Χρονια Πολλα Θαναση Γκαιφυλλια!

Ένα σύντομο οδοιπορικό στη δισκογραφία του

Ο Θανάσης Γκαϊφύλλιας έχει σήμερα τα γενέθλιά του κι επειδή τα «χρόνια πολλά» είναι μία τετριμμένη ευχή και τα «χρόνια καλά» πιο ουσιαστική, ο «Παρατηρητής της Θράκης» και το «Ράδιο Παρατηρητής» εύχονται στον Θανάση Γκαϊφύλλια χρόνια όμορφα και δημιουργικά, ενώ ταυτόχρονα προχωρούν στις απαραίτητες συστάσεις με τον εορτάζοντα.

Τα πρώτα βήματα στον χώρο της μουσικής…

Ο Θανάσης Γκαϊφύλλιας γεννήθηκε στο Σουφλί και είναι κάτοικος Κομοτηνής (με ορισμένα διαλείμματα) από το 1953. Η πρώτη του επαφή με τη μουσική συνδέεται με τον ερχομό του στην πόλη της Κομοτηνής, ο οποίος συνοδεύτηκε από την απόκτηση της πρώτης του κιθάρας στο 6ο μόλις έτος του βίου του. Δεκαπέντε χρόνια αργότερα συστήνεται στο ευρύ κοινό με την πρώτη του δισκογραφική δουλειά, «Θανάσης Γκαϊφύλλιας». Πρόκειται για ένα δισκάκι 45 στροφών,συνονόματο με τον ίδιο και με εξώφυλλο που τον απεικονίζει χαμογελαστό και ξυπόλυτο να ξεκινάει και επίσημα το βάδισμά του στον κόσμο της μουσικής,παρέα με τον Νότη Μαυρουδή, που τον συνοδεύει στο πρώτο μουσικό ταξίδι παίζοντας κιθάρα και στα τέσσερα κομμάτια του δίσκου.

Με «Ωτοστόπ» στην Αθήνα για μια «Ατέλειωτη Εκδρομή με τον Θανάση Γκαϊφύλλια»

Το 1971 μετακινείται στην πόλη των Αθηνών, όπου έρχεται το «Ωτοστόπ», ένας εξαιρετικός δίσκος, που περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων,και διασκευές παραδοσιακών τραγουδιών. Κατά τη μεταπολιτευτική περίοδο και λίγα μόλις χρόνια μετά το «Ωτοστόπ» κυκλοφορεί η «Ατέλειωτη Εκδρομή του Θανάση Γκαϊφύλλια», μία συνεργασία με τον συνθέτη Γιάννη Γλέζο, στην οποία συμμετέχουν μία σειρά σπουδαίων μουσικών συντελεστών, ενώ οι ενορχηστρώσεις περιλαμβάνουν από κρητική και ποντιακή λύρα μέχρι ούτι και βιολοντσέλο.

Μεταξύ του «Ωτοστόπ» και της «Ατέλειωτης Εκδρομής», από το 1972 μέχρι και το 1974, κυκλοφόρησαν δύο δίσκοι 45 στροφών. Προηγείται, επίσης, η κυκλοφορία δύο τραγουδιών σε ενορχήστρωση του σπουδαίου Νίκου Μαμαγκάκη («Αχ να γινόταν» και «Δυο φιλιά όλη μας η ζωή»), ενώ λίγο πριν την κυκλοφορία της «Ατέλειωτης Εκδρομής», έρχονται δύο επιπλέον κομμάτια.

Η επιστροφή στη Θράκη, το «Κύτταρο» και η «Κομοτηνή»

Μετά το 1975 και ως το 1985 κάνει μία παύση από τη δισκογραφική δραστηριότητα – η οποία διόλου δεν συνοδεύεται από παύση της ενασχόλησής του με τη μουσική. Στο διάστημα αυτό επιστρέφει στην Κομοτηνή, όπου ανοίγει το «Κύτταρο», ένα δισκοπωλείο – βιβλιοπωλείο – «κέντρο διερχομένων», όπως το αποκαλούσε ο ίδιος, που αποτέλεσε μέχρι και το 2003 πολιτισμικό πνεύμονα για την ευρύτερη περιοχή της Θράκης.

Και κάπου εκεί, το 1985 έρχεται το «Φύλλο Πορείας». Ο τρίτος κατά σειρά ολοκληρωμένος δίσκος του Θανάση Γκαϊφύλλια, στον οποίο περιλαμβάνεται το κομμάτι «Κομοτηνή», ένα ποίημα γραμμένο από τον ίδιο κάπου στο 1970. Η τελική και “μελωδική” μορφή του κομματιού ήρθε το 1985, οπότε και μελοποιήθηκε από τον δημιουργό του και εν συνεχεία προστέθηκε στη λίστα κομματιών του «Φύλλου Πορείας», εκεί όπου συμμετέχει ερμηνευτικά και η σύζυγός του, Λία Τζιαμπάζη.

Επόμενα δισκογραφικά βήματα, η ιδέα για το «Επί πτυχίω» και η ζωντανή ηχογράφηση

Με την είσοδο της δεκαετίας του ’90 και ως το τέλος αυτής, ο Θανάσης Γκαϊφύλλιας κυκλοφορεί δύο ολοκληρωμένα δισκογραφικά δημιουργήματα σε δική του παραγωγή, μέσα από το label «Δίσκοι Κύτταρο Κομοτηνής». Στην κατάταξη, με χρονολογική ακολουθία, πρώτος έρχεται ο δίσκος «Βραδιάζει» το 1991, με το «Stavento» να ακολουθεί έξι χρόνια αργότερα, ενώ μεταξύ των δύο μεσολαβεί το cd single με τίτλο «Το τραγούδι της τιμής».

Λίγα χρόνια πριν την κυκλοφορία του «Stavento» ήρθε ο δίσκος «Επί πτυχίω», μία συλλογή κομματιών, τα οποία δημιουργήθηκαν και ερμηνεύθηκαν από παλιούς φοιτητές του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, μερικοί εκ των οποίων είναι ο Κώστας Λειβαδάς, ο Λάκης Λαζόπουλος και ο Θοδωρής Ξυδιάς.

Η προσωπική δισκογραφική του δραστηριότητα μέχρι σήμερα ολοκληρώνεται με τον διπλό δίσκο, «Αυτά που ρωτάς – Ζωντανά στο Κύτταρο», που ηχογραφείται το 2009 και κυκλοφορεί την αμέσως επόμενη χρονιά. Ο δίσκος πλαισιώνεται από αποσπάσματα παλιών, αλλά και νεώτερων κομματιών, όπως αυτά ηχογραφήθηκαν από τις εμφανίσεις του στη μουσική σκηνή «Κύτταρο» στην Αθήνα το Νοέμβριο του 2009.

Οι πολύπλευρες καλλιτεχνικές ανησυχίες

Οι καλλιτεχνικές ανησυχίες, όμως, του Θανάση Γκαϊφύλλια δε σταματούν στην προσωπική δισκογραφική του δραστηριότητα. Κατά καιρούς έχει αναλάβει τη μουσική επιμέλεια θεατρικών παραστάσεων που ανέβασε το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κομοτηνής, όπως  «Η αυλή των θαυμάτων» του Ιάκωβου Καμπανέλλη, «Τα μωρά τα φέρνει ο πελαργός» των Μιχάλη Ρέππα και Θανάση Παπαθανασίου, ο «Μανδραγόρας» του Νικολό Μακιαβέλι, «Τύμπανο τρομπέτα και κόκκινα κουφέτα» του Γιάννη Ξανθούλη και άλλα.

Το ποιητικό έργο του Οδυσσέα Ελύτη «Ο ήλιος ο ηλιάτορας» ήταν αυτό που ανέβηκε σε μορφή λαϊκού ορατορίου το 2008 από τον Θανάση Γκαϊφύλλια στην πόλη της Κομοτηνής, στην Αλεξανδρούπολη, αλλά και τη Σαμοθράκη, ενώ τον επόμενο χρόνο καρποφόρησαν οι κόποι που ο ίδιος είχε καταβάλει επί χρόνια. Με τα εγκαίνια και την επίσημη επανάχρηση του Αρχαίου Θεάτρου Μαρώνειας, του μοναδικού αρχαίου θεάτρου που σώζεται στη Θράκη πραγματοποιήθηκε ένα μεγάλο όνειρο του καλλιτέχνη, για την επίτευξη του οποίου εργάστηκε για πολλά χρόνια σε συνεργασία με τον «Σύλλογο Φίλων Αρχαίου Θεάτρου Μαρώνειας», τον οποίο είχε ο ίδιος δημιουργήσει.

Συντονίσου για «Αυτά που ρωτάς – Ζωντανά στο Κύτταρο»

Αυτό ήταν λοιπόν ένα σύντομο και περιεκτικό οδοιπορικό στα κατορθώματα του Θανάση Γκαϊφύλλια, δισκογραφικά και μη…  Το βράδυ της Δευτέρας στις 21:00 ακούμε τον δίσκο «Αυτά που ρωτάς – Ζωντανά στο Κύτταρο», μέσα από τη συχνότητα του ραδιοφώνου του Παρατηρητή στους 94fmκαι διαδικτυακά στο www.radioparatiritis.gr.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.