«Στοχος μας να αυξηθει στο 10% το ποσοστο της συμμετοχης στα προγραμματα Δια Βιου Μαθησης»

Για την Εκπαίδευση και την Δια Βίου Μάθηση, για την Αναπτυξιακή Στρατηγική του Υπουργείου Παιδείας και το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα συζητάμε με τον Ειδικό Γραμματέα κ. Γιώργο Πανδρεμένο. «Θα συνεχίσουμε τη συνεργασία με την εκπαιδευτική κοινότητα της περιοχής», δηλώνει και παραδέχεται: «Σωστά λέτε ότι έχουμε το μεγαλύτερο ποσοστό της σχολικής διαρροής στην Περιφέρεια αυτή. Απαιτείται στενή συνεργασία με όλους για να το αντιμετωπίσουμε αυτό το πρόβλημα».

Περιλαμβάνουν τα σχέδιά σας την Περιφέρεια μας;

Όλες οι δράσεις του προγράμματος ισχύουν και για την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης. Έχουμε προϋπολογισμό «κλειδωμένο» περίπου στα 180 εκ. ευρώ για το εκπαιδευτικό κομμάτι και άλλα 100 εκατομμύρια ευρώ, τα οποία θα δοθούν μέσω ΠΕΠ για υποδομές και εξοπλισμούς.

Ποια είναι η πρώτη προτεραιότητα του Υπουργείου;

Στόχος του Επιχειρησιακού Προγράμματος είναι η ποιοτική αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Αυτό ισχύει για όλη την Ελλάδα και αυτός είναι ο στόχος. Προχωράμε με σύνεση και με πρόγραμμα γιατί ο σχεδιασμός είναι δύσκολος. Θα πρέπει να δούμε τις ιδιαιτερότητες και τις ανάγκες της κάθε Περιφέρειας προκειμένου να κάνουμε τον καλύτερο σχεδιασμό. Τα προγράμματα που είναι ώριμα θα «τρέξουν» μέσα στο 2008.

Ποια προγράμματα χαρακτηρίζονται «ώριμα»;

Τα σχολεία δεύτερης ευκαιρίας, τα ΙΕΚ. Όσα θέλουν καινούργιο σχεδιασμό πιθανόν να πάνε το 2009.

Σας άκουσα να λέτε ότι απουσιάζει παντελώς ο σχεδιασμός στον τομέα της έρευνας. Πώς θα αντιμετωπιστεί αυτό το κενό;

Θα συζητήσουμε και με τους πρυτάνεις και με τους προέδρους των ΤΕΙ προκειμένου να υπάρξει ένα στρατηγικό πλαίσιο για το πού θέλουμε να κατευθυνθεί η έρευνα προκειμένου να διευκολυνθούμε και εμείς για να κάνουμε τις σωστές προκηρύξεις.

Στον τομέα της δια βίου μάθησης τι στόχους βάζει το Υπουργείο;

Η δια βίου μάθηση περιλαμβάνει δράσεις οι οποίες επαναλαμβάνονται και στο 4ο Κ.Π.Σ. Τα σχολεία δεύτερης ευκαιρίας, τα κέντρα εκπαίδευσης ενηλίκων, τα ινστιτούτα δια βίου εκπαίδευσης και η εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Αυτά όλα θα επαναληφθούν. Ο στόχος μας είναι μεγαλώσει το ποσοστό της συμμετοχής στα προγράμματα Δια Βίου Μάθησης.

Πού τοποθετείται ο πήχης;

Πρέπει να φτάσουμε το 10%. Τώρα δεν ξέρουμε καν πού είμαστε γιατί τα στοιχεία δεν είναι σωστά συγκεντρωμένα, δεν γίνεται καλή παρακολούθηση λόγω αστοχίας των στατιστικών στοιχείων. Κάποια στοιχεία φέρουν το ποσοστό στο 2,4%, αλλά νομίζω ότι το ποσοστό είναι λίγο μεγαλύτερο.

Στην περιοχή μας η μαθητική διαρροή βρίσκεται σε πολύ υψηλά ποσοστά. Τι κάνει το Υπουργείο για να ανατρέψει αυτά τα δεδομένα;

Θα συνεχίσουμε τη συνεργασία με την εκπαιδευτική κοινότητα της περιοχής. Σωστά λέτε ότι έχουμε το μεγαλύτερο ποσοστό της σχολικής διαρροής στην Περιφέρεια αυτή. Απαιτείται στενή συνεργασία με όλους για να το αντιμετωπίσουμε αυτό το πρόβλημα.

Οι αλλαγές στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση μοιάζουν να έχουν τελματώσει, είναι έτσι;

Ο Νόμος Πλαίσιο προχωράει κανονικά. Προϋπόθεση για τη χρηματοδότηση των ΑΕΙ είναι και η αξιολόγηση. Επομένως νομίζω ότι δεν υπάρχει καμία υστέρηση σ΄ αυτό.

Δρομολογείτε αλλαγές και στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο με περιορισμό των αρμοδιοτήτων του;

Του δόθηκαν περισσότερες αρμοδιότητες από αυτές που κανονικά θα έπρεπε. Για παράδειγμα, προγράμματα επιμόρφωσης τα οποία εκ του Νόμου δεν είναι αρμοδιότητά του. Θα περιοριστεί στα προγράμματα που του αναθέτει ο Νόμος.

Με ρόλο δυνατό και δημιουργικό;

Ναι, γιατί έχει πολύ μεγάλη συμμετοχή στα προγράμματα αναβάθμισης σπουδών.

Αποκέντρωση του Συστήματος στην διαχείριση των προγραμμάτων θα έχουμε;

Το μόνο που μπορώ να σας πω τώρα είναι ότι είναι μια δράση, η οποία θα πρέπει να συζητηθεί πώς θα υλοποιηθεί;

Χάνονται πόροι τώρα, μένουν αναξιοποίητοι;

Σε ορισμένες περιπτώσεις ναι. Λάβετε, όμως, υπ’ όψιν σας ότι είμαστε το πρώτο πρόγραμμα σε απορροφητικότητα. Το ΕΠΕΑΕΚ με 79% είναι πρώτο σε απορροφητικότητα από όλα τα Τομεακά Προγράμματα της χώρας. Δεν μας είναι αρκετό, θέλουμε να φτάσουμε στο 100% στις 31/12 /08.

Λέγεται ότι το μεγάλο πρόβλημα είναι το σύστημα διαχείρισης των κονδυλίων και των ευρωπαϊκών προγραμμάτων. Πρακτικά αυτό τι σημαίνει;

Σημαίνει ότι θα πρέπει να αναπτυχθούν σε επαγγελματική βάση προκειμένου να γίνεται πιο γρήγορα η ενημέρωση των δαπανών. Όχι ότι δεν γίνεται το φυσικό αντικείμενο, αλλά δεν περνιούνται εγκαίρως οι δαπάνες, προκειμένου να δείχνουμε την απορροφητικότητα.

Τα ελληνικά σχολεία σε σχέση με αυτά των υπολοίπων ευρωπαϊκών χώρων πώς τα χαρακτηρίζετε;

Δεν έχω τέτοιες γνώσεις. Ξέρω μόνον, επειδή ασχολούμαι με την διαχείριση, ότι είμαστε πρώτοι σε απορροφητικότητα.

Μαρία Νικολάου

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.