Σπονδη στην ιστορια του κοσμηματος

«Σπονδή στο κόσμημα» είναι ο τίτλος της έκθεσης κοσμήματος του Κομοτηναίου καλλιτέχνη Κεβόρκ Μελκονιάν που εγκαινιάστηκε προχθές το βράδυ από την πρόεδρο της ΔΕΠΑΚ Σοφία Μενεσελίδου στην αίθουσα εκθέσεων της Λέσχης Κομοτηναίων. Για τη δουλειά του Κεβόρκ μίλησε η μουσειολόγος – ιστορικός τέχνης Κική Χριστοδούλου, τονίζοντας «ο Κεβόρκ μάς εκπλήσσει με το μεράκι της συλλογής». Άνθρωποι που αγαπούν την τέχνη, μέλη του Συλλόγου Καλλιτεχνών Ροδόπης «Αθηνίων» – ανάμεσά τους και η πρόεδρος Σοφία Εκμεκτσή – αλλά και πολλές γυναίκες περιπλανήθηκαν στην ιστορία του κοσμήματος με οδηγό τα κοσμήματα που φιλοτέχνησε ο Κεβόρκ, ειδικά για τη συγκεκριμένη έκθεση.

Ένα κομμάτι Ελλάδα…

Ο κ. Μελκονιάν ευχαρίστησε το κοινό, το δήμαρχο και την πρόεδρο της ΔΕΠΑΚ για τη διοργάνωση της έκθεσης και ιδιαίτερα την κ. Χριστοδούλου. «Τα κοσμήματα είναι χειροποίητα, ασημένια, με σμάλτο» εξήγησε για τη δουλειά του. Πηγή έμπνευσής του αποτελεί η αρχαία ελληνική παράδοση αλλά και η σύγχρονη. «Παίρνω ένα σχέδιο από την αρχαία Ελλάδα και το προσαρμόζω στο σήμερα, στο 2005. Υπάρχουν βέβαια και αντίγραφα από παλιά κομμάτια». Ο Κεβόρκ Μελκονιάν σχολίασε τη ρευστότητα χρόνου που χαρακτηρίζει την κατασκευή ενός κοσμήματος, που ξεκινά από το σχέδιο. «Στη συνέχεια λιώνουμε το μέταλλο, το κόβουμε, το λιμάρουμε, το ομορφαίνουμε και τέλος περνάμε το λούστρο για να φύγουν τα σημάδια που αφήνει το μέταλλο». Εξήγησε ότι το χειροποίητο κόσμημα είναι μοναδικό κι ακόμη κι αν επιχειρήσει κάποιος να κάνει ένα παρόμοιο δε θα μοιάζει ποτέ με το πρώτο.

Σπονδή στη δημιουργία

Η Κική Χριστοδούλου μίλησε αρχικά για την τεχνική του Κεβόρκ Μελκονιάν στο κόσμημα. «Σπονδή στο κόσμημα. Σπονδή στο δημιούργημα που χρησιμοποιήθηκε σημειολογικά ανά τους αιώνες ως ένδειξη πλούτου, προπαγάνδας, δύναμης, διακόσμησης αλλά και ως συναλλαγματικό αντικείμενο. Για πολλούς είναι έργο τέχνης, για άλλους αποτέλεσμα άψογης τεχνικής. Το σίγουρο είναι ότι χωρίς την τεχνική κατάρτιση δε μπορεί να δημιουργηθεί τέχνη. Ο Κεβόρκ Μελκονιάν σίγουρα κατέχει την τεχνική. Χρησιμοποιεί τη γνώση αυτή για να δημιουργήσει τέχνη. Η επιλογή των ίδιων του των υλικών οδηγεί σ’ αυτό το συμπέρασμα: το χρυσό, το ασήμι, ο μπρούντζος χρησιμοποιούνται όχι μόνο για την αντικειμενική τους αξία αλλά και για τις χρωματικές αποχρώσεις των μετάλλων. Ο δημιουργός δουλεύει μόνος του τη μεταλλική μάζα για να βγάλει ό,τι χρειάζεται: σύρμα, έλασμα, πλάκα. Τα διαμορφώνει με πίεση, σφυρηλάτηση, εγχάραξη. Πάνω στο κάθε στοιχείο προσαρμόζει τα υπόλοιπα υλικά: πολύτιμους και ημιπολύτιμους λίθους. Τους συνδέει στο μέταλλο είτε τοποθετώντας τους σε θήκες, είτε με επικόλληση, είτε με απλό δέσιμο. Μια άλλη τεχνική που χρησιμοποιεί για να δώσει τόνο και χρώμα στα έργα του είναι αυτή του σμάλτου».

Η κ. Χριστοδούλου, στη συνέχεια μίλησε για την έμπνευση που αντλεί από την αρχαία Ελλάδα. «Από την απαρχή της σχεδόν, με τη γραμμική β΄, τα κοσμήματα των βασιλιάδων της Μακεδονίας, την τοπική ιστορία με τα νομίσματα της Μαρώνειας, τη μάσκα του Διόνυσου, φτάνει στη λαϊκή τέχνη και παράδοση για να συνδέσει τεχνικά το χθες και το σήμερα με το διαχρονικό σύμβολο των Ολυμπιακών Αγώνων: το στεφάνι της ελιάς».

Μαρία Αμπατζή

Υ.Γ.: Η έκθεση θα λειτουργήσει ως τις 24 Απριλίου από τις 10.00 – 13.00 και από τις 18.00 – 21.00

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.