Πρεμιερα στις 16 Αυγουστου για τη «Λοκαντιερα»

Για τη θερινή παραγωγή του ΔΗΠΕΘΕ Κομοτηνής «Η Λοκαντιέρα» του Κάρλο Γκολντόνι που κάνει πρεμιέρα στις 16 Αυγούστου στο θερινό Δημοτικό Θέατρο μίλησαν οι συντελεστές της παράστασης, ο πρόεδρος του ΔΗΠΕΘΕ Γιώργος Ναβροζίδης και ο δήμαρχος Κομοτηνής Δημήτρης Κοτσάκης, χθες το μεσημέρι, δίνοντας έμφαση στη στήριξη του θεσμού των δημοτικών περιφερειακών θεάτρων. Οι περισσότεροι συντελεστές του έργου έχουν συνεργαστεί και στο παρελθόν με το δημοτικό θέατρο της πόλης και οι δεσμοί που δημιούργησαν τους έδωσαν τα εχέγγυα για μια νέα επικοινωνία με το κοινό της περιοχής. Το έργο θα παιχτεί για δυο μέρες στην Κομοτηνή, στις 18 Αυγούστου θα παρουσιαστεί στις Σάπες, θ’ ακολουθήσει περιοδεία σε δήμους της ΤΕΔΚ Ροδόπης η οποία στήριξε οικονομικά την παραγωγή, καθώς επίσης σε Θεσσαλονίκη, Δράμα, Χρυσούπολη, Αλεξανδρούπολη, Ορεστιάδα, Σουφλί. Μετά τις 10 Σεπτεμβρίου, η «Λοκαντιέρα» θα επιστρέψει στην Κομοτηνή για 10 με 15 παραστάσεις.

Η σκηνοθεσία είναι του Δημήτρη Παπασταμάτη, η μετάφραση του Χρήστου Καρχαδάκη, τα σκηνικά και η επιμέλεια των κοστουμιών του Ανδρέα Σαραντόπουλου, η μουσική του Γιώργου Μπουντουβή, η χορογραφία της Ντορίνας Καλεθριανού με βοηθό την Ελένη Τζάρου. Παίζουν οι ηθοποιοί: Μανώλης Σορμαΐνης, Παναγιώτης Λακιώτης, Άννα Σιταρίδου, Νίκος Καραγεώργης, Μένη Κωνσταντινίδου, Λετίτσια Μουστάκη, Μάκης Ντάβαρης, Φιλοποίμην Ανδρεάδης και Παναγιώτης Ραπτάκης.
Ο Γιώργος Ναβροζίδης μίλησε αρχικά για τη θεσμική τους υποχρέωση για τρεις παραγωγές το χρόνο, για την επιτυχία των δύο προηγούμενων («Το όνειρο του σκιάχτρου» και «Τα μωρά τα φέρνει ο πελαργός») που ανέβασαν τον πήχη, άρα αποτέλεσαν πρόκληση για την παραγωγή του καλοκαιριού.
Η πρεμιέρα θα γίνει στις 16 Αυγούστου για να έχει συντελεστεί και η επιστροφή των περισσότερων κατοίκων. Ο κ. Ναβροζίδης σημείωσε ότι η νέα δημοτική αρχή και ο ίδιος ο δήμαρχος στηρίζουν το θεσμό και δείχνουν ευαισθησία σε θέματα πολιτισμού. Πρόσθεσε ότι η Cosmote είναι χορηγός της παράστασης.
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ και σκηνοθέτης του έργου Δημήτρης Παπασταμάτης ανέφερε τη ρήση του Μπρεχτ «τα έργα του παρελθόντος έχουν τη δική τους αξία, πρωτοτυπία, ομορφιά και τη δική τους αλήθεια», εξηγώντας ότι αυτά είναι τα στοιχεία που πρέπει ν’ ανακαλύπτουμε σε κάθε θεατρικό έργο, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι πρέπει ν’ ανεβαίνουν σήμερα όπως στην εποχή του Γκολντόνι και του Μολιέρου. «Η ζωή βάζει νέες ιδέες και αντιλήψεις και πάνω σ’ αυτή την αρχή στηρίξαμε την παράσταση. Η «Λοκαντιέρα» είναι σ’ ένα γνώριμο πολυπολιτισμικό χώρο ο οποίος δεν προσδιορίζεται, αλλά αναγνωρίζεται από τη μουσική. Η πρωτοτυπία του ανεβάσματος σε πανελλαδική κλίμακα είναι ότι για τις ανάγκες της παράστασης υπάρχουν ζωντανή μουσική και τραγούδια, άρα εκεί αποκτά σημασία η ρήση του Μπρεχτ. Θα το διαπιστώσετε και στα στοιχεία της αποστασιοποίησης όταν αφηγείται η Μιραντολίνα το τι πρόκειται να κάνει».
Σημείωσε τη χορηγία της Cosmote, λέγοντας ότι οι επιδοτήσεις δεν αρκούν. Ανέφερε ότι μ’ ένα νέο νόμο του υφυπουργού Πολιτισμού «η χορηγία εκπίπτει από τα φορολογικά των επιχειρήσεων κι αυτό θ’ ανοίξει το δρόμο στη διάθεση των επιχειρήσεων να στηρίζουν τον πολιτισμό».
Ο Α. Σαραντόπουλος (διατέλεσε 25 χρόνια υπεύθυνος σκηνογράφος του Εθνικού Θεάτρου) δήλωσε ότι έχει αγαπήσει την Κομοτηνή, την οποία επισκεπτόταν αυτά τα 25 χρόνια. Εξήγησε ότι μια πηγή έμπνευσης του Μπρεχτ ήταν το θέατρο δρόμου, άρα γίνεται σύνδεση του μπρεχτισμού, του θεάτρου δρόμου, της commedia dell’ arte και του Γκολντόνι. «Υπό αυτή την έννοια, ένα πατάρι είναι κι ένα πατάρι μπρεχτικό, αποστασιοποιημένο. Όταν ανεβάζουμε ένα έργο που γράφτηκε στο παρελθόν μας καθοδηγούν η εποχή που γράφτηκε, η ιστορική διαδρομή και το τώρα γιατί δε μπορούμε να είμαστε απολιθώματα του παρελθόντος». Εξήγησε ότι στο έργο έχει γίνει ο προγραμματισμός με βάση αυτούς τους άξονες.
Για το σκηνικό εξήγησε ότι αναφέρεται στη δεκαετία του ’20 που είναι μια ρομαντική εποχή που συνάδει με το ρομαντικό ύφος του Γκολντόνι. Σημείωσε ότι ο χώρος είναι απροσδιόριστος, προσδιορίζεται μέσα από τη μουσική, την κίνηση και τη θεατρική λειτουργία ενώ αρχιτεκτονικά είναι κάπως απροσδιόριστος. «Το «τώρα» ενδυναμώνεται με τη χρήση οπτικών μέσων, έχουμε ταυτόχρονες προβολές, οπτικό υλικό που θα παρεμβάλλεται στη διάρκεια της δράσης». Ο κ. Σαραντόπουλος μίλησε για ευχάριστη συνεργασία, ταλαντούχους ηθοποιούς και μοναδικές ερμηνείες.

Η μουσική μέρος της πράστασης

Ο Αλεξανδρουπολίτης Γιώργος Μπουντουβής έχει συνεργαστεί με επιτυχία και στο παρελθόν με το ΔΗΠΕΘΕ Κομοτηνής, θεωρεί επομένως την πόλη πατρίδα του και το θέατρο της πόλης σημαντικότερο κι από το Εθνικό. Εξήγησε ότι η άποψη της μουσικής δεν είναι να σταθούν σε μια άκρη 2 – 3 μουσικοί που θα παίζουν παραπέμποντας σε μουσική που θ’ ακούγεται από τα μεγάφωνα, από cd. «Συμμετέχουν στην παράσταση, τραγουδώντας, κινούμενοι, ακολουθώντας την παράδοση που είχε ξεκινήσει το μεσαιωνικό θέατρο στο οποίο ο μουσικός είναι μέρος της παράστασης. Η μορφή είναι κάτι ανάμεσα σε μιούζικαλ και καμπαρέ χωρίς να είναι απόλυτα προσδιορισμένο. Υπάρχουν τραγούδια που λέγονται ζωντανά και μάλιστα υπέροχο γιατί έχουμε ηθοποιούς με πολύ ωραίες φωνές» υποστήριξε.
Ο Μανώλης Σορμαϊνης συνεργάζεται για τρίτη φορά με το ΔΗΠΕΘΕ Κομοτηνής και μετρά πολλές συνεργασίες με τα δημοτικά περιφερειακά θέατρα, τα οποία υποστηρίζει σαν θεσμό. Υποστήριξε ότι το ΔΗΠΕΘΕ Κομοτηνής στηρίζει τις παραγωγές του με τρόπο που συνάδει στο θεσμικό του ρόλο, τηρώντας την προγραμματική σύμβαση με το υπουργείο που λέει «κοιτάζουμε την περιφέρεια, δεν βάζουμε μέσα το δήμο κάποια εκατομμύρια και δεν ξιπαζόμαστε, φέρνοντας ένα «βαρβάτο» όνομα». Είπε ότι το ΔΗΠΕΘΕ Κομοτηνής δεν είχε ποτέ τη λογική της αρπαχτής, θύμισε ότι τα ΔΗΠΕΘΕ είναι χρήματα του ελληνικού λαού, άρα δε θα πρέπει ν’ αποσκοπούν στο κέρδος με την έννοια δε μπορεί το εισιτήριο να είναι 25 ευρώ και να είναι απαγορευτικό για μια οικογένεια. Ευχήθηκε η νέα δημοτική αρχή να δώσει ώθηση στο ΔΗΠΕΘΕ. Η Άννα Σιταρίδου (η Μιραντολίνα στη «Λοκαντιέρα») μετρά την τρίτη της συνεργασία με το ΔΗΠΕΘΕ («Φαύστα» και «Τα μωρά τα φέρνει ο πελαργός») και θεωρεί την πόλη ήδη δεύτερο σπίτι της, μια και είναι πολύ φιλόξενη πόλη. Ευχαρίστησε τον Δ. Παπασταμάτη για τον κύριο ρόλο του έργου, για τον οποίο είπε ότι έχει μεγάλο ενδιαφέρον, αρκετό βάρος κι αυτό της έχει προκαλέσει άγχος.
Ο Νίκος Καραγεώργης έρχεται για πέμπτη φορά στην Κομοτηνή (έχει έρθει με τον Κώστα Καζάκο, τον Σταύρο Παράβα, τον Γιάννη Μόρτζο, την Κατερίνα Γιουλάκη) και συνεργάζεται για δεύτερη φορά με το ΔΗΠΕΘΕ Κομοτηνής. Σχολίασε ότι η συγκεκριμένη δουλειά είχε πολύ μεράκι και χημεία μεταξύ των ηθοποιών «χημεία που αν επιτευχθεί στην πρόβα θα περάσει στην παράσταση και το κοινό». Μετέφερε ότι το θέατρο χρειάζεται πατάρι και πάθος και το πάθος υπάρχει στην παράσταση χάρις και στην παρουσία αξιόλογων κι έμπειρων συντελεστών. Ο κ. Καραγεώργης χαρακτήρισε τα ΔΗΠΕΘΕ «κατάκτηση για τον κόσμο της περιφέρειας», σχολίασε ότι η Κομοτηνή έχει ένα καλό θεατρόφιλο κοινό το οποίο ενισχύεται και από τη θερμή παρουσία των φοιτητών. Αναγνώρισε ότι τα ΔΗΠΕΘΕ περνούν κρίση γι’ αυτό και ο κόσμος πρέπει να τα στηρίξει κι αν κλείσουν «θα είναι μεγάλο χαστούκι στο μάγουλο του πολιτισμού της περιφέρειας, γιατί διαμορφώνουν κοινό που έρχεται κοντά στο θέατρο και κάποιοι από αυτούς ενδέχεται να θελήσουν να γίνουν ηθοποιοί». Σχολίασε επίσης ως θετικό το ότι το ΔΗΠΕΘΕ δεν ανεβάζει Αριστοφάνη όπως βλέπουμε να γίνεται κατά κόρον στις θερινές παραγωγές.
Ο δήμαρχος Κομοτηνής Δημήτρης Κοτσάκης θέλησε να διευκρινίσει ότι η ΤΕΔΚ Ροδόπης (της οποίας είναι πρόεδρος) στηρίζει το ΔΗΠΕΘΕ Κομοτηνής αλλά το σημαντικό είναι η χρηματοδότηση από το υπουργείο Πολιτισμού. «Έχουμε κάθε διάθεση να στηρίξουμε το θεσμό αλλά ξέρετε ότι οι αρμοδιότητες των δήμων πληθαίνουν και οι χρηματοδοτικοί πόροι παραμένουν οι ίδιοι. Επομένως, εκ των σαρκών μας πρέπει να στηρίξουμε παρόμοιες πολιτιστικές δραστηριότητες, αλλά χρειαζόμαστε και τη στήριξη του υπουργείου Πολιτισμού».
Καλωσόρισε τους συντελεστές και τους ηθοποιούς της παράστασης και τους ευχήθηκε καλή διαμονή.

Μαρία Αμπατζή

 

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.