Σεραφειμ Σιλας, κωμικος «Η ιστορια διδασκει∙ οι ανθρωποι δεν διδασκονται την ιστορια»

Με αφορμή την παράσταση «Η ιστορία του ελληνικού Έθνους-αλλιώς» - «Το stand up σε εξωθεί στο να είσαι ο εαυτός σου» - «Σε αυτή τη χώρα πρέπει να τελειώσουμε το σχολείο και μετά να αρχίσουμε να μορφωνόμαστε»

Την επιστροφή του στα πάτρια εδάφη, υπό την καλλιτεχνική του ιδιότητα, την είχε προαναγγείλει λίγους μήνες πριν. Ο λόγος για τον Κομοτηναίο κωμικό Σίλα Σεραφείμ, ο οποίος έκανε πράξη την υπόσχεσή του και την προσεχή Δευτέρα θα βρίσκεται  στη σκηνή του Πολιτιστικού Κυττάρου ΡΕΞ για την stand up comedy παράσταση που φέρει την υπογραφή του με τίτλο «Η Ιστορία του ελληνικού Έθνους».
 
Καταθέτοντας τη δική του «αλήθεια» επί των ιστορικών εκείνων γεγονότων που «σημάδεψαν» τον ελληνικό λαό, άκρως διαφορετική, όπως επισημαίνει, από την ιστορία που διδασκόμαστε στα σχολεία, θα παρουσιάσει μία ανατρεπτική παράσταση, ξεκινώντας από τη δημιουργία του κόσμου και φτάνοντας έως και το σήμερα.
 
Με τη βεβαιότητα δε ότι η ιστορία επαναλαμβάνεται ως φάρσα, αλλά και ως stand up comedy ο Σίλας Σεραφείμ μίλησε στο «Ράδιο Παρατηρητής 94fm» αποκαλυπτικά, με δόσεις χιούμορ αλλά και αντίστοιχες δόσεις προβληματισμού, για το σήμερα και τα «κατάλοιπα» του παρελθόντος που το διαμορφώνουν.
 
Σίλας Σεραφείμ όμως… 

«Δεν διδασκόμαστε ιστορία, διδασκόμαστε μυθιστορία» 

ΠτΘ: Την προσεχή Δευτέρα, επιστρέφετε στην πατρίδα σας, όπου θα μας διηγηθείτε την ιστορία του Ελληνικού Έθνους, όχι όπως την καταγράφουν τα σχολικά εγχειρίδια, αλλά με έναν δικό σας ανατρεπτικό τρόπο. Τι ακριβώς θα δούμε;
Σ.Σ.:
Εγώ λέω την ιστορία όπως είναι. Τα σχολικά εγχειρίδια τη λένε αλλιώς. Το πρόβλημα είναι ότι δεν διδασκόμαστε ιστορία, διδασκόμαστε μυθιστορία κι αυτή χρησιμοποιούμε ως πηγή δικαίου. Σε αυτή τη χώρα πρέπει να τελειώσουμε το σχολείο και μετά να αρχίσουμε να μορφωνόμαστε. Μετά αρχίζουμε να διαβάζουμε βιβλία και καταλαβαίνουμε πώς είναι η ιστορία μας, πώς είμαστε, γιατί είμαστε, κλπ.
 
Σε αυτή τη χώρα όλοι λέμε ότι συμφωνούμε αλλά στην πράξη κάνουμε άλλα. Για παράδειγμα με τον αντικαπνιστικό νόμο, όλοι λέμε ότι έτσι πρέπει να γίνονται τα πράγματα, αλλά στην πραγματικότητα ο νόμος καταστρατηγείται συστηματικά. Δεν εφαρμόζεται διότι εναπόκειται σε εμάς. Ωστόσο όσοι καπνίζουν, αν βγουν στο εξωτερικό, που απαγορεύεται, υπακούν. Εμείς οι ίδιοι νομίζουμε ότι το κράτος είναι κάτι άλλο, που θα ‘ρθει και θα μας πει μην καπνίζεις ή κάθε μαγαζί θα πρέπει να έχει έναν αστυνομικό μέσα. Δεν γίνεται όμως αυτό.  Οτιδήποτε κι αν κάνεις δεν ξέρεις ακριβώς τη δυναμική του παρά μόνο αν αρχίσει και λειτουργεί με το κοινό.
 
Φεύγοντας το κοινό από την παράσταση, μού λένε ότι έχει και μια επίγευση άσχημη. Θα γελάσεις στην παράσταση, αλλά φεύγοντας από την παράσταση καταλαβαίνεις ότι υπάρχουν και μερικά πράγματα που εναπόκεινται σε μας να αλλάξουν. Δεν θα αλλάξει η χώρα, αν δεν αλλάξουμε εμείς. Το λέμε βέβαια, αλλά δεν το συνειδητοποιούμε. Φέτος με τις ευχές είναι πάρα πολύ αστείο, γιατί παντού λέμε χρόνια πολλά, καλή χρονιά, με υγεία, θα έρθει και η ανάπτυξη, κλπ. Όταν τα άκουγα αυτά έλεγα ότι όσο δεν αλλάζουμε εμείς αυτά δεν πρόκειται να αλλάξουν. Ένα παράδειγμα είναι ο αντικαπνιστικός νόμος όσο δεν λειτουργεί, σημαίνει ότι εμείς δεν αλλάζουμε. Δεν θα αλλάξουν τα πράγματα και δεν πρέπει να περιμένουμε να αλλάξουν.
 
ΠτΘ: Πώς μπήκατε στη διαδικασία να γράψετε με τον δικό σας τρόπο, την ιστορία του Ελληνικού Έθνους και γιατί τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή;
Σ.Σ.:
Κάθε χρόνο γράφουμε καινούργιο σόου και ήθελα μετά τα είκοσι χρόνια stand up και όλη αυτή την πορεία, μου ήρθε η ιδέα. Από τον Γενάρη κάθισα έγραψα για δύο μήνες, το  παρουσίασα στο φεστιβάλ στο Gazarte και ήταν ένα διαφορετικό stand up πάνω στην ιστορία. Έχει και μια θεατρικοποίηση, αλλά ουσιαστικά είναι stand up. Αν πούμε σε πέντε ανθρώπους να γράψουν την ιστορία του Ελληνικού Έθνους, αλλιώς θα τη γράψει ο καθένας, είναι προφανές. Είναι ένα stand up παράσταση λοιπόν με μια άλλη διάσταση. Έχει την κλασική συνταγή του stand up, απευθύνεται στον κόσμο, και παρουσιάζει την πραγματικότητα της ιστορίας όπως τη βλέπω εγώ, όπου συμφωνούν και πολλοί άλλοι.

ΠτΘ: Ποια από τις περιόδους της Ιστορίας του Ελληνικού Έθνους σας δυσκόλεψε περισσότερο, ως προς την καταγραφή του και γιατί;
Σ.Σ.:
Όσο πιο σύγχρονα τα γεγονότα τόσο πιο ακριβής πρέπει να είσαι. Υπό αυτή την έννοια μάλλον με δυσκόλεψε η μεταγενέστερη νέα ελληνική ιστορία. Τη Μάχη την Θερμοπυλών και την Ναυμαχία της Σαλαμίνας όλοι την ξέρουμε λίγο πολύ. Και να πεις και καμιά χοντράδα, στο πλαίσιο του αστείου, όλοι θα γελάσουν και όλοι καταλαβαίνουν το αστείο. Δεν μπερδεύεται κανείς. Ο εμφύλιος όμως, η χούντα, εκεί πρέπει να είσαι απόλυτα ακριβής. Πρέπει να πεις και να σκεφτείς πράγματα που οι άνθρωποι ακόμα τα θυμούνται. Βασανιστήρια, εξορίες κ.ο.κ.   

«Όλοι και όλα κρίνονται∙ αυτός είναι άλλωστε και ο ρόλος της τέχνης» 

ΠτΘ: Αντιδράσεις είχατε από τον κόσμο;
Σ.Σ.:
Υπήρχαν  κάποιες χλιαρές αντιδράσεις στην αρχή στα social media για την αφίσα, ότι είναι προκλητική λόγω της ματωμένης σημαίας. Για μένα συμβόλιζε την ιστορία της Ελλάδας η οποία είναι ματωμένη, έχει πολέμους. Εγώ έχω κάνει πιο πολύ τέτοιες παραστάσεις. Κανείς δεν έχει το απυρόβλητο. Όλοι  και όλα κρίνονται, οι ιδεολογίες κρίνονται, η πίστη μας κρίνεται, τα πάντα. Αυτός είναι ο ρόλος της τέχνης, δεν εξαιρείται κανείς.
 
ΠτΘ: Το stand up comedy είναι ένα καινούργιο είδος, ως προς τη δομή της παράστασης…
Σ.Σ.:
Δεν είναι. Είναι μια επιθεώρηση χωρίς σκηνικά, κοστούμια, μπαλέτα, κλπ. Είναι άλλο πράγμα το γεγονός ότι ο ηθοποιός βλέπει τον θεατή, ότι δεν υπάρχει ο τέταρτος τοίχος, ο θεατρικός, και άλλο να συνομιλεί με τους θεατές. Αυτό εγώ δεν το κάνω στη δική μου παράσταση, δεν προλαβαίνω. Ωστόσο ο τέταρτος τοίχος έχει καταργηθεί, απευθύνεσαι στους θεατές, τους βλέπεις. Αυτό,  μέχρι το να κάνεις πλάκα με τον κόσμο και να παίξεις, έχει μια απόσταση. Ο θεατής στην παράσταση συμμετέχει με το γέλιο του, με τις αντιδράσεις του, όπως σε κάθε κωμωδία.
 
ΠτΘ: Παίζετε κάποιο ρόλο στην σκηνή ή είστε ο εαυτός σας;
Σ.Σ.:
Δεν είναι ρόλος, είμαι εγώ. Είμαι εγώ, ο Σίλας Σεραφείμ που σας λέει την ιστορία του Ελληνικού Έθνους.  Το stand up σε εξωθεί στο να είσαι ο εαυτός σου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο Λαζόπουλος όσο έκανε το «Τσαντίρι», ως γύφτος υποτίθεται ότι ήταν ρόλος. Αλλά σιγά σιγά άλλαξε και έβγαινε ως Λαζόπουλος. Έτσι ξεκίνησε αλλά το stand up τον συνεπήρε χωρίς να το καταλάβει κι ο ίδιος.
 
ΠτΘ: Για σας το stand up υπό την έννοια αυτή, είναι ένας τρόπος να αντιμετωπίζετε την καθημερινότητα με χιούμορ;
Σ.Σ.:
Αυτό που ξέρουμε όλοι είναι ότι η ιστορία επαναλαμβάνεται. Η ιστορία διδάσκει, οι άνθρωποι δεν διδάσκονται την ιστορία. Επίσης διδάσκει ότι όταν δεν διδάσκεσαι η ιστορία σε τιμωρεί. Αυτό που παθαίνουμε τώρα έχει επαναληφθεί, αλλά δεν είχαμε μάθει, γι' αυτό μας τιμωρεί και ξαναπέσαμε στα μνημόνια. 

«Στην ιστορία δεν υπάρχει συλλογικό ασυνείδητο» 

ΠτΘ: Θα μάθουμε αυτή τη φορά;
Σ.Σ.:
Όσο δεν έχουμε παιδεία, όσο δεν μορφώνονται τα παιδιά μας, όχι. Ένας άνθρωπος μαθαίνει λόγω της εμπειρίας. Παθαίνει και μεγαλώνοντας φροντίζει να μην τα ξαναπάθει. Όταν ένα παιδάκι πιάνει το μάτι της κουζίνας και καίγεται, την άλλη φορά ξέρει ότι το μάτι δεν πρέπει να το πιάσει. Θα καεί. Στην ιστορία όμως δεν υπάρχει συλλογικό ασυνείδητο. Δεν υπάρχει συλλογική μνήμη από το παρελθόν. Πρέπει να καθίσεις να διαβάσεις τι έχει γίνει για να μην την ξαναπάθεις. Επειδή λοιπόν δεν μαθαίνουμε, δεν διαβάζουμε, τα ξαναπαθαίνουμε.
 
ΠτΘ: Ως Κομοτηναίος και άνθρωπος που έχει το βήμα και την δημοσιότητα, είστε ένας εκ των πρεσβευτών της περιοχής μας στην υπόλοιπη Ελλάδα. Πώς αντιλαμβάνεστε την απόσταση μεταξύ Θράκης και κέντρου;
Σ.Σ.:
Θα πω μία ιστορία που οι μεγαλύτεροι θα τη θυμούνται. Όταν  κάποια στιγμή είχε έρθει ο Παπαμιχαήλ σε περιοδεία στην Κομοτηνή και είχε δει τις μουσουλμάνες συμπολίτισσες είπε «πολύ Θεοσεβούμενος ο κόσμος εδώ, γεμάτος καλόγριες είναι ο τόπος». Αντίστοιχα θυμάμαι όταν ήμουν μικρός και είχαμε πάει με τους γονείς μου στην Καστοριά, ρωτούσα γιατί δεν έχει μουσουλμάνες. Νόμιζα ότι όλη η Ελλάδα ήταν όπως στην Κομοτηνή. Αυτό είναι ακριβώς το παράδειγμα που αντικατοπτρίζει και την απόσταση μεταξύ Θράκης και κέντρου. Το γεγονός δηλαδή ότι μισογνωρίζουν, δεν γνωρίζουν και με απλά λόγια υπάρχει άγνοια από τον πολύ κόσμο. Το θέμα είναι τι πολιτικές ακολουθεί το κεντρικό  κράτος και πώς αντιμετωπίζει όλο αυτό το θέμα.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.