. Επτά (7) μόνο αφίξεις από το Εξωτερικό για όλο το 2023!

Η επιβατική κίνηση του Αεροδρομίου Αλεξανδρούπολης οφείλεται κατά κύριο λόγο στις εσωτερικές μετακινήσεις πολιτών που για το 2022 ήταν στις 121.573  έναντι των  117.328 το 2019.

Δείτε  την στασιμότητα σε βάθος δεκαετίας:

Αφίξεις Εξωτερικού στην Αλεξανδρούπολη για  το 2015 3.136 αφίξεις. Για το 2019 -41 αφίξεις. Για το 2020 48 αφίξεις. 

Αφίξεις Εξωτερικού επί 10 χρόνια φθίνουσες και το 2023 μηδενικές!

Ακολουθούν κάποια βασικά δεδομένα που είναι και οικονομικοί δείκτες. 

Β. Χαμηλότερα (αν και αυξανόμενη) η Μέση κατά Κεφαλή Δαπάνη (ΜΚΔ) των Εισερχόμενων Τουριστών στην Ελλάδα από Ρουμανία και Βουλγαρία για το 2021

Οι δημοφιλέστεροι προορισμοί των τουριστών από την Ρουμανία στην Ελλάδα σύμφωνα με την ΤτΕ 2020 ήταν: η Κεντρική Μακεδονία, η Ανατολική Μακεδονία & Θράκη και η Θεσσαλία. Κατά κύριο λόγο η περιοχή μας στοχεύει σε Εισερχόμενο Τουρισμό από την  Ρουμανία και τη Βουλγαρία. Για παράδειγμα: 

Η ΜΚΔ (Μέση κατά Κεφαλή Δαπάνη) των τουριστών από την Ρουμανία το 2020 ήταν 33,0% χαμηλότερη από αυτή του συνόλου της χώρας (391,4 ευρώ έναντι 584,4 ευρώ).

Η Μέση Δαπάνη ανά Διανυκτέρευση (ΜΔΔ) των τουριστών από την Ρουμανία το 2020 ήταν χαμηλότερη κατά 4,7% αυτής που καταγράφεται στο σύνολο της χώρας ( 64,1 ευρώ έναντι 67,3 ευρώ). 

Γ. Στατιστικά Στοιχεία Ετήσιας Έκθεσης Ανταγωνιστικότητας και Διαρθρωτικής Προσαρμογής στον Τομέα του Τουρισμού της Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας & Θράκης μεταξύ 2019-2023

Διεθνής Τουρισμός στην Περιφέρεια                                                   

Επισκέψεις 2019: 3.833.000

Μερίδιο στη χώρα: 10%

Δαπάνες εισερχόμενου τουρισμού (σε εκατ. ευρώ) το 2019, 440 εκατ. ευρώ ενώ το 2022, 367 εκατ. ευρώ 

Επισκέψεις  2022: 1.096.000

Μερίδιο στη χώρα: 3%

Διανυκτερεύσεις (σε χιλ.) το 2019, 10.171 χιλ. ενώ το  2022, 5.891 χιλ.

Μέση δαπάνη ανά διανυκτέρευση (σε €) 2019, 43 (σε €) ενώ το 2022, 62 (σε €)

Μέση διάρκεια παραμονής διπλασιάστηκε (διανυκτερεύσεις) από 2,7 το 2019, σε 5,4 το  2022.

Μέση δαπάνη ανά επίσκεψη από 115 ευρώ το 2019 σε 334 ευρώ το 2022.

Δ. Επίδραση του Τουριστικού Κλάδου στην Τοπική Οικονομία

Συνολική Τουριστική Δαπάνη (σε εκατ. €) – Αναλογία (%) στο ΑΕΠ της Περιφέρειας ΑΜΘ 

Από 575 εκ ευρώ ή 8% του ΑΕΠ της Περιφέρειας για το 2019 η συνολική τουριστική δαπάνη μειώθηκε σε 508  εκ ευρώ ή 6% του ΑΕΠ της Περιφέρειας το 2022.

Να σκεφτούμε εδώ πως τα παραπάνω στοιχεία είναι δυσμενέστερα για την Ροδόπη, αφού στον γενικό μέσο όρο των στοιχείων συμμετέχουν περιοχές όπως η Καβάλα και η Θάσος που αποτελούν και την Ναυαρχίδα του Τουρισμού της ΑΜΘ βελτιώνοντας τα οικονομικά στοιχεία προς τα πάνω. 

Το κατά κεφαλήν ΑΕΠ παραμένει πολύ χαμηλά  στα 10.665 ευρώ! Ελαφρώς αυξημένο από το 2013 όπου ήταν 10.550 ευρώ (Σταθερό αλλά από τα χαμηλό συγκριτικά με άλλες περιοχές της χώρας αλλά της  Ε.Ε).

Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα οικονομικά στοιχεία της  Eurostat, οι ελληνικές περιφέρειες, που καταγράφουν το χαμηλότερο κατά κεφαλήν ΑΕΠ είναι το Βόρειο Αιγαίο, η Ανατολική Μακεδονία και Θράκη και η Ήπειρος με ποσοστό 47% του μέσου όρου της ΕΕ. Ακολουθούν η Θεσσαλία (52%), η Κεντρική Μακεδονία (53%), η Κρήτη (56%), τα Ιόνια Νησιά (57%), η Πελοπόννησος (59%), η Δυτική Μακεδονία (60%), το Νότιο Αιγαίο (67%), η Στερεά Ελλάδα (72%) και η Αττική (90%).

Ε. Συνεχώς Μειούμενες  οι Αφίξεις από την Μοναδική Πύλη Εισόδου Αφίξεων Τουριστών Εξωτερικού για την Ροδόπη, τον Μεθοριακό Σταθμό της Νυμφαίας

Όμως ας δούμε τι πραγματικά συμβαίνει με στοιχεία αφού οι οδικές αφίξεις αποτελούν την 2η κύρια πύλη εισόδου ή το 22% του συνόλου αφίξεων εξωτερικού της χώρας: 

Οι  Αφίξεις για το 2015 ήταν 1.765.830. Για το 2019  ήταν 1.643.250.  Οι Αφίξεις για το 2022 ήταν μόνο 475.889. Μεταξύ 2019 και 2022 παρουσίασαν Δραματική Μείωση κατά  -71%.

Για το 2023 δεν έχουμε ακόμη επίσημα στοιχεία.

 ΣΤ. Επισκέψεις, Διανυκτερεύσεις και Εισπράξεις στην Ελλάδα ανά Περιφέρεια την Περίοδο μεταξύ 2019-2022

Η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης κατέγραψε :

Μείωση στις επισκέψεις σε ποσοστό -71%. Από 3,8 εκατομμύρια το 2019, σε 1,1 εκατομμύρια το 2022. 

Μείωση  στις διανυκτερεύσεις σε ποσοστό -42%. Από  10,2 εκατομμύρια το 2019 σε  5,9 εκατομμύρια το 2022. 

Μείωση στις συνολικές εισπράξεις σε ποσοστό -17%. Από 440 εκατομμύρια το 2019 σε  367 εκατομμύρια το 2022. Το ποσοστό των εισπράξεων περιορίζεται μόνο στο -17% έναντι των άλλων ποσοστών, κάτι που οφείλεται στην αύξηση που σημείωσε η μέση διάρκεια παραμονής (διανυκτερεύσεις)  σε ποσοστό 103% (Από 2,7 το 2019 σε 5,4 το  2022). Παρότι είχαμε και πάλι μείωση σε απόλυτο αριθμό διανυκτερεύσεων από 2.152.142 το 2019 σε  2.036.923 το 2022, ή ποσοστό μείωσης 5%.   

Για το 2023 δεν έχουμε ακόμη επίσημα στοιχεία.

Η. Υποδομές Μεταφορών και Εμπορίου που Χρησιμοποιούνται ταυτόχρονα και  ως Πύλες Εισόδου Εξωτερικού Τουρισμού στην ΑΜΘ

Η ΑΜΘ διαθέτει συνολικά (9) Λιμένες (2) Αεροδρόμια και (7) Μεθοριακούς Σταθμούς.

Ας δούμε όμως τι από τα παραπάνω διαθέτει η Ροδόπη.

Ακτοπλοΐα-Μαρίνες, Λιμάνια:  Κανένα από τα 9 της ΑΜΘ.

Αεροδρόμια: Κανένα από τα 2 της ΑΜΘ.  

Μεθοριακοί Σταθμοί: 1 (Νυμφαία) από τους 7 της ΑΜΘ.

Σιδηρόδρομος:  Αποκλεισμένοι εδώ και (5) χρόνια. 

Θυμίζω επίσης εδώ πως, η Π.Ε. Ροδόπης αποτελεί το 17,96% της συνολικής έκτασης της Περιφέρειας, και το 19% του πληθυσμού της Περιφέρειας Αν. Μακεδονίας & Θράκης, (Απογραφή 2021).

Ζ. Χαμηλότερα  η Φήμη της Περιφέρειας ΑΜΘ έναντι άλλων Περιφερειών, στα Κοινωνικά Δίκτυα και τις Ιστοσελίδες Ταξιδιών, Q4 2023.

Με βάση τις αξιολογήσεις σε τουριστικά sites (online travel agents, travel review sites κλπ.) το επίπεδο ικανοποίησης παρέμεινε πολύ υψηλό (Ελλάδα: 9,1 & Αθήνα: 9,0) και σημαντικά υψηλότερο από την βαθμολογία της Ευρώπης συνολικά (8,7). Σχεδόν όλες οι Περιφέρειες είχαν βαθμολογία μεγαλύτερη του 9, με τη Θεσσαλία και τη Δυτική Μακεδονία να φθάνουν στο 9,5, επιβεβαιώνοντας τις δυνατότητες που υπάρχουν για τη χρονική και χωρική επέκταση της τουριστικής δραστηριότητας.  

Γενικά, καταγράφεται ικανοποίηση ως προς την αξία των εμπειριών σε σχέση με τα χρήματα (Value For Money) αποδίδοντας βαθμολογία στη χώρα 9,1 με εξαίρεση τις Κυκλάδες (8,9) και την Αν. Μακεδονία-Θράκη (8,8).  

Η. Συμπεράσματα-Προβληματισμοί

Υπάρχουν πολλά και σημαντικά συμπεράσματα, όπως και πολλοί προβληματισμοί για το τι και ποιος φταίει, που θα χρειάζονταν πολλές σελίδες προκειμένου να αποτυπωθούν σε αυτή την επιστολή.

Θ. Πού θα πρέπει  λοιπόν άμεσα να εστιάσουμε;

Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω πρόσφατα οικονομικά και αριθμητικά στοιχεία -δεδομένα, των μελετών που αφορούν τις αφίξεις τουριστών εξωτερικού στην Ροδόπη θα πρέπει να εστιάσουμε κυρίως όπως φαίνεται:

1.Στον οδικό Τουρισμό κατά κύριο λόγο από το τελωνείο Νυμφαίας για τις αφίξεις εξωτερικού. Όταν αυξηθούν οι αεροπορικές αφίξεις από Αλεξανδρούπολη (ευχόμαστε σύντομα, μιας και δεν είναι τόσο δύσκολο αφού σήμερα είναι μηδενικές) για εμάς θα συνεχίσουν (λόγω απόστασης) να μας απασχολούν με την μορφή του οδικού τουρισμού.

2. Σε άμεσες παρεμβάσεις ανατροπής της υφιστάμενης κατάστασης:

α. Βελτιώνοντας και κατασκευάζονται (γρήγορα) σειρά βασικών υποδομών στην πόλη αλλά κυρίως στο παραλιακό μέτωπο, εκμεταλλευόμενοι και τον χρόνο που μεσολαβεί έως την λειτουργία του δρόμου Δίκελλα -Μαρώνεια.

β. Αξιοποιώντας άμεσα τα ποιοτικά τουριστικά πλεονεκτήματα της περιοχής μας (μοναδικά στην ΑΜΘ) τα οποία θα πρέπει να αναδείξουμε και να προβάλουμε κατάλληλα.

γ. Αξιοποίηση σειράς εργαλείων, στοιχείων που μας δίνονται απλόχερα μέσα από υπάρχουσες μελέτες που είναι ήδη στην διάθεση μας.  

Υπάρχουν πληθώρα μελετών και κατάλληλων εργαλείων που θα έπρεπε από χρόνια τώρα να έχουν αξιολογηθεί από τους αρμόδιους και τις αρχές της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α και Β βαθμού και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.

Μια τέτοια πρόσφατη μελέτη είναι και η «Ελληνικός Τουρισμός 2030 | Σχέδια Δράσης» του (ΙΝΣΕΤΕ) που ασχολείται ανά περιφέρεια και ενότητα ξεχωριστά, δίνοντας κάποιες κατευθυντήριες γραμμές και θέτοντας κάποιους στόχους για την τουριστική Ανάπτυξη της Ροδόπης εστιάζοντας κυρίως στο παραλιακό μέτωπο του Δήμου Μαρωνείας Σαπών. Μια μελέτη που επαναλαμβάνει προτάσεις που έχουν τεθεί ήδη από την δεκαετία του 1990, στην διακομματική επιτροπή του 1992 αλλά και σε πολλές κατατεθειμένες εργασίες φορέων και διακεκριμένων επιστημόνων και φοιτητών Πανεπιστημίων της χώρας μας από το 2000 έως και σήμερα.

Ι. Προτείνουμε

Πρόταση μας είναι ένα ρεαλιστικό σχέδιο Δράσης Αειφόρου Ανάπτυξης, βασισμένο στις κατευθυντήριες γραμμές τόσο του Υπουργείου Τουρισμού, όσο και του σχεδίου «ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ 2030» το οποίο αναφέρεται  αναλυτικά στην Ροδόπη όπως και σε άλλες περιοχές της χώρας. Υπάρχει πληθώρα μελετών και εργασιών από δεκαετίες, που ποτέ δεν έχουν ληφθεί υπόψη (όπως θα έπρεπε) και οι οποίες συμπεριλαμβάνουν αξιόλογες προτάσεις. Προτάσεις τις οποίες εμείς ως Σύλλογος Κρυονερίου έχουμε λάβει σοβαρά υπόψη προσαρμόζοντας τες στις κατατεθειμένες προτάσεις μας ήδη από το 2020.

Αφορούν Στρατηγικές δράσης με στόχο: α)Την Βελτίωση & ανάπτυξη υποδομών β) Εκμετάλλευση υφιστάμενων χρηματοδοτικών εργαλείων γ) Βελτίωση βασικών πολιτιστικών υποδομών δ) Προώθηση τουριστικού προϊόντος.

Ένα τέτοιο σχέδιο-υπόμνημα (5) σελίδων (με πλειάδα συνημμένων εγγράφων που το ακολουθεί) έχουμε καταθέσει και πρόσφατα (όπως κάνουμε συνεχώς άλλωστε από το 2020) ως Σύλλογος Κρυονερίου Ροδόπης, σε όλους τους Εμπλεκόμενους φορείς της Ροδόπης (Δήμο Μαρωνείας Σαπών και ΠΑΜΘ-ΠΕ Ροδόπης) και όλα τα προϊστάμενα Υπουργεία που είναι επιφορτισμένα με τον επιτελικό έλεγχο κατά τομέα. Ένα υπόμνημα προτάσεων που είχαμε την ευκαιρία να αναλύσουμε και να συζητήσουμε διεξοδικά με την νέα ηγεσία του Δήμου Μαρωνείας Σαπών και της ΠΕ Ροδόπης της ΑΜΘ προ μηνός.

Ένα υπόμνημα που επιτέλους (μετά από χρόνια) έτυχε θετικής υποδοχής (σε πρώτο στάδιο τουλάχιστον) από τις παραπάνω αρχές, το οποίο περιλαμβάνει συγκεκριμένες προτάσεις, δράσεις και ενέργειες κατά αρμοδιότητα. Προτάσεις που καλύπτουν το σύνολο των αναγκαίων μέτρων που πρέπει να ληφθούν, αλλά και των παρεμβάσεων που πρέπει να γίνουν  στον τομέα της υγιεινής, της ασφάλειας, της προληπτικής αντιπλημμυρικής προστασίας και πυροπροστασίας, της οδικής ενημέρωσης, σήμανσης, της τουριστικής ανάδειξης και προβολής, έχοντας ως στόχο την ανάπτυξη την ανάδειξη και την τουριστική προβολή όχι μόνο του οικισμού Κρυονερίου αλλά όλου του Παραλιακού Μετώπου της Δημοτικής Ενότητας Μαρωνείας. Θυμίζουμε εδώ το οξύμωρο της υπόθεσης: από το 2021 και μετά το παραπάνω υπόμνημα έχει επί της ουσίας υιοθετηθεί από όλα τα αρμόδια Υπουργεία (βάσει των εγγράφων που έχουμε στην διάθεση μας) όχι όμως από την Τοπική Αυτοδιοίκηση Α και Β βαθμού, δηλαδή τον Δήμο Μαρωνείας Σαπών και Περιφέρεια ΑΜΘ τα οποία αναγκάστηκαν επί της ουσίας να υλοποιήσουν κάποια έργα και δράσεις (κυριολεκτικά με το ζόρι) που προτείναμε. 

 Κ. Παραλιακό Μέτωπο της Δ.Ε. Μαρώνειας: Παρεμβάσεις που προτείνονται από το σχέδιο «ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ 2030»

Ενδεικτικά αναφέρουμε:

Βελτίωση & ανάπτυξη υποδομών και εκμετάλλευση κάθε είδους χρηματοδοτικών εργαλείων. 

1.Βελτίωση οδικού δικτύου (ποιοτικά, με ενημερωτικές πινακίδες-σήμανση ) που οδηγεί σε δημοφιλείς προορισμούς και  παραλίες της περιοχής μας, με  σαφώς χωροθετημένους χώρους παρκαρίσματος και δεσμευμένους χώρους εκεί για ΑμεΑ. Ενίσχυση υποδομών προσβασιμότητας σε ξηρά αλλά και θάλασσα με χρήση ειδικού διαδρόμου, αμφίβιων αμαξιδίων και κατάλληλων αποδυτηρίων-τουαλετών)

2.Βελτίωση κατάλληλων υποστηρικτικών δομών ιδιαίτερα σε παραλίες με σημαντική δυναμική επισκεψιμότητας (π.χ. υπηρεσίες ναυαγοσώστη, πρώτες βοήθειες, τουαλέτες, ντουζιέρες, σκίαστρα)  και διεκδίκηση Γαλάζιας σημαίας.

3. Αύξηση κατά το δυνατόν δρομολογίων των ΜΜΜ κατά την περίοδο αιχμής για την καλύτερη εξυπηρέτηση των επιβατών σε συνεννόηση με τον δήμο.

4.Θεματικές εμπειρίες που θα συνδυάζουν το προϊόν Sun & Beach του παραλιακού μετώπου με σημεία πολιτιστικού και θρησκευτικού ενδιαφέροντος και city break, τοπική γαστρονομία και περιπατητικές, ποδηλατικές ή ορειβατικές διαδρομές.

Για παράδειγμα προτείνουμε εμείς: Διαδρομές με θεματικές εμπειρίες και την ανάλογη προβολή, που θα μπορούσαν  να οργανωθούν από Δήμο και Περιφέρεια ΑΜΘ(ανάλογα του θέματος) μεταξύ Σύναξης -Μαρμαρίτσας -Αρχαίου Θεάτρου-Λιμάνι ΑΓ. Χαραλάμπους -Μαρώνειας -Σπηλαίου Κύκλωπα-Προσκυνητών- ,Ξυλαγανής-Ιμέρου -Προφήτη Ηλία-Κρυονερίου -Αλκυόνας -Ταχυδρομικοί -Πλατανίτης .Διαδρομές που διαθέτουν το συγκριτικό πλεονέκτημα του συνδυασμού βουνό, θάλασσα ,αξιοθέατα ,γαστρονομία στις προσφερόμενες δραστηριότητες για τμηματικές περιπατητικές η ποδηλατικές διαδρομές .  

Προώθηση τουριστικού προϊόντος

Μέσω της δημιουργίας μιας σύγχρονης, εύχρηστης και ολοκληρωμένης ψηφιακής πύλης για την Ροδόπη δραστηριοτήτων Sun & Beach, η οποία θα αποτελεί μέρος της ενιαίας διαδικτυακής τουριστικής πύλης για τον προορισμό- με σκοπό την πληροφόρηση σχετικά με τις διαθέσιμες παραλίες και τις παρεχόμενες δραστηριότητες (π.χ. περιγραφή, πρόγραμμα λειτουργίας, διαθέσιμες διαδρομές προσβασιμότητας) – στην πλατφόρμα θα μπορούσε να περιλαμβάνεται ενδεχομένως και η δυνατότητα κρατήσεων σε εστιατόρια πλησίον της παραλίας αλλά και σε οργανωμένες υπηρεσίες / δραστηριότητες που θα προσφέρονται σε κοντινούς οικισμούς.

Παράδειγμα: Προώθηση των προσφερόμενων παραλιών της περιοχής ανάλογα με την κατηγορία στόχο στο παραλιακό μέτωπο ΔΕ Μαρωνείας .

α. Οργανωμένες -ασφαλείς παραλίες (υπηρεσίες ναυαγοσώστη, πρώτες βοήθειες, τουαλέτες, ντουζιέρες, σκίαστρα)κατάλληλες για οικογένειες με μικρά παιδιά και ζευγάρια (Κρυονέρι-Αλκυόνα-Προφήτης Ηλίας-Ίμερος) .

β. Δυσπρόσιτες παραλίες κατάλληλες για κατασκηνωτές, φυσιολάτρες και λάτρεις της περιπέτειας (Μαρμαρίτσα, Σύναξη).

Βελτίωση βασικών πολιτιστικών υποδομών  

α. Εργασίες Συντήρησης και Ανάδειξης αρχαιολογικών χώρων: Σπηλαίου, μουσείου, χώρων πολιτιστικής κληρονομιάς, με δημιουργία βασικών υποστηρικτικών υποδομών (αναβάθμιση φωτισμού, τουριστικής σήμανσης, χώρων υποδοχής και πρόσβασης των πολιτιστικών πόρων, με δημιουργία σύγχρονων πωλητηρίων και αναψυκτηρίων). 

β. Τοποθέτηση διακριτικών ενημερωτικών πινακίδων σε κομβικά σημεία των οικισμών του προορισμού που θα καθοδηγούν τους επισκέπτες προς το λιμάνι, πολιτιστικούς χώρους κ.α. ώστε ο επισκέπτης να αισθάνεται ασφάλεια στον προορισμό.  

γ. Βελτίωση και αναβάθμιση της υπάρχουσας σήμανσης των αρχαιολογικών χώρων, των πολιτιστικών διαδρομών και των τουριστικών αξιοθέατων, για τη διευκόλυνση των επισκεπτών, ειδικότερα στα σημεία που βρίσκονται εκτός του αυτοκινητοδρόμου.

δ. Ενίσχυση των αρχαιολογικών χώρων (π.χ. εκσυγχρονισμός εγκαταστάσεων κυλικείου και λειτουργία χώρων υγιεινής στο σύνολο των επισκέψιμων χώρων).

ε. Συνεχείς Προωθητικές ενέργειες  ένταξης του αρχαίου θεάτρου Μαρώνειας στον κατάλογο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO.

στ. Προωθητικές εξωστρεφείς ενέργειες, και εξασφάλιση παραστάσεων και συναυλιών  σε συνεργασία με φορείς της τέχνης και του πολιτισμού αλλά και του Υπουργείο πολιτισμού.  

ζ. Προώθηση των εργασιών ανάδειξης του «Σπήλαιο του Πολύφημου», με παράλληλη  αξιοποίηση της διασύνδεσης του με το Έπος της Οδύσσειας.

Παράδειγμα εφαρμογής των παραπάνω στο «Σπήλαιο του Πολύφημου» το οποίο μπήκε εκ νέου στη διαδικασία μελέτης (για πολλοστή φορά) αξιοποίησης του.

Η πρόσβαση του Σπηλαίου σήμερα το 2024, από την επαρχιακή οδό (Προσκυνητών -Μαρώνειας) απόστασης  μόνο ενός (1)  χιλιομέτρου παραμένει επί δεκαετίες τώρα σχεδόν αδύνατη για οχήματα, λόγω του  κατεστραμμένου υπάρχοντος  οδικού δικτύου, παρότι έχουν δαπανηθεί εκατομμύρια ευρώ τα τελευταία (50) χρόνια για «μελέτες» αξιοποίησης του. 

Αποτέλεσμα: Πρόσβαση δύσκολη, Σήμανση ανύπαρκτη. Φωτισμός διαδρομής ή χώρου υποδοχής ανύπαρκτος. Ενημερωτικό υλικό έντυπο η ψηφιακό προς διάθεση  επίσης ανύπαρκτο.

Αβίαστα λοιπόν προκύπτουν κάποια, διαχρονικά πολύ «ώριμα και εύλογα» θεωρούμε, ερωτήματα (50) ετών!

Πόσο κοστίζει η ασφαλτόστρωση ενός (1) χιλιομέτρου και η τοποθέτηση (2-3) ενημερωτικών πινακίδων επί του επαρχιακού δικτύου Κομοτηνής-Μαρώνειας που κρατούν μακριά τους επισκέπτες τόσα χρόνια;

Πόσο κοστίζει μια στοιχειώδης διαμόρφωση του υφιστάμενου εξωτερικού χώρου  του Σπηλαίου, προκειμένου να υποδέχεται λεωφορεία μαθητών, επισκεπτών αλλά και μεμονωμένων τουριστών που θα ήθελαν να επισκεφτούν τον χώρο και να περιηγηθούν μέσα από ξεναγήσεις νοητά, στην εποχή του Ομήρου, του Πολύφημου και του Οδυσσέα ακόμη και αν δεν έχουν τη δυνατότητα εισόδου στο σπήλαιο;

Πόσο στοιχίζει η κατασκευή ενός (μίνι) τουριστικού περιπτέρου-αναψυκτηρίου με διττό ρόλο, το οποίο θα μπορούσε κάλλιστα εδώ και χρόνια να παρέχει ενημέρωση – έντυπο ενημερωτικό υλικό στους επισκέπτες και ταυτόχρονα  έσοδα από την λειτουργία του, στην αυτοδιοίκηση; 

Να πάμε στο Λιμάνι του Αγίου Χαραλάμπους; 

Πότε θα υλοποιηθεί κάποια μελέτη αξιοποίησης του ρωτάμε επί χρόνια τώρα; Πόσο στοιχίζει αλήθεια η επισκευή του δαπέδου πρόσβασης το οποίο περιδιαβαίνουν όλοι οι πολιτικοί ταγοί της περιοχής σε γιορτές και εκδηλώσεις κάνοντας πως δεν το βλέπουν! Να μιλήσουμε για φωτισμό-παγκάκια-καθαριότητα; Δεν αισθάνθηκαν ποτέ χρόνια τώρα την ανάγκη να παρέμβουν; Δεν ντράπηκαν όμως ούτε όταν υποδέχτηκαν τον πρώτο πολίτη της χώρας, τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και τόσους άλλους διακεκριμένους επισκέπτες και πολιτικούς χρόνια τώρα;

Όλα τα παραπάνω δεν αναιρούν την χρήση των όποιων μελετών στο μέλλον βρουν χρηματοδότηση και μετουσιωθούν σε έργα. Μιλάμε για το σήμερα !

Να μιλήσουμε για την πολυαναμενόμενη διάνοιξη παραλιακή σύνδεση δύο Νομών, μέσω Δικέλλων-Μαρωνείας-Φαναρίου, που με αγωνία περιμένουμε; Κενό γράμμα θα αποδειχθεί εάν συνεχίσουμε έτσι. Ποιες είναι οι υποστηρικτικές τουριστικές υποδομές που έχουμε στην περιοχή για το παραπάνω εγχείρημα μέχρι σήμερα; Ελάχιστα!

Να μιλήσουμε για την πρόσβαση πολιτών και επισκεπτών οργανωμένων και μη σε αρχαιολογικούς χώρους της Μαρώνειας τις τελευταίες δεκαετίες;  

Να μιλήσουμε για πολιτιστικές εκδηλώσεις και συναυλίες στην περιοχή;

Να μιλήσουμε για θεατρικές παραστάσεις ;Όλα με το σταγονόμετρο. Μάλλον χρειαζόμαστε πολλές πολλές σελίδες.

ΔΕΙΤΕ ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΩΣ ΕΠΙΛΟΓΟ

Κλείνουμε με ένα πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα που βιώνουμε από το 2020 έως και σήμερα που αφορά όλη την Ροδόπη και έχει να κάνει με την άφιξη και την καθοδήγηση -ενημέρωση επισκεπτών εξωτερικού  από το τελωνείο της Νυμφαίας προς το παραλιακό μέτωπο, το οποίο απαντά νομίζουμε με τον καλύτερο τρόπο ταυτόχρονα σε πολλά ερωτήματα όπως: Υπάρχει  βούληση από την τοπική αυτοδιοίκηση; Τι βασικές υποδομές λείπουν στην Ροδόπη ;Και τελικά για ποιους λόγους  είμαστε σε αυτή την μίζερη -κακή κατάσταση στον τομέα του Τουρισμού επί χρόνια τώρα;

Από τον Οκτώβριο του 2020 ζητήσαμε εγγράφως την τοποθέτηση ενημερωτικών πινακίδων που θα αναγράφουν όλους τους οικισμούς της παραλιακής Ζώνης Μαρωνείας από τον κόμβο εισόδου Βουλγαρίας και Εγνατίας Οδού, έως και το παραλιακό μέτωπο (Κρυονέρι) της Δημοτικής ενότητας Μαρωνείας. Μια απαραίτητη  βασική υποδομή που θα έπρεπε να υπήρχε πριν το άνοιγμα του τελωνείου! Έως το τέλος του 2021 αυτό δεν είχε γίνει αποδεκτό ως αίτημα από την Περιφέρεια ΑΜΘ (μέσω έγγραφων δικαιολογιών) που είναι και η αρμόδια. Μετά από παρεμβάσεις  (έγγραφες) του Υπουργείου Εσωτερικών στο οποίο προσφύγαμε επανειλημμένως ζητώντας βοήθεια με επιχειρήματα έγινε επιτέλους δεκτό έπι της αρχής (Φεβρουάριος 2022). Έκτοτε υπάρχει πλούσια αλληλογραφία έως σήμερα και αρκετή γραφειοκρατική κωλυσιεργία, με αποτέλεσμα (3) και πλέον χρόνια μετά να μην έχουμε φτάσει στην υλοποίηση του έργου από τον εργολάβο που το έχει αναλάβει. Ένα έργο που έχει σκοπό να ενημερώνει του αφιχθέντες επισκέπτες από Ρουμανία και Βουλγαρία, αλλά και άλλους ευρωπαίους επισκέπτες που εισέρχονται από την Εγνατία οδό, πως θα μπορέσουν να κατευθυνθούν στο παραλιακό μέτωπο της Ροδόπης. Έτσι χάνεται πολύτιμος χρόνος στην Ροδόπη. Σήμερα θα έπρεπε να σχεδιάζουμε και να υλοποιούμε δράσεις ψηφιοποίησης αυτής της ενημέρωσης από το τελωνείο μέχρι κυριολεκτικά στο κύμα!

Έτσι θα υποδεχτούμε και το άνοιγμα των συνόρων στην επερχόμενη κυκλοφορία λεωφορείων μεταξύ των δύο χωρών αλλά και την σύντομη όπως φαίνεται ελεύθερη διακίνηση αγαθών και προσώπων με την είσοδο της Ρουμανίας και Βουλγαρίας στην Συνθήκη Σένγκεν;

Υπάρχει πραγματική βούληση από την Αυτοδιοίκηση Α και Β βαθμού να αλλάξουν άμεσα την κατάσταση;

*Ο Γιώργος Καρακωστίδης είναι Πρόεδρος του Συλλόγου Κρυονερίου

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.