Για τις μαρινες στην Περιφερεια Αν. Μακεδονιας και Θρακης

Με αφορμή σχετική εισήγηση του Περιφερειάρχη ΑΜ-Θ κ. Γιώργου Παυλίδη

Η Ελλάδα, με τα 16.500 χιλιόμετρα ακτογραμμής, τα πάμπολλα πανέμορφα νησιά, το ήπιο κλίμα, τα ενδιαφέροντα εναλλασσόμενα τοπία και οικοσυστήματα και τους αρχαιολογικούς της θησαυρούς, είναι άρρηκτα συνδεδεμένη, ως γεωγραφικός χώρος και ως ιδέα, με τη θάλασσα. Συνεπώς, μεταξύ άλλων, είναι και ο ιδανικός προορισμός για την ανάπτυξη δραστηριοτήτων θαλάσσιου τουρισμού. Μια από τις προϋποθέσεις για την ανάπτυξη του πολύμορφου θαλάσσιου τουρισμού, είναι και οι μαρίνες.
 
«Τουριστικός λιμένας σκαφών αναψυχής» ή «Μαρίνα», όπως διεθνώς χρησιμοποιείται ο όρος, είναι ο χερσαίος και θαλάσσιος χώρος, που προορίζεται, κατά κύριο λόγο, για την προσωρινή ή διαρκή, τεχνική ή ναυτιλιακή εξυπηρέτηση των σκαφών αναψυχής, και των επιβαινόντων με παροχή υπηρεσιών τουρισμού όπως, πολυτελή ξενοδοχεία, εστιατόρια, μπαρ, καφέ, καζίνο, γκαλερί και καταστήματα. Συνήθως, χωροθετείται, αυτοτελώς και ανεξάρτητα από τα εμπορικά λιμάνια.
 
Η Ελλάδα διαθέτει τις λιγότερες μαρίνες και θέσεις ελλιμενισμού σκαφών αναψυχής, από όλες τις χώρες της Ευρώπης. Διαθέτει 0,5 θέσεις ελλιμενισμού ανά χιλιόμετρο ακτογραμμής, ενώ στις χώρες της Μεσογείου, της Ε.Ε. και της Τουρκίας είναι 8,9. Σε πλήρη λειτουργία υπάρχουν μόνο 25 μαρίνες με περίπου 9.000 θέσεις, όταν οι ανταγωνίστριες χώρες Τουρκία και Κροατία με πολύ μικρότερη ακτογραμμή και νησιά, διαθέτουν αντίστοιχα 80 και 100 και η Γαλλία, με 6.300 χλμ. ακτογραμμής, έχει 226.000 θέσεις.
 
Με αφορμή την εισήγηση του Περιφερειάρχη ΑΜ-Θ κ. Γιώργου Παυλίδη, στην τακτική συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, την Τετάρτη 11 Μαΐου 2016, να ανακηρυχτεί το 2017 σε έτος τουρισμού για την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης και εφαλτήριο για την τοποθέτηση της περιοχής ως διακριτού τουριστικού προορισμού στη θέση που της αξίζει, προσεγγίζω το θέμα «Μαρίνες στην Περιφέρεια της Ανατ. Μακεδονίας-Θράκης».
 
Στην Περιφέρεια Ανατ. Μακεδονίας-Θράκης μπορούμε να κάνουμε λόγο για δυο μαρίνες, αλλά στην πράξη δεν λειτουργεί επίσημα καμία.
 
• Μαρίνα (Παναγίας) Θάσου
 
Είναι ένα έργο που σχεδιάστηκε μεν, άρχισε η κατασκευή του, αλλά δεν ολοκληρώθηκε. Βρίσκεται 0,2 ναυτικά μίλια δυτικά του λιμένα Θάσου, με ανεξάρτητη είσοδο, με δυνατότητα ελλιμενισμού 189 σκαφών και βύθισμα 3 έως 4,5 μέτρα. Δεν λειτουργεί ως μαρίνα αλλά στην πράξη χρησιμοποιείται ως τμήμα του λιμένα Θάσου. Στην αριθ. 218/2012 Απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων (ΦΕΚ 2322Β/13-8-2012), με την οποία δόθηκε στο ΤΑΙΠΕΔ το δικαίωμα για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης είκοσι τριών (23) μαρίνων, δεν περιλαμβάνεται η μαρίνα (Παναγίας) Θάσου, προφανώς εξαιτίας των οικονομικών κι άλλων διεκδικήσεων που εκκρεμούν στα δικαστήρια.
 
• Μαρίνα Αλεξανδρούπολης
 
Είναι ένα έργο που σχεδιάστηκε για πρώτη φορά το 1993 από τον Ε.Ο.Τ, δεν ξεκίνησε ποτέ και φυσικά δεν υλοποιήθηκε. Στα πλαίσια εφαρμογής του Νόμου 2206/1994 «Ίδρυση, Οργάνωση, Λειτουργία και Έλεγχος των Καζίνο», εκδόθηκε η αριθ. 600/03-04-1995 Απόφαση του Υπουργού Τουρισμού (ΦΕΚ 269 Β /10-4-1995) με την οποία παραχωρήθηκε στην «ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ ΚΑΖΙΝΟ ΚΑΙ ΞΕΝΙΑ ΞΑΝΘΗΣ», άδεια για την ίδρυση, λειτουργία και εκμετάλλευση «Καζίνο» στην Ξάνθη με τη συμβατική υποχρέωση κατασκευής Μαρίνας στην Αλεξανδρούπολη σύμφωνα με προμελέτη του ΕΟΤ, προϋπολογισμού 3 δις δρχ. και συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα.
 
Είναι γεγονός ότι, για πολλά χρόνια, η τοπική κοινωνία «αποκοιμήθηκε» περιμένοντας τη υλοποίηση αυτής της εξαγγελίας. Σύμφωνα με τα επίσημα χρονοδιαγράμματα, η μαρίνα έπρεπε να αρχίσει να κατασκευάζεται επτά (7) χρόνια μετά τη λειτουργία του ΚΑΖΙΝΟ και να ολοκληρωθεί σε διάστημα 102 μηνών από την έκδοση της άδειας. Δυστυχώς, η ευκαιρία αυτή χάθηκε, τα χρόνια πέρασαν και όλες οι προθεσμίες εξέπνευσαν το 2006. Μετά από αυτό, άρχισαν συζητήσεις από τις εκάστοτε Διοικήσεις του ΟΛΑ ΑΕ για κατασκευή μαρίνας από τον ΟΛΑ ΑΕ αλλά και πάλι χωρίς κανένα αποτέλεσμα.
 
Κάποια στιγμή λοιπόν, η Περιφέρεια ΑΜΘ, που προσδοκά στην ανάπτυξη του τουρισμού, οφείλει να ενδιαφερθεί για το θέμα βοηθώντας τους Δήμους Αλεξανδρούπολης και Θάσου να ολοκληρώσουν τις προσπάθειές τους και να λειτουργήσουν πραγματικά μαρίνες στους οικείους Δήμους.
 
Αλεξανδρούπολη, 1 Ιουνίου 2016 

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.