Το παρελθον οδηγει τους εκπαιδευτικους εναντια στον φασισμο σημερα

Εκδήλωση ιστορίας για τον αγώνα των εκπαιδευτικών στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο στην Κομοτηνή

Οδηγός για το παρόν, και τη μάχη για την αναδυόμενη απειλή του φασισμού στο σήμερα, αποτελεί ο αγώνας των εκπαιδευτικών στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, στον οποίο ήταν αφιερωμένη η εκδήλωση ιστορίας που διοργάνωσαν ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ροδόπης σε συνεργασία με το περιοδικό «Σελιδοδείκτης για την εκπαίδευση και την κοινωνία» και με την Πολιτιστική Κίνηση Ν. Ροδόπης το απόγευμα της Παρασκευής 10 Νοεμβρίου.

Αντίσταση στον αναδυόμενο φασισμό

Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης παρουσιάστηκε σε πρώτη προβολή η νορβηγική ταινία «Η αντίσταση των εκπαιδευτικών» που αφορά την πραγματική ιστορία αγώνα των Νορβηγών εκπαιδευτικών στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Η συγκεκριμένη ταινία και η συζήτηση για την αντίσταση των εκπαιδευτικών, έγινε ανάμεσα στις επετείους της 28ης Οκτωβρίου και της 17 Νοέμβρη, που είναι και ημέρα μνήμης της Εθνικής Αντίστασης, τόνισε ο Πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών κ. Στέφανος Μακρυγιάννης.

Παράλληλα άδραξαν την ευκαιρία της έκδοσης του έργου για την ιστορία της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας με αφορμή τη συμπλήρωση των 100 ετών της, με τον πρώτο τόμο να διαπραγματεύεται την αντιστασιακή δράση των εκπαιδευτικών κατά τη διάρκεια της κατοχής, για να αναδείξουν ότι και σήμερα ο φασισμός με άλλα προσωπεία, επανέρχεται στην κοινωνική πραγματικότητα «είτε με την προκατάληψη απέναντι στον πρόσφυγα, είτε με το ρίξιμο της ευθύνης στον οποιοδήποτε αδύναμο».«Εδώ είναι ο ρόλος των εκπαιδευτικών» σημείωσε ο κ. Μακρυγιάννης εξηγώντας πως πρέπει να διδάξουν πως ο φασισμός αναπτύσσεται σε συγκεκριμένες πολιτικές και οικονομικές συγκυρίες σαν και αυτές που ζούμε σήμερα, με τεράστια κερδοφορία για τις επιχειρήσεις και τεράστια κοινωνική καταβύθιση.

Ο φασισμός, τόνισε ο κ. Μακρυγιάννης, έρχεται να κρύψει τις πραγματικές ευθύνες και να τις μεταφέρει στον διπλανό μας.

Οι εκπαιδευτικοί στην αντίσταση

Κατά την εκδήλωση πραγματοποιήσαν εισηγήσεις ο κ. Aarbakke Vemund, Καθηγητής στο Τμήμα Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ με θέμα «Πώς οι Νορβηγοί Εκπαιδευτικοί νίκησαν την εκπαίδευση των Ναζί» και ο κ. Χρήστος Τζήκας, Αναπληρωτής καθηγητής στο ΠΤΔΕ – ΑΠΘ και Υπεύθυνος έκδοσης του 1ου τόμου Ιστορίας της ΔΟΕ που περιλαμβάνει τα έτη 1922-1949, με θέμα την «Αντιστασιακή δράση των εκπαιδευτικών στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια της Ναζιστικής κατοχής».

Βέβαια η ΔΟΕ είχε καταργηθεί το 1936, για να ανασυστηθεί το 1946, αλλά υπήρχε παράνομη ομοσπονδία, όπως και σημαντική συλλογική δράση των δασκάλων εκείνη την περίοδο, που περιλαμβάνεται στο βιβλίο.

Παρουσίασε δε την δράση των δασκάλων σε τρεις κατευθύνσεις. Η πρώτη είχε να κάνει με την οργάνωση τοπικών αντιστασιακών οργανώσεων, την διαφώτιση, την Εθνική Αλληλεγγύη και τις μάχες του πολέμου, η δεύτερη τον αγώνα τους για την σωτηρία των παιδιών, και η τρίτη η μόρφωση των παιδιών.

Πολλοί ζυμώθηκαν με το σχέδιο της Λαϊκής παιδείας της ΠΕΕΑ, που μιλούσε για ένα Τεχνικό σχολείο για όλους, μέριμνα κτλ. Συνέβη όμως, ανέφερε, και μια αλλαγή στους δασκάλους την περίοδο εκείνη, μιας και ενώ υπηρετούσαν ένα έθνος της αστικής τάξης, ταυτίστηκαν με τον λαό και ονειρεύτηκαν μια κοινωνία με περισσότερη δικαιοσύνη και λιγότερη αδικία και εκμετάλλευση.

Βέβαια το θέμα της εκπαίδευσης αντιμετωπίστηκε διαφορετικά από τις τρεις δυνάμεις που κατείχαν στην Ελλάδα, με σκληρότερη στην περιοχή που δέχτηκε τη Βουλγαρική Κατοχή, όπου απαγορεύτηκε η ελληνική γλώσσα στα σχολεία και διώχθηκαν οι δάσκαλοι, προσπαθώντας να βουλγαροποιήσουν όλη την περιοχή.

Όσοι δάσκαλοι ήταν ντόπιοι ιδιώτευσαν, είτε μετακινήθηκαν δυτικά του Στρυμώνα, είτε επέστρεψαν στις πατρίδες τους. Στα αρχεία φαίνεται ότι μετά την απελευθέρωση, επανήλθαν όσοι ήταν ντόπιοι και μετακινήθηκαν δυτικά του Στρυμώνα, αλλά όχι όσοι δεν ήξεραν που είναι, και έτσι πιθανότατα πέρασαν στην αντίσταση, και μόνο μετά το 1950 άρχισε να χαλαρώνει η κατάσταση. Τα πράγματα ήταν λίγο διαφορετικά για τη μειονότητα, μιας και οι Βούλγαροι προσπαθούσαν να κρατήσουν καλές σχέσεις με την Τουρκία, εφαρμόζοντας στην εκπαίδευση τους δικούς τους νόμους δημιουργώντας προσκόμματα στην εκπαίδευση. Είχαν δε προτίμηση στην παλαιομουσουλμάνους, που χρησιμοποιούσαν τα αραβικά για την γραφή, ερχόμενοι σε ρήξη με την Τουρκία για αυτό το θέμα

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.