Περιηγηση με τρενο…

Τι κοινό μπορεί να έχουν τα Θρακικά Μετέωρα, το Παπίκιο Όρος, η λίμνη Βιστωνίδα και ο μοναδικής αξίας υδροβιότοπος στην περιοχή; Όλα μπορούν να αποτελέσουν στάσεις σε ένα διαφορετικό «ταξίδι» με το τρένο. Πρόκειται για πρόταση αξιοποίησης των τμημάτων γραμμών του ΟΣΕ, που θα εγκαταλειφθούν. Πρόταση η οποία περιλαμβάνει την δημιουργία Θεματικού Σιδηροδρομικού Πάρκου. Την ιδέα κατέθεσε ήδη η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση (Ν.Α.) Ροδόπης με αφορμή τα έργα που ο ΟΣΕ υλοποιεί στην περιοχή της Θράκης. Όπως είναι γνωστό, προχωρά σε σταδιακή αλλαγή της χάραξης της σιδηροδρομικής γραμμής για λόγους ευθυγράμμισης, αύξησης της ταχύτητας και απομάκρυνσης της γραμμής από κατοικημένες περιοχές. Έτσι, τόσο ορισμένα τμήματα γραμμών, όσο και κτιριακές υποδομές εγκαταλείπονται. Μια τέτοια περίπτωση είναι αυτή μεταξύ των οικισμών Ιάσμου και Πολυάνθου στο Νομό Ροδόπης. Ο σιδηροδρομικός σταθμός Πολυάνθου δεν χρησιμοποιείται εδώ και πολλά χρόνια, ο δε σταθμός Ιάσμου υπολειτουργεί. Με την κατάργηση της διέλευσης αμαξοστοιχιών από τους δυο σταθμούς και το τμήμα της σιδηροδρομικής γραμμής που τους ενώνει, μήκους περίπου 4 χιλιομέτρων προτείνεται από την Ν.Α. Ροδόπης η αξιοποίηση αυτής της υποδομής.

Διαδρομές και ενημερωτικές «ανάσες» σε Info- Σταθμούς…

Σύμφωνα με τον αναπληρωτή Νομάρχη Ροδόπης, τον κ. Χ. Τσαραμπουλίδη η πρόταση περιλαμβάνει: την πλήρη ανακαίνιση των κτιριακών υποδομών με τη μορφή και τον τύπο της αρχικής τους κατασκευής. Την δρομολόγηση μεταξύ των δύο σταθμών μικρών συρμών, ανοικτών, τουριστικού χαρακτήρα που θα αναπτύσσουν ιδιαίτερα μικρές ταχύτητες ενώ κατά τη διάρκεια της διαδρομής θα γίνεται ενημέρωση για τους ενδιαφέροντες γειτονικούς τουριστικούς, φυσικούς ή πολιτιστικούς προορισμούς. Τα Θρακικά Μετέωρα, το Παπίκιο Όρος, η λίμνη Βιστωνίδα και το Πάρκο υδροβιοτόπων θα είναι στην ουσία οι «βάσεις», τα σημεία αναφοράς, αυτού του Θεματικού Πάρκου. Η διαδρομή αυτή μπορεί να γίνεται εναλλακτικά με τα πόδια, με 2-3 ενδιάμεσες στάσεις, ενώ η ενημέρωση θα γίνεται μέσα στα κτίρια των σταθμών, που θα λειτουργούν ως Info- σταθμοί.

Στάση για καφέ, αγορές και παιχνίδια…

Στους παλιούς σταθμούς θα υπάρχουν διαρκείς ή κινητές εκθέσεις για την ιστορία των ελληνικών σιδηροδρόμων και την εξέλιξη της τεχνολογίας τους, καθώς και για τα αξιοθέατα και την ιστορία της περιοχής. Στους σταθμούς Ιάσμου και Πολυάνθου μπορούν να τοποθετηθούν παλαιές μηχανές και βαγόνια, επαρκώς συντηρημένα που θα αποτελούν μέρος του θεματικού αντικειμένου. «Η διαδρομή, από το ένα κτίριο του σταθμού στο άλλο, μπορεί να γίνεται είτε με την χρήση μονοπατιών περιπάτου, είτε με την χρήση ποδηλατοδρόμων, είτε με βαγόνια, ειδικά διαμορφωμένα που θα μπορούν να κινούνται πάνω στην παλιά γραμμή» δηλώνει ο αναπληρωτής Νομάρχης και εξηγεί ότι στα κτίρια των σταθμών θα δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές να ενημερώνονται για την εξέλιξη του σιδηροδρομικού δικτύου και των μέσων μεταφοράς. Τα δε κτίρια μπορούν να λειτουργούν ως: καφέ, βιβλιοπωλεία, αίθουσες εκδηλώσεων, ηλεκτρονικής λήψης πληροφοριών, αλλά και χώρους πώλησης προϊόντων – αναμνηστικών αντικειμένων με θεματολογία τα τρένα, ή την ίδια την περιοχή. «Ο τόπος κρίνεται ιδανικός γιατί σε μικρή απόσταση συναντά κανείς, ό,τι όταν ταξιδεύει με το τρένο» δηλώνει ο κ. Χ. Τσαραμπουλίδης και σημειώνει ότι δεν υπάρχει αντίστοιχο Σιδηροδρομικό Θεματικό Πάρκο στην Β. Ελλάδα. Όσον αφορά στον τρόπο διαχείρισης του Θεματικού Σιδηροδρομικού Πάρκου μπορεί να γίνει από φορέα στον οποίο μπορεί να συμμετέχει ο ΟΣΕ και οι τοπικοί φορείς της Αυτοδιοίκησης.

Ώρα Ο.Σ.Ε. για να υλοποιηθεί η πρόταση…

Ήδη οι πρώτες συζητήσεις έχουν ξεκινήσει, η πορεία τους θα εξαρτηθεί από την ταχύτητα υλοποίησης της νέας χάραξης της σιδηροδρομικής γραμμής και της ίδιας της διάθεσης της διοίκησης του ΟΣΕ να συνεργαστεί. Η Ν.Α. πάντως φέρεται αποφασισμένη να υλοποίηση το έργο αξιοποιώντας πόρους από την 4η Προγραμματική Περίοδο. Με την κατάργηση δρομολογίων και αμαξοστοιχιών ο Ο.Σ.Ε. «πλήγωσε» την περιοχή και τους κατοίκούς της, γυρίζοντας πίσω, στα χρόνια της απομόνωσης, την Θράκη. Τώρα , με την ιδέα της δημιουργίας του Θεματικού Σιδηροδρομικού Πάρκου δίνεται η δυνατότητα στην διοίκηση του «πολύπαθου» Οργανισμού να γεφυρώσει κάπως το χάσμα που έχει ανοίξει με τους κατοίκους της περιοχής, τόσο λόγω των τελευταίων της αποφάσεων, όσο και εξ αιτίας της χρόνιας υστέρησης στον εκσυγχρονισμό των υποδομών. Η δημιουργία του Θεματικού Σιδηροδρομικού Πάρκου πάντως, σίγουρα θα αποτελέσει πόλο έλξης τουριστών και επισκεπτών.

Μαρία Νικολάου

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.