Διαλογοι για τον Τροικο Μεσαιωνα και στη Θρακη

Μέσω του βιβλίου του Βαγγέλη Χερουβείμ «Περί Γκρεκόνων Σκιάς -Ηγεμόνες, Ησυχία και Εξέγερση στον Τροϊκό Μεσαίωνα» - Παρουσιάστηκε σε Αλεξανδρούπολη και Κομοτηνή

Τυχεροί αισθάνθηκαν όσοι στην Αλεξανδρούπολη, την Κυριακή το βράδυ στο καφέ του Εθνολογικού Μουσείου Θράκης Αγγελική Γιαννακίδου και τη Δευτέρα το βράδυ στην αυλή του Caf Art Βαρόσι είχαν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν την παρουσίαση του τελευταίου βιβλίου του σκιτσογράφου Βαγγέλη Χερουβείμ με τίτλο «Περί Γκρεκόνων Σκιάς -Ηγεμόνες, Ησυχία και Εξέγερση στον Τροϊκό Μεσαίωνα», με ομιλήτριες την δημοσιογράφο-συγγραφέα Ελένη Σκάβδη και την φιλόλογο Τζένη Κατσαρή-Βαφειάδη, με τις οποίες συνοδοιπόρησε στην πρώτη δεκαετία της επαγγελματικής του ζωής ο ταλαντούχος Βαγγέλης, εργαζόμενος ως σκιτσογράφος στον διανύοντα τα πρώτα δέκα χρόνια τότε της ζωής του «Παρατηρητή της Θράκης», με διευθυντές τον Γιάννη Σιούλα, με τον οποίο ξεκίνησε και την πορεία του στη γελοιογραφία, την Ελένη Σκάβδη αλλά και την Άννα Πατρωνίδου.
 
Κατάμεστο το καφέ του Εθνολογικού Μουσείου Θράκης, με παρούσες τις αδελφές της Ελένης Σκάβδη, Φωτεινή, Σίσσυ, Λεμονιά, τις κόρες τους και τα εγγόνια τους, τον φιλόλογο Θανάση Κούγκουλο, τον δικηγόρο και ιστορικό Θεόδωρο Ορδουμποζάνη, τον αρχιτέκτονα κ. Κολιόπουλο, τη Λένα Σαμαρά, την κ. Σουλακάκη, τη συγγραφέα Σωτηρία Μαραγκοζάκη, τη Χριστίνα Μπαχαράκη, τον δημοσιογράφο Γιώργο Πανταζίδη, τον ταλαντούχο φωτογράφο Ορέστη Σεραφειμίδη, την Εύη Σταθάτου, τον συνεργάτη μας πολιτικό σχολιαστή Δημήτρη Μακροδημόπουλο, τον Ανδρέα Καφετζή των βιβλιοπωλείων +βιβλία Καφετζή και την υπέροχη ιδρύτρια του Εθνολογικού Μουσείου Θράκης, την εσαεί αεικίνητη και συναρπαστικά δημιουργική Αγγελική Γιαννακίδου, δεκάδες φίλους, συμπολίτες και συμπολίτισσες της Αλεξανδρουπολίτισσας Ελένης Σκάβδη.
 
Όσο για την Κομοτηνή στην αυλή του Caf Art Βαρόσι το παρών έδωσαν ο Τάκης Χαρίτου, η επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «ΠΟΛΗ-τική Ανατροπή» Ελένη Λαφτσή, οι δημοσιογράφοι Ξάνθος Κώστογλου, Σταμάτης Σακελλίων, Χάρης Παρασκευόπουλος, Νίκος Μαλαμάς και Βάσω Μαχαίρα, η πρόεδρος της Μαθηματικής Εταιρείας Ροδόπης Αγγελίνα Λαζαρίδου, η Δήμητρα Βουτσίδου με την κόρη της Κατερίνα, η Φωτεινή Πάντογλου, ο ιδρυτής του θρακικού Θεάτρου Σκιών Γιάννης Βουλτσίδης με την Γεωργία Γιαννοπούλου, ο πολιτικός μηχανικός Πέτρος Βαφειάδης, σύσσωμη η οικογένεια του «Παρατηρητή της Θράκης», η Ντίνα Κουγιουμτζιάν, οι εκπαιδευτικοί Αφροδίτη Παναγιωτοπούλου, Ελευθερία Πασχαλάκη, και πολλοί πολλοί άλλοι.
 
Στην εκδήλωση της Κομοτηνής απουσίαζαν, λόγω ασθένειας, η μέχρι πρότινος διευθύντρια του «Παρατηρητή της Θράκης» Άννα Πατρωνίδου, η οποία είχε αναλάβει τον συντονισμό της εκδήλωσης, και ο βουλευτής Ροδόπης Μουσταφά Μουσταφά, λόγω έκτακτης πολιτικής επικαιρότητας, και οι δυο όμως κατέθεσαν την αναγνωστική ευαρέσκειά τους από την ευφρόσυνη πολιτική αλληγορία του Βαγγέλη Χερουβείμ για τον Τροϊκό Μεσαίωνα στην Γκρεκονία και ευχήθηκαν στο βιβλίο «Καλοτάξιδο».
 
Ακολούθησαν οι εισηγήσεις των δυο ομιλητριών, εκ των οποίων παραθέτουμε σήμερα την εισήγηση της δημοσιογράφου και συγγραφέως Ελένης Σκάβδη. 

Ελένη Σκάβδη, «Περί Γκρεκόνων και Βαγγέλη Χερουβείμ»

Ι. «Ο Χερουβείμ μετασκευάζει τη σοβαροφάνεια της πολιτικής, αποκαλύπτει την φαρσοκωμωδία, το δράμα, με πρώτη ύλη λέξεις…»

Είμαστε εδώ σήμερα για να παρουσιάσουμε το βιβλίο του Βαγγέλη Χερουβείμ, με το διπλό «αγγελικό όνομα», όπως έγραψε και ο «Soloup» (Αντώνης Νικόπουλος). Με τον Βαγγέλη συναντηθήκαμε στις αρχές της δεκαετίας του ‘90 στην Κομοτηνή εκείνος σπούδαζε στη νομική, εγώ δούλευα στην εφημερίδα «Παρατηρητής της Θράκης». Έχουν περάσει σχεδόν 25 χρόνια από τότε, εγώ έφυγα το ‘95 για το νότο κι ο Βαγγέλης προς το τέλος της δεκαετίας του ‘90 επέστρεψε στην Αθήνα πτυχιούχος, αγκαλιά με τα πενάκια και τα ριζόχαρτά του, έβαλε το πτυχίο του στη σερβάντα -υποθέτω- και συνέχισε σπουδές στο τμήμα ΜΜΕ στο Καποδιστριακό, πήρε και από εκεί το πτυχίο του…
Συνέχισε τη διαδρομή του σκιτσάροντας και γράφοντας, και τα τελευταία χρόνια εκφωνώντας στο Ραδιοφωνικό Σταθμό «Στο Κόκκινο 105,5» την πρόζα της πεντάλεπτης εκπομπής, «Κόκκινη κλωστή δεμένη», σε κείμενα δικά του, που αποτέλεσαν και τη μαγιά του μυθιστορήματος που παρουσιάζουμε σήμερα. «Κόκκινη» κλωστή, δεμένη στο κόκκινο, κλωστή που «αμολάει καλούμπα» όπως έγραφε ο Τσιφόρος, για να ξετυλίξει ένα παραμύθι… 

«Ο συγγραφέας φτιάχνει δικές του λέξεις, κι εκεί συμπυκνώνει άποψη και θέση, δομεί ένα δικό του είδος σάτιρας, ένας άλλος Μποστ»

Κατά μια περίεργη σύμπτωση το παραμύθι που ακούγαμε μικρά από τη θεία Λένα -Αντιγόνη Μεταξά- στο ΕΙΡ, παρόμοιο μότο είχε και στην ίδια περίπου ώρα έπαιζε, 9.30 το πρωί, η Κόκκινη κλωστή του Βαγγέλη, μεταδίδεται στις 8.30, το ίδιο κάνει όμως, στη νεωτερική εποχή μας έχει αλλάξει και η ώρα, πάμε άλλοτε μια ώρα μπροστά, άλλοτε πίσω, σημασία δεν έχει…Εκείνο που έχει σημασία είναι αυτό το παιχνίδι των συνειρμών, στο οποίο μας οδηγεί ο Βαγγέλης, η πύκνωση των ευρημάτων του και της γραφής του, με αφετηρία πάντα το απώτερο που ευθέως το ξαναζωντανεύει στο παρόν… Λες και αυτός ο νέος, έζησε δυο-τρεις ζωές πριν, μεταλλάχτηκε στο παρόν με σοφία, σφρίγος και χιούμορ ένα πρωτοφανές χιούμορ που δεν αφορά απλά μια περιπαιχτική διάθεση με την οποία σχολιάζει την πολιτική επικαιρότητα. Ο Βαγγέλης μετασκευάζει τη σοβαροφάνεια της πολιτικής, αποκαλύπτει την φαρσοκωμωδία, το δράμα, με πρώτη ύλη λέξεις… Φτιάχνει δικές του λέξεις, κι εκεί συμπυκνώνει άποψη και θέση, δομεί ένα δικό του είδος σάτιρας, ένας άλλος Μποστ, θα έλεγα, αν και δεν είναι της παρούσης να πούμε περισσότερα. Δεν μιμείται, δεν κάνει εξυπνάδες, δεν κτυπιέται πίσω από το μικρόφωνο, διαβάζει τα κείμενα σοβαρός, απαθής, στην εκπομπή δεν γελάει καθόλου…
 
«Παραμυθία κάποτε σήμαινε παρηγοριά, μας παραμυθιάζανε για να τρώμε το φαγί μας, σήμερα μας παραμυθιάζουν για να μας το παίρνουν…», σημειώνει στο οπισθόφυλλο του βιβλίου, αποκαλύπτοντας το ιδεολόγημά του… Ο Βαγγέλης παρουσιάζει την παλιά και καινούρια, τη διαχρονική ιστορία του παιχνιδιού της εξουσίας. Παραμύθιασμα εξ επί τούτου και ψεύτικα λόγια μεγάλα στους κάθε λογής Γκρεκόνους, για τα πάρε ή τα δώσε…
 
Έμπειρος πια σκιτσογράφος και δημοσιογράφος ο Βαγγέλης, δούλεψε αδιαλείπτως επί 25 χρόνια, ξεκίνησε στον ΠτΘ, πέρασε από τη μεγάλη των σκιτσογράφων «σχολή» του «Αντί» του Ιωάννου κυρίως, εργάστηκε στο δικό μου «Ελεύθερο Βήμα» της Ηλείας, στο «Παρόν» της Κυριακής, στα «Δρομολόγια» και στην «Ενέδρα», εικονογράφησε βιβλία σε εκδοτικούς οίκους, δούλεψε και στη Γαλέρα του Γιάννη Καλαϊτζή. Αυτή η σπουδή αποτυπώνεται στο βιβλίο που παρουσιάζουμε. Εκεί όπου μοιάζει να μεταγράφεται με φθόγγους ένα εικονογραφημένο κόμικ… Με δεκάδες ήρωες σαν εμάς, και σαν άλλους που δεν είναι ίδιοι με τους πολλούς, ήρωες με περίεργα ονόματα, όλοι συγκεντρωμένοι σε μια χώρα που τη λένε Γκρεκονία, Ηγεμόνες από τη μια μεριά, φιλήσυχοι ή εξεγερμένοι από την άλλη, στα χρόνια ενός μεσαίωνα… 

Γκρεκονία:

• Χώρα στη σκακιέρα της τότε γνωστής οικούμενης.
 
• Εποχή: τροϊκανός Μεσαίωνας των μνημονισμένων σταυροφόρων
 
• Εκτατή μορφολογία: Μικρή, λίγο ζαρωμένη, σαν σκωληκοειδής απόφυση στο χάρτη της Εσπερίας.
 
• Γεωπολιτική κατάσταση: Στις μεγάλες ιδέες, στις δεσμεύσεις και στην εξωστρεφή θεωρία ήταν Εσπερία και στις απολαβές Μπακαλία…
 
• Θρήσκευμα: Ορθόλοξη τριαδική Πίστη, Νεοφιλιόκβε Δόγμα της Τροϊκανής Μνημονισμένης σταυροφορίας, όπου η Αγία Τράπεζα είχε κεντρική λατρευτική σημασία.
 
• Οικονομία: μικτή Παλαιοϊδιωτική με κρατικές πλάτες και μέλλουσα ιδιωτική με κρατικούς πελάτες.
 
• Νόμισμα: Ευρωκέρμα, νεογκρεκονική απόδοση του αρχαίου Πού-θα-βρω-κέρμα.
 
• ΑΕΠ: Σε επίπεδα κεφαλής που δε τη βγάζει καθαρή
 
• Πληθυσμός περίπου 11 εκατομμύρια
 
• Γλώσσα: Νεογκρεκονικά, καθαρογκρεκονικά, κορακίστικα, καλιαρντά, τα μνημονισμένα τροϊκογλυφικά των καναλιών…
 
Μια μεταφυσική γεωγραφία, και ταυτόχρονα εκπληκτικά ρεαλιστική στην παλέτα του, όπου διαπλέκονται φαύλοι και αθώοι, ανάμεσά τους ένα τείχος επαμφοτεριζόντων όντων μια σάλτσα, μια ξινίλα, μια μπόχα… Η σύνθεση καταλήγει σε μια συνύπαρξη που μυρίζει μπαρούτι απ’ τη μια, και μαζί βρομοκοπά σκουπίδι και βαρβατίλα. Μια μικρή Γκερνίκα απομένει ως αίσθηση η Γκρεκονία μόλις τελειώσει η ανάγνωση…
 
Η Γκρεκονία χώρα του Χερουβείμ, είναι μια επιφάνεια γης όπου κατοικούν άνθρωποι ανά τους αιώνες. Είναι ένας γήινος χώρος που ο συγγραφέας χαρτογραφεί στη χρονολογία 900 περίπου μ.Χ., 1000 χρόνια πριν από το παρόν. Η χώρα ζει μια κόλαση αδικίας, παραλογισμού… Το επίπεδο συνειδητότητας των ανθρώπων που την κατοικούν καθορίζεται από τη βιωμένη ως συνέχεια ιστορία της χάρη στον αφηγητή… Ένα μαγικό φίλτρο που βοηθά στην κατανόηση των αιτιών της αθλιότητας… Βοηθά και στην απαντοχή των δυστυχών Γκρεκόνων και στην επισφαλή νηνεμία που διατηρείται… Παρ’ όλα αυτά στο βάθος μυρίζει μπαρούτι… 

«Δυο βιβλία σε συσκευασία ενός, πολλαπλές αναγνώσεις, πρωτοφανής πύκν

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.