Πηγα μια φορα στη Θασο…

Κατανυκτικός ο Δεκαπενταύγουστος στην Παναγιά, κατακόκκινη η πανσέληνος στην παραλία κάτω από το Μοναστήρι του Αρχάγγελου, τρελά πάρτι στο Λιμένα και στην γύρω περιοχή, συναυλίες του Γιώργου Μάγγα και των Mode Plagal στα Μεταλλεία, ξεφάντωμα μέχρι πρωίας στον Ποτό, καλή μουσική και άπαιχτοι djs στην Ψιλή Άμμο! Και άλλα πολλά, με ήλιο καυτό και φεγγαράδες και με ορόσημο την 16η Αυγούστου στο Αρχαίο Θέατρο της Θάσου με την «Ευάδνη» από το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Αγρινίου και την Όλια Λαζαρίδου να ξεδιπλώνει το ταλέντο της με θέα τη θάλασσα πίσω από το επιβλητικά λιτό σκηνικό της παράστασης. Ήταν μια φορά η Θάσος…

Ο,τι έρχεται φεύγει, ό,τι αρχίζει τελειώνει τίποτα όμως δεν λησμονιέται, ιδίως αν πρόκειται για μια εβδομάδα στη Θάσο, που κατά κοινή ομολογία όσων βρέθηκαν εκεί την προηγούμενη εβδομάδα, εάν οι θεοί την είχαν πετάξει σαν βότσαλο στη μέση του Αιγαίου, κι όχι του Θρακικού Πελάγους, θα γνώριζε μεγάλες δόξες. Όπως και να έχει, εμείς είμαστε περήφανοι που την έχουμε στην περιφέρειά μας και ακόμη περισσότερο που μπορούμε με ιδιαίτερη ευκολία να την επισκεπτόμαστε.

Η Θάσος του λαού της

Λαός αυτοδημιούργητος, οι Θάσιοι με πολλή προσωπική εργασία έφεραν και κράτησαν τον κόσμο στο νησί, αν και φέτος όπως και σε όλους τους τουριστικούς προορισμούς, παρατηρήθηκε σημαντική μείωση της κίνησης.

Δεν μένουμε πολύ στα παράπονα που εκφράστηκαν από πολλούς επισκέπτες φέτος για την εξυπηρέτηση κυρίως σε ταβέρνες και μαγαζιά, εντάσσοντας τα περιστατικά στη γενική απογοήτευση από τη μειωμένη τουριστική κίνηση στο νησί. Επειδή όμως ο επαγγελματίας είναι πάντα επαγγελματίας… παντός καιρού και περίστασης, οι ντόπιοι οφείλουν να προσέξουν την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών για να συνεχίζουν να δίνουν το καλό παράδειγμα και το μάθημα φιλοξενίας που έδιναν ως τώρα.

Η Θάσος είναι ένα από τα λίγα ελληνικά νησιά με τόσες ομορφιές. Η κρατική φροντίδα ωστόσο δεν έχει φτάσει όπως θα έπρεπε μέχρι εδώ. Δυστυχώς, η Θάσος, αν και είναι ο δεύτερος μετά τη Χαλκιδική σε όλη τη Βόρεια Ελλάδα τουριστικός προορισμός, δεν διαθέτει αεροδρόμιο με αποτέλεσμα οι επισκέπτες να ταλαιπωρούνται πολλές ώρες. Πρόσφατο παράδειγμα η «ουρά» των αυτοκινήτων για το λιμάνι του Λιμένα την Κυριακή το μεσημέρι η οποία έφτανε τα δυόμισι χιλιόμετρα έξω από την πόλη!

Η μαρίνα στο Λιμένα έχει ξεκινήσει να κατασκευάζεται εδώ και δέκα χρόνια και δεν έχει ολοκληρωθεί, αλλά και κανένα λιμάνι της Θάσου δεν παρέχει ασφάλεια στα σκάφη ούτε και υπάρχει η δυνατότητα σύνδεσης της Θάσου με άλλα νησιά και περιοχές ή ακόμα και για ελλιμενισμό σύγχρονων σκαφών που θα διευκόλυναν τη μεταφορά κατοίκων και επισκεπτών.

Τα πράγματα δεν είναι καλύτερα και στον τομέα της παιδείας. Συνεχώς κλείνουν το ένα μετά το άλλο τα δημοτικά σχολεία με αποτέλεσμα σε λίγα χρόνια τα τρία γυμνάσια και δύο λύκεια να μειωθούν.

Προσφορά εκ των έσω

Εντοπίσαμε έντυπα κι εφημερίδες που πέρα από την απλή ενημέρωση του πολίτη προσπαθούν να εντοπίσουν και να προβάλλουν τα προβλήματα αυτά να τα επισημάνουν και να βοηθήσουν με τον τρόπο αυτό στην επίλυσή τους.

Ζουμ στον πολιτισμό επιχειρεί επίσης μια ειδική έκδοση που κυκλοφόρησε από την εφημερίδα «Θασιακή», αλλά και «Τα δύο φεγγάρια στη Θάσο», οι πολιτιστικές εκδηλώσεις που ανέλαβε μόνη της φέτος η Θάσος και κυκλοφόρησαν με τη συμβολή του Δήμου ένα καλαίσθητο δίγλωσσο – στα ελληνικά και αγγλικά – έντυπο για το πρόγραμμα των εκδηλώσεων και όχι μόνο. Αναφορές σε κάθε γωνιά που μπορεί να προσελκύσει το ενδιαφέρον του περιηγητή περιλαμβάνονται στην έκδοση, τόποι αρχαιολογικού και ιστορικού ενδιαφέροντος κυρίως παρουσιάζονται μαζί με τους καλλιτέχνες που τιμούν φέτος το νησί του πεύκου και της ελιάς.

«Ευάδνη», μια ηρωίδα στη Θάσο

Η Ευάδνη, η οποία αναφέρεται στις «Ικέτιδες» του Ευριπίδη, μισότρελη από την απώλεια του άνδρα της Καπανέα, ενός από του Επτά που εξεστράτευσαν εναντίον της Θήβας, παρά τις προσπάθειες του γέροντα πατέρα της Ίφη, αυτοκτονεί πέφτοντας στην πυρά.

Μία από τις ελάσσονες ηρωίδες του αρχαίου δράματος, ένα πρόσωπο που λίγες μόνο γραμμές της αφιερώνει ο Ευριπίδης, πήρε το λόγο και τη μορφή της Όλιας Λαζαρίδου και μέσα από ένα θρήνο – αφήγηση μίλησε υπό το φεγγαρόφως και τους καταπληκτικούς φωτισμούς του Δήμου Αβδελιώδη, σε σκηνοθεσία και κείμενα Θοδωρή Γκόνη, για όσους κάηκαν από αγάπη.

Η Ευάδνη, πάναγνη σύμφωνα με το όνομα της, είναι η πιστή γυναίκα που αφανίζεται από το χαμό του άντρα της:

«Στις λαμπρές τις φλόγες θα δοθώ…

Το σώμα μου θα σμίξω με το σώμα του άντρα μου…

Το δέρμα μου θα ενώσω στ΄ αγαπημένο δέρμα…

Θα φτάσω στης Περσεφόνης τα παλάτια

Και τις γυναίκες όλης της γης

Θα ξεπεράσω στην αφοσίωση…».

Εκτός από αυτό το απόσπασμα των Ικέτιδων, για τη σύνθεση του έργου αντλήθηκε υλικό από τα κείμενα: Αισχύλου «Επτά επί Θήβας», Σοφοκλή «Αντιγόνη», «Οιδίπους Τύραννος», «Οιδίπους επί Κολωνώ», «Τραχίνιες», Ευριπίδης «Φοίνισσαι», Βακχιλίδη «Επίνικος», Ωδή ενάτη, Πινδάρου «Νεμέα», Ωδή ενάτη Απολλόδωρου Βιβλίου 3, Τραγούδια του Κάτω Κόσμου: Μανιάτικο μοιρολόι, συλλογή Σωκράτη Κουγέα.

Η «Ευάδνη» παρουσιάστηκε τον περασμένο Ιούλιο, στο πλαίσιο τα ΧΙ Διεθνούς Συνάντησης Αρχαίου Ελληνικού Δράματος με θέμα «Θηβαϊκός Κύκλος», που διοργάνωσε το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών στο πλαίσιο της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας 2001-2004. Ζωντάνεψε μόνο για μια νύχτα, σ΄ ένα χώρο άδειο, σπαρμένο χορτάρια ξερά, κάτω από επτά επιτύμβιες στήλες και εμπρός από ένα βράχο λαξεμένο.

Σε παρόμοιο επιβλητικό φυσικό σκηνικό, με τις επτά στήλες να αντιπροσωπεύουν τους Επτά, παρουσιάστηκε και στη Θάσο, πάνω στο βράχο που φιλοξενεί το Αρχαίο Θέατρο, δίπλα σ΄ ένα πεύκο και μια ελιά που ευρηματικά εκμεταλλεύτηκε ο Δήμος Αβδελιώδης δίνοντάς τους χρώμα μέσα στη νύχτα, πράσινο άλλοτε, άλλοτε κατακόκκινο του πάθους κι άλλοτε πορτοκαλί, ή μωβ του πένθους.

Ανάλογο ήταν και το ύφος της μουσικής του Νίκου Ξυδάκη, όπως και η ερμηνεία της Μαρίας Φαραντούρη, η φωνή της οποίας ακουγόταν στα χορικά.

Η «Ευάδνη» ενθουσίασε το κοινό, συγκίνησε βαθιά, δίχως μελοδραματισμούς, με υψηλή υποκριτική τέχνη από την Όλια Λαζαρίδου, που καταχειροκροτήθηκε, σπαράζοντας μπροστά στη στήλη του Καπανέα, που βάφτηκε κόκκινη την ώρα του χαμού του, λίγο πριν η Ευάδνη χαθεί μαζί του στην πυρά.

Εφέτος, η «Ευάδνη» θα παρουσιαστεί σε πέντε φεστιβάλ πρεμιέρα στις Οινιάδες – όπως και στο Φεστιβάλ Καΐρου, το οποίο διεξάγεται 1 – 11 Σεπτεμβρίου 2003.

Νατάσα Χατζηνικολάου

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.