Θρησκευτικη ισονομια επιτελους στην Ελλαδα;

Η Εθνική Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου (ΕΕΔΑ) που αποτελεί συμβουλευτικό όργανο της πολιτείας σε θέματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων και υπάγεται κατ΄ ευθείαν στον πρωθυπουργό, εισηγείται γενναίες αλλαγές όσο αφορά το πλαίσιο προστασίας των ανθρώπινων δικαιωμάτων και την προστασία της θρησκευτικής ελευθερίας στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα της εφημερίδας «Έθνος» οι προτάσεις της ΕΕΔΑ έχουν ως στόχο να εναρμονιστεί η ελληνική νομοθεσία προς τη Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, ώστε να σταματήσει ο διασυρμός της χώρας μας με τις αλλεπάλληλες καταδίκες της από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο στο Στρασβούργο για παραβίαση ανθρωπίνων δικαιωμάτων που σχετίζονται με τη θρησκευτική ελευθερία.

Η ΕΕΔΑ με έκθεση- βόμβα έχει επισημάνει προς την κυβέρνηση την ανάγκη να προωθήσει μια σειρά από νομοθετικά μέτρα, που να καταργούν την αναχρονιστική μεταξική νομοθεσία για τον προσηλυτισμό, τις ποινικές καταδίκες αλλοθρήσκων που ιδρύουν ναό χωρίς την προηγούμενη άδεια της πολιτείας και του οικείου μητροπολίτη.

Όσον αφορά το θέμα των μουφτήδων και τις διοικητικές τους αρμοδιότητες στην έκθεση αναφέρεται ότι «είναι τουλάχιστο περίεργο στην Ελλάδα του 21ου αιώνα να εξακολουθεί να εφαρμόζεται ο ισλαμικός νόμος κατά παρέκκλιση του Αστικού Κώδικα, τη στιγμή που κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει στη Τουρκία ούτε σε άλλες μουσουλμανικές χώρες. Αποτελεί επιβεβλημένο μέτρο η κατάργηση των διοικητικών και δικαιοδοτικών αρμοδιοτήτων του μουφτή και ο περιορισμός του στα θρησκευτικά του καθήκοντα. Η ΕΕΔΑ προτείνει επίσης να επιλέγεται ο μουφτής από τον Υπουργό Παιδείας και από κατάλογο τριών υποψηφίων που θα προτείνει η μουσουλμανική κοινότητα».

Να σημειωθεί πάντως ότι πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ έκρινε νόμιμο και σύμφωνο με την «ΕΣΔΑ» το σύστημα επιλογής του μουφτή που καθιέρωσε ο νόμος 1920/ 91 και η σχετική πράξη νομοθετικού περιεχομένου.

Πέραν του θέματος του μουφτή η έκθεση υπεισέρχεται και στην αναχρονιστική- μεταξική νομοθεσία με την οποία ακόμα και σήμερα στην Ελλάδα δικάζονται έλληνες πολίτες για προσηλυτισμό σε άλλες πλην της ορθόδοξης χριστιανικής θρησκείες.

Πιο συγκεκριμένα επισημαίνεται «ότι είναι επιβεβλημένο να καταργήσει η πολιτεία το αναχρονιστικό νομοθετικό πλαίσιο που ανάγεται στη μεταξική δικτατορία και να δημιουργήσει νέο πλαίσιο προστασίας των πολιτών, προσαρμοσμένο στις σύγχρονες ανάγκες και τα σύγχρονα δεδομένα».

Στην ίδια αναφορά τονίζεται με έμφαση ότι σε κανένα άλλο συνταγματικό ή νομοθετικό κείμενο δυτικοευρωπαϊκού κράτους δεν περιλαμβάνει διάταξη απαγόρευσης προσηλυτισμού. Ταυτόχρονα πέρα από την νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου που καταδίκασε την Ελλάδα γιατί δεν ήταν δικαιολογημένες οι ποινές που επέβαλλε σε δύο περιπτώσεις προσηλυτισμού, ούτε πειστική η σχετική επιχειρηματολογία, αναφέρεται και η άποψη του Βέλγου ευρωδικαστή ο οποίος τονίζει ότι η αναφορά του μεταξικού νόμου στην κουφότητα και την απειρία των «θυμάτων» του προσηλυτισμού, ανταποκρίνονται σε συνθήκες μιας άλλης εποχής και υποτιμά το πνευματικό επίπεδο του μέσου έλληνα πολίτη…

Για τα εμπόδια στην ίδρυση θρησκευτικών ευκτήριων οίκων η επιτροπή της κ. Μαραγκοπούλου προτείνει να καταργηθεί η ποινικοποίηση της ανέγερσης η λειτουργίας των ναών ετερόδοξων ή αλλόθρησκων, όταν γίνεται χωρίς προηγούμενη άδεια της πολιτείας. Να καταργηθεί επίσης το Βασιλικό Διάταγμα «20/2-6-39» που προβλέπει την γνωμοδότηση του οικείου μητροπολίτη ως προϋπόθεση για την ανέγερση αλλόθρησκου ναού και να παραμείνει ως μοναδική προϋπόθεση η έκδοση πολεοδομικής άδειας με τον όρο του σεβασμού της αρχής της ισότητας στην άσκηση θρησκευτικής ελευθερίας.

Η ΕΕΔΑ θεωρεί απαραίτητη την αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου γιατί επιτρέπεται στη χώρα μας μια μεγάλη παρέμβαση των πολιτικών, διοικητικών και εκκλησιαστικών αρχών στην άσκηση της θρησκευτικής ελευθερίας, αφού δίνεται πολύ μεγάλο περιθώριο εκτίμησης ακόμα και στην αστυνομική αρχή, στον δήμαρχο ή τον κοινοτάρχη!

Να σημειωθεί τέλος ότι με πρόσφατη ρύθμιση ικανοποιείται το αίτημα της ΕΕΔΑ για μεγαλύτερη προστασία προς τους αντιρρησίες συνείδησης καθώς διαγράφεται από το ποινικό τους μητρώο η άρνηση να υπηρετήσουν τη στρατιωτική θητεία και η οποία αποτελούσε μόνιμο εμπόδιο στην καθημερινή και επαγγελματική τους ζωή.

Όλα αυτά όπως είναι κατανοητό έχουν άμεση αντανάκλαση στην κοινωνία της Θράκης η οποία αποτελείται από μία σύνθετη πολιτισμική και θρησκευτική ανθρωπογεωγραφία που οδήγησε την ελληνική πολιτεία στην άσκηση των πλέων ακραίων και αντιδραστικών πολιτικών σε βάρος της μειονότητας αλλά και άλλων αλλόδοξων ομάδων που διαβιούν στην περιοχή χάριν του «εθνικού συμφέροντος».

Πρόσφατο σχετικά είναι το παράδειγμα του μιναρέ του τζαμιού του οικισμού της Πελεκητής στη Ροδόπη για την ανέγερση του οποίου είχε αντιδράσει σφοδρά ο μητροπολίτης κ.κ.Δαμασκηνός, καλώντας μάλιστα τον κόσμο σε συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας και απαιτώντας να ανέλθει στα 12 μέτρα και το ύψος του καμπαναριού της εκκλησίας των Αμαξάδων ως απάντηση στο ύψος του τζαμιού της Πελεκητής…

Γνωστοί είναι επίσης στην τοπική κοινωνία και οι απηνείς διωγμοί των Μαρτύρων του Ιεχωβά επειδή τολμούν να εκφράζουν τα θρησκευτικά τους συναισθήματα αλλά και οι ανόητες, απαράδεκτες και αντιδραστικές διώξεις ως και χριστιανών ορθόδοξων με την κατηγορία του προσηλυτισμού σε ανατολικές θρησκείες, διώξεις που κατέπεσαν ως χάρτινος πύργος στο δικαστήριο και οι οποίες εξυφάνθηκαν από παρακρατικούς κύκλους της περιοχής.

Εφόσον ο πρωθυπουργός κάνει αποδεκτές λοιπόν αυτές τις εισηγήσεις της επιτροπής μια νέα εποχή θα ξεπροβάλλει στον τομέα των ατομικών ελευθεριών στη χώρα μας, με την επισήμανση βέβαια ότι για το μουφτιακό ζήτημα και από τη στιγμή που θα αποφασιστούν αλλαγές θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη η βούληση της τοπικής μειονοτικής κοινωνίας και ιδιαίτερα των μουσουλμάνων θρησκευτικών λειτουργών.

Δάμων Δαμιανός

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.