Η αγορα αυτοκινητου και η πορεια της

Η αγορά του αυτοκινήτου είναι συχνά μια από τις πιο δύσκολες αποφάσεις, ιδίως τη σημερινή, αφού αποτελεί μια μεγάλη επένδυση και απαιτεί ένα σημαντικά υψηλό χρηματικό πόσο. Παράλληλα, ωστόσο, σαν προϊόν το αυτοκίνητο καθίσταται, ως το πλέον απαραίτητο, στις σύγχρονες κοινωνίες, αφού εξυπηρετεί ορισμένες από τις βασικές και αναντικατάστατες ανάγκες του σύγχρονου ανθρώπου. Λόγω της οικονομικής κρίσης, μάλιστα, όπως είναι φυσικό, σημαντικό ήταν το πλήγμα, που δέχτηκε και η αγορά του αυτοκίνητου τα τελευταία χρόνια, που εκτός των άλλων αποτελεί και το στυλοβάτη μιας σειράς επαγγελμάτων που δραστηριοποιούνται γύρω από αυτή.

Συνομιλήσαμε με τον κ. Τιμόθεο Ιωαννίδη, που μαζί με τον συνέταιρό του κ. Βασίλης Ιωαννίδης, ηγούνται μιας από τις επί μακρόν επιτυχημένες στο χώρο τους αντιπροσωπείες αυτοκίνητων, αυτήν της TOYOTA, και γνωρίζει άριστα την πορεία της αγοράς όλα αυτά τα χρόνια, αλλά μπορεί και να εκτιμήσει στοχευμένα τους λόγους, που την επηρέασαν, αλλά και ποια πορεία μπορεί να ακολουθήσει το επόμενο διάστημα. Ο ίδιος με τον συνέταιρό του ανέλαβαν τα ηνία της εταιρίας από το 1994. Η εταιρία, μάλιστα, μετράει περίπου 45 χρόνια ζωής, αφού ξεκίνησε να δραστηριοποιείται στο χώρο του αυτοκίνητου με την αντιπροσώπευση των αυτοκίνητων TOYOTA στο νομό Ροδόπης από το 1965. Μάλιστα, αυτή τη στιγμή είναι η πιο παλιά αντιπροσωπεία TOYOTA στην Ελλάδα, με αδιάλειπτη σχέση με τα αυτοκίνητα TOYOTA καθ’ όλο αυτό το διάστημα. Με ένα ενεργό πελατολόγιο περίπου 3000 πελατών, με τα πρωτεία τα πέντε τελευταία χρόνια στις πωλήσεις αυτοκίνητων στα επιβατικά, στα φορτηγά και στο σύνολο, αλλά και με αντικειμενικές μετρήσεις, όπως ο ετήσιος διαγωνισμός της πιο δημοφιλούς μονάδος αυτοκίνητων ανά νομό, που γίνεται από το περιοδικό «AUTO Τρίτη», να την κατατάσσουν για 12 συνεχόμενα χρόνια στην πρώτη θέση, ως την πιο δημοφιλή κάθετη μονάδα αυτοκινήτου στο νομό Ροδόπης, δίκαια μπορούμε να μιλάμε για μια επιτυχημένη πορεία στον κλάδο, αλλά και να αναρωτιόμαστε αν υπάρχει κάποιο «μυστικό» επιτυχίας από πλευράς των διοικούντων.

«Το μυστικό της επιτυχίας μας η μακροχρόνια καλή συνεργασία με τον πελάτη»

«Δεν είναι εύκολη αυτή η πορεία», ομολόγησε ο κ. Ιωαννίδης. «Στο νομό μας δραστηριοποιούνται και άλλοι αξιόλογοι επιχειρηματίες, που διαθέτουν επίσης αξιόλογα προϊόντα», τόνισε. «Ο κάθε επιχειρηματίας», συνέχισε, «έχει κάποιο μυστικό για την επιτυχία, αλλά το πρωτεύον θεωρώ ότι είναι η πραγματική φροντίδα μας να είναι ικανοποιημένος ο πελάτης. Δεν κοιτάμε την βραχυπρόθεσμη κερδοφορία, αλλά αποβλέπουμε σε μια μακροχρόνια καλή συνεργασία με τον πελάτη. Και ένας ικανοποιημένος πελάτης αποτελεί ζωντανή διαφήμιση και προσελκύει κι άλλους πελάτες. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι αυτό είναι το μυστικό της επιτυχίας μας». Ως βασικό μάλιστα συστατικό, που θα διατηρήσει και θα ενισχύσει αυτήν την καλή μακροχρόνια σχέση, όρισε και τις υπηρεσίες, που διαθέτει η εταιρία για τις ανάγκες του αυτοκίνητου. Σύμφωνα με τον κ. Ιωαννίδη, «οι ιδιόκτητες, εγκαταστάσεις μας, με 1200τμ στεγαζομένου χώρου, σε μια έκταση 5 στρεμμάτων, μας παρέχουν τη βεβαιότητα ότι μπορούμε να καλύπτουμε άνετα τις ανάγκες των πελατών της TOYOTA στην περιοχή μας. Διαθέτουμε μια κάθετη μονάδα, με όλες τις υπηρεσίες, που απαιτούνται γύρω από το αυτοκίνητο. Είναι η εξυπηρέτηση μετά την πώληση, που περιλαμβάνει σέρβις, υπηρεσίες φανοβαφείου, ηλεκτρολόγιο, βουλκανιζατέρ και ό,τι έχει σχέση με την ασφάλεια αυτοκινήτου». «Η βιωσιμότητα της επιχείρησης του κλάδου μας», υπογράμμισε, «βασίζεται στις υπηρεσίες του after sale service. Αυτό απαιτεί μια μακρόχρονη καλή σχέση με τον πελάτη, για να μπορείς να του εγγυηθείς ότι θα προσφέρεις στην καλύτερη δυνατή τιμή τις καλύτερες υπηρεσίες».

«Η άνθηση των πωλήσεων τα προηγούμενα χρόνια μη αντιπροσωπευτική της κατάστασης της αγοράς»

Κληθείς να εκτιμήσει τις επιπτώσεις της κρίσης στην αγορά του αυτοκινήτου, εστίασε αρχικά στην περίοδο της μεγάλης άνθησης των πωλήσεων, εντοπίζοντάς την στο διάστημα 2003-2008. «Αυτά τα νούμερα δεν αντιπροσώπευαν την πραγματική κατάσταση στην αγορά του αυτοκίνητου», έσπευσε να παρατηρήσει. Και εξήγησε, «διότι υπήρχαν τονωτικές ενέσεις ενίσχυσης προς τις πωλήσεις αυτοκινήτων, είτε από την πλευρά των ίδιων των εταιριών, με την παροχή προσφορών προς τον πελάτη, είτε με τον εύκολο δανεισμό για την αγορά αυτοκίνητου, που υιοθετούσαν οι τράπεζες».

«Τα δυο τελευταία χρόνια η αγορά βάδισε μονή της το δρόμο της»

Στη συνέχεια στράφηκε στην ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης στην αγορά αυτοκίνητου. «Μετά από αυτήν την περίοδο της άνθησης», υποστήριξε, «ξεκινώντας ουσιαστικά από το 2009, και κυρίως κατά το 2010, υπήρχε μια δραματική μείωση των πωλήσεων αυτοκινήτων». «Η τοπική αγορά το 2010 είχε μια πραγματική μείωση στα καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα γύρω στο 60%, συγκρινόμενη με την προηγούμενη πενταετία», σημείωσε. «Το 2009», συνέχισε, «αυτό δε φάνηκε τόσο πολύ, γιατί υπήρχαν ακόμα κάποια μέτρα, που συνέβαλαν στη διατήρηση του αγοραστικού ενδιαφέροντος. Αυτά είχαν τη μορφή της απόσυρσης ή της κατάργησης του ειδικού τέλους ταξινόμησης. Κατά το 2010 δεν υπήρξε ουσιαστικά κανένα τέτοιο τονωτικό μετρό, οπότε η αγορά βάδισε μόνη της το δρόμο της. Γι’ αυτό υπήρξε και αυτή η μείωση, που αναφέραμε. Εν πολλοίς είναι αναμενόμενο αυτό το φαινόμενο. Γιατί δε μπορεί, ενώ υπάρχει πραγματική οικονομική κρίση, να ανθεί ένα κομμάτι του εμπορίου και μάλιστα ένα καταναλωτικό προϊόν, που ανήκει στα ακριβότερα, που μπορεί κάποιος να αποκτήσει».

Τροχοπέδη στις πωλήσεις οι τράπεζες

Εστίασε επίσης και στη στάση των τραπεζών, που συχνά λειτούργησαν ως τροχοπέδη στην ολοκλήρωση μιας αγοραπωλησίας. «Με τις τράπεζες», τόνισε, «ούτε αυτό που συνέβαινε μερικά χρόνια πριν ήταν λογικό, αλλά τώρα οδηγηθήκαμε στο άλλο άκρο». «Ενώ οι στρόφιγγες ήταν τέρμα ανοιχτές», συνέχισε, «τώρα, πλέον, έκλεισαν εντελώς, όσον αφορά τη ρευστότητα χρημάτων για αγορά αυτοκίνητου». «Θέλω να πιστεύω», κατέληξε, «ότι σε αυτόν τον τομέα η αγορά θα ισορροπήσει κάποια στιγμή».

«Η ψυχολογία είναι ένας βασικός παράγοντας, που επηρέασε αρνητικά»

Εν κατακλείδι, εκτός από τις παραπάνω παραμέτρους, που αφορούν καθαρά οικονομικά κριτήρια, που επέδρασαν στη ύφεση της αγοράς, εντόπισε και το ρόλο της ψυχολογίας, που είχε δημιουργηθεί στο καταναλωτικό κοινό όλο αυτό το διάστημα και συνέβαλε στην αποτροπή του από αναγκαίες, πολλές φορές, αγορές. Όπως δήλωσε, «πέρα από την ίδια την κρίση, στη μείωση των πωλήσεων αυτοκίνητων συνετέλεσαν και όλες αυτές οι φήμες, που αιωρούνταν αυτό το διάστημα, ότι κάτι πρόκειται να συμβεί. Η ψυχολογία είναι ένας βασικός παράγοντας, που επηρέασε αρνητικά. Γιατί, για να προβείς σε αγορά, θέλεις θετική ψυχολογία. Πολλοί καταναλωτές, λοιπόν, που ήταν έτοιμοι να προβούν σε αγορά αυτοκινήτου, καθυστερούσαν αυτό το βήμα περιμένοντας τις εξελίξεις».

«Πρακτική και ψυχολογική τόνωση της αγοράς με τα νέα μέτρα»

Παρ όλα αυτά, η εκτίμησή του για το μέλλον φαίνεται αισιόδοξη. Σε αυτό, βέβαια, συμβάλλει και η ανακοίνωση των μέτρων στήριξης της αγοράς αυτοκινήτου. Στην πρώτη περίπτωση έχουμε να κάνουμε με το φόρο πολυτελείας, ο οποίος επιβάλλεται μετά από ένα όριο επί της εργοστασιακής αξίας του αυτοκίνητου. Ενώ το όριο αυτό είχε τεθεί στην αξία των 15000 ευρώ, πλέον μετατοπίστηκε στις 20000 ευρώ. Όπως μας εξήγησε ο κ. Ιωαννίδης, «αυτό πρακτικά σημαίνει ότι σε αυτοκίνητα, που έφταναν στον καταναλωτή με τελική τιμή γύρω στα 30000 ευρώ, επιβαρύνονταν με ένα τέλος ταξινόμησης της τάξεως των 2-3000 ευρώ. Αυτό πλέον εξαλείφεται». Το άλλο μέτρο, που γεννά ελπίδες για ανάκαμψη της αγοράς, είναι απόσυρση επιβατικών αυτοκινήτων με πρώτη ημερομηνία κυκλοφορίας, πριν από την 31-12-1998, δηλαδή πλέον της 12ετίας. Εφόσον, δηλαδή, αποφασίσει κάποιος να αποσύρει το παλιό του αυτοκίνητο, θα απολάβει μια μείωση στην άξια του καινούργιου αυτοκινήτου, εφόσον προχωρήσει σε αγορά μέχρι το τέλος του 2011. «Ασφαλώς, τα οικονομικά κίνητρα είναι λιγότερα από ό,τι προ δυο ετών περίπου», παρατήρησε ο κ. Ιωαννίδης, «όμως θέλω να πιστεύω ότι θα τονώσουν εν μέρει την αγορά». «Αν όχι τόσο στον ουσιαστικό τομέα», υπογράμμισε, «στο οικονομικό, δηλαδή, όφελος, που θα υπάρχει, τουλάχιστον στον ψυχολογικό τομέα. Διότι, περνάει ένα μήνυμα ότι κάτι καλύτερο πάει να συμβεί. Ότι έχουμε μια δυνατότητα σαν πολιτεία να παρέχουμε, έστω και μια μικρή προσφορά».

«Η αξιοπιστία της TOYOTA έχει καθιερωθεί στη συνείδηση των καταναλωτών»

Τέλος, κληθείς να εκτιμήσει τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των αυτοκινήτων της TOYOTA, σε σχέση με τα υπόλοιπα της αγοράς, δε θα μπορούσε παρά να σταθεί στον παράγοντα «αξιοπιστία», που «έχει καθιερωθεί στη συνείδηση των καταναλωτών». Όπως εκτίμησε, «το βασικό χαρακτηριστικό, που εδραίωσε ουσιαστικά την TOYOTA όλα αυτά τα χρόνια, με αποτέλεσμα εδώ και ένα χρόνο σε παγκόσμιο επίπεδο να έχει αναρριχηθεί στην πρώτη θέση παραγωγής, κάτι που σημαίνει και αντιστοιχία στις πωλήσεις, είναι η αξιοπιστία των αυτοκίνητων». «Αυτό ήταν και εξακολουθεί να είναι το κύριο χαρακτηριστικό των αυτοκίνητων της», υπογράμμισε.

 

Πρωτοπορία της TOYOTA με τα υβριδικά αυτοκίνητα

Δεν παρέλειψε δε να επισημάνει και τις επενδύσεις της αυτοκινητοβιομηχανίας στις νέες τεχνολογίες. Είναι γεγονός ότι η TOYOTA έχει ταυτιστεί με τα υβριδικά και με τα οικολογικά, γενικότερα, αυτοκίνητα. «Η TOYOTA είναι η μοναδική εταιρία, που έχει στη γκάμα της δυο υβριδικά αυτοκίνητα», υπογράμμισε. «Και μάλιστα αυτά είναι άμεσα προσπελάσιμα οικονομικά για τον μέσο καταναλωτή», προσέθεσε. Αναφερόμενος δε στην υβριδική τεχνολογία, εξέφρασε την πίστη ότι «πρόκειται για μια τεχνολογία, που φαίνεται να έχει μέλλον, τουλάχιστον στα επόμενα 15-20 χρόνια». «Δε λύνει οριστικά το πρόβλημα της μόλυνσης και της έλλειψης των μη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας», εξήγησε, «αλλά είναι η καλύτερη ενδιάμεση λύση, μέχρι να φτάσουμε στην οριστική λύση, που από ό,τι φαίνεται είναι οι ενεργειακές κυψέλες, που χρησιμοποιούν ως καύσιμο το υδρογόνο. Αυτό όμως απέχει από εμάς περίπου 15-20 χρόνια. Μέχρι τότε τα υβριδικά αυτοκίνητα είναι η καλύτερη λύση. Εξ ου δε και η TOYOTA επενδύει σε αυτό, βρίσκοντας, μάλιστα, μεγάλη ανταπόκριση».

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.