Προσκληση σ’ ενα παλατι

Τελειοποίησε το νέο του καλλιτεχνικό χώρο ο Θράκας παγκοσμίως γνωστός ζωγράφος και καλλιτεχνικός διευθυντής του Θράκη ΝΕΤ Δημήτρης Ναλμπάντης. Ο χώρος είναι αντίγραφο ελληνικού νεοκλασικού της Κωνσταντινούπολης. Μέσα σ’ ένα κήπο από οπορωφόρα δέντρα 1.000 τ.μ. έχει δημιουργήσει την έδρα του ανάμεσα σε 12 πρεσβείες επάνω στη λεωφόρο Δημοκρατίας.

Η διακόσμηση του χώρου είναι επηρεασμένη από τα ελληνικά νεοκλασικά της οδού Πέραν της Κωνσταντινούπολης. Αποτελείται από οκτώ διαφορετικές οροφές με μαρμάρινες κολώνες και κιονόκρανα, αντίγραφα της Αγίας – Σοφίας. Επίσης, περιλαμβάνεται ένας χώρος εμπνευσμένος από την ανατολική όψη της Πόλης με αραβουργήματα και διακοσμητικά από Συναγωγές. Τα διακοσμητικά έχουν δημιουργηθεί ειδικά γι’ αυτό το σπίτι από γλύπτες και μέσα από καλούπια έχουν παραχθεί τα γύψινα διακοσμητικά.

Στην Αθήνα παρουσιάζεται, χάρις στην απόφαση του Δημήτρη Ναλμπάντη να δημιουργήσει έναν ιδιαίτερο χώρο, ένα μοναδικό δείγμα Θρακικής αρχιτεκτονικής τέχνης. Είναι ίσως το πιο ενδιαφέρον ατελιέ καλλιτέχνη στην Ελλάδα με κλασικό ύφος, το οποίο εισαγάγει με τρόπο κομψό την τέχνη στην καθημερινότητα.

Όντας στη Θράκη όταν έγινε η συνέντευξη, ο Δημήτρης Ναλμπάντης εξηγεί ότι προτιμά να βρίσκεται στη Θράκη από το να ζει μονίμως σ’ ένα παλάτι. «Μπορεί να είναι ένα παλάτι, αλλά προτιμώ να επιστρέφω στη Θράκη, στο Διδυμότειχο, τη γενέτειρά μου, να πίνω τους καφέδες μου με τους απλούς ανθρώπους με απόλυτη ηρεμία. Η Θράκη είναι το καταφύγιό μου» δηλώνει.

ΠτΘ: Έχετε διαμορφώσει ένα χώρο, μια οικία – μουσείο. Να αναφέρουμε το ξεκίνημα της δημιουργίας του. Πού ανήκει αρχιτεκτονικά;

Δ.Ν.:
Είναι της νεοαστικής αρχιτεκτονικής κι εσωτερικά αποτελεί αντίγραφο νεοκλασικού σπιτιού της οδού Πέραν της Κωνσταντινούπολης. Είναι μια οδός γνωστή λόγω των Ελλήνων που ζούσαν εκεί, ενώ στη συνέχεια πέρασαν κάποια σπίτια σε χέρια πρεσβειών. Η ελληνική πρεσβεία είναι εκεί. Τα νεοκλασσικά έχουν ιδιαίτερο ύφος, χαρακτηρίζονται από μια απλότητα. Θέλησα να δημιουργήσω ένα χώρο στην Αθήνα που να έχει επιρροές από τη Θράκη.

Οι τοιχογραφίες επίσης αποτελούν αντίγραφα διαφόρων σπιτιών της οδού Πέραν, ενώ όλο το σπίτι έχει διάφορες αναφορές στην Κωνσταντινούπολη. Για παράδειγμα, οι κολώνες, τα κιονόκρανα είναι αντίγραφα από τον γυναικωνίτη της Αγίας Σοφίας. Έφερα γλύπτες, σκάλισαν το αντίγραφο, το καλούπι. Τα γύψινα είναι οκτώ διαφορετικές οροφές. Βλέπουμε κρυφά βυζαντινά διακοσμητικά σύμβολα, όπως είναι η άμπελος, τα παγώνια που είναι χριστιανικά διακοσμητικά σύμβολα. Γενικά, υπάρχει ένα ύφος ελληνικού νεοκλασσικού σπιτιού.

ΠτΘ: Οι πίνακες φιλοτεχνήθηκαν μετά την κατασκευή του σπιτιού ή προϋπήρχαν;

Δ.Ν.:
Οι πίνακες υπήρχαν, το μόνο που έχει γίνει είναι τέσσερις πίνακες που αποτελούν ανάγνωση πάνω σε γκραβούρες της παλιάς Κωνσταντινούπολης. Παρατηρώντας το πλάνο όλο του σπιτιού υπάρχουν έργα που παραπέμπουν σε βυζαντινές ταπισερί.

ΠτΘ: Η επίπλωση πώς διαμορφώθηκε;

Δ.Ν.:
Η επίπλωση κινείται στο ίδιο ύφος, είναι ανάκλιντρα από αντίγραφα της Κωνσταντινούπολης.

ΠτΘ: Πώς έγινε η κατασκευή τους;

Δ.Ν.:
Ήταν δικά μου σχέδια κι έδωσα την παραγγελία σε επιπλοποιούς.

ΠτΘ: Πόσος χρόνος χρειάστηκε για την κατασκευή του;

Δ.Ν.:
Περίπου δυο χρόνια.

ΠτΘ: Σύντομο χρονικό διάστημα για ένα παρόμοιο εγχείρημα.

Δ.Ν.:
Ναι, γιατί είναι διώροφο, έχουμε ενώσει τους δυο ορόφους. Ο κάτω όροφος λειτουργεί κύρια σαν χώρος προβολής των έργων και πάνω βρίσκονται τα σαλόνια που λειτουργούν σαν prive εκθεσιακός χώρος.

ΠτΘ: Να υποθέσω ότι πρόκειται για έναν χώρο συναντήσεων καλλιτεχνικής υφής; Παραπέμπει σε άλλες εποχές που λειτουργούσαν λογοτεχνικά και καλλιτεχνικά σαλόνια στην Ευρώπη.

Δ.Ν.:
Ακριβώς. Όπως συνέβαινε παλιά στη Θράκη, στα νεοκλασσικά σπίτια τα οποία ήταν εξαιρετικά, έδιναν μεγάλη σημασία στη διακόσμηση γιατί ήταν επισκέψιμα.

ΠτΘ: Σκέφτεστε να διοργανώσετε και κάποιο χορό;

Δ.Ν.:
Όχι, αλλά θα κάνουμε διάφορες συγκεντρώσεις και θα μάθουμε στους αθηναίους το μεγαλείο της θρακικής διακόσμησης.

Επίσης, υπάρχει ένας πολύ ωραίος χώρος, με μια καμάρα, ο οποίος είναι αφιερωμένος στην ανατολή. Σ’ αυτόν τον χώρο θα γίνεται και θα σερβίρεται ο καφές στη χόβολη. Τα διακοσμητικά που ζωγράφισα τα έχω δανειστεί από περσικά αραβουργήματα, ενώ έχουν κι επιρροές από διακοσμητικά Συναγωγών της Κωνσταντινούπολης.

ΠτΘ: Συναντήσατε δυσκολίες στο να βρείτε τα ανάλογα υφάσματα;

Δ.Ν.:
Τα έχω αγοράσει από την Κωνσταντινούπολη.

Ένα «σπίτι» με πολλές αναγνώσεις

ΠτΘ: Πώς σχολίασαν οι φίλοι και οι δικοί σας άνθρωποι που έχουν δει το σπίτι;

Δ.Ν.:
Ο χώρος δεν ανοίχτηκε επίσημα, αλλά φίλοι που ήρθαν από το Λονδίνο και τις διάφορες πρεσβείες ο καθένας εντοπίζει και κάτι διαφορετικό.

ΠτΘ: Πώς είναι να ζει ένας σύγχρονος άνθρωπος σ’ ένα σπίτι μουσείο;

Δ.Ν.:
Για έναν γεωβοσκό, όπως είμαι εγώ – ο πατέρας μου ήταν τσομπάνης- όταν ξεκινάς από το μηδέν, από τη λάσπη όλα είναι ευχάριστα και είναι χαρά να ζει κάποιος σ’ ένα μικρό παλάτι.

ΠτΘ: Και μάλιστα ένα παλάτι δια χειρός Δημήτρη Ναλμπάντη.

Δ.Ν.:
Θα πρέπει να ευχαριστούμε το θεό που μας δίνει το ταλέντο. Ίσως το ταλέντο που δίνει στο γιο ενός βοσκού κι όχι στο γιο ενός πλουσίου να είναι μια προσπάθεια του θεού να ισορροπήσει τις ανισορροπίες.

ΠτΘ: Ένας καλλιτέχνης, με αφορμή κάποιες εκθέσεις, εγκαίνια, καλλιτεχνικά δρώμενα, συναναστρέφεται και με άτομα που ασχολούνται με το life style στο χώρο της τέχνης.

Δ.Ν.:
Μόνο μ’ αυτούς, γιατί εκεί πουλάμε.

ΠτΘ: Εκεί παίζεται και το χρηματιστήριο της Τέχνης. Το ότι δημιουργήσατε ένα σπίτι που έχει ταυτόχρονα την έννοια του μουσείου και του εκθεσιακού χώρου, πιστεύετε ότι αποτελεί αφετηρία για να δημιουργηθεί μια νέα νοοτροπία στην κατασκευή και τη διακόσμηση;

Δ.Ν.:
Αυτό δεν αποτελεί αιτία, αλλά το ότι με επέλεξε το Ινστιτούτο Giorgio De Chiriko μαζί με τον Κορσικανό Ατζιάρι για να γίνει το είδος της σημερινής Αναγέννησης, το «Actualle Rinascimento», έχει σχέση με το σπίτι. Δεν αλλάζω, όμως, την τεχνική μου για να λειτουργήσει σωστά ένα σπίτι.

ΠτΘ: Εννοώ το να βάλουν περισσότερο την τέχνη στη ζωή τους, όσοι έχουν τα ανάλογα χρήματα.

Δ.Ν.: Θα μπορούσε το σπίτι να γίνει μια μικρή κλασσική επανάσταση. Δυστυχώς, δεν γίνονται σωστές νεοκλασικές κατασκευές. Για παράδειγμα, γίνονται πολλά εμπορικά κέντρα αλλά κανένα νεοκλασικό. Τα εμπορικά κέντρα δεν έχουν επιτυχία γιατί είναι ψυχρά γυάλινα.

Οι αρχιτέκτονες δεν διεκδίκησαν τα νεοκλασικά γιατί είναι τεμπέληδες! Τα νεοκλασικά χρειάζονται δέκα φορές περισσότερη δουλειά. Όλοι οι αρχιτέκτονες μοιάζουν να βγήκαν από έναν φούρνο. Θέλουν την απλότητα, επιλέγουν το minimal γιατί στο minimal ανταμώνουν όλοι οι ατάλαντοι. Στο μηδέν, στη σιωπή και στην ακινησία ανταμώνει το minimal που είναι το πιο εύκολο.

Λίγοι αρχιτέκτονες ασχολούνται με νεοκλασικά

ΠτΘ: Στον αρχιτέκονα, όμως, θα είναι ο επιχειρηματίας που θα του αναθέσει ένα έργο. Επομένως, αν του αναθέσει ένα νεοκλασικό οφείλει να σχεδιάσει ένα νεοκλασικό.

Δ.Ν.:
Για παράδειγμα, ο Ψυχογιός που είναι ένας εξαιρετικός επιχειρηματίας, έκανε ένα κτίσμα 3.000 τ.μ. που αποτελεί τη βάση του εκδοτικού του οίκου. Ψάχναμε να βρούμε αρχιτέκτονα σε όλη την Αθήνα και δεν βρίσκαμε – προσωπικά δεν είχα χρόνο – και τελικά το ανέλαβε ο Μάρτυρος Γαλανός, ο οποίος είναι ζωγράφος και αρχιτέκτονας και είχα επιμείνει στο να γίνει κάτι κλασσικό. Είναι πολύ λίγοι οι αρχιτέκτονες που ασχολούνται με νεοκλασικά.

Μαρία Αμπατζή

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.