Περιπλεκονται αντι να απλοποιουνται οι συμβολαιογραφικες διαδικασιες

Χρήστος Τερζίδης, Πρόεδρος Συμβολαιογράφων Θράκης «Οι διοικούντες αντιμετωπίζουν τις συναλλαγές των ακινήτων με έναν τρόπο που δημιουργεί διαρκώς αδιέξοδα ή προκαλεί μια εξαιρετική δυσχέρεια σε αυτές»

Περιπλέκεται, αντί να απλοποιείται, η διαδικασία πώλησης ακινήτων μέσα από το νέο σύστημα που μπήκε πρόσφατα σε εφαρμογή από την κυβέρνηση, τονίζει ο Πρόεδρος των Συμβολαιογράφων Θράκης κ. Χρήστος Τερζίδης, με την έκδοση μιας φορολογικής ενημερότητας από μια απλή πράξη να μετατρέπεται σε μια οδύσσεια, χωρίς να είναι σίγουρη η Ιθάκη για τις δύο πλευρές.

Αυτό τόνισε ο κ. Τερζίδης μιλώντας στο Ράδιο Παρατηρητής, επισημαίνοντας πως η Κυβέρνηση νομοθετεί χωρίς να συμβουλεύεται τους καθ’ ύλην αρμόδιους, με αποτέλεσμα αντί να έχουμε απλοποίηση των συμβολαιογραφικών διαδικασιών γενικότερα, αυτές να γίνονται πιο χρονοβόρες.

Δημιουργούνται αντί να άρονται τα εμπόδια στις συναλλαγές

Όπως τόνισε ο κ. Τερζίδης, οι συναλλαγές των ακινήτων συνεισφέρουν πολλαπλώς στην  ανάπτυξη, φέρνοντας το παράδειγμα της ανοικοδόμησης, που απασχολεί ένα μεγάλος πλήθος επαγγελμάτων, στη δημιουργία χώρων επαγγελματικής δραστηριότητας, στην απόκτηση στέγης εκ μέρους των πολιτών, στη βελτίωση του αστικού περιβάλλοντος, στην τουριστική ανάπτυξη, στην τραπεζική χρηματοδότηση, και από την άλλη στην είσπραξη φόρων μεταβίβασης, ΦΠΑ, εισοδήματος, κληρονομιάς, κλπ. 

«Οι εκάστοτε διοικούντες οφείλουν να το γνωρίζουν αυτό: αντιμετωπίζουν δυστυχώς τα ακίνητα και τις συναλλαγές των ακινήτων με έναν τρόπο που δημιουργεί διαρκώς αδιέξοδα ή προκαλεί μια εξαιρετική δυσχέρεια σε αυτές» σημειώνει, με τον κατάλογο των προαπαιτούμενων ενεργειών και των προσαρτώμενων εγγράφων  στα συμβόλαια μεταβίβασης να μεγαλώνει διαρκώς και η κατάσταση να επιδεινώνεται.

Σύμφωνα με τον κ. Τερζίδη, εδώ και  αρκετά χρόνια κάθε τρίμηνο προστίθεται και ένα καινούργιο προαπαιτούμενο, και μέχρι να συγκεντρώσουν τα προηγούμενα προκύπτει και κάτι νέο, με αποτέλεσμα να μην τελειώνουν ποτέ οι υποθέσεις.  Τη στιγμή λοιπόν που μετά από μεγάλη και παρατεταμένη ύφεση στις συναλλαγές των ακινήτων, υπάρχει αυξημένη ζήτηση, πρέπει η πολιτεία να άρει τα εμπόδια στις συναλλαγές, μιας και έχουν φτάσει στα όριά τους. 

Μεταφέρονται υποχρεώσεις στους συμβολαιογράφους

«Θεωρεί η πολιτεία ότι μετατρέποντας την γραφειοκρατία σε ηλεκτρονική και ακόμη αφαιρώντας υποχρεώσεις από τις δημόσιες υπηρεσίες και μεταφέροντας τις στον πολίτη  ή στους  αρμόδιους επαγγελματίες, ότι έλυσε το πρόβλημα» σημείωσε, όμως η ηλεκτρονική γραφειοκρατία είναι πολύ χειρότερη από την παραδοσιακή, διότι δεν μπορείς να βρεις διέξοδο.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα η υποχρέωση προσάρτησης των αποδεικτικών φορολογικής ενημερότητας στις μεταβιβάσεις των ακινήτων, που υφίσταται εδώ και δύο δεκαετίες. Οι συμβολαιογράφοι είναι πιστοποιημένοι χρήστες για τη λήψη ηλεκτρονικά των αποδεικτικών φορολογικής ενημερότητας, ξεκινώντας παλιότερα με fax, και στη συνέχεια με την διασύνδεση με το taxis, ηλεκτρονικά.

Μέχρι πρότινος εισήγαγαν τον ΑΦΜ του ενδιαφερόμενου, κατόπιν εξουσιοδότησής του, και έβγαινε το αποδεικτικό  φορολογικής ενημερότητας, εφόσον δεν υπήρχαν οφειλές.  Στη νέα πλατφόρμα λήψης των αποδεικτικών φορολογικής ενημερότητας, όμως, εκτός από τον ΑΦΜ του ενδιαφερόμενου, ζητά το σύστημα και τους ΑΤΑΚ του ακινήτου, που μπορεί να είναι πολλοί, και τον αντικειμενικό προσδιορισμό  και το τίμημα της μεταβίβασης.

Έτσι θα πρέπει πρώτα να γίνουν όλες οι διαδικασίες, δηλαδή τακτοποίηση αυθαιρέτων, η λήψη ενός πλήθους εγγράφων κλπ. και μετά να μπορέσουν να κάνουν την εκτίμηση του αντικειμενικού προσδιορισμού, προκειμένου να ζητήσουν το αποδεικτικό φορολογικής ενημερότητας.

Αυτό σημαίνει πως όταν ξεκινάει κάποιος για να κάνει μια μεταβίβαση, να συμφωνήσει με τον πωλητή να κάνει μια αγορά ακινήτου, δεν μπορεί να γνωρίζει αν είναι φορολογικά  ενήμερος, θα το διαπιστώσει στη συνέχεια, και αν αυτό δεν ισχύει, οι διαδικασίες θα είναι μάταιες.

Επανεξέταση όλων των προαπαιτούμενων

Αυτό που πρέπει να γίνει, τόνισε ο κ. Τερζίδης, είναι η πολιτεία να επανεξετάσει όλα τα προαπαιτούμενα έγγραφα για τις συναλλαγές, να βελτιώσει το νομικό πλαίσιο,  να  περιορίσει τον αριθμό των ατόμων στα συμβόλαια, στα απολύτως απαραίτητα.

«Θεωρώ εξαιρετικά σημαντικό και χρήσιμο,  πριν προβούν σε αλλαγές ή ‘μεταρρυθμίσεις’, να συμβουλεύονται τους καθ’ ύλην αρμόδιους  οι οποίοι γνωρίζουν καλά τα θέματα και μπορούν να έχουν ορθή άποψη και θέση για την εύρυθμη λειτουργία των συναλλαγών» σημείωσε. Ο κλάδος έχει επανειλημμένα υποβάλει προτάσεις, όμως δυστυχώς ελάχιστες από αυτές έχουν  εισακουστεί. Οι όποιες βελτιώσεις, τόνισε, επιτυγχάνονται με πάρα πολύ μεγάλο κόπο, αλλά είναι  ελάχιστες μπροστά σε αυτά που πρέπει να γίνουν. 

Οι συμβολαιογράφοι γενικότερα, τόνισε, έχουν αναλάβει πολλές υποχρεώσεις οι οποίες υπερβαίνουν τις δυνατότητές τους. «Έχουμε όλη  την διάθεση για να είμαστε αρωγοί της πολιτείας προς την κατεύθυνση της διευκόλυνσης  και της εφαρμογής των κείμενων διατάξεων, και της πολιτικής της, ωστόσο με όλες αυτές τις αυξανόμενες απαιτήσεις, νομίζω ότι δημιουργούνται τραγικά αδιέξοδα» ανέφερε, και τελικά ακόμη  και η αξιοποίηση της νέας τεχνολογίας, γίνεται με έναν στρεβλό τρόπο, που θα μπορούσε να γίνει και πολύ καλύτερα.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.