Μετα την πωληση του λιμανιου της Αλεξανδρουπολης, το οποιο μας κοστισε ακριβα, το ερωτημα τι κερδος θα εχει η τοπικη κοινωνια παραμενει αναπαντητο

Σε πρόσφατη (29/9/2022) ανακοίνωση της ΟΛΠ ΑΕ, μεταξύ άλλων, αναφέρεται ότι ο κύκλος εργασιών της κατά το α΄ εξάμηνο του 2022 παρουσίασε αύξηση κατά 29,3%, ανερχόμενος σε 93,1 εκατ. ευρώ, έναντι 72,0 εκατ. ευρώ της αντίστοιχης περιόδου του 2021.Υπογραμμίζεται δε ότι το 3,5% από τα συνολικά έσοδα της εταιρείας εισπράττονται από τους παραλιμένιους δήμους Πειραιά, Σαλαμίνας, Κερατσινίου- Δραπετσώνας και Περάματος και το οποίο αποτελεί τεράστιο όφελος για την ανάπτυξη των τοπικών αυτών κοινωνιών και της χώρας ευρύτερα (βλ. σχετικά ΕΔΩ)

Η ανακοίνωση αυτή, σε συνδυασμό με τις πρόσφατες εξελίξεις στη διαγωνιστική διαδικασία πώλησης των μετοχών του ΟΛΑ ΑΕ, με προβλημάτισε για μια ακόμη φορά ως προ το τι έχει να κερδίσει η τοπική μας κοινωνία από αυτή την πώληση, τη στιγμή μάλιστα που το λιμάνι μας μάς έχει κοστίσει ακριβά. Ειδικότερα:

Κόστος υποδομών

Μόνο την περίοδο 1994-2013 δαπανήθηκαν από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους, για έργα υποδομής, περισσότερα από 80 εκατ. ευρώ, χωρίς ωστόσο μέχρι σήμερα να είναι πλήρως λειτουργικό για εμπορικούς σκοπούς.

  • Από Β΄ ΚΠΣ περιόδου 1994-1999, 13,5 δισεκατομμύρια δραχμές
  • Από ΠΕΠ ΑΜ-Θ, 23.100.000 ευρώ
  • Από ΠΕΠ  Μακεδονίας-Θράκης 2007-2013, 3.940.000 ευρώ
  • Από  Γ΄ ΚΠΣ «Αλιεία 2000-2006», 916.376 ευρώ
  • Από ΕΠ Μακεδονίας-Θράκης 2007-2013  (χωρίς αναφορά ποσού)

Εδώ, εκτός από τα παραπάνω ποσά που φαίνονται και από τις αναρτημένες πινακίδες (υποχρεωτικά λόγω ΕΕ) στον χώρο του λιμανιού, πρέπει να αναφερθούν και άλλα δυο στοιχεία που αυξάνουν το κόστος των υποδομών του.

  1. Το ποσό των 2,3 εκατομμυρίων δολαρίων, κόστος της επιχείρησης ανέλκυσης της βυθοκόρου «Όλγα» από τις ΗΠΑ. Η βυθοκόρος είχε βυθιστεί το 2010 ενώ ήταν δεμένη σε κρηπίδωμα του νέου λιμένα και εμπόδιζε την προσέγγιση πλοίων. Η ανέλκυσή της ξεκίνησε τον Αύγουστο του 2019 και ολοκληρώθηκε μέσα σε ένα τρίμηνο.
  2. Το ποσό των 21.900.000 ευρώ που εγκρίθηκε τον Δεκέμβριο του 2012 για «την ολοκλήρωση εκβάθυνσης της λιμενολεκάνης και εκσκαφής διαύλου». Ένα έργο-σίριαλ που θα άρχιζε τον Μάιο του 2003 και θα ολοκληρωνόταν σε 18 μήνες, τον Δεκέμβριο του 2004, άλλα έμεινε για χρόνια «σχέδιο επί χάρτου». Το ίδιο έργο (ΣΑΕ 070/3 ΚΑ 2004ΣΕ0730002) δημοπρατήθηκε το 2007 με προϋπολογισμό 24.600.000 ευρώ. Η  σύμβαση υπογράφηκε (14/12/2007) με την ανάδοχο ΕΛΤΕΡ ΑΕ για το ποσό των 18.655.005,71 ευρώ και  χρόνο περαίωσής του σε 18 μήνες (13/5/2009). Η εργολαβία, παρά τις συνεχείς παρατάσεις, δεν ολοκληρώθηκε και διακόπηκε οριστικά την 31/12/2011.

Το ίδιο έργο (ΣΑΕ 070/3 ΚΑ 2004ΣΕ0730002) δημοπρατήθηκε εκ νέου τον Μάρτιο του 2013 με προϋπολογισμό 21.900.000 ευρώ, συμβατικό χρόνο ολοκλήρωσης τους 20 μήνες και εκβάθυνση στα 12 μέτρα και όχι τα 14 που ήταν στις προηγούμενες δημοπρατήσεις. Το έργο τελικά ολοκληρώθηκε το 2015.

«Το ετήσιο κόστος λειτουργίας του Διοικητικού Συμβουλίου του ΛΤ Αλεξανδρούπολης, ως ΝΠΔΔ, μέχρι τις αρχές του 2001, δεν ξεπερνούσε τα 3.000 ευρώ τον χρόνο. Πλέον όμως το ετήσιο κόστος λειτουργίας του δωδεκαμελούς Διοικητικού Συμβουλίου του ιδίου Φορέα ως Οργανισμού Λιμένα Αλεξανδρούπολης ΑΕ εκτοξεύτηκε στις 100.000 ευρώ τον χρόνο. Βεβαίως, μετά την οικονομική κρίση την περίοδο 2010-11, όλες οι αμοιβές και αποζημιώσεις τόσο στο Δημόσιο όσο και στις ΔΕΚΟ περικόπηκαν. Αλλά δεν παύει και αυτή η περίπτωση να είναι ένα χαρακτηριστικό δείγμα για το πώς φτάσαμε στην οικονομική κρίση και τα πρόθυρα πτώχευσης του κράτους»

Λειτουργικό κόστος

Το ετήσιο κόστος λειτουργίας του Διοικητικού Συμβουλίου του ΛΤ Αλεξανδρούπολης, ως ΝΠΔΔ, μέχρι τις αρχές του 2001, δεν ξεπερνούσε τα 3.000 ευρώ τον χρόνο. Το πόσο αυτό προερχόταν από την αποζημίωση του εννεαμελούς Διοικητικού του Συμβουλίου για συμμετοχή στις συνεδριάσεις. Ο Πρόεδρος (εκλεγόταν με ψηφοφορία ένας εκ των εννέα μελών) και o Αντιπρόεδρος (ο εκάστοτε Λιμενάρχης) δεν είχαν ιδιαίτερη αμοιβή αλλά την αναλογούσα, όπως και στα άλλα μέλη, αποζημίωση εκ των συνεδριάσεων.

Το ετήσιο κόστος λειτουργίας του δωδεκαμελούς πλέον Διοικητικού Συμβουλίου του ιδίου Φορέα ως Οργανισμού Λιμένα Αλεξανδρούπολης ΑΕ, που έγινε σύμφωνα με τον Ν. 2932/2001 «Μετατροπή Λιμενικών Ταμείων σε Ανώνυμες Εταιρείες και άλλες διατάξεις»  (ΦΕΚ 145 Α/ 27-6-2001), εκτοξεύτηκε στις 100.000 ευρώ τον χρόνο:

  • Αμοιβή Διευθύνοντος Συμβούλου 4.500×14= 63.000 (ΚΥΑ 5212.3/81/01/18-10-2001 «Καθορισμός αμοιβής Διευθύνοντος Συμβούλου ΟΛΑ ΑΕ» ΦΕΚ 1424 Β/22-10-2001).
  • Αμοιβή Προέδρου 1.500×12= 18.000 και αποζημιώσεις συνεδριάσεων  170x12x13= 26.520 (Έγγραφο ΑΠ 39/08-01-2002 κ. ΥΕΝ για «Μηνιαία αμοιβή Προέδρου και αποζημιώσεις μελών και γραμματέα από συνεδριάσεις»).

Βεβαίως, μετά την οικονομική κρίση την περίοδο 2010-11, όλες οι αμοιβές και αποζημιώσεις τόσο στο Δημόσιο όσο και στις ΔΕΚΟ περικόπηκαν. Αλλά  δεν παύει και αυτή η περίπτωση να είναι ένα χαρακτηριστικό δείγμα για το πώς φτάσαμε στην οικονομική κρίση και τα πρόθυρα πτώχευσης του κράτους.

Σήμερα, το ερώτημα που εύλογα προκύπτει είναι: «μετά την πώλησή του, τι κέρδος θα έχει η τοπική κοινωνία»;

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.