«Το sex ειναι ταμπου για πολλους γονεις και εκει ειναι το προβλημα, οχι στα παιδια»

«Οι κοινωνικοί και οικογενειακοί κανόνες στο θέμα της σεξουαλικότητας των παιδιών πρέπει να αλλάξουν», δηλώνει η κ. Καλλιόπη Τσεμπέρη, σύμβουλος στο ελληνικό Τμήμα της Διεθνούς Οργάνωσης Οικογενειακού Προγραμματισμού και σύμβουλος του Κέντρου Οικογενειακού Προγραμματισμού της Β΄ Πανεπιστημιακής Κλινικής της Ιατρικής Σχολής Αθηνών. Ασχολείται χρόνια με την προάσπιση και την προώθηση των σεξουαλικών δικαιωμάτων των νέων, αλλά και όλων των ηλικιακών ομάδων. Παρατηρεί με προβληματισμό την μη υλοποίηση του μαθήματος σεξουαλικής αγωγής στα Σχολεία και σημειώνει ότι υπάρχουν τα παιδιά που «κατεβάζουν ρολά» και δεν μιλάνε με τους γονείς τους. Παράλληλα, αναφέρει ως πηγές παραπληροφόρησης για θέματα που σχετίζονται με το sex, το internet, τις ταινίες σεξουαλικού περιεχομένου, την πορνογραφία.

Οι νέοι στη χώρα μας είναι καλά ενημερωμένοι για θέματα που αφορούν στο sex;

Δεν είναι σε ικανοποιητικό στάδιο ακόμη. Ενώ θεσμοθετήθηκε η Αγωγή Υγείας σε όλες τις βαθμίδες Εκπαίδευσης από το 1995 και θα έπρεπε να υλοποιούνται προγράμματα σχεδόν σε όλα τα σχολεία, δυστυχώς δεν υλοποιούνται προγράμματα με θέμα την σεξουαλική αγωγή.

Με αποτέλεσμα;

Με αποτέλεσμα τα παιδιά να είναι ακόμη εκτεθειμένα στην παραπληροφόρηση και θα έλεγα ότι πολύ μικρός αριθμός παιδιών εισπράττουν την έγκυρη γνώση μέσα από προγράμματα που οι άνθρωποι που διδάσκουν είναι καθ΄ ύλην αρμόδιοι.

Γιατί δεν γίνονται τα προγράμματα αυτά, αν και θεσμοθετημένα;

Επειδή είναι προαιρετικά και είναι εκτός ωρών διδασκαλίας, είναι στην οικεία βούληση του κάθε εκπαιδευτικού, αν θέλει και αν μπορεί και αν πιστεύει στη σημαντικότητα της δράσης, να την υλοποιήσει.

Πώς επιλέγουν να λύσουν τις απορίες τους;

Τα παιδιά θα ψάξουν να βρουν πηγές. Έχουμε παιδιά που μπορούν να μιλούν με τους γονείς τους και αυτό είναι καταπληκτικό.

Ποιοι γονείς, όμως, μπορούν να διδάξουν την σεξουαλική αγωγή;

Όχι οι αυτοδίδακτοι, αλλά οι γονείς που γνωρίζουν τους σημερινούς σεξουαλικούς κανόνες και τις σημερινές ανάγκες των παιδιών, αλλά και όλες εκείνες τις αλλαγές που συμβαίνουν, ώστε να μπορούν να προσαρμόζονται και να δίνουν την έγκαιρη γνώση. Υπάρχουν τα παιδιά που κατεβάζουν ρολά και δεν μιλάνε με τους γονείς τους, αυτά θα πάρουν τη γνώση από τους συνομηλίκους τους. Πηγές παραπληροφόρησης είναι συνήθως το internet, ταινίες σεξουαλικού περιεχομένου, η πορνογραφία και φυσικά, αυτά τα παιδιά, δεν είναι πάντα τυχερά. Υπάρχουν βέβαια και τα παιδιά που ψάχνουν την έγκυρη γνώση και εντάσσονται στα προγράμματα διαφυλικής αγωγής που υλοποιούνται στα σχολεία.

Ποιόν στόχο θέτετε στο ελληνικό Τμήμα της Διεθνούς Οργάνωσης Οικογενειακού Προγραμματισμού;

Στόχος μας είναι να γίνει καθολική ανάγκη η αγωγή, να την χρησιμοποιήσουν οι μαθητές, οι γονείς, οι καθηγητές, ώστε κάποια στιγμή η σεξουαλική αγωγή να μπει σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης και να γίνει από εκπαιδευτικούς που έχουν επιμορφωθεί, που είναι ευαίσθητοι και κατανοούν την σημαντικότητα αυτού του θέματος.

Γιατί οι Έλληνες γονείς αποφεύγουν να μιλήσουν για το sex στα παιδιά τους; Σε ποιο συμπέρασμα οδηγηθήκατε συνομιλώντας μαζί τους;

Τους δικαιολογώ τους γονείς. Υπάρχουν κάποιοι που μπορούν και θέλουν να ενημερώνουν τα παιδιά τους. Όλοι οι γονείς αγαπάνε τα παιδιά τους και θέλουν να είναι ευτυχισμένα, αλλά νιώθουν ενοχικά απέναντί τους και ντρέπονται. Υπάρχουν γονείς που κατεβάζουν ρολά και λένε «απαγορεύεται». Ευτυχώς οι μοντέρνοι γονείς ψάχνονται περισσότερο από τους παλιούς. Μακάρι να το συνειδητοποιήσουν όλοι και να μπουν στις Σχολές Γονέων ή σε Προγράμματα Επιμόρφωσης για να μπορούν να διδάξουν στα παιδιά τους.

Γιατί είναι σημαντικό οι γονείς να αναλάβουν αυτό το ρόλο;

Γιατί οι γονείς είναι μόνιμη πηγή πληροφόρησης για τα παιδιά. Θα πρέπει να είναι αγαπημένοι στο συντροφικό τους ρόλο, ώστε να δώσουν την εικόνα αυτή, της υγιούς συντροφικότητας, στα παιδιά τους. Γιατί αυτό επηρεάζει την σεξουαλική ταυτότητα και την σεξουαλική πορεία των παιδιών.

Ποιος από τους δύο γονείς θα πρέπει να ενημερώνει;

Όποιος από τους δύο μπορεί. Δεν ισχύει το «ο μπαμπάς το γιο και η μαμά την κόρη», όποιος από τους δύο μπορεί καλύτερα.

Τι είδους κίνδυνοι ελλοχεύουν από την παραπληροφόρηση;

Πρώτον, όλα τα άσχημα που κατά καιρούς συμβαίνουν στα σχολεία και γράφονται στις εφημερίδες και προβάλλονται στα Μ.Μ.Ε. Επίσης, η άγνοια οδηγεί τα παιδιά στο να μην μάθουν να προασπίζονται τα δικαιώματά τους. Να πιέζεται το άτομο και να μπαίνει στη διαδικασία της ενεργής σεξουαλικής δράσης, όχι γιατί αποφασίζει συνειδητά εκείνο το άτομο σαν άτομο, αλλά γιατί κάποιος τον πιέζει. Δεύτερον, οι πρόωρες σεξουαλικές σχέσεις, η ανεπιθύμητη εγκυμοσύνη, τα σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα είναι τραυματικές εμπειρίες, όπως και η σεξουαλική παρενόχληση, ο βιασμός, που είναι έγκλημα και που δεν ξέρουν, αν συμβεί, πού να απευθυνθούν τα θύματα. Να σημειώσω εδώ ότι ο Νόμος είναι ακόμη πολύ ευαίσθητος για το θύμα, καθώς απαλλάσσεται ο θύτης.

Εξακολουθεί να είναι ταμπού το sex για τους Έλληνες;

Το sex είναι ταμπού για πάρα πολλούς γονείς και δυστυχώς εκεί είναι το πρόβλημα και όχι στα παιδιά. Τα παιδιά έχουν πολύ ανοικτό μυαλό, είναι σφουγγάρια και ρουφάνε ό,τι τους λες. Οι κοινωνικοί και οικογενειακοί κανόνες στο θέμα της σεξουαλικότητας των παιδιών πρέπει να αλλάξουν.

Μαρία Νικολάου

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.