Οι πολυτροποι «Γλωσσοναυτες» της Θρακης

Μια παρουσίαση του εγχειρήματος που έβαλε στόχο τη διάδοση της ελληνικής γλώσσας και του πολιτισμού παγκοσμίως

Η Ξάνθη είναι γνωστή σε όλη την Ελλάδα για το καρναβάλι της, τις γιορτές της παλιάς πόλης, τις γαστρονομικές της απολαύσεις. Στον κόσμο όμως των social media που προβάλλουν την ελληνική γλώσσα και τον πολιτισμό, η Ξάνθη γίνεται γνωστή ανά την υφήλιο τα τελευταία δύο χρόνια για τους «Γλωσσοναύτες» της, τους «Glossonauts». Μέσα στα πλαίσια των δράσεών τους για την εξοικείωση των μαθητών και των μαθητριών με τη χρήση των social media, επισκέφτηκαν και το σχολείο μας (14 Φεβρουαρίου 2024), το 3ο Πειραματικό ΓΕΛ Κομοτηνής, και μαζί τους δημιουργήσαμε το πρώτο μας βίντεο που το ανεβάσαμε στο youtube και στις άλλες διαδικτυακές πλατφόρμες των Glossonauts.

Οι Γλωσσοναύτες / Glossonauts επισκέπτονται σχολεία στην Ξάνθη και την Κομοτηνή και σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς ενημερώνουν για τη χρήση των social media, τους κινδύνους αλλά και τις ευκαιρίες ανάπτυξης της δημιουργικότητας των νέων. Εκπαιδεύουν, τέλος, μαθητές και μαθήτριες στη δημιουργία εκπαιδευτικών βίντεο για την προβολή της ελληνικής γλώσσας. Έτσι έγινε στο 3 Πειραματικό ΓΕΛ Κομοτηνής με τον όμιλο ρητορικής και τη δημοσιογραφική ομάδα του σχολείου σε συνεργασία με τις φιλολόγους Κική Παιδαράκη, Σταυρούλα Μαυρίδου και Έλενα Χατζηγιαννάκη. Έτσι έγινε και στην Ξάνθη (4ο ΓΕΛ Ξάνθης, Δημοτικά Σχολεία) και συνεχίζει να γίνεται με προσκλήσεις που απευθύνουν σχολεία στους Glossonauts μέσα στα πλαίσια του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού αλλά και άλλων εκπαιδευτικών δράσεων. Τα εκπαιδευτικά αυτά βίντεο που δημιουργούν οι μαθητές και οι μαθήτριες της Θράκης με τους Γλωσσοναύτες/ Glossonauts ανεβαίνουν στο youtube και στις άλλες διαδικτυακές πλατφόρμες (instagramm, tic toc) και παρακολουθούνται από χιλιάδες σε ολόκληρο τον κόσμο.

«Αυτός ο κόσμος ο μικρός ο μέγας» των social media μπορεί να γίνει ο δικός μας κόσμος για τη διάδοση της ελληνικής γλώσσας και του πολιτισμού παγκοσμίως. Αυτό είναι το μήνυμα που πήραμε από τη συνάντησή μας με τους Γλωσσοναύτες, εμείς ο όμιλος ρητορικής και η δημοσιογραφική ομάδα ρητορικής του 3ου Πειραματικού ΓΕΛ Κομοτηνής. Και το μήνυμα που στέλνουμε στα social media με τη δική μας φωνή μαζί με τους πολύτροπους σαν τον Οδυσσέα Glossonauts είναι: «You speek Greek, you just don’t know it!»

Συμμετέχουμε λοιπόν κι εμείς ως «Γλωσσοναύτες» μαζί και με τους άλλους μαθητές και μαθήτριες σχολείων της Θράκης σε αυτή τη σύγχρονη αργοναυτική εκστρατεία του 21ου αιώνα στα social media. Το δικό μας «χρυσόμαλλο δέρας» είναι η προβολή και η διάδοση την ελληνικής γλώσσας και του πολιτισμού ανά την υφήλιο, χρησιμοποιώντας την τεχνολογία και τις επικοινωνιακές δυνατότητες των social media.

Ποιοι είναι όμως οι Γλωσσοναύτες/ Glossonauts και ποιο το όραμα της «γλωσσοναυτικής εκστρατείας» τους; Γι’ αυτά θα μας μιλήσει στην παρακάτω συνέντευξη που μας έδωσε ο ιδρυτής της διαδικτυακής αυτής κοινότητας Κωνσταντίνος Βλάχος, φιλόλογος – γλωσσολόγος, υποψήφιος διδάκτορας Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

Ας γνωριστούμε ξεκινώντας με τα πραγματολογικά στοιχεία, Κωνσταντίνε. Ποιοι είναι οι Γλωσσοναύτες / Glossonauts με τους χιλιάδες ακολούθους στα social media και ποιος είναι ο στόχος των δράσεών τους;

Οι Glossonauts, καταρχάς, είναι μια startup επιχείρηση που ιδρύθηκε τον Σεπτέμβριο του 2021 με έδρα την Ξάνθη και δραστηριοποιείται στον χώρο της γλωσσικής εκπαίδευσης, της παραγωγής ψυχαγωγικών και εκπαιδευτικών βίντεο αλλά και της ανάπτυξης καινοτόμων εφαρμογών για την προώθηση και καλλιέργεια της ελληνικής γλώσσας και του πολιτισμού.

Στον πυρήνα της βρίσκεται μια ομάδα φιλολόγων-γλωσσολόγων και νέων επαγγελματιών των social media που την αποτελούν οι παρακάτω: Κωνσταντίνος Βλάχος (Ιδρυτής, υποψήφιος διδάκτορας ΠΘ), Γεώργιος Χατζηιωαννίδης (Συνιδρυτής), Τζιχάν Χατζή Ιμπραμ Κενάν, (παραγωγή περιεχομένου), Λόης Βαρταμίδης (υπεύθυνος social media), Θάνος Γεωργατζής, (διδασκαλία ελληνικών), Κατερίνα Μπιζώτα, (διδασκαλία ελληνικών), Βλάσης Μανωλιάς (διδασκαλία ελληνικών), Ελευθερία Δεληγιάννη (διδασκαλία ελληνικών), Μαρία Μαντζουράνη (διδασκαλία ελληνικών), Κατερίνα Μακρή, (ακαδημαϊκή υπεύθυνη – Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας), Σταυριάνα Σούμπαση (εκπαίδευση εκπαιδευτικών), Δημήτρης Βλάχος, (παραγωγή περιεχομένου). Αυτή είναι η ομάδα μας, η οποία διευρύνεται συνεχώς, γιατί είμαστε ανοιχτοί σε συνεργασίες με όσους μοιράζονται τον στόχο μας, να κάνουμε την ελληνική γλώσσα και τον πολιτισμό viral στο διαδίκτυο.

Όμως οι Γλωσσοναύτες είναι κάτι πολύ περισσότερο από μια νεοσύστατη επιχείρηση. Είναι μια ολόκληρη διαδικτυακή κοινότητα που αριθμεί μέσα σε δύο χρόνια 100.000 ακολούθους στα social media. Μια κοινότητα αγάπης για την ελληνική γλώσσα και τον πολιτισμό με ιδιαίτερη απήχηση ανάμεσα σε νέους σε όλον τον κόσμο, έτσι θα την χαρακτηρίζαμε την κοινότητά μας και αυτό θέλουμε να είμαστε.

Σε ποιες πλατφόρμες δραστηριοποιείστε και πού μπορεί να βρει κανείς τις παραγωγές σας;

Θα μας βρείτε ως «Glossonauts» σε όλα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης: Τικ τοκ, Instagram, Youtube, Facebook, spotify, google podcasts, apple podcasts. Και φυσικά και στην ιστοσελίδα μας www.glossonauts.com. Ας σημειωθεί εδώ ότι τα βίντεό μας, ιδιαίτερα οι παραγωγές μας με περιεχόμενο από την ελληνική μυθολογία, είναι υποτιτλισμένα στα ελληνικά, αγγλικά, τουρκικά και έχουν αποσπάσει πολύ καλές κριτικές από την εκπαιδευτική κοινότητα και το εξωτερικό. Να προσθέσω ακόμη ότι έχουμε και παραγωγές εκλαΐκευσης θεμάτων γλωσσολογικού περιεχομένου στο youtube ως «Glossa Productions», πρόδρομο των Glossonauts, με πολύ καλές κριτικές από την ακαδημαϊκή κοινότητα.

Κωνσταντίνε, οι Glossonauts μέσα σε δύο χρόνια πετύχατε τόσα πολλά. Θα μπορούσατε να ξεχωρίσετε κάποια από αυτά τα επιτεύγματά σας που σας έκαναν περήφανους;

Δεν θα έλεγα «περηφάνεια», γιατί βρισκόμαστε ακόμη στην αρχή, αλλά οπωσδήποτε μεγάλη είναι η ικανοποίησή μας από την ανταπόκριση του κόσμου στις παραγωγές μας. Ιδιαίτερα μάλιστα η αγάπη που μας δείχνουν οι νέοι στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Ωστόσο, θα μπορούσα να ξεχωρίσω δύο γεγονότα που μας εμψύχωσαν στο εγχείρημά μας αυτό και λειτούργησαν σαν καλοί οιωνοί ότι η γλωσσοναυτική μας περιπέτεια εξελίσσεται σταθερά με επιτυχία σε αχαρτογράφητες μέχρι τώρα περιοχές των social media.

Το πρώτο γεγονός είναι η βράβευσή μας, στις 30/11/2023, στον διαγωνισμό επιχειρηματικότητας και καινοτόμων ιδεών που οργάνωσε η Θερμοκοιτίδα Νεοφυών Επιχειρήσεων του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης «Thinc Thrace Incubator». Πραγματικά είχαμε την αίσθηση τότε σαν τους Αργοναύτες της αργοναυτικής εκστρατείας ότι με τη βράβευση αυτή περάσαμε τις «συμπληγάδες» της επιχειρηματικής αξιολόγησης.

Το δεύτερο γεγονός είναι όμως το πιο σημαντικό για μας, γιατί μας έδειξε ότι το όραμά μας να κάνουμε την Ξάνθη και ευρύτερα τη Θράκη κέντρο διάδοσης της γλώσσας και του πολιτισμού δεν είναι όνειρο απατηλό, αλλά γίνεται πραγματικότητα. Αναφέρομαι στο 1ο Φεστιβάλ Πολυγλωσσίας και Social Media που πραγματοποιήσαμε στην Ξάνθη, στο εμβληματικό κτήριο «Πολυχώρος Τέχνης και Σκέψης – Οικία Μάνου Χατζηδάκη», 20 και 21 Οκτωβρίου 2023, με τη συνεργασία της ΠΕ Ξάνθης και τοπικών επιχειρήσεων. Η συμμετοχή του κοινού και της εκπαιδευτικής κοινότητας σε αυτό το Φεστιβάλ υπήρξε ενθουσιώδης.

Κλείνοντας τη συνέντευξη αυτή, αν σας ρωτούσαμε τι καινούργιο έχουν να προτείνουν οι Γλωσσοναύτες στη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας τι θα απαντούσατε;

Πολύ ωραίο το ερώτημα, αλλά ο χώρος είναι περιορισμένος για την ανάπτυξη μιας διεξοδικής απάντησης. Ωστόσο, θα έλεγα συνοπτικά ότι εμείς οι Γλωσσοναύτες δεν δίνουμε όγκο ασύνδετων μεταξύ τους γλωσσικών πληροφοριών ούτε περιοριζόμαστε σε μια στείρα αρχαιολατρία, αλλά αφηγούμαστε ιστορίες με νόημα στις οποίες πρωταγωνιστούν άνθρωποι με όρεξη για ζωή και δημιουργία. Καλή ώρα όπως οι μαθητές, οι μαθήτριες και οι εκπαιδευτικοί του σχολείου σας, του εξαιρετικά δραστήριου και δημιουργικού 3ο Πειραματικού ΓΕΛ Κομοτηνής, που συμμετείχαν στην παραγωγή του βίντεό μας. Μέσα σε αυτές τις αφηγήσεις μας οι γλωσσικές πληροφορίες ενσωματώνονται χωρίς να συνθλίβουν με το βάρος τους τον ακροατή, που ενδιαφέρεται να μάθει ή και να βελτιώσει τα ελληνικά του, και να απολαύσει έτσι το συναρπαστικό ταξίδι στην ελληνική γλώσσα και τον πολιτισμό. Είτε αφηγούμενοι ιστορίες από την ελληνική μυθολογία, είτε συνταγές μαγειρικής, είτε επισημαίνοντας την παρουσία ελληνικών λέξεων σε ευρωπαϊκές γλώσσες, είτε προβάλλοντας το φυσικό περιβάλλον του τόπου μας και αφηγούμενοι ιστορίες γι’ αυτό, εστιάζουμε στο νόημα της αφήγησης που έχει αξία για τη ζωή την ίδια. Η εικόνα που δίνουμε για την ελληνική γλώσσα και τον πολιτισμό δεν είναι μια ασπρόμαυρη εικόνα, αλλά μια ζωγραφιά με χίλια χρώματα (γεύσεις, συγκινήσεις, νοήματα) σαν τη Θράκη μας, την πατρίδα και αφετηρία των Glossonauts.

Κωνσταντίνε, σε ευχαριστούμε για την κατατοπιστική αυτή συνέντευξη και για τη συνεργασία σου με τον όμιλο ρητορικής και τη δημοσιογραφική ομάδα του 3ου Πειραματικού ΓΕΛ Κομοτηνής.

Κι εγώ σας ευχαριστώ για τη συμβολή σας στην προβολή της ελληνικής γλώσσας στα social media μέσα από αυτή τη συνεργασία μας. Σας εύχομαι από καρδιάς να συνεχίσετε νικηφόρα τη δική σας γλωσσοναυτική εκστρατεία μέσα από τον όμιλο ρητορικής και τη δημοσιογραφική σας ομάδα. Γιατί η ρητορική και η δημοσιογραφία αποτελούν δύο προνομιακά αγωνιστικά πεδία της γλώσσας.

Το κείμενο έγραψαν και υπογράφουν οι:

-Όμιλος ρητορικής του 3ου Πειραματικού ΓΕΛ Κομοτηνής

-Δημοσιογραφική ομάδα του 3ου ΓΕΛ Κομοτηνής

-Δημήτρης Βλάχος, φιλόλογος-συγγραφέας, τέως σχολικός σύμβουλος φιλολόγων Ροδόπης

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.