Πρωταθλητρια στη σχολικη διαρροη η Ροδοπη

Έχει τα υψηλότερα ποσοστά σχολικής διαρροής στην ΑΜΘ, που με τη σειρά της έχει τα υψηλότερα ποσοστά σχολικής διαρροής στη χώρα

Υψηλά ποσοστά σχολικής εγκατάλειψης και απασχόληση στις οικογενειακές αγροτικές επιχειρήσεις, προβλήματα προσβασιμότητας των μαθητών στις αγροτικές και απομακρυσμένες περιοχές, αγκυλώσεις των δομών προώθησης της απασχόλησης και έλλειψη μηχανισμού σύνδεσης των τοπικών αναγκών της αγοράς εργασίας με την επαγγελματική εκπαίδευση/κατάρτιση είναι μερικά από τα προβλήματα που εντοπίστηκαν στους μαθητικούς πληθυσμούς της Περιφέρειας ΑΜΘ μέσα από το Έργο «Experimentation on Social Policy for Youth» (ESPY).
 
Αυτό τονίστηκε την Τετάρτη 19 Οκτωβρίου στην τελική συνάντηση του έργου, κατά την οποία παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματά του το οποίο είχε σαν στόχο την ανάπτυξη, δοκιμή, διάχυση και πιλοτική εφαρμογή καινοτόμων δράσεων αναφορικά με την απασχολησιμότητα των νέων, με στόχο τον περιορισμό της ανεργίας και του αποκλεισμού, με έμφαση σε πληθυσμούς που βρίσκονται σε αγροτικές, απομακρυσμένες και υποβαθμισμένες περιοχές.
 
Από τα ευρήματα του έργου φαίνεται ότι στην Περιφέρεια ΑΜΘ, η οποία έχει το υψηλότερο ποσοστό στην Ελλάδα, η Ροδόπη αναδεικνύεται πρωταθλητής με ποσοστό 16,6%, όταν ο μέσος όρος της ΑΜΘ είναι 10,59% και ο μέσος όρος στη χώρα είναι 7,69%. Από κοντά ακολουθεί η Ξάνθη με 15,59%, ο Έβρος με 9,7% ενώ τα χαμηλότερα ποσοστά τα έχουν Καβάλα και Δράμα με 5,63% και 5,42% αντίστοιχα.
 
 
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα στόχο υψηλής προτεραιότητας, αποτελεί η δημιουργία ενός θεσμοθετημένου πλαισίου λειτουργίας και υποστήριξης της Επιτροπής, η οποία θα παρέχει ένα διευρυμένο σύνολο συμβουλευτικών υπηρεσιών προς την ΠΑΜΘ, για την υλοποίηση στοχευμένων δράσεων και πολιτικών.
Χαρακτηριστικές συστάσεις για την εξομάλυνση των προβλημάτων των νέων της Περιφέρειας αποτελούν, η καθιέρωση ειδικού μηχανισμού σύνδεσης των τοπικών αναγκών της αγοράς εργασίας με την επαγγελματική εκπαίδευση/κατάρτιση, η εξοικείωση των μαθητών με την έννοια του επιχειρείν , καθώς και η δημιουργία ευρύτερων συστημάτων υπό τη μορφή 'θύλακα', μέσα από τον οποίο θα καθοδηγούνται, θα προστατεύονται και θα αναπτύσσονται νεοφυείς ιδέες.
Σημαντικές επίσης προτάσεις σχηματίστηκαν αναφορικά με την υιοθέτηση ενός περισσότερο ευέλικτου εκπαιδευτικού συστήματος, την καθιέρωση επαγγελματικών περιγραμμάτων και διαδικασιών πιστοποίησης προσόντων και την τυποποίηση της 'συμπεριφοράς' των μαθητών που είναι επιρρεπείς στη σχολική εγκατάλειψη, σε συνεργασία με το Τμήμα Κοινωνικών Επιστημών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης.
 
Για τις ανάγκες του Έργου, συστάθηκε Τοπική Δημόσια Επιτροπή (Local Public Committee), την οποία συνθέτουν έντεκα εκπρόσωποι στρατηγικών φορέων που σχετίζονται με τους τομείς της καταπολέμησης της ανεργίας των νέων και του περιορισμού της σχολικής εγκατάλειψης, έχοντας συμβουλευτικό ρόλο στην αξιοποίηση των αποτελεσμάτων του έργου ESPY και ευελπιστώντας να αποκτήσει έναν πιο μόνιμο χαρακτήρα υποστήριξης της Περιφέρειας, κατά την υλοποίηση συναφών έργων.

Γεωργία Χειράκη, Θεματικός Αντιπεριφερειάρχης σε θέματα Κοινωνικής Αλληλεγγύης «Πρέπει να γίνονται δράσεις αυτού του είδους, ώστε να είμαστε έτοιμοι για να αξιοποιήσουμε και να απορροφήσουμε ευρωπαϊκά προγράμματα»

 

Τα συγχαρητήριά της για όλη την πρωτοβουλία και τις δράσεις του έργου μετέφερε η Θεματικός Αντιπεριφερειάρχης σε θέματα Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Κοινωνικής Πρόνοιας, Ανεργίας, Απασχόλησης, Φτώχειας, Ισότητας Φύλων, ΑμΕΑ κ. Γεωργία Χειράκη, σημειώνοντας πως πρόθεσή τους είναι να αξιοποιήσουν αυτές τις προτάσεις όσο το δυνατόν περισσότερο μέσω χρηματοδοτικών προγραμμάτων.
 
«Για αυτό το λόγο πρέπει να γίνονται δράσεις αυτού του είδους, ώστε να είμαστε έτοιμοι για να αξιοποιήσουμε και να απορροφήσουμε ευρωπαϊκά προγράμματα» ανέφερε, τονίζοντας την κοινωνική ευαισθησία και ανθρωπιστικό προσανατολισμό του Περιφερειάρχη κ. Γιώργου Παυλίδη.
 
Αυτό άλλωστε φαίνεται και από την δημιουργία δικτύων φυσικού αερίου στην ΠΑΜΘ, ένα έργο με πολλαπλά οφέλη που θα οδηγήσει στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, η ενίσχυση της τοπικής οικονομίας μέσω της Συνέργειας των τοπικών προϊόντων, καθώς και τη δημιουργία της δομής της δια βίου μάθησης «Ακαδημία» ώστε οι πολίτες της περιφέρειας να ενδυναμωθούν τόσο σε γνώση όσο και δεξιότητες.
 
 

Πασχάλης Τεμεκενίδης, Υπεύθυνος Έργου ESPY «Ευχής έργον είναι ό,τι έχουμε πετύχει μέχρι σήμερα να συνεχίσει ως παρακαταθήκη για το μέλλον και τα επόμενα έργα»

 
Ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης στην Ανατολική Μακεδονία & Θράκη αναφορικά με την σχολική εγκατάλειψη και απασχολησιμότητα των νέων έκανε ο Υπεύθυνος Έργου ESPY κ. Πασχάλης Τεμεκενίδης, σημειώνοντας πως είναι ιδιαίτερα σημαντικό να ενημερωθούν οι φορείς και οι συμμετέχοντες για το επίπεδο της δικτύωσης που έχει επιτευχθεί, θεωρώντας σημαντικό αυτή να συνεχιστεί και μετά τη λήξη του. «Ευχής έργον είναι ό,τι έχουμε πετύχει μέχρι σήμερα να συνεχίσει ως παρακαταθήκη για το μέλλον και τα επόμενα έργα» σημείωσε.
 
Ο κ. Τεμεκενίδης τόνισε πως ένα από τα βασικότερα προβλήματα που έχουν αναφερθεί σε σχέση με την ανεργία των νέων και τη σχολική εγκατάλειψη στην ΑΜΘ, τα ποσοστά της οποίας είναι από τις υψηλότερες της χώρας, είναι η έλλειψη δικτύωσης μεταξύ των φορέων που διαχειρίζονται αυτά τα θέματα.
 
«Ουσιαστικά υπάρχουν πάρα πολλοί φορείς που δραστηριοποιούνται σε αυτά τα ζητήματα στην ΠΑΜΘ και έχουν ένα ανεπαρκές επίπεδο δικτύωσης και συνέργειας μεταξύ τους ώστε να αντιμετωπίσουν αυτά τα θέματα» παρατήρησε ο ίδιος για να εξηγήσει πως βασικός στόχος του εν λόγω έργου ήταν να επιτευχθεί αυτή η δικτύωση, και αυτό θεωρεί πως πέτυχαν φέρνοντας κοντά πάρα πολλούς φορείς, με τρία στρογγυλά τραπέζια στα οποία κατατέθηκαν πολλές προτάσεις οι βασικότερες εκ των οποίων θα πάνε προς υλοποίηση στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο 2014-2020.
 
Παράλληλα με τη δικτύωση το έργο είχε και ένα μεγάλο ερευνητικό κομμάτι, όπου αποτυπώθηκε πως το ποσοστό της σχολικής διαρροής στην Περιφέρεια ΑΜΘ είναι το υψηλότερο στην Ελλάδα, και προέρχεται κυρίως από τις τάξεις της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης προς την δευτεροβάθμια, ενώ τα ποσοστά διαρροής στο Λύκειο είναι πολύ μικρά και παράλληλα οι νέοι της περιοχής έχουν τεράστια διάθεση να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους σε πολύ υψηλό επίπεδο.
 
«Άρα λοιπόν έχουμε ένα ανθρώπινο δυναμικό νεαρής ηλικίας το οποίο είναι πρόθυμο να φτάσει σε πολύ υψηλό μορφωτικό επίπεδο, παρόλο που υπάρχουν πολλά προβλήματα στον επαγγελματικό προσανατολισμό, ο οποίος είναι ελλιπέστατος» τόνισε, κάτι που διαπιστώθηκε από όλους τους φορείς που συμμετείχαν στη δικτύωση καθώς και τις απαντήσεις των νέων που συμμετείχαν στην έρευνα όπου φαινόταν πως το επίπεδο είναι ακόμα πολύ χαμηλό.
 
 

Μαρία Πετμεζίδου, Καθηγήτρια Κοινωνικών Επιστημών ΔΠΘ «Αν η συμμετοχή των τοπικών φορέων στο πρόγραμμα που λήγει έδωσε ένα ερέθισμα, καλό είναι να μπορέσουν να προχωρήσουν»

 
Για τη δυνατότητα ανάπτυξης στρατηγικών μετάβασης των νέων στην αγορά εργασίας, μεταφέροντας καλές πρακτικές από την Ε.Ε. μίλησε η κ. Μαρία Πετμεζίδου, Καθηγήτρια Κοινωνικών Επιστημών του ΔΠΘ
«Το ΔΠΘ επικεντρώθηκε κυρίως σε ζητήματα που φορούν τη μεταφορά μέτρων πολιτικής, και κυρίως έχει μελετήσει καλές πρακτικές από διάφορες χώρες που αφορούν ακριβώς τη διευκόλυνση της επανένταξης των νέων που βρίσκονται σε κίνδυνο, δηλαδή ανέργων που έχουν εγκαταλείψει την εκπαίδευση» σημείωσε.
 
Για αυτό και αναφέρθηκε σε προγράμματα που υποστηρίζουν τους νέους για να επανενταχθούν στην εκπαίδευση εφόσον χρειάζεται να αποκτήσουν δεξιότητες, να αποκτήσουν τις προσωπικές δεξιότητες έρευνας για εργασία που ανταποκρίνεται στα προσόντα τους,  καθώς και τη σύνδεση με προγράμματα επιδότησης θέσεων εργασίας, οικονομικής υποστήριξης σε νέους που έχουν ανάγκη να επανέλθουν είτε στην εκπαίδευση είτε στην αγορά εργασίας.
 
Το πρόγραμμα αυτό, στο οποίο συμμετέχουν οι τοπικοί φορείς, και στηρίχθηκε επάνω στον τρόπο με τον οποίο μια καλή πρακτική να εφαρμοστεί σε άλλες περιοχές, θεωρεί πως μπορεί να αποτελέσει μια βάση για να προχωρήσουν σε πειραματικές εφαρμογές. «Πολλά από τα προγράμματα τα οποία αποτελούν καλές πρακτικές στη Δυτική Ευρώπη, ξεκινούν ως πρωτοβουλίες τοπικών φορέων και όχι από την κεντρική κυβέρνηση» ανέφερε χαρακτηριστικά, σημειώνοντας πως σε χώρες όπως η Δανία ή  η Ολλανδία η πρωτοβουλία ξεκινά από τους τοπικούς φορείς. «Αν η συμμετοχή των τοπικών φορέων στο πρόγραμμα που λήγει έδωσε ένα ερέθισμα, καλό είναι να μπορέσουν να προχωρήσουν» τόνισε, σημειώνοντας πως το ΔΠΘ και το τμήμα Κοινωνικής Διοίκησης και Πολιτικών Επιστημών μπορεί να βοηθήσει σε αυτή την κατεύθυνση.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.