Σιδηροδρομικη Διασυνοριακη Συνδεση Ελλαδας-Βουλγαριας

Συμφωνία που απλοποιεί, αναβαθμίζει κι εκσυγχρονίζει τις σιδηροδρομικές μεταφορές ανάμεσα στην Ελλάδα και τη Βουλγαρία υπεγράφη χθες το πρωί από τους υπουργούς Μεταφορών των δυο χωρών Ευριπίδη Στυλιανίδη και Petar Mutafchiev στην Κομοτηνή. Η Ελλάδα μέσα από τη συμφωνία είναι πλέον και τυπικά το νοτιότερο σιδηροδρομικό άκρο της Ευρώπης. Ο έλληνας υπουργός σχολίασε στην κοινή συνέντευξη τύπου που παραχώρησαν σε έλληνες και βούλγαρους δημοσιογράφους ότι ο ομόλογός του από τη γειτονική χώρα έχει εργαστεί σκληρά για τη συγκεκριμένη συμφωνία. Από την πλευρά του μίλησε για την ικανοποίηση που νιώθει λόγω του ότι το έργο ξεκίνησε όταν ακόμη ήταν υφυπουργός Εξωτερικών. Σημείωσε «νιώθουμε και είμαστε ενιαίος ευρωπαϊκός χώρος» και το μεσημέρι αναχώρησαν για την Αλεξανδρούπολη, με τρένο από τον σταθμό της Κομοτηνής.

Συνάντηση των δυο υπουργών

Στην ολιγόλεπτη άτυπη συνάντηση του υπουργού Μεταφορών Ευριπίδη Στυλιανίδη με τον βούλγαρο ομόλογό του κ. Mutafchiev χθες το πρωί σε ξενοδοχείο της Κομοτηνής ο βούλγαρος υπουργός ζήτησε αρχικά συγνώμη για την σχετική καθυστέρηση και την αιτιολόγησε λέγοντας ότι οφείλεται στη διαδρομή και πρόσθεσε πως όταν γίνουν οι κάθετοι άξονες η μετάβαση θα είναι πολύ πιο εύκολη. Ο κ. Στυλιανίδης σχολίασε ότι την ανάπτυξη των υποδομών μεταξύ Ελλάδος και Βουλγαρίας και των ιδιαίτερων σχέσεων την έχει αναλάβει ως προσωπικό έργο. «Την περίοδο που ήμουν στο υπουργείο Εξωτερικών είχα δουλέψει με επιτυχία με τους συνεργάτες μου για τον άξονα Καβάλα – Δράμα – Βουλγαρία, όπως και για την οικοδόμηση του αγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη». Πρόσθεσε ότι ξεκίνησαν την προηγούμενη κυβερνητική περίοδο το δρόμο Νυμφαία – Μακάζα και είπε ότι το 2010 θα έχει ολοκληρωθεί και θα χρειάζονται μόνο 25΄ για να έρθει στην Ελλάδα. Σχολίασε ότι με την υπογραφή της συμφωνίας δημιουργείται ενιαίος χώρος μεταφορών κι εμπορίου στη Ν.Α. Ευρώπη.

Ακολούθησε διμερής συνάντηση της ελληνικής και της βουλγαρικής αντιπροσωπείας, η υπογραφή της συμφωνίας και συνέντευξη Τύπου σε έλληνες και βούλγαρους δημοσιογράφους. Στη συνέχεια μετέβησαν όλοι στον Σιδηροδρομικό Σταθμό Κομοτηνής, από όπου αναχώρησαν για την Αλεξανδρούπολη όπου δόθηκε το επίσημο γεύμα, ενώ συμμετείχαν και σε ημερίδα που έγινε χθες το βράδυ στη γειτονική πόλη, με θέμα «Εφαρμογές Τηλεπικοινωνιών στις Μεταφορές».

Συνέντευξη τύπου •Θα χρηματοδοτηθεί η διάβαση Κυπρίνος –Ιβαϊλογκραντ

Ο κ. Στυλιανίδης, παίρνοντας πρώτος τον λόγο, μίλησε για τα σοβαρά έργα που γίνονται στον τομέα υποδομών, όπως ο κάθετος άξονας Κομοτηνή – Νυμφαία – Μακάζα – Κίρτζαλι. «Δρομολογήσαμε τον άξονα Ξάνθη – Σμόλιαν και πριν λίγο ο γ.γ. της περιφέρειας ΑΜ- Θ Δ. Σταμάτης ανακοίνωσε ότι θα χρηματοδοτηθεί και η διάβαση που είχαμε υπογράψει Κυπρίνος –Ιβαϊλογκραντ».

Περνώντας στην παρούσα συμφωνία, εξήγησε ότι είναι τμήμα της συμφωνίας που είχαν διαμορφώσει από κοινού 11 βαλκανικά κράτη, το Μάιο του 2006, όταν η Ελλάδα ανέλαβε την προεδρία της SEECP (South East Europe Cooperation Process Συνεργασία Νοτιοανατολικής Ευρώπης). Όλοι οι υπουργοί Μεταφορών των βαλκανικών χωρών είχαν υπογράψει Συμφωνία για τη Δημιουργία Σιδηροδρομικού Δικτύου Υψηλών Προδιαγραφών στη Νοτιο-Ανατολική Ευρώπη μέχρι και το 2008. Την προεδρία της τεχνικής γραμματείας ανέλαβε τον Ιανουάριο η Βουλγαρία. Τα 11 κράτη είναι: Αλβανία, ΠΓΔΜ, Κροατία, Βουλγαρία, Τουρκία, Σερβία, Μαυροβούνιο, Βοσνία Ερζεγοβίνη, Μολδαβία και Ελλάδα.

«Στόχος είναι οι εμπορευματικοί συρμοί, μέσα από τις επενδύσεις που θα κάνουμε στη ΝΑ. Ευρώπη, να φτάσουν στα 160 χλμ/ώρα και οι επιβατικοί τα 130 χλμ/ώρα. Η συμφωνία κυρώθηκε από 7 κράτη και θα ενεργοποιηθεί επενδυτικά μετά την κύρωση και από το όγδοο». Ο κ. Στυλιανίδης μίλησε για το έργο που παρέδωσε η Ελλάδα με τη λήξη της προεδρίας της που αφορά μεταξύ άλλων την καταγραφή της κατάστασης του δικτύου σε όλα τα Βαλκάνια, τη δημιουργία ηλεκτρονικής βάσης δεδομένων και τη γεωγραφική απεικόνιση του δικτύου με το σύστημα GIS.

Περνώντας στη διμερή συνεργασία, ο έλληνας υπουργός μίλησε για βελτιωτικά αποτελέσματα που κατέγραψαν από το 2005 μέχρι σήμερα. «Στη γραμμή Θεσσαλονίκη – Σόφια που είχε πληρότητα 11% το 2005, φτάσαμε στο 37% και στην κλινάμαξα από το 71% έφτασαν το 86%». Εξήγησε ότι μέσα από τη συμφωνία για τη διαλειτουργικότητα και την τεχνολογική σηματοδότηση, η ελληνική πλευρά διασφάλισε 13 εκ. ευρώ από την Ε.Ε. για να ολοκληρώσει τη μελέτη για τον εκσυγχρονισμό των δυο σιδηροδρομικών αξόνων, του 22 και του 9.

Σημείωσε, μεταξύ άλλων, ότι προτεραιότητες της ελληνικής πλευράς είναι «να συνεχιστεί η ηλεκτροδότηση και μετά τον Στρυμώνα, μέχρι τους Κήπους και την Αλεξανδρούπολη, να αναβαθμιστεί ο άξονος 9 Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, να συνδεθεί με τις ΒΙΠΕ, τα βιομηχανικά πάρκα, τα αεροδρόμια και τα λιμάνια και ν’ αξιοποιηθούν όλοι οι παραδοσιακοί σταθμοί, για να έχουμε και πολιτιστική ανάπτυξη. Εντός Ελλάδας, προχωρούν οι διαδικασίες και στους εμπορευματικούς σταθμούς. Ένα μεγάλο εμπορευματικό κέντρο προβλέπεται στη Θεσσαλονίκη, ένα στην Αλεξανδρούπολη κι ένας εμπορευματικός σταθμός στον Ίασμο».

Τα οφέλη από τη συμφωνία είναι: «Προσδιορίζεται ο τρόπος συνεργασίας στις διασυνοριακές σιδηροδρομικές μεταφορές, επισπεύδεται η διαδικασία εξυπηρέτησης των επιβατών, διασφαλίζεται η ποιότητα των ελέγχων και βελτιώνεται η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών σ’ αυτούς που ταξιδεύουν με τρένο».

Η συμφωνία, εκτός των άλλων, καθορίζει:

1) Τον τόπο οργάνωσης και λειτουργίας όχι μόνο των σιδηροδρομικών μεταφορών αλλά και των υπευθύνων για την τήρηση και εφαρμογή της συμφωνίας.

2) Τον τρόπο διευκόλυνσης της μετακίνησης επιβατών και εμπορευμάτων με την Εφαρμογή Κανόνων Ασφαλείας για τις Μεταφορές αλλά και Χορήγησης Επείγουσας Ιατρικής Βοήθειας για το ανθρώπινο δυναμικό των Σιδηροδρόμων.

3) Τα σιδηροδρομικά μεθοριακά σημεία ανάμεσα στις δύο χώρες, όπου θα λαμβάνουν χώρα οι αναγκαίες διαδικασίες, καθώς και τον τρόπο πρόσβασης των τρένων και αλλαγής μηχανών στους συγκεκριμένους αυτούς σταθμούς.

Ειδικότερα, ορίζεται ότι όλες οι αναγκαίες σιδηροδρομικές διαδικασίες ανάμεσα στην Ελλάδα και τη Βουλγαρία θα υλοποιούνται μεταξύ των σταθμών:

•Kulata – Προμαχώνας

•Svilengrad – Δίκαια

4) Τέλος, ορίζεται ότι στους σταθμούς Kulata και Svilengrad προβέπεται παρουσία εκπροσώπου από την πλευρά του Ελληνικού Σιδηροδρόμου για τη διασφάλιση των σιδηροδρομικών μεταφορών μεταξύ των σταθμών αυτών και των αντίστοιχων Ελληνικών (Προμαχώνας και Δίκαιων).

Petar Mutafchiev

«Οι κανονισμοί και οι έλεγχοι είναι τα ίδια για βούλγαρους και ξένους»

Ο κ. Mutafchiev σχολίασε ότι οι προτεραιότητες των δυο κρατών συμπίπτουν, γεγονός που επιτρέπει τον κοινό σχεδιασμό για την περαιτέρω ανάπτυξη. Στη διαδρομή μέχρι την Κομοτηνή διαπίστωσε την ταχύτητα των εργασιών της ελληνικής πλευράς και ενημέρωσε ότι στη Βουλγαρία γίνονται προσπάθειες για να φτάσει η γραμμή μέχρι το Σβίλεγκραντ με ταχύτητα 160 χλμ/ώρα για τα εμπορεύματα με χρονικό ορίζοντα το 2013. Ευχαρίστησε τον κ. Στυλιανίδη για τις προσπάθειες που καταβάλει από την περίοδο που ήταν υφυπουργός Εξωτερικών, όπως και για τη συγκεκριμένη συνάντηση.

Απαντώντας σε ερώτηση βουλγάρας δημοσιογράφου σχετικά με τα προβλήματα που αντιμετώπισαν οι βούλγαροι μεταφορείς λόγω της κινητοποίησης των ελλήνων αγροτών, ο έλληνας υπουργός είπε ότι «η ελληνική κυβέρνηση αντιμετώπισε τα προβλήματα των αγροτών κι έλυσε την απεργία, καταβάλλοντας 500 εκ. ευρώ για αποζημιώσεις. Σε διαβούλευση, με τους διεθνείς μεταφορείς, μία απεργία που ακολούθησε δεν είχε τα χαρακτηριστικά του κλεισίματος του δρόμου». Για τις ζημιές των βουλγάρων μεταφορέων είπε ότι συμφώνησαν με τον κ. Petar Mutafchiev «να υπάρχει συστηματική συνεργασία για ν’ αντιμετωπίζονται τέτοια ζητήματα επί τόπου και σύμφωνα με το κοινοτικό δίκαιο παρόμοιες ζημιές είναι ζήτημα ιδιωτικού δικαίου ν’ αντιμετωπιστούν».

Σε ερώτηση έλληνα δημοσιογράφου για εξονυχιστικούς ελέγχους που γίνονται σε έλληνες επαγγελματίες οδηγούς από βουλγάρικα ελεγκτικά όργανα (αντίστοιχα του ΣΔΟΕ) και πολύ υψηλά πρόστιμα που φτάνουν και τα 1.500 ευρώ, με την παρατήρηση ότι οδηγοί του ΟΣΕ θα κληθούν να πληρώσουν πρόστιμα (μέχρι στιγμής τα πλήρωνε ο Οργανισμός), ο Petar Mutafchiev απάντησε. «Τέθηκε το ζήτημα στη σημερινή συζήτηση. Σας διαβεβαιώνω ότι τα βουλγαρικά όργανα ελέγχου δεν κάνουν διακρίσεις ανάμεσα στους μεταφορείς διαφόρων χωρών. Οι κανονισμοί και οι έλεγχοι είναι τα ίδια για βούλγαρους και ξένους». Είπε ότι έχουν εντείνει τους ελέγχους για να δημιουργηθεί ανταγωνιστικό περιβάλλον και διαβεβαίωσε ότι θα ελέγξει εάν τα πρόστιμα έχουν επιβληθεί νόμιμα.

Ο κ. Στυλιανίδης είπε ότι οι υπηρεσίες των δυο χωρών «πρέπει να συνλειτουργήσουν στον ενιαίο ευρωπαϊκό χώρο προκειμένου ν’ αντιμετωπίζονται τα όποια προβλήματα ανακύπτουν. Αναφέρθηκε επίσης σε εταιρίες που πολλές φορές χτίζουν έλληνες επιχειρηματίες στην Βουλγαρία και λειτουργούν ανεξέλεγκτα στην Ελλάδα ή τη Βουλγαρία υποκλέπτοντας παρανόμως φορτίο από τους έλληνες μεταφορείς. Συμφώνησαν ν’ ανταλλάξουν τις πληροφορίες που έχουν και στη συνέχεια ν’ αυστηροποιήσουν τους πρωτοβάθμιους και δευτεροβάθμιους ελέγχους εντός των δυο χωρών «και να προστατέψουμε τους νοικοκυραίους επαγγελματίες, έλληνες και βούλγαρους».

Απαντώντας σε ερώτηση σχετική με το ρόλο της συγκεκριμένης συμφωνίας ο έλληνας υπουργός εξήγησε ότι αφορά τις καθυστερήσεις που προκύπτουν από τις γραφειοκρατικές διαδικασίες των ελέγχων επί της άμαξας, όπως και την εύρυθμη συνεργασία των υπηρεσιών των δυο χωρών στα σύνορα.

Παρών στη σύσκεψη ήταν και ο γενικός γραμματέας της περιφέρειας ΑΜ- Θ Δημήτρης Σταμάτης, ενώ στη συνέντευξη τύπου παραβρέθηκαν ο νομάρχης Ροδόπης Άρης Γιαννακίδης, ο δήμαρχος Κομοτηνής Δημήτρης Κοτσάκης, οι αντιδήμαρχοι Κώστας Μιχελής και Κώστας Ναλμπάντης, ο πρόεδρος του ΤΕΕ Θράκης Νίκος Παπαθανασίου, οι νομαρχιακοί σύμβουλοι Παναγιώτης Τσίτσιος και Βούλα Νεστωράκη.

Μαρία Αμπατζή

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.