Συνεχιζεται το Φεστιβαλ Κλασικης Μουσικης

Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Κλασικής Μουσικής που διοργανώνεται στην Νομαρχία Ροδόπης παρουσιάζεται σήμερα Τετάρτη Ρεσιτάλ Πιάνου με τον διακεκριμένο Καβαλιώτη σολίστα Λάμπη Βασιλειάδη, Αναπληρωτή Καθηγητή στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου της Κέρκυρας.

Τα έργα που θα παρουσιάσει ο διακεκριμένος σολίστας κ. Βασιλειάδης είναι: S.Feinberg – J.Bach: Largo (μεταγραφή για σόλο πιάνο από τη σονάτα για όργανο σε Ντο μείζονα, Νο 5), L.v. Beethoven – F.Liszt: Συμφωνία Νο 7 (μεταγραφή για σόλο πιάνο), Poco sostenuto – Vivace, Allergretto, Presto, Allegro con brio, F.Liszt:
Mephisto, A.Scriabin: Σονάτα Op. 53, No 5.

 

Ο καθηγητής του ΔΠΘ Γιώργος Τσομής αναλαμβάνει και αυτή τη φορά να παρουσιάσει στους αναγνώστες του «Παρατηρητή της Θράκης» τα έργα και να επιχειρήσει μια ενδελεχή ανάλυση στις λεπτομέρειες και το ύφος τους.

• S.Feinberg – J.Bach: Largo

Το δεύτερο μέρος, Largo από τη Σονάτα για Εκκλησιαστικό Όργανο σε ντο μείζονα του Johann Sebastian Bach με αριθμό καταλόγου BWV 529, σε μεταγραφή για πιάνο του Ρώσου πιανίστα και συνθέτη Samuil Feinberg (1890-1962), έχει ένα λυρικό ύφος, όπως ακριβώς το συναντάμε στις σονάτες για όργανο. Οι δύο ψηλότερες φωνές, των οποίων η μελωδία είναι αρκετά διανθισμένη, κινούνται αντιστικτικά πάνω από μία σταθερή γραμμή στο μπάσο.

 

• L.v. Beethoven – F.Liszt: Συμφωνία Νο 7

Συμφωνία αρ. 7 του Ludwig van Beethoven σε μεταγραφή για πιάνο σόλο του αρχηγέτη των μεταγραφών, δεξιοτέχνη πιανίστα και συνθέτη Franz Liszt.

 

Του πρώτου μέρους προηγείται μία αυτόνομη εισαγωγή, η οποία χαρακτηρίζεται από τη ρομαντική της διάθεση με δύο φωτεινά και φαιδρά θέματα. Μία μεταβατική φράση αστείου χαρακτήρα οδηγεί στο ρυθμικό βασικό θέμα του πρώτου μέρους (Vivace), το οποίο ακολουθεί τη φόρμα της συμφωνίας (Βασικό θέμα, Έκθεση, Επανάληψη και coda). Χαρακτηριστική εδώ η χαρούμενη διάθεση, η οποία μέσω μετατροπιών, αλλαγών από ff σε pp, δραματικών γενικών παύσεων δίνουν την εντύπωση αλματώδους κίνησης και αγριότητας. Μία εντελώς διαφορετική διάθεση δημιουργεί το Allegretto με μία μελωδία γεμάτη πάθος, την οποία ακολουθεί μία δεύτερη προσφέροντας λύτρωση και παρηγοριά. Ο ρυθμός του εισαγωγικού θέματος επιστρέφει στα μπάσα, ο οποίος με ελεύθερες και εκφραστικές παραλλαγές υπερνικά τη μελαγχολική διάθεση του μέρους αυτού.

 

Το τρίτο μέρος (Presto) ξαναπαίρνει τη διάθεση του πρώτου μέρους, το βασικό θέμα κινείται αγέρωχα και χορευτικά καταλήγοντας σε μία αδάμαστη ευθυμία και ευφροσύνη. Το trio που ακολουθεί αλλάζει την τονικότητα και τη διάθεση. Είναι ήσυχο, παραπέμπει σε αυστριακό τραγούδι προσκυνητών, αλλά σιγά σιγά γίνεται πιο εορταστικό και επίσημο. Με ένα άλμα οδηγούμαστε στο μεγαλειώδες finale, του οποίου το ενθουσιώδες θέμα έλκει ένα δευτερεύον τολμηρό θέμα. Και τα δύο μαζί συντελούν στην ανάπτυξη μίας βακχικής αγριότητας.

• F.Liszt: Μephisto-Βαλς αρ. 1

 

Εμπνευσμένος ο Liszt από την ποίηση του Nikolaus Lenau (1836) με θέμα τον Faust συνέθεσε δύο ορχηστρικές σκηνές, από τις οποίες «Ο χορός στο καπηλειό του χωριού» γνωστή και ως Μephisto-Βαλς αρ. 1 (1860) παραπέμπει σε μία ελεύθερη επεξεργασία, η οποία όμως δεν υστερεί καθόλου από τα άλλα πιανιστικά έργα του συνθέτη. Οι εικόνες της ποίησης του Lenau μεταφέρονται με υποβλητικό τρόπο στο μουσικό έργο του Liszt. Το κομμάτι είναι γραμμένο σε Λα μείζονα με ρυθμό 3/8.

 

Ο Faust μπαίνει μέσα σε μία ταβέρνα και παίρνει από τα χέρια του μουσικού το βιολί για να παίξει ο ίδιος μουσική γεμάτη ενέργεια και φωτιά. Ηχεί ένα διεγερτικό ρυθμικό θέμα γεμάτο ένταση. Σκιρτώδη μοτίβα παραπέμπουν στο βασικό θέμα, το οποίο αρχίζει να εδραιώνεται, αυτό του «χορού στο καπηλειό του χωριού». Το κομμάτι το διαχέει μία αισθησιακή και ερωτική ατμόσφαιρα με μουσικούς σχηματισμούς δεκάτων έκτων και με έναν κλιμακωτό καταρράκτη από ff. Στη συνέχεια ηχεί το θέμα fortissimo στο μπάσο. Ενδιαφέρουσα εδώ η παρουσία τριών μουσικών νησίδων με δίηχα. Το γυναικείο δευτερεύον θέμα (amoroso) με συγκοπές στην τελευταία κίνηση του μέτρου δέχεται μία αρκετά μεγάλη ανάπτυξη. Ενδιάμεσα αναπτύσσεται ένα μαγευτικό φωτεινό ηχόχρωμα με μοτίβα από τρίλιες. Ο ρυθμός γίνεται ολοένα πιο ορμητικός, γεμάτος ξέφρενο ερωτικό πάθος.

• A.Scriabin: Σονάτα Op. 53, No 5

Η σονάτα αρ. 5 του Skriabin έργο 53 σε φα# μείζονα έργο 53, γράφτηκε το 1907 ακριβώς μετά την ολοκλήρωση του συμφωνικού του έργου “La Pome de l’extase” . Το έργο αποτελείται από ένα και μοναδικό μέρος με προγραμματικό χαρακτήρα αλλά διευρυμένο με δύο θεματικά πεδία. Η σονάτα αρχίζει με τέμπο Allegro. Impetuoso. Con stravaganza (Γρήγορα. Ορμητικά. Ιδιόρρυθμα). Το δεύτερο θεματικό πεδίο αποκτά ένα νοσταλγικό ύφος και επιστρέφει στην coda εντελώς μεταμορφωμένο – πρόκειται για μία μεταμόρφωση θέματος par excellence. Το σπινθηροβόλο αρχικό μοτίβο περνά στο τέλος και χάνεται σε υψηλές νότες, τώρα όμως prestissimo και fff.


Ο Λάμπης Βασιλειάδης

 

Ο Kαβαλιώτης πιανίστας Λάμπης Βασιλειάδης έκανε μουσικές σπουδές στην Ελλάδα, την Γερμανία, την Αγγλία και την Αμερική. Είναι κάτοχος πέντε ακαδημαϊκών τίτλων από τέσσερα πανεπιστήμια της Ευρώπης και της Αμερικής και πτυχιούχος Φιλοσοφίας του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Ο Λ. Βασιλειάδης εργάστηκε στο Πανεπιστήμιο του Cincinnati στις ΗΠΑ, ως βοηθός καθηγητής στο studio του James Tocco, συμμετείχε ως μέλος της επιτροπής μουσικών διαγωνισμών του OMTA (Ohio Music Teachers Association) του Διεθνούς Μουσικού Διαγωνισμού της ΔΕΘ Θεσσαλονίκης καθώς και του Διαγωνισμού για τα βραβεία D. Price στο Mannes College of Music, στη Νέα Υόρκη. Έχει συμπράξει με πολλές ορχήστρες, έχει παίξει στο ραδιόφωνο και την τηλεόραση ενώ έχει ηχογραφήσει εννέα δίσκους CD, που κυκλοφορούν από την εταιρία KOCH International και την Aardvark Media (Η.Π.Α.). Οι ηχογραφήσεις περιλαμβάνουν έργα των Sapp, Scriabin, Poulenc, Szymanowski, Bartoκ, Chopin, Liszt, Tschaikofsky, Brahms, Schumann.

 

Ο συνθέτης Alan Sapp, επίτιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου του Cincinnati χαρακτήρισε τον Λάμπη Βασιλειάδη « φαινόμενο πιανιστικής τέχνης» ενώ ο David Effron,- διευθυντής της συμφωνικής ορχήστρας του Young Town και του Eastman School of Music-, βεβαιώνει πως στα 35 χρόνια της καριέρας του, έχει σπάνια βιώσει μουσική αυτής της έντασης. Τον Ιανουάριο του 2000 το “Readers Digest” επέλεξε τις ηχογραφήσεις του Λ. Βασιλειάδη για να εκπροσωπηθούν μέσα από τους καταλόγους του παγκόσμια καταξιωμένου περιοδικού. Από το 2003 ζεί και εργάζεται στην Κέρκυρα. Πρόσφατα εκλέχτηκε Αναπληρωτής Καθηγητής στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου.
 

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.