«Η κορη της Μαριας Καλλας» της Γεωργιας Συμεωνιδου συστηθηκε στην Κομοτηνη

Από τους Δώρα Κάσσα-Παπαδοπούλου, Φωτεινή Ναούμ, Νατάσσα Βαφειάδη και Νεκτάριο Μουρδικούδη, στον ρόλο του συντονιστή
«Αποκάλυψη: Βρέθηκε απόγονος  της Μαρίας Κάλλας»

«Βόμβα μεγατόνων. Η μεγαλύτερη ντίβα των αιώνων γέννησε κόρη η οποία ζει στην πόλη των Σερρών»

«Η Μαρία Κάλλας ζει μέσα από την κόρη της»

Έχει άραγε κόρη η κορυφαία Ελληνίδα υψίφωνος Μαρία Κάλλας και μάλιστα μεγαλωμένη στις Σέρρες;

Μάλιστα, έχει, και το απόγευμα της Τετάρτης 29 Ιουνίου συστήθηκε στους Κομοτηναίους, στη φιλόξενη αυλή της Λέσχης Κομοτηναίων. Ο λόγος φυσικά για την «Κόρη της Μαρίας Κάλλας», το πνευματικό δημιούργημα της Γεωργίας Συμεωνίδου που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Παρατηρητής της Θράκης. Ένα μυθιστόρημα που περιστρέφεται γύρω από την ιδιαίτερα αυτή πρωτότυπη φήμη, που σελίδα τη σελίδα καταφέρνει και οικοδομείται μια επίπλαστη πραγματικότητα βασισμένη σε ένα ψέμα, ή μήπως μια αλήθεια;

Την «κόρη της Μαρίας Κάλλας» γνώρισαν λοιπόν οι συμπολίτες μας, σε μια εκδήλωση που διοργανώθηκε από τις εκδόσεις Παρατηρητής της Θράκης, την Πολιτιστική Κίνηση Ν. Ροδόπης και τη Λέσχη Κομοτηναίων, στην οποία συμμετείχαν η κ. Δώρα Κάσσα-Παπαδοπούλου, φιλόλογος και Γενική Γραμματέας της Πολιτιστικής Κίνησης, που έθεσε τις συντεταγμένες για να κατανοήσουμε το στίγμα του βιβλίου, η κ. Φωτεινή Ναούμ, συγγραφέας, που τόνισε ιδιαίτερα τον ρόλο του ψεύδους και της σύγχρονης δημοσιογραφικής «αλητείας», η κ. Νατάσσα Βαφειάδου, δημοσιογράφος, η οποία αναφέρθηκε στη σύγχρονη τρομακτική δημοσιογραφική πραγματικότητα, και ο Νεκτάριος Μουρδικούδης, φιλόλογος, σε ρόλο συντονιστή, με την παρουσία της συγγραφέως, που επέστρεψε στην πόλη μετά από αρκετά χρόνια απουσία της, σε μια πόλη που επάξια χαρακτηρίζεται και δεύτερη πατρίδα της, μιας και έζησε και έδρασε εδώ μέσω της εκπαιδευτικής και πολιτιστικής της δράσης για 27 ολόκληρα χρόνια.

Δώρα Κάσσα-Παπαδοπούλου, «Πολύτιμη συντροφιά το βιβλίο της Γεωργίας Συμεωνίδου»

Ευχάριστη έκπληξη στην εκδήλωση αποτέλεσε η θεατρική απόδοση αποσπασμάτων του βιβλίου από τα ταλαντούχα μέλη της Θεατρικής Ομάδας της Πολιτιστικής Κίνησης Ν. Ροδόπης, τους κ. Λίτσα Κυριαζίδου, Αγάπη Ηλιάδη και Απόστολο Πεχλιβανίδη

Η κ. Κάσσα-Παπαδοπούλου κήρυξε την έναρξη της εκδήλωσης, καλώντας μας σε μια διαδικασία «μύησης» στον κόσμο του βιβλίου και το κατάφερε δίχως άλλο, με τη σύμπραξη των μελών της Θεατρικής Ομάδας της Πολιτιστικής Κίνησης Ν. Ροδόπης, συγκεκριμένα των κ. Αγάπης Ηλιάδη, Λίτσας Κυριαζίδου και Απόστολου Πεχλιβανίδη, που με αριστουργηματικό τρόπο έδωσαν «σάρκα και οστά» σε βασικούς ήρωες του βιβλίου και ζωντάνεψαν στιγμιότυπα της αφηγηματικής δράσης. Βασικός «ενορχηστρωτής» τους όμως ήταν η κ. Κάσσα, η οποία μεταξύ άλλων ανέφερε: «H ουσία του βιβλίου της Γεωργίας Συμεωνίδου σχετίζεται άμεσα με το μήνυμα τού κορυφαίου θεατρικού έργου του Λουίτζι Πιραντέλλο “Έτσι είναι, αν έτσι νομίζετε”. Σ’ αυτό το έργο οι άνθρωποι προσπαθούν να αποδείξουν την αλήθεια τους με βάση τα φαινόμενα. Αλλά πώς να ξεχωρίσουν την αλήθεια από τα φαινόμενα, εφόσον πρόκειται για διαδικασία υποκειμενική και συνάμα δύσκολη; Επιπλέον, υπάρχει και η νοσηρή συνήθεια σε κάθε σχεδόν άνθρωπο να παίρνει θέση για τα ζητήματα της προσωπικής ζωής των άλλων, χωρίς καν να του έχει ζητηθεί. Αδιακρισία; Έλλειψη σεβασμού; Ποικίλα συμφέροντα; Έτσι, προκύπτουν πολλές αληθοφανείς εκδοχές στην ερμηνεία των γεγονότων. Στην ουσία τους όμως ψεύτικες. Fake News θα λέγαμε σήμερα που παίρνουν τεράστιες διαστάσεις, ιδιαίτερα από την αναπαραγωγή τους από τα έντυπα και τα ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης και κοινωνικής δικτύωσης. Αυτό ακριβώς συμβαίνει και στο βιβλίο. […]

Στο βιβλίο της Γεωργίας Συμεωνίδου ο αναγνώστης λυτρώνεται συναισθηματικά, όταν προκύπτουν λύσεις στα προβλήματα των ηρώων του μυθιστορήματος. Και λύσεις προκύπτουν –ανθρώπινες, όχι απόλυτες– από το άγγιγμα της φιλίας, του έρωτα, της τρυφερότητας και της κατανόησης των άλλων, από το παρεάκι των ζώων, από την αποκάλυψη της αλήθειας, από το χιούμορ που σώζει, από τη συντροφικότητα και την αλληλεγγύη που καθαγιάζουν τις σχέσεις

Στο βιβλίο της Γεωργίας Συμεωνίδου ο αναγνώστης λυτρώνεται συναισθηματικά, όταν προκύπτουν λύσεις στα προβλήματα των ηρώων του μυθιστορήματος. Και λύσεις προκύπτουν –ανθρώπινες, όχι απόλυτες– από το άγγιγμα της φιλίας, του έρωτα, της τρυφερότητας και της κατανόησης των άλλων, από το παρεάκι των ζώων, από την αποκάλυψη της αλήθειας, από το χιούμορ που σώζει, από τη συντροφικότητα και την αλληλεγγύη που καθαγιάζουν τις σχέσεις.

Πολύτιμη, επομένως, συντροφιά το βιβλίο της Γεωργίας Συμεωνίδου “Η κόρη της Μαρίας Κάλλας”, γιατί έχει έναν απλό και οικείο τρόπο να μας σεργιανίζει στα αξιοθέατα της ψυχής των ηρώων της, αλλά και στα αξιοθέατα της δικής της ευγενικής ψυχής».

Φωτεινή Ναούμ, «Η συγγραφέας πραγματεύεται και στήνει ένα καλοδουλεμένο έργο πάνω στον καμβά της φήμης»

Ακολούθως, τη δική της αναγνωστική ματιά μοιράστηκε η κ. Φωτεινή Ναούμ, εμμένοντας ιδιαίτερα στο πρωτότυπο θέμα του πεζογραφήματος, αλλά και στην πάλη ψεύδους και αλήθειας που ξετυλίγεται. Ενδεικτικά τόνισε πως «το παρόν μυθιστόρημα μπλέκεται με το παρελθόν, και ότι οι ιστορίες των ανθρώπων έρχονται να συναντήσουν τη μία, την ξεχωριστή ιστορία του καθενός μας. Η Πένη αναζητά και πάλι τα σημάδια της ύπαρξής της, ψάχνει να βρει τη θέση της στην οικογένεια, στη μικρή πόλη, στον κόσμο. Στο μεταξύ, παρατηρούμε πως αμέτρητες μικρές συμπτώσεις έχουν συμβεί στη ζωή της, κατάλληλες, χρήσιμες για έναν ιδιοφυή νου να τις αρπάξει, να τις δέσει, να στήσει πάνω τους μια νέα ιστορία.

Η Αθηνά, επιστήθια φίλης της Πένης, θεωρεί πως η δεύτερη κρύβει κάποια μυστικά. Και όχι μόνο τα κρύβει, αλλά έμμεσα, με τον τρόπο της, την προγκίζει να τα ανακαλύψει. Μέσα από έναν διάλογο που θυμίζει γρήγορο πινγκ πονγκ, θα μπορούσαμε να πούμε πως της ζητάει την άδεια να ερευνήσει τη ζωή της αλλά και να φέρει στο φως, αυτό που ήδη υποψιάζεται και θα ταράξει τον κόσμο. […]

Πέρα από την εξιστόρηση μιας οικογένειας, η συγγραφέας θίγει ζητήματα που είναι σε όλους γνωστά, αν και συχνά αποσιωπούνται, της μέσης ελληνικής οικογένειας, αλλά και της μέσης ελληνικής και όχι μόνο κοινωνίας. Πραγματεύεται και στήνει ένα καλοδουλεμένο έργο πάνω στον καμβά της φήμης, της πάλης ανάμεσα στο ψεύδος και την αλήθεια. Μας φέρνει μπροστά στην πραγματικότητα της αστραπιαίας αναπαραγωγής μιας είδησης, στην ταχύτητα με την οποία μεταδίδεται και λειτουργεί σαν οδοστρωτήρας, σαν τσουνάμι στους ανθρώπους που εμπλέκονται

Έτσι λοιπόν, πέρα από την εξιστόρηση μιας οικογένειας, η συγγραφέας θίγει ζητήματα που είναι σε όλους γνωστά, αν και συχνά αποσιωπούνται, της μέσης ελληνικής οικογένειας, αλλά και της μέσης ελληνικής και όχι μόνο κοινωνίας. Πραγματεύεται και στήνει ένα καλοδουλεμένο έργο πάνω στον καμβά της φήμης, της πάλης ανάμεσα στο ψεύδος και την αλήθεια. Μας φέρνει μπροστά στην  πραγματικότητα της αστραπιαίας αναπαραγωγής μιας είδησης, στην ταχύτητα με την οποία μεταδίδεται και λειτουργεί σαν οδοστρωτήρας, σαν τσουνάμι στους ανθρώπους που εμπλέκονται. Η αγορά θέλει πωλήσεις και το φιλοθέαμον κοινό να ικανοποιηθεί».

Νατάσσα Βαφειάδου, Η Γεωργία της μνήμης και η τρομακτική δημοσιογραφική πραγματικότητα

Παλιοί και νέοι γνώριμοι της συγγραφέως την καλωσόρισαν στην Κομοτηνή, τη δεύτερη πατρίδα της

Όπως λοιπόν έγινε μέχρι τώρα κατανοητό, η φήμη, οι ψευδείς ειδήσεις, ή αλλιώς τα fake news, κατευθύνουν την αφηγηματική πράξη, αποτελώντας έναν από τους βασικούς πυλώνες της. Για αυτήν λοιπόν τη διάσταση της δημοσιογραφίας, μίλησε η κ. Νατάσσα Βαφειάδη, που περιέγραψε εν συντομία την τρομακτική αυτή πλέον δημοσιογραφική πρακτική, μια πρακτική που δυστυχώς έχει γίνει συνήθεια πολλών. Επέρριψε αρχικά την ευθύνη στα ίδια τα Μέσα, που πολλές φορές δεν ακολουθούν τη νομιμότητα, θέτοντας ως βασικό στόχο την αύξηση της απήχησης και του κέρδους, παραμερίζοντας έτσι τη δημοσιογραφική δεοντολογία. Ανέφερε ακόμη ότι πολλοί πλέον αποκτούν δημοσιογραφικό ρόλο, καταγράφοντας απλώς με το κινητό τους μια είδηση και σχολιάζοντας στα social media κάποιο γεγονός, δίχως προηγουμένως να το έχουν στοιχειοθετήσει, ενώ στη συνέχεια, δεν υπάρχει κάποιο «φίλτρο» από τους δέκτες. Εμείς λοιπόν, ως θεατές, ως δέκτες των ειδήσεων αυτών, δεν έχουμε καλλιεργήσει τα απαραίτητα εκείνα κριτήρια ώστε να αντιμετωπίζουμε τις ειδήσεις και την πληροφόρηση που λαμβάνουμε κριτικά.

Εκτός όμως από τις «φυσιολογικές» αυτές πλέον δημοσιογραφικές πρακτικές, η ίδια αναφέρθηκε και στη σχέση της με τη συγγραφέα, μοιράστηκε βιώματα και μνήμες που έχει μαζί της, μιας και εκείνη υπήρξε πάντοτε παρούσα στη ζωή της, είτε ως φυσική παρουσία είτε μέσω αναφορών από τρίτους.

Οι εισηγήσεις ολοκληρώθηκαν με τη θεατρική απόδοση ενός ακόμη χαρακτηριστικού αποσπάσματος από το μυθιστόρημα, για να πάρει τον λόγο στη συνέχεια η συγγραφέας, που ευχαρίστησε θερμά τους παρευρισκόμενους, φίλους παλιούς και νέους, που συναντήθηκαν και πάλι με αφορμή το βιβλίο.

Οι παρουσίες…

Η άφιξη της Γεωργίας Συμεωνίδου στην Κομοτηνή αποτέλεσε ευκαιρία για να ανταμωθούν παλιοί και νέοι γνώριμοί της, από τους Πολιτιστικούς Συλλόγους όπου η ίδια έδρασε στο παρελθόν, όπως τον Σύλλογο Γυναικών Ν. Ροδόπης «Γυναίκα και Δημιουργία» κ.ά. Ενδεικτικά, το «παρών» έδωσαν ο σύζυγος τής κ. Κάσσα, κ. Αλέξανδρος Παπαδόπουλος, η εκπαιδευτικός κ. Σοφία Σουβατζόγλου, οι δικηγόροι κ. Έλπη Μπλεκάτση και Λεύκη Κιοσσέ, οι εγκάρδια φίλοι της συγγραφέως κ. Πέτρος Βαφειάδης και Τζένη Κατσαρή-Βαφειάδη, ο Πρόεδρος του Συλλόγου Καλλιτεχνών Ν. Ροδόπης Αθηνίων κ. Άρης Ασσαριωτάκης, η συγγραφέας Βάντα Παπαϊωάννου-Βουτσά, η σύζυγος του Θανάση Πανδρευμένου κ. Χρυσούλα Κονταρίδου, οι φιλόλογοι κ. Μαρίνα Θανάσαινα και Χριστίνα Κουκουβέτση, αλλά και οι κ. Ζάνα Καταροπούλου, Σοφία Πίτατζη, Κούλα Παπαδριέλλη, Λεμονιά Μενή, Λίτσα Καρυοφυλλίδου, Έλενα και Νίκη Λιβεριάδου και πολλοί ακόμη.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.