Εγκαινια για την εκθεση ψηφιδωτου του Γιωργου Τσεκου

Να κάνει το ψηφιδωτό μέρος του ιδιωτικού και του δημόσιου χώρου στην Κομοτηνή φιλοδοξεί ο καλλιτέχνης

Να φέρει το ψηφιδωτό στην καθημερινότητα της Κομοτηνής θέλει ο Γιώργος Τσέκος, η θεματική έκθεση έργων ψηφιδωτού του οποίου άνοιξε τις πόρτες της το Σάββατο 20 Απριλίου στη Δημοτική Παπαδριέλλειο Πινακοθήκη-Μέγαρο Στάλιου.

Η έκθεση διοργανώθηκε από τον Σύλλογο Καλλιτεχνών Αθηνίων, στο εργαστήρι ψηφιδωτής Τέχνης του οποίου διδάσκει ο κ Τσέκος, με γνώμονα την προώθηση των Εικαστικών Τεχνών αλλά και την γνωριμία του ευρύτερου κοινού με αυτή την τεχνική, η οποία έχει ιστορία χιλιετιών.

Έτσι εκτέθηκαν έργα φτιαγμένα με την παραδοσιακή βυζαντινή και ρωμαϊκή τεχνική  ως επί το πλείστον και σε αγιογραφίες, αλλά και μοντέρνα έργα και τεχνικές  και  προσωπογραφίες, που έδωσαν στο κοινό να καταλάβει τη διάσταση της εξέλιξης της τέχνης του ψηφιδωτού. 

Ο κ. Τσέκος τόνισε πως έχει αφιερώσει 35 χρόνια από τη ζωή του στο ψηφιδωτό, διδάσκει αυτή την τέχνη ενώ είναι ακόμα διδασκόμενος, μιας και θεωρεί πως η διδασκαλία στο ψηφιδωτό δεν τελειώνει ποτέ και πάντα ανακαλύπτεις πράγματα.

Είναι μεγάλη του χαρά πάντως πως η πρώτη του έκθεση λαμβάνει χώρα στην Κομοτηνή, παρόλο που έχει ένα καημό και ένα παράπονο. Έχοντας γυρίσει λόγω της εργασίας του αρκετές πόλεις στη χώρα αλλά και την περιοχή μας, παρατήρησε πως στην Κομοτηνή, αν εξαιρέσει κανείς την εκκλησία, της λείπει το ψηφιδωτό ως διακόσμηση, για αυτό και συζητούν με τους φορείς και το σύλλογο να αναδειχθεί μέσα στην πόλη το ψηφιδωτό, κάτι που έχει προχωρήσει σε άλλες πόλεις, αλλά και στην αρχιτεκτονική και τη διακόσμηση.

«Προσπαθώ να δώσω το δικό  μου  στίγμα»

Ο κ. Τσέκος λίγο πριν το άνοιγμα της έκθεσής του μίλησε στο Ράδιο Παρατηρητής και τη Νατάσσα Βαφειάδου για την τέχνη του ψηφιδωτού κάνοντας λόγο για μια πανάρχαια  τέχνη, η  οποία τείνει στις  μέρες  μας  να  εξαλειφτεί.  Βέβαια υπάρχουν οι  εκδοχές της σε πιο  μοντέρνες εκφάνσεις,  και πρόκειται για μια σπάνια και σπουδαία  τέχνη, για αυτό και είναι χαρούμενος για το γεγονός ότι η  κοινωνία της Κομοτηνής θα αφουγκραστεί και θα αισθανθεί  λίγο  αυτή τη μορφή  της τέχνης.

Το ταξίδι του στην τέχνη του ψηφιδωτού ξεκίνησε στα 17 του χρόνια στην Αθήνα, με τον σπουδαίο ψηφιδογράφο, Κώστα Μαυρίδη,  όπου  διατέλεσε για 1,5 χρόνο βοηθός του, πριν φύγει στρατιώτης.

Μετά βρέθηκε  στη Σχολή Καλών Τεχνών  και ζήτησε τη βοήθεια  του  Γιάννη Κολέφα, του αείμνηστου  δασκάλου της τέχνης του ψηφιδωτού, που άφησε πάρα  πολλά  στην  τέχνη του ψηφιδωτού.

Το 1981  βρέθηκε στην μητέρα-πατρίδα του την Κρήτη, όπου ξεκίνησε  να  ασχολείται  επαγγελματικά με το ψηφιδωτό,  με  ένα  εργαστήρι για  τα πέντε χρόνια στον καλλιτεχνικό χωριό Βερέκυνθος, λίγο έξω από τα Χανιά.

Το 2013 άνοιξε  τα φτερά του, βρέθηκε προς τη Θράκη  και την Κωνσταντινούπολη τολμώντας να διευρύνει  τις δυνατότητες των έργων  του  και τα τρία τελευταία  χρόνια βρίσκεται  στην Κομοτηνή.

«Προσπαθούσα όλα αυτά τα χρόνια και ιδιαίτερα πολύ  περισσότερο τα τελευταία,  να δώσω το δικό  μου  στίγμα στην κατασκευή μωσαϊκών» σημείωσε, εξελισσόμενος με άλλες μορφές  σχεδίων και  συγγραμμάτων, προκειμένου  να  διευρύνει  το σχήμα αυτής της τέχνης.

Σημαντικό ενδιαφέρον για το ψηφιδωτό στην Κομοτηνή

Ο κόσμος θεωρεί  ακριβή  τέχνη το ψηφιδωτό, παρόλο που δεν είναι. Ο κ. Τσέκος μάλιστα, σε συνεργασία με αρχιτέκτονες και διακοσμητές, κατάφερε να εμπλουτίσει χώρους  με ψηφιδωτές κατασκευές και σε κτίρια και σε προσόψεις  κτιρίων και σε δάπεδα. «Νομίζω ότι ο χώρος της αρχιτεκτονικής  και  της διακόσμησης  πρέπει να το λάβει  πιο σοβαρά  υπόψη του  αυτό το πράγμα, δηλαδή το πώς η τεχνική του ψηφιδωτού μπορεί να  περάσει  στη διακόσμηση» επισήμανε.

Προσπαθεί άλλωστε τα τελευταία χρόνια να δώσει στην τέχνη του ψηφιδωτού τη δική του αισθητική και διεύρυνση που  έχει ανάγκη, ώστε να  προσαρμοστεί  στις  μελλοντικές εξελίξεις,  της επιβίωσης του ανθρώπινου  είδους και  συνολικότερα της ποίησης.

Άλλωστε, μιλώντας ως δάσκαλος, δεν είναι και  τόσο  δύσκολο  να  πειραματιστεί κάποιος την  εκμάθηση  της τεχνικής του  ψηφιδωτού, όμως δεν μπορεί και ο οποιοσδήποτε να πάρει τις ψηφίδες και να τις τοποθετήσει, μιας και σε ένα  έργο το 40-50% των ψηφίδων  θέλει κάποια  επεξεργασία.

«Η όλη  τεχνική  είναι το πώς  θα μάθεις να επεξεργάζεσαι την ψηφίδα. Και από κει και  πέρα με κάποιες  βασικές αρχές  που υπάρχουν στη διαδικασία της  τεχνικής,  με τη δική σου φαντασία  μπορείς να κάνεις  καταπληκτικά  πράγματα» ανέφερε.

Αυτό φαίνεται και στο εργαστήριο που διδάσκει στον Σύλλογο Καλλιτεχνών «Αθηνίων», όπου οι συμμετέχοντες έχουν καλή διάθεση και έχουν κάνει σημαντική πρόοδο, ενώ θεωρεί πως από την επόμενη χρονιά θα έχουν ακόμα περισσότερους ενδιαφερόμενους για την εκμάθηση της τέχνης αυτής.

Ήδη με την ομάδα συζητούν κάποια  στιγμή  μετά  το τέλος της εκπαιδευτικής σεζόν, όλοι  μαζί να διαμορφώσουν ένα έργο  και να το χαρίσουν στον Δήμο, ούτως ώστε αυτό να τοποθετηθεί σε κάποια σημείο της πόλης, που θα επιλέξουν οι τεχνικές  υπηρεσίες του δήμου.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.